Thursday, September 1, 2016

Mereka belum mumayyiz atau baligh - 2

Sehari sebelum itu setiap anak yang menapak masuk senyum-senyum berkata "bau durianlah mama." Sedihlah juga sebab tinggal bau saja sedangkan bendanya sudah tiada lagi. Untuk tidak menghampakan mereka semua itulah esoknya papa bawa balik banyak sedikit untuk dikongsi dengan anak-anak yang tidak ada dosa ini. Sementara menanti giliran mengaji mereka makan dulu. Selepas mengaji sambung semula. Sediakan air minum (air masak sejuk saja) dan tissu. Cuci tangan masing-masing sudah tahu ke dapur sendiri.
Sedulang - Papa jadi tukang bukakan buat mereka. Selagi mereka mampu makan papa buka saja. Tapi sentiasa pesan kena minum air banyak-banyak. Lihatlah rambutan mereka tidak pandang di tolak ke belakang. Anak-anak bertuah:)

Nikmat - Bila kena panggil masuk bilik aku pula yang naik pening kepala. Ada yang masih comot mulut aku perintahkan untuk cuci semula. Begitulah anak-anak. Walaupun aku sudah tidak punya anak kecil tapi anak-anak ini semua memberi sedikit keceriaan buat diriku. Bila balik terlewat takut mulalah ambil telefon mama Zakie untuk menefon ibu mereka.
Baki - Budak-budak bukan banyak mana pun makannya. Lama-lama tidak terhabis juga dan inilah bakinya. Esoknya aku kupas masukkan ke dalam bekas besar, tutup rapat-rapat masuk dalam freezer bekukan. Bila teringin kelak boleh keluarkan dalam setengah jam sudah boleh dimakan.
Main Saidina - Bila sudah bermain lagilah lalai. Bila ibu telefon bertanya belum siap lagi ke?  Baru masing-masing sengih minta diri. "Mama nak baliklah".
Sementara ada anak-anak ini adalah keriuhan di rumahku. Tetapi ada kalanya bila bising sangat kerana bermain sehingga mengganggu yang sedang khusyuk mengaji kena marah juga. Oleh itu cara terbaik supaya mereka duduk diam bagi saja makanan, mesti khusyuk makan selagi belum dipanggil selagi itulah mengadap makanan. Itulah anak belum mumayyiz dan belum baligh.

~~ Dunia kanak-kanak sangat indah untuk dikenang.~~


28 comments:

Fazleyatul Aini said...

murah rezeki kakzakie belanja anak2 mengaji makan durian

Dkna Abza said...

seronok tengok anak makan durian kan kak.. mikhail pun gemar makan durian.. sekali makna, habis 3 ulas jugak la budak kecik ni..macam tak percaya, anak pun suka makan durian sebab ada budak yang tak makan durian

paridah said...

Memang suka melayan anak2 kecil ni melihat mrk gembira kita pun turut berbhgia...berkongsi rezeki dgn mrk tambah berkah kehidupan kita..

norhidana miswan said...

seronok tgk anak2 ngaji kt umah akak nih...
yelah kan kak, anak2 gini tulus murni je, kata2nya jujur...

teringat sepupu2 dana yg kecik2 ddk kt sebelah umah mak kt kampung, kecik2 dh takde abah... jd kalau kami balik kg msti beli makanan lebih skit nk bg kt mereka, tak pun kadang kalau mereka dtg umah blh mkn sama2...

Umie Adli said...

:) adli bila makan durian saru muka makan kak. suka makan durian. bila tengok anak2 makan durian tang comot tu yang comel. hahaha

Norhayati Mohd Isa said...

Suka lah anak2 tu dapat makan durian ye kakzakie..
hihihi akak pula yg pening bila mengaji dah bau durian..

Bila dah tak musim durian tu mula lah mencari ye kak..
Saya pun ada simpan dua bekas dalam frozen kak..
Ingat nak buat dodol durian :)

saniah ibrahim said...

Sukanya anak2 tu makan durian ya kakzakie....Iman ni masa mula2 dulu suka lah ,sekarang dia dah tak pandang durian dah...

saniah ibrahim said...

Sukanya anak2 tu makan durian ya kakzakie....Iman ni masa mula2 dulu suka lah ,sekarang dia dah tak pandang durian dah...

Nieyl said...

Salam..Morning...
nieyl singgah pagi...🌹
rezeki anak²...

Khairul Bariah said...

hihi, saya yang membaca ni pun suka tengok gelagat mereka ni. macam-macam fe'el. bising, riuh rendah tu dah biasalah, nama pun budak-budak.

bau durian, memanglah kuat. hari ni hidu bau, esok dah dapat makan. bertuah mereka mengaji dengan mama zakie! murah rezeki akak.

Siti Rohaida Yusof said...

baru semalam layankan tekak husband nak makan durian..sekadar beli beberapa bijik je..

Rai OurKizuna said...

Allah.. beruntungnya anak-anak ni dapat mengaji dengan akak..

Malinda said...

bak kata pepatah lama....sudah dapat durian bertuah...rambutan tidak berguna lagi...hahaha...beruntung la anak2 yg mengaji kat rumah akak...mewah dengan makanan dan kasih sayang...moga Allah balas berlipat kali ganda kebaikan utk akak anak beranak...kak ada kosong lagi x kelas mengaji akak tu...ada anak murid tua ni hah nak menyelit...hahaha

Rosidah Muhd said...

Sedapnyer durian yang masuk peti sejuk..sejak musim durian ni baru 2kali dpt merasa mkn durian. Bertuahnyer anak2 tu.

Petak Bunga said...

sy dulu kurang sikit mkn durian..ni sejak kahwin jd suka jugak durian..
Luth, ya Allah mkan durian tak ingat...x padan dgn kecik..

idzwa kamaruddin said...

Wah seronok nyerrr dapat makan durian, saya sampai harini tak berkesempatan nk dpt makan..hehee..

Zee Suhaini said...

semua pandai makan durian..seronok lah makan ramai ramai..

adarnadzmie said...

suka riuh rendah anak2 kecil mkn durian ye kak...

murah rezeki kak dan suami...

saya tgk ni pun terliur kak... hehe

Fiza Rahman said...

Untung anak² dapat makan doyan. Terliur saya yg menengoknya sebab memang hantu durian. Smoga bertambah murah rezeki akak.

sya mimie said...

Sdapnya durian.. :)
Murah rezeki akk menjamu mereka semua..

Warisan Petani said...

Alhamdulillah.
Semoga sentiasa lumayan rezeki.

Zul Fattah said...

rindukan zaman kanak2 jugak sis

nadhie wueen said...

kanak-kanak. memamg heooy je life takde dosa :)

Amy Hilmirda Daud said...

meriah rumah akak kan bila diorang ada.

aryan azra said...

murah rezeki kak zakie bagi anak2 ini makan, seronok tengok telatah masing2 tu

aby said...

salam kz ..
meriah rumah kz ..
berkongsi rezeki dgn yg lain, janji Allah setiap sedekah yg dikeluarkan akan dipulang dengan 7 kebaikan ..
enak mangan duren kan!!
nyong pun slalu tuku jugak

aRz MoHa said...

dunia kanak-kanak memang best....

mana dengna mandi sungai, tangkap ikan udang, panjat bukit, main bola sepak berkaki ayam, macam-macam

Mummydearie said...

Best jadi kanak-kanak ni.

Kalaulah mereka tahu betapa bestnya dunia mereka, tentu mereka pun tak nak membesar ^_^

Itulahkan kak, bila ramai kecohnya bukan main. Bila takda, mulalah terasa sunyi-sepi tanpa mereka!