Monday, September 26, 2016

Doa dititipkan buat almarhum bapak

Majlis bacaan yassin dan tahlil berjalan lancar di rumah peninggalan bapak. Rumah yang banyak meninggalkan berjuta memori buat kami anak-cucu-cicitnya riuh kembali bagaikan bapak masih ada. Sesungguhnya walau sudah lebih sebulan bapak pergi tetapi setiap hari aku masih merasakan bapak masih ada di rumah kampung. Bila di kampung juga walau ketika berada di dapur aku selalu merasakan bagai bapak ada di dalam biliknya.
Kambing - Hubby yang menjadi tukang sembelih sendiri kambing. Tetapi tuan empunya ladang tolong melapah dan memotong kesemuanya. Lihatlah kedua pekerja tersebut membuat kerja cepat siapnya. Hubby juga yang memasaknya di rumah kampung. Sayangnya sebab nasi dan kambing ini di masak di luar dapur rumah, kedua-dua gambar nasi dan kambing beryani tidak ada gambarnya.
Ayam masak merah - Tidak pasti mengapa warna semua tidak menepati seperti yang sebenarnya
Acar - Salah satu lauk sebagai pelangkap pada malam itu
Tradisi - Ini adalah salah satu tradisi bangsa dan orang di kampung kami. Kobis, carrot, kacang, tauhu kering. tauhi biasa, tempe, suhoon  menjadi bahan asasnya.
Nugget - Sebenarnya ada kisah di sebalik mengapa kami menggoreng nugget ini. Pada kenduri sebelum ini ada seorang Indonesia pekerja bapak tersilap makan. Waktu itu ada terhidang apam coklat disangkanya nugget. Dia telah termakan apam yang disangka nugget dengan nasi. Teringat kisah yang Abah Din katakan itulah aku beli 4 paket nugget. 
Bahulu warna-warni - Anak-anak suka seperti juga ketika aku kanak-kanak dulu. Sudah jarang orang membuat bahulu seperti ini. Ini Kak Uda aku yang membawa dari Muar.
Kek gula hangus - Kak Uda aku yang bawa dari Muar
Kuih bakar - Adik bongsu aku bawa dari Muar juga
Orange - Aku beli di Econsave boleh tahan manis. Tetapi entah mengapa gambar kelihatan warna kuning tidak oren.
Mellon - Mengapa melon ini berwarna pink. Tapi memang kurang manis pun. Beli di Econsave juga
Kuih lapis - Kak Long aku dari Kota Tinggi yang bawa ini
 Sebenarnya terlalu banyak kuih-muih. Sehinggakan karipap pun ada dua mama yang membawanya. Aku sebenarnya ada membuat agar-agar santan gula merah dua bekas tetapi terlupa duduk di dalam peti-ais. Sibuk mengemas peralatan buffet yang sudah memenuhi bonet kereta sehingga akhirnya terlupa untuk dibawa balik agar-agar yang sudah mengeras.
Bekal - Sebenarnya ada juga talam berlauk macam di ataas ini. Ini sudah ada di atas meja rumah aku.
Bekal -  Ini juga ada dan di bawa bekal balik ke JB
Bekal - Sebahagian kuih yg juga dibawa balik ke JB. Baru betul warna coklatnya tidak seperti di atas yg kelihatan merah.
Semoga doa-doa yang kami titipkan buat almarhum bapak diterima Allah. Sesungguhnya anak-cucu-cicit bapak tidak pernah lupa mendoakan segala kebaikan buatnya setiap kali doa dibacakan. Begitu juga buat almarhumah mak. Allahummaghfirlahum,warhamhum, wa'afihi wa'fu'anhum.

~~ Semakin masa berlalu semakin diri digigit rasa rindu.~~


37 comments:

Normi Nieza said...

al-fatihah.

suka suka said...

Amiin.. insyaaAllah berterusan amalan warisan almarhum ayahanda Kakak..

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...mmg terasa kalau org yg kita syg baru lg pergi meninggalkan kita...Al-Fatihah buat arwah...

Norhayati Mohd Isa said...

Semoga doa anak cucu cicit yg dititipkan buat almarhum bapak kakzakie diterima Allah..
Beruntung almarhum berdua dikurniakan zuriat keturunan yg soleh dan solehah...
Semoga dapat berkumpul di jannah bersama-sama ye kan kakzakie..

Al fatihah

Mummydearie said...

Alfatihah buat almarhum bapak!

Beruntung bapak ada anak-anak yang selalu mengingatinya dan sentiasa sepakat dalam apa jua keadaan.

Meriahnya kak dengan kuih-muih. Pelbagai jenis makanan disediakan. Memang kenyang perut. Kat kampung saya pun kalau buat majlis kenduri, sayur campur tu selalu aje tak miss. Entah kenapa, boleh pulak saya makan sayur campur tu kak!

Zee Suhaini said...

baru sebulan kak memang terasa sangatlah..ktorang dah nak hampir setahun pon rasa macam arwah ada jer lagi..al-fatihah buat bapak..
meriahnya makanan..macam macam ada..habis ke semua tu kak?

saniah ibrahim said...

Semoga arwah bapak kakzakie mendapat rahmat dari doa anak2 dan cucucicit yang sentiasa mengingati.
Banyaknya makanan kakzakie...semua nampak sedap.

saniah ibrahim said...

Semoga arwah bapak kakzakie mendapat rahmat dari doa anak2 dan cucucicit yang sentiasa mengingati.
Banyaknya makanan kakzakie...semua nampak sedap.

Atie Yusof said...

Moga doa-doa yang dikirim kan sampai pada arwah bapa.. AL_fatihah.... sedih & di rindu bila di kenang...
banyak kuih muih ye kak...pelbagai jenis tu... meriah makanan...

Puan Kutu said...

Meriahnya ke duri dengan macam2 makanan.kuih muih ti menggodalah

Takziah kakak..sory baru tahu tentang pemergian almarhum bapak..sy pun br nak aktif berblog.Insyaallah semoga doa yg dititip sampai kepada Almarhum.Amin

Puan Kutu said...

Meriahnya ke duri dengan macam2 makanan.kuih muih ti menggodalah

Takziah kakak..sory baru tahu tentang pemergian almarhum bapak..sy pun br nak aktif berblog.Insyaallah semoga doa yg dititip sampai kepada Almarhum.Amin

Puan Wawa said...

Alfatihah. semoga arwah abah akak dicucuri rahmah.

hainom OKje said...

Alfatihah buat almarhum bapak dan bonda kanda......
Sayu tak tengok rumah bapak kanda? Memang menggamit rindu sungguhlah ye kanda. Untung bapak anak beranak bergotong royong dan bekerjasama. Moga doa anak cucu yg dititipkan sampai kepada arwah bapak

Nieyl said...

Alfatihah...
mudah²an kak...

paridah said...

MEREKA YG TERSAYANG WALAU TLH HILANG DARI SISI KIT XPERNAH LUPUT DARI INGATAN KITA...SEMOGA ALLAHYARHAM BERADA DISISINYA DIKALANGAN KEKASIH2-NYA..DOA YG DIIRINGKAN SELALU

Kamsiah Yusoff said...

alhamdulillah...
mcm2 kuih muihnya ya..insya Allah arwah tenang disana..amin...

norhidana miswan said...

betul tuh kak...
dulu masa arwah nyai meninggal, dhla mmg umah nya sebelah je umah kt kampung... bila arwah dh takde, bila dtg umah tu rasa dia ada, rasa ada je dia meneman kite mkn, ada je tmn kite ddk2... huhuhu

alfatihah bt arwah bapak akak...

Nor Azimah said...

Saya setiap ramadhan di surau ada buat tahlil perdana, tak pernah ketinggalan masukkan nama arwah mak sekali.
Begitulah kak, kita pasti rindu yg amat pd yg telah pegi, hanya Allah yg tahu..

Nor Azimah said...

Saya setiap ramadhan di surau ada buat tahlil perdana, tak pernah ketinggalan masukkan nama arwah mak sekali.
Begitulah kak, kita pasti rindu yg amat pd yg telah pegi, hanya Allah yg tahu..

NanyFadhly said...

Saya masih mempunyai kedua orang tua. Namun sejak kebelakangan ini..ramai org sekeliling saya yg dijemput ILLAHI. Termasuk bapa seorang kawan baik saya. Kadang2 saya memejam mata sebentar. Cuba imagine jika saya die tempat beliau. Sungguh pedih rasanya. Dia pun cakap, rasa pelik die tade. Semoga roh Allahyarham di tempatkan bersama orang yg beriman.

Anyways, kuih muih banyak betul yer. Tradisi kebanyakannya. Sure sedap tuh kan . :)

nohas said...

Semoga doa yg dititipkan diterima Allah SWT...amiin...

Alhamdulillah, majlis berjalan lancar hasil muafakat & kerjasama adik-beradik akak..sedap2 kuih muih...mcmanalah rasanya makan nasi dgn apam coklat..

Umie Adli said...

banyaknya kuih kak. mcm manalah org indonesia tu boleh tersilap apam dengan nugget. hehehe

Warisan Petani said...

Mudah2an amalan baik yang kita laksanakan akan sampai kepadanya.
Al-Fatehah.

Kayu Manis said...

Amin kak semoga arwah ayahanda akak ditmptkn klgn org2 yg soleh.

Kak nak tak tgok kuih bakar tu kak..lama dh mengidam mm. .

Qhaifa Nur said...

Alhamdulillah, selesai juga kenduri untuk arwah bapak akak...
Rezeki..byknya menu
Bab nugget tu tergelak jap...ada citer sebaliknya
Semoga arwah tenang disana...

@na said...

Tabarakallah...bertuah ayahanda kak zakie...meninggalkan anak2 yg soleh dan solehah...

NEKCIK said...

Iyalah kita yg tinggal ni sentiasa lah mengirimi bingkisan untuk insan insan tercinta yang telah mendahului kita..semuga bingkisan dari anak cucu dapat membahagiakan mereka di sana amiin

NEKCIK said...

Iyalah kita yg tinggal ni sentiasa lah mengirimi bingkisan untuk insan insan tercinta yang telah mendahului kita..semuga bingkisan dari anak cucu dapat membahagiakan mereka di sana amiin

aRz MoHa said...

Amin...semoga diterima segala amalan dan arwah menerimanya.


Menu juga sangat menarik

Raihanah Ahmad said...

Alfatihan kepada arwah bapak kakzakie. semoga berbahagia di alam abadi. tapi best tengok kambing tu

Mar Mansor said...

alhamdulillah..selesai majlis tahlil..
kuih tako tu..sekali hadap 5 ketul..nyum2

Jari Manis said...

Al-fatihah buat mereka berdua

LYAfrina said...

al-fatihah..

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah... majlis berjalan dengan lancar. Semuanya sedap2. Al-fatihah untuk arwah bapak.

Hasliynda Lynn said...

al-fatihah...
sedap2 mkn nan tu ya

Gee Lion said...

Saya tak dapat bayangkan sekiranya tiba pula giliran saya kehilangan abah tersayang. :'(

nhhas said...

Allahuakbar sayu rasa.

Semoga roh nya dicucuri rahmat dan ditempatkan disyurga firdaus.

Aameen