Monday, September 19, 2016

Mencari jalan keluar

Cuti satu perkataan yang amat dinantikan buat aku. Tetapi sayangnya bila bercuti saja blog pun bercutilah sama. Apa yang kurang menarik bila lama tidak dijenguk banyak titisan yang terperangkap di dalam draft tidak tersiar. Memandangkan kerja agak banyak aku titipkan di sini bagaimana makhluk Allah yang comel ini melasak di rumah aku.

Jojo - Buah hati anak-anak aku seekor ini. Tapi selalu membuat aku terjerit-jerit. Lihatlah gelagatnya bila mendengar ada kucing bergaduh di luar rumah dia yang sibuk mahu keluar.

Carca-marba - Habis langsir rumah di jadilah jambatan untuk dia naik ke atas. Boleh pula anak dara aku ambil gambar ini. Manalah mama tidak bising. Langsir sudah tidak ada rupa langsir, senget-benget jadinya. Habis tidak tentu arah.  Bila tidak pandai turun mulalah menjerit mita tolong.

Lepas mandi - Jojo sangat manja dengan anak-anak mama. Dengan budak-budak mengaji di rumah pun sama. Siap dipakaikan tudung kepala pun dia akur untuk dipotretkan. "Jojo kucing solehah" itu kata mereka. Aku memang malas melayan ini semua.
Biarpun sekadar binatang tetapi apabila sudah disayangi dia pun tahu. Jojo tahu aku takut padanya dan dia faham tidak akan ganggu. Bila tidak ada sesiapa di rumah, akulah juga yang memberinya makan dan dia pun tahu akan tunggu aku siap-siap dalam mangkuk baru dia makan. Tidak seperti papa atau anak-anak yang bagi makan dia akan meleset-lesetkan badannya pada kaki. Aku geli sebenarnya. Sudah cuba beberapa kali aku cuba menyentuh waktu dia tidur tapi  akan ada rasa geli terus meremang rasa satu badan.

~~ Maaf andai blog anda belum sempat dijejaki.~~


45 comments:

Siti Rohaida Yusof said...

amboi..bukan main tinggi dia bermain ye...

Mas said...

kucing kt umh pun sma..siap pnjt atap lg..geram je tgk..haha

paridah said...

SELAMAT KEMBALI BLOGGING KAKZAKIE....COMELNYA MEOW KESAYANGAN PENGHIBUR HATI FAMILI KAKZAKIE...

suka suka said...

Ha ha Kakak Zakie takut kucing ya.. saya tak bela kucing tapi suka kucing.. tak suka bab bau tinja .. suka hati tandaskan pasu pokok kita... suka hati muntah depan pintu....dah namanya pun binatang tiada akal.. namun penyayang .. ada kala depa suka tegur saya dan meleseh dikaki wp kita bukan tuan depa..

suka suka said...

Ha ha Kakak Zakie takut kucing ya.. saya tak bela kucing tapi suka kucing.. tak suka bab bau tinja .. suka hati tandaskan pasu pokok kita... suka hati muntah depan pintu....dah namanya pun binatang tiada akal.. namun penyayang .. ada kala depa suka tegur saya dan meleseh dikaki wp kita bukan tuan depa..

saniah ibrahim said...

Cantek kucing tu kakzakie...nampak kembang ekornya.Hahaa...ada ke kucing dipakaikan tudung ,ada2 je bebudak ni kan...

Nieyl said...

amboi...tingginya dia panjat....
kucing² nieyl semua x larat nak memanjat..
sebab terlalu gemuk..hihihi

Falsya said...

kemain lg joyah iye tuh..nak join kucing bergaduh lettew smp kene manjat cenggitu tuh..ahahhaa...comel je gaya menjenguk2 tgk kucing lain gaduh..hehe..pasrah je muke bile kene pakaikan ala2 tudung..kiut..hihihi

Fiza Rahman said...

Amboi jojo. Kepochi sampai sanggup panjat nak mengintai yerp... hehehe...

Kucing ni bijak kan kak.

@na said...

Comei ja jojo...untung dia ditatang dan disayangi..hehehe...

Mia Liana said...

alolo.. comelnya dia kat atas..

nuyui a.k.a miss YUI said...

alahai comelnya jojo..

dorsett pink said...

pandai kucing tu

Shaiful Zaidi said...

salam ziarah akak...comelnya Jojo

saniah ibrahim said...

Cantek kucing tu kakzakie...nampak kembang ekornya.Hahaa...ada ke kucing dipakaikan tudung ,ada2 je bebudak ni kan...

Amy Hilmirda Daud said...

panjat pandai turun tak pandai kena ada skuad bantuan pulak ye kak.

Inani Hazwani said...

Tinggi kemain dia panjat tu. Heheh

Mar Mansor said...

amboi tingginya panjat

Qhaifa Nur said...

Blh tahan lasak juga jojo ni kak...smpai tahap tu dia panjat...

Dkna Abza said...

samalah kak.. seminggu balik kampung, seminggu gak blog berkubur hahahaaa.. hari ni gigih bercerita kisah minggu lepas...

Normala Saad said...

Saya boleh kata setiap hari ambil gambar kucing kat rumah Zakie...syok tengok telatah depa

Warisan Petani said...

Cantik bulunya.

aryan azra said...

pandai jojo tu ye, nak mencari jalan keluar. hehehe comel je muka pasrah jojo tu bila dipakaikan tudung

Fazleyatul Aini said...

amboi tinggi betul dia panjat
pagi tadi masa nak pergi keje tengok ada itik atas bumbung rumah
bila masa pulak dia naik
takpe itik boleh terbang sket kan hehe

Norhayati Mohd Isa said...

Jojo nak jadi paparazi lah tu kak zakie..
sibuk nak mengintai kucing lain bergaduh tu..

Sudah habis langsir akak jadi henget benget ye..
Boleh lak dia memanjat tinggi begitu..

Hihihi comel pulak pakai tudung :)

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...alorrr cian nyer dia...kerana nak keluar sanggup panjat segalanya yer...:)

Farra AM said...

kak... heheh langsir kita sama ekekkeke..

Nor Marshaliza Shaidan said...

Comeynya jojo....😘

CikNaa said...

amboi kemain tinggi tu haa dia panjat..

Diana Rashid said...

hahah..perasan tak dalam satu rumah tu mesti ada yang sangat suka kucing dan ada yang sanagt takut kucing..sama macam kat rumah saya ni..

LZ - The Blog Owner said...

Elok jer si Jojo memanjat..
Hanya pencinta kuncing tahu camne perasaan kucing kan Kak Zakie..

Khairul Bariah said...

hihi...jojo, jojo. biasanya kan kakzakie, kalau ada kucing gaduh mesti kucing lain nak menyibuk campur tangan juga ya. kat perumahan saya pun begitu.

pasrah aje si jojo ni kena pakai tudung ^_^.

hainom OKje said...

Untunglah Jojo semua orang sayang kat dia. Sama dengan Onyeng kat rumah ni kanda. Si anak dara 2 org tu yg rajin melayan.
Boleh pulak dia panjat, tinggi tu kanda......Dah namanya pun kucing ye kanda hihi...

Cik Yaya said...

salam singgh..

bukan main dier main smpi pnjt lgsir..huhu
nak jgk kucin tu mdi kan..^,^

Jie Susanos said...

haha..gnas dan awesome jojo ni..

Jie Susanos said...

haha..gnas dan awesome jojo ni..

Gee Lion said...

kucing pon pandai menyibuk ye.
saya pon ade sorang kawan penggeli kucing, tahap geli tu bila nampak kucing lalu sebelah sampai melompat2 kat atas kerusi or meja or apa2 lah yg ada dekat dengan dia waktu tu.
kesian betul. harap2 kak zakie dan kawan saya tu dapat handle situasi macam ni. kucing ni makhluk tuhan yg paling comel & manja tauuuuu.. hehehe.. ^_^

Mummydearie said...

Saya pun geli juga dengan kucing dan semua binatanglah senang cerita. Tapi setakat main kat kaki takdalah saya sampai terjerit terpekik macam kakak saya tu, siap boleh angkat kaki tinggi-tinggi lagi sebab takutkan kucing.

Pandai si Jojo ni. Tahu mana yang boleh bermanja dan mana yang tak boleh ^_^

NEKCIK said...

Kakzakie ni seangkatan dgn ziyan...sebatu dah terjerit he..he
Lawa Jojo ni..klau dekat boleh kita berbesan..hi..hi

NEKCIK said...

Kakzakie ni seangkatan dgn ziyan...sebatu dah terjerit he..he
Lawa Jojo ni..klau dekat boleh kita berbesan..hi..hi

nohas said...

pandai Jojo skodeng..hihi..

muhammad nizam said...

sama laa jugak dgn kucing yang duk ade kat rumah.. panjat ikut lubang tu.. sebab kat luar rumah ade kerusi.. senang pulak dia lompat panjat... dah cuba alihkan kerusi kat luar tu jauh sikit dari tingkap... last2 pandai jugak lompat celah masuk...

Nur Fannun said...

tu dia tudung skli ngn bju trus..kemain pnjat smpi atas langsir..

Aiezza Sue said...

Amboii jojo, tinggi nau tempat mengintai... syok juga ada kucing dok serumah kan, anak-anak ada meminta tapi tu lah, tunggu lah sket hari lagi.:D

QasehnyaRania said...

kemain jojo ye.
dh naik tak tahu pula nk turun hihihi