Monday, October 31, 2016

Mama sudah tua

Hari: Sabtu 29-10-2016
Waktu: Malam selepas anak-anak selesai mengaji

Sudah menjadi perkara biasa apabila mereka tahu esoknya cuti sekolah selepas selesai mengaji mereka akan terus bermain, makan-makan kudapan yang ada sehingga puas. Apa lagi jika adik bercuti  menonton VCD menjadi kesukaan anak-anak. Kepada yang tidak minat menonton itulah keluar masuk bilik aku.

Anak: Mama dah tua kenapa masih mengaji juga?
Mama: Sebab dah tualah kena baca banyak-banyak.
Anak: Mama belum khatam lagi ke?
Mama: Sudahlah. Kalau tidak macam mana nak ajar adik.
Anak: Habis kenapa mama baca tiap-tiap hari?
Mama: Sebab mama dah tualah sayang, tak lama lagi mama mati.
Anak: Alaaa.... mama janganlah mati. Nanti siapa nak ajar adik

Anak-anak - Mereka menggayakan tudung baru ole-ole mama balik dari Terengganu. Sehelai RM15/- saja tapi nampak comel pula apabila mereka menggayakannya. Conversation di atas lahir dari anak yang tepi kiri sekali (4 tahun - kini sudah membaca Iqra' 3)
Sebenarnya aku terharu apabila dengan nada sedih anak itu merayu mohon aku jangan mati dulu. Sungguh walaupun dia bukan anak kita jauh di sudut hati aku mengaminkan doa anak ini semoga diterima Allah. Aku pun sebenarnya mohon biarlah aku dipanjangkan usia dapat melihat semua mereka mengamalkan apa yang telah aku curahkan selama ini.

~~ Tidak ada siapa yang mampu menahan seandainya Izraeil sudah datang menjemput.~~


36 comments:

Norhayati Mohd Isa said...

Comel-comel anak2 ini bergaya dengan tudung tu kakzakie..
Nampak berseri muka masing2 kesukaan..

Doa anak kecil ini ikhlas kan kak..
Tapi bila dah sampai masanya..
Tidak boleh ditolak dan dirayu lagi kan walaupun dari anak kecil..

nasa mulia said...

Polos sungguh pertanyaan adik tu kak....mencari jawapan sebenarnya kenapa orang tu kena mengaji. Bagi dia sekarang kena mengaji sampai khatam jer.

hainom OKje said...

Tudung yang kanda belikan tu tudung kanak kanak ke tudung biasa tu kanda? Nampak molek sungguh diaorang pakai. Ngam ngam...

Seronoknya jadi kanda, sekurang kurangnya dah ada jariah yg ditinggalkan untuk pencen akhirat nanti....

norhidana miswan said...

manis je 4 anak dara kecik tu kak... sesuai je tudung tuh...

msti becok mulut nya kalau tanya akak mcm2 soalan kan...
kadang bdk2 mcm ni pertanyaan nya tulus, jujur

Unni Anje said...

Comel anak2 ni.. moga jadi anak2 y soleha.. Apapun Al-quran la peyelamat kita di akhirat kelak :) .. moga kita sama2 manfaatknnya..

Atie Yusof said...

Tersentuh hati bila anak2 berkata begitu kan Kak.. sayang mrk pada kita... abang Pae pun sllu ckp, Ibu jgn mati... huhu..
cantik2 tudung yg kak zakie hadiahkan mereka tu... :)

HeNRieTTa JoSe said...

anak anak kecil mmg petah kan...rietta pown suka klu dengar dorg bercerita...cantik tudung2 tu semua...comel bila dorg pkai....

Mila@Rimbun said...

comel2nyer anak2 didik kak zakie... saya pun nk tolong aminkan doa mereka... Amin...

Inani Hazwani said...

Comelnya anak anak ni.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...alorrr tomey la semuanya...cantik manis bertudung ...:)

Nieyl said...

ala...comel² anak² nie...
geram aunt nieyl tengok....
semoga akak di murah kan rezeki,dipanjangkan umur...
dan terus berbakti pada agama..Amin..Amin...

Umie Adli said...

comel2 mereka kak.kadang2 apa yang keluar dari anak kecil ni boleh membuat kita yang tua ni sayu hati sendiri.

Nooriah Abdullah said...

nampak cantik anak-anak tu pakai tudung polos gitu kakzakie
nampak suci dan bersih saja anak2 syurga ni kan
semoga kakzakie dimurahkan rezeki dan di panjangkan usia
memang ALLAH gandakan lagi rezeki kita bila kita bersedekah kan..
semoga kakzakie sihat walafiat dan dpt terus menjadi contoh guru yang baik ni

lieyalatif said...

allahuakbar..bestnye kak...ramai syg kan akak...budak2 punye kasih sayang ni tulus ikhlas...bertuah akak...

comel2 masing jadi model tudung tuh...murah rezeki akak ....makin sayang anak2 ni dgn akak....

ujie othman said...

begitu sucinya hati anak2 kecik kan kak..
kelakar ada..sebak pun ada..

btw, cantik sgt tdg tu! untung derang dpt kenal akak. :)

Qhaifa Nur said...

Alahai comelnya memasing dgn tudung baru...
Itulah budak dibelai, dimanja...tahu hargai kita

nhhas said...

Moga akak panjang umur dan sihat sentiasa...
aameen

Nor Azimah said...

Peringatan ikhlas dari anak2 yg lurus tu kak, hihi..yg buat kita termenung kejap, ermmmm..betulla dah tua aku ni, tak lama dah nak hidup nye..
Terer tu kak, umur 4 tahun dah masuk iqra 3..akk yg ajar pun terer smp bole memahamkan budak2 ni.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Mereka sayang kat akak. Sebab tu mereka cakap macam tu.
Banyak saham akak dapat.

Khairul Bariah said...

sesiapa pun kak, kalau diberi panjang umur mesti mahu. Tapi siapalah kita utk menolak takdir Allah jika sudah tiba masanya.

Cantik tudung2 yg akak belikan tu. sama matching dgn baju yg dipakai ^_^

Adam said...

Whoever holds firmly to Allah has [indeed] been guided to a straight path.

Salam blogging from:
http://biarlembuyangjadilembu.blogspot.com

Adam said...

Whoever holds firmly to Allah has [indeed] been guided to a straight path.

Salam blogging from:
http://biarlembuyangjadilembu.blogspot.com

Adam said...

Tulisan secara santai dgn blog yg kemas.
Saya suka.

Adam said...
This comment has been removed by the author.
♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Alaaa sedinya baca...mereka dah syg sgt dgn kak zakie tu....semoga kak azakie dipjgkn usia.Aamiin
Comey2 pakai tdg yg berfesyen tu :)

Warisan Petani said...

Semoga kakak panjang umur, sentiasa sihat dan dilumayankan rezeki.
Dapat terus berbakti kepada anak2 yang memerlukan.
Syabas kak.

NEKCIK said...

Amin..begitulah jugak nekcik doakn utk kakzakie sayang...semuga panjang umur dalam ketaqwaanNya..amin

Normala Saad said...

Comel2nya depa

nohas said...

tulusnya bicara hati anak kecil yg belum mumaiyyiz ni..semoga doa akak dimakbulkan Allah SWT..aamiin..

comel je pakai tudung Mak Zakie bg..cantik terletak..

nadhie wueen said...

Comel je budak-budak ni. masing masing suci bersih lagi ;)

Cik Itah said...

semoga menjadi anak-anak yang soleha bila dah besar nanti..

dorsett pink said...

mama dah tua masih mengaji??? hahahhaa, suci sungguh hati anak-anak kecik

Falsya said...

Allah, comelnye lahai..kakak, xtau kenapa falsya sebak sgt bile baca conversation tuh..tah la, xtau nape..;(

Amanda Suria said...

Sebak plak SA baca conversation tu...allah...x tau la sejak kehilangan adik sepupu ni SA mmg mudah tersentuh

aby said...

salam kz ..
moga ganjaran menanti kz dalam usha menyebarkan ilmu alquran keadik2 kecil tu

Mummydearie said...

Comelnya budak-budak ni. Suci sangat paras rupa. Namanya pun budak-budak, memanglah suci dari dosa.

Mahu tak sedih kak kalau ada yang merayu supaya kita jangan pergi dulu. Kalau sendiri ingat pun, mahu mengalir air mata ni. Rasa diri ni kerdil sangat dan kekurangan serba-serbi, macamanalah Tuhan nak ambil nyawa cepat sangat...