Friday, June 19, 2015

Riadah malam ramadhan

Rutin tahunan setiap kali ramadhan tiba tidak adalah joging seperti biasa. Kalau bukan bulan ramadhan setiap kali ada cuti atau pun ketika hujung minggu hari Sabtu dan Ahad menjadi kebiasaan untuk beriadah di padang tapi  sebulan ini bercutilah.

Namun sebenarnya ada yang lebih istimewa riadah di bulan ramadhan ini. Selain dapat dilakukan setiap malam, masa juga lebih panjang. Riadah hujung minggu biasanya satu jam atau jika lebih pun adalah terlebih dalam 15 atau 30 minit. Jauh bezanya bila beriadah di malam bulan ramadhan. Masa lebih panjang dan dilakukan dengan santai. Tanpa kita sedar dengan bersolat terawih banyak anggota kita terlibat untuk beriadah sama, sehingga jari tangan dan kaki pun turut melakukannya ketika kita duduk tahiyyat atau duduk antara dua sujud. Dari mengangkat takbiratul-ihram, qiam, rukuk, berdiri semula, sujud, duduk antara dua sujud (iftirasy), duduk tawaru (tahiyyat akhir) dan memberi salam semuanya melibatkan pergerakan yang berulang-ulang setiap dua rakaat terawih yang kita lakukan. Bila ada masa senggang mulut pula tidak lepas membaca "Allahumma innaka afuun tuhibbuafwafa'fuanna yaakareem". Riadah inilah yang aku maksudkan.

~~ Istimewanya riadah dibulan ramadhan dapat kita lakukan setiap malam. ~~

46 comments:

Acik Erna said...

Alhamdulillah kakzakie..acik.masih berpeluang riadah dimalam haari bulan Ramadhan

Malinda said...

betol tu kak riadah sambut merebut pahala dan redha Allah swt

iryanty ahamad said...

masih belajar untuk rajin berterawih...doakan yan lembut hati nya ye..insyallah...

Nieyl said...

Betul tuh...
kita terawih tu pun kita bersenam..
smlm terawihkat masjid..abis 8 rakaat...
berpeluh²..hihihi...rasa lemak kurang skit..hihihi

Mummydearie said...

Saya belum sempat 'beriadah' lagi, kak. Minggu depanlah kot baru boleh buat riadah di malam hari.

Zee Suhaini said...

zee tak sempat beriadah kak..rugi sangat
sepatutnya anak2 bukan alasan kalo kita berkehendak..
urmmm tapi tu la susah nak cakap..laki plak keje malam..

Lea Ismail said...

belum boleh nak beriadah.tengah cuti

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Saya sempat beriadah malam pertama tarawikh jer kakzakie..
Lepas sahur , nak subuh..
aduhai bendera jepun naik huhuhu..
Nape awal sgt dtg ni :(

YUS said...

Alhamdulillah.. bulan ni kan bulan istimewa.. Tapi yus x dapat la buat kat masjid.. tu pun cari peluang buat kat rumah. Lama tak jengah blog akak..

nohas said...

blom sempat..ABC..kalau x de air-con,lagi hebat riadah ni, tapi ramai yg berebut nk dlm air-cond, termasuklah saya..hehe..

paridah said...

HEBATNYA KITA DAPAT BERIADAH SETIAP MALAM DI BULAN RAMADAN..

eMMe said...

tak dapat beriadah malam Ramadhan kak Zakie, alasan ada anak kecik...ngaji dgn anak2 je la... pas ngaji, layan anak-anak main2 je laa.. budak2 tgh sonok main kan.. perlu kasih sayang ... tunggu anak2 dah besar skit, berakal skit, boleh la terawih...

Kniedaz said...

saya tak dapat selalu riadah ni di masjid kak...hari bekerja saya riadah di rumah saja..insya Allah malam ni boleh la pi..esok cuti ...bawa si kembar sekali ^_^

elly nadyra said...

malam ni baru dpt nak riadah kat masjid hehehehhehe
kalau tak kat rumah aje nampaknya!

ANIM said...

salam ramadhan kakzakie..

saya pun sedih je ni. tak dapat solat terawih di sebab kena solat duduk. dugaan ramadhan tahun ni. sedih sangat sebab tak dpt rukuk dan sujud..

p/s saya dok ksl hotel& resort cuti sek lalu. dah dekat dgn kakzakie tapi tau kak zakie cuti, takdelah call. tapi p lah restoran kegemaran kakzakie sekeluarga

QasehnyaRania said...

riadah di rumah saja thn ini.
mengaji dengan rania..ramadan pertama ditemani rania disisi..
thn lps masih boleh beriadah dimasjid

selamat berpuasa dan berterawih kakak :)

Nor Azimah said...

Buat kt rumah lebih santai, kt surau rimas dgn bebudak bisi g dan lalu lalang depan kita solat, lagipun kt rumah lebih afdhal.

Remy hazza said...

setuju kak.... berterawih itu juga menjaga kesihatan.....
selamat berpuasa untuk akak sekeluarga....

aizu's life said...

betul tu.. ISLAM itu unik!! Sambil2 terawih, kite dh excercise sbnrnya :)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Kak Zakie..selamat berpuasa.
Betul tu Kak...sembyg Terawih antara riadah yg cukup sempurna..tambah2 klu buat 20 rakaat..hehe

aTieYusof Family said...

InsyaAllah kak..sama2 lah kita beriadah walaupun dibulan Ramadhan.. sy buat sorang2 lah ssb en suami takdo...huhu

aizamia3 said...

Moga kita tenang dalam menjalani rutin harian ;)

Jie Susanos said...

truskan riadah kita di mlm hari..

Diana Rashid said...

beriadah dan beribadat...terbaik kak..
lepas terawih boleh jugak tanya kabar kawan2..selalunya time terawih ni la baru nak nampak muka kan kan??dah hari2 lain sibuk..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Alhamdulillah akak masih diberi kekuatan dan di pilih oleh Allah SWT unutk bersolat terawih.

Kayu Manis said...

Oh ye kak....tq

Qaseh Vee said...

antara sbb terawih hanya pd bulan ramadhan adalah untuk membakar kalori yg dah bertong2 masuk ke badan supaya bila kita nak tidur , kita dah rasa selesa ... tapi klu blh terawih itu niat ikhlas krn Allah bkn krn nak bakar kalori ...

abuikhwan said...

Assalamualaikum kak,
Semoga kita diberi kekuatan dan dipermudahkan untuk menjalani ibadat sepanjang ramadhan ini...aaamin..

Bunda a.k.a KN said...

Betul tu..riadah malam yang panjang...percuma jer...dapat pahala lebih lagi...
Alhamdulillah...jom sama2 kita kejar pahala dibulan mulia ini..

Aziela said...

Bulan Ramadhan ialah untuk menjaga kesihatan kan kakak. Dr kesihatan jasmani hinggalah rohani

Ahlam Miera Shafie said...

betui tuh sis.. sambil beribadat sambil bersenam jgk.. hehehe

Puan Kutu said...

betul sangat kak zakie..riadah yg besar ganjarannya..rohani jasmani dapat barokahnya

Normala Saad said...

Selamat berpuasa Zakie.

Sekamar Rindu said...

assalamualaikum wbt...selamat berpuasa..

kakyon said...

salam ramadhan Zakie..
sayangnya tahun ini KY tidak dpt bersama ke masjid. kedua2 kaki/lutut sakit.riadah di rumah saja..

eelobor said...

semoga amalan baik kita di bulan puasa ini akan di terima

Zaitun said...

Seronoknya dapat beriadah diwaktu yang panjang tanpa gangguan.

TukangKebun said...

Nak kena tunggu Abby besar sikit dah faham baru boleh pergi Tarawih.
Takat ini Ilhan dan papa dapat Tarawih di Masjid.
Selamat Bersahur.

umi alya said...

Tanpa kita sedarkan..

Uncle said...

Cuma kita saja yang tak sedar bahawa itu juga merupakan riadah yang sangat baik..

NEKCIK said...

aalhamdulilah kan kakzakie...masa nilah kita pulun buat semampu yang boleh...insyaallah sentiasa mohon agar Allah berikan kekuatan dan kesabaran untuk melakukan amal ibadah di bulan yang mulia ini..amiin amiin

Budak POYO said...

Salam Ramadhan sis. Salam kenalan..

PeRdU cINta said...

Hanyak sebulan dalam setahun..manfaatkanlah jita sebaik baiknya..

SalbiahM said...

selamat beriadah dan beribadah untuk kakzakie dan keluarga..selamat beramal di bulan Ramadhan..

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...alhamdullilah selamat beramal kak...

p/s org baru berpuasa kita dah bercuti kak...

mardiana abu darin said...

Setuju! Insyaallah dapat beriadah dgn sebaik baiknya.