Wednesday, October 5, 2016

Lempeng kelapa tiada di butik

Ramai sedia maklum jika Bangi dan Shah Alam menjadi tumpuan mereka yang suka membeli online, tidak kurang di JB sini tempat yang menjadi tumpuan adalah di Bandar Baru Uda. Kedudukannya yang berhampiran dengan Plaza Angsana membuatkan kami juga sering berkunjung ke sini. Lubuk mencari baju dan tudung buat kaum perempuan. Pilih sajalah butik mana yang menjadi pilihan. Kak Reen memilih butik Bella Ammara untuk baju yang konon mahu dipakai pada 23-10-2016 ini. Mencuba begitu-begini bila balik kurang berkenan. Memandangkan agak mahal aku terpaksalah pergi lagi pada hari Isnin untuk menggantikan warna yang dikatakan lebih sesuai untuk dipadankan dengan tudung yang sudah dibeli lebih awal tempohari.

Roti telur - Sebelum pergi aku sudah membuat sarapan roti telur ini. Melihat roti tidak bergerak di atas meja lalu jadikan begini akhirnya tinggallah 2-3 keping.

Lempeng kelapa - Tetapi bila tiba di Plaza Angsana boleh pula teringin menikmati lempeng kelapa ini. Terhenti sekejap sebab di butik pasti lempeng kelapa ini tidak ada hihi...

Cetak - Pandai dia buat, cantik-bulat sebab ada cetak yang digunakan. Seorang pemuda dari Indonesia yang baru sebulan bekerja di sini. Tempat ini sudah lama bertapak tetapi entah mengapa baru pagi itu boleh teringin  pula untuk  menikmatinya.

Membeli - Lihatlah Kak Reen dengan Mak Zah menanti pemuda itu menyudahkan kehendak kami. Selesai membeli lempeng barulah kami ke Bella Ammara menukar baju yang menjadi idaman Kak Reen. 

Harga - Kami membeli 4 keping dapat sekeping lempeng biasa percuma. Padanan yang diberi adalah sambal tumis ikan bilis dan ikan kembung masin.  Balik rumah baru kami makan dengan nikmatnya. 

Jojo - Tengahari itu kami tidak makan nasi sebaliknya menikmati lempeng kelapa yang dibeli. Tambahan pula hubby bekerja. Roti telur pula sekeping menjadi habuan di perut Jojo. Lihatlah bila kekenyangan sampai macam itu sekali dia terlena.
Lempeng kelapa ini sebenarnya mengembalikan nostalgia ketika aku zaman kanak-kanak dulu. Almarhumah mak selalu juga menjadikan lempeng kelapa ini sebagai salah satu menu sarapan kami adik-beradik sebelum ke sekolah. Dulu kami membawa bekal lempeng ini dengan mak taburkan gula di atasnya. Gulung dan bungkus masuk ke dalam upih pinang. Bila makan buka bungkusan saja aroma kelapa yang sedap menusuk hidung sebaik upih pinang dibuka. Keluarga kami miskin tidak ada bekas-bekas macam anak-anak sekarang.

~~ Ada rasa indah biarpun terharu bila mengenang zaman silam aku. ~~


34 comments:

saniah ibrahim said...

Dekat Plaza pun dah ada jual lempeng ya Kakzakie.Kreatif sungguh mereka cari bahan untuk buat niaga kan...pasti jadi kegemaran orangramai yang tinggal di bandar kan.
Bila kakzakie cerita pasal lempeng ni teringat arwah bapa suka buat lempeng ubi ...sedap sangat apatah lagi dia yang buat.
Masa saya sekolah rendah dulu merasa juga bawa bekal dalam upih pinang ....walaupun lauk tak seberapa tapi aroma dari upih tu yang jadikan sedap bekal yang dibawa.

adarnadzmie said...

roti telur memang kesukaan anak2 saya jugak... dlm seminggu 4 kali buat.. x jemu...

lempeng kelapa pulak kegemaran saya dan suami... kadang2 buat di rumah cicah dengan sambal atau kuah kari... boleh abis berkeping2 klu makan kak... hahaa

nadhie wueen said...

mak dan arwah nenek saye pun suka buat lempeng kelapa ni. Memang sedap kak :) Lagi2 bila pekena dgn pencicahnya. tapi makan camtu pun sedap dah :D

Zee Suhaini said...

lama tak pekena lempeng kelapa..makanan masa kecik dulu memang gini juga kak..selalunya lempeng kosong jer takde kelapa pon..

norhidana miswan said...

sedapnya lempeng kelapa nih kak...

tp dana rindu nk mkn lempeng kelapa mcm arwah nyai buat
dia keras penuh ngn rasa kelapa... tp bila mkn ya Allah sedapnya

SalbiahM said...

bergelora perut ni bila baca pasal lempeng kelapa..Mak saya pun suka buat

Atie Yusof said...

Lempeng kelapa mmg menggamit memory lah kak.. peberet dulu & sekarang.. :)

Nieyl said...

Betul tu kak...
kalau roti kosong mmg kurang laku..haha...
kalau buat roti telur,sekejap je licin...
smlm nieyl bawak bekal roti telur..hihihi

Khairul Bariah said...

saya selalu buat lempeng kosong aje utk anak2. tak pernah lagi buat lempeng kelapa ni.

sedap ya lempeng kelapa, jarang makan. dulu2 saya adik-beradik, emak selalu buatkan lempeng pisang sebab bapak berniaga pisang.

Petak Bunga said...

skrg bnyak mkanan dulu2 org buat komersial balik.. tb2 jd teringin mkan mkanan nostalgia

Acik Erna said...

Sama ngan acik kakzakie..lemoeng kelapa..lempeng pisang makanan kecik2 dulu..sedap sangat rasanya..kenyang pun ia

nurbijen said...

Sama la kak..
Kami adik beradik masa kecil dulu pun selalu sarapan dgn lempeng cicah gula..
Tu pun dah rasa nikmat sgt...

Skrang ni kalau buat lempeng kat rumah, anak2 tak pandang pun.
Tapi kalau buat pancake, mereka suka pula... huhuhu

Daddy Ziyyad said...

Baju baju perempuan ni kak zakie, memang mahal mahal...hahaha..nasib baik lah anak saya semua nya lelaki...haha...

Menu tradisi macam lempeng kelapa tu, mmg jadi tarikan....kalau di Hutan Bandar JB tu pun ada jual jugak...saya suka makan kat situ.

Mummydearie said...

Saya pun suka lempeng kelapa ni tapi entah kenapa bila baca tentang lempeng, teringat lempeng pisang pulak...

Dulu-dulu pun selalu makan lempeng walaupun tak sesusah mana. Mungkin juga senang emak nak membuatnya untuk anak-anak yang ramai ni. Sampai sekarang tak lupa sedapnya lempeng yang emak buat dan cicah sambal tumisnya!

Kayu Manis said...

Mkn lempeng hgt2 sedapppp kak..sambil tiup2
Tgh tiup kna sound ...hihi

Lmbt nar sejuknya..nor suka lmpeng pisanggg

nohas said...

Ada apa pd 23/10 ni, konvo ke?

sedapnya lempeng kelapa + sambal..kecur ailio...

Norhayati Mohd Isa said...

Yang laku kat kami lempeng pisang kakzakie..
Jadi almarhumah mak buat lempeng kelapa utk mak aje..
Ye lah kak teringat kesusahan zaman kecik dulu..
Adik beradik ramai..
Terpaksa balut dgn daun pisang..
Rumah dgn sekolah dekat..
Jadi bila pukul 10 am mak hantar nasi goreng atau pun kuih cekodok utk mkn pagi..
Duit belanja pun 5 sen ajer.
Dptlah beli gula2 3 biji..😢

paridah said...

SEDAPNYA LEMPENG KELAPA CICAH GULAI R SAMBAL TUMIS..NK SEDAP LAGI LEMPENGNYA KELAPA MESTI DIKUKUR HEH..HEH..

NanyFadhly said...

Kreatif la susun roti telur jadi begitu. Baru ade peminat berebut nak makan. Sedapnya lempeng kelapa. Tapi mak saya tak pernah bungkus dalam upih pinang. Memori upih pinang sangat ni. :)

Rapunzel Cikilolo said...

hehehe. bestlah jojo dapat makan lempeng kelapa.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedap nampak jojo tidur selepas pekena roti.

QasehnyaRania said...

lempeng ttap sedap dimakan
nak nak bila dicicah sambal ikan bilis tu

Mar Mansor said...

sedap lempeng kelapa ni

Sue Bee said...

woww.. lempeng kelapa cicah sambal!..telan aiklio jap..
Kucen tu comel, kak

Rozita Abdul Rahman said...

wah sedapnya lempeng kelapa kak... cantik dah dibuat cetak khas gitu...

Kesuma Angsana said...

Salam kak zakie. Boleh tahan harga lempeng kelapa tu yer RM 4.00. Sebenarnya boleh aje nak buat sendiri tapi mcm biasalah setakat sekeping dua beli ajelah. Roti telur mmg feveret KA lah pgi petang boleh mkan he3

Warisan Petani said...

Mengimbau nostalgia zaman kanak2.
Sarapan lempeng kelapa dengan gula or sambal tumis.

Aiezza Sue said...

lempeng kalau kat utara dipanggil "peknga".. tempek kat belanga/kuali ':) tak pulak berjumpa yg menjual, teringin pula nak rasa yang berkelapa macam akak tu.

Gee Lion said...

Alahai sedapnya. Padanlah cantik bulatnya, ada acuan rupanya.
Ada bau tertentu pada zaman silam kita kan kak Zakie.
I'm not in your age but already feeling melancholy about my past.

Qhaifa Nur said...

Masih ada lg yg jual lempeng kelapa ni kak zakie..nmpk sedaplah
Mak Nur rajin buat...tp mesti cicah dgn kari

Raihanah Ahmad said...

sedap tu kak. ish terliur pulak

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...sedapnya teringat kat kg dulu arwah mak selalu buat utk minum ptg...:)

Fiza Rahman said...

Sedap plak tgk lempeng kelapa tu. Saya selalu buat lempeng biasa. Cicah ngan gula ☺

Mas said...

sedapnya lempeng kelapa ..lama dh x mkn..mak pun sllu buat masa kecik2 dlu