Thursday, February 2, 2012

Barang yang lama usah dibuang

Sudah lebih sebulan kalendar 2011 disimpan dan terselit di celah-celah buku. Terpikat dengan kata-kata yang tertera di setiap helaian itulah membuat minda mencari idea untuk menjadikan agar ianya boleh dimanfaatkan lebih lama.

Kalendar 2011 usah disia-siakan
penanda buku boleh dihasilkan
boleh dibuat sebagai hiasan
tempat berhenti membaca mudah dikesan

Tanggalkan dulu satu persatu
ruang lubang di tengah tinggalkan dulu
gunalah gunting semua mesti tahu
usah menggunting secara melulu
kata-kata motivasinya dipastikan dulu
berada ditengah-tengah penanda itu

Aku ada tiga anak dara
setiap seorang dapatlah dua
bukan penanda yang utama
tapi kata-kata yang tertera
biar mereka membuka mata
hidup ini penuh pancaroba

Kata-kata yang boleh dijadikan sebagai motivasi diri: -

1. "We will either find a way, or make one." - Hannibal
2. "If you can cream it, you can do it." - Walt Disney
3. "Everything should be made as simple as possible, but not simpler." - Albert Einstein
4. "The time is always right to do what is right." - Martin Luther King
5. "All the resources we need are in the mind." - Theodore Roosevelt
6. "In life, be a participant, not a spectator." - Lou Holtz
7. "Failure is the opportunity to begin again more intelligently." - Henry Ford
8. "None but men of strong passions are capable of rising up to greatness." - Honore Gabreil Riqueti
9. "Everyone thinks of changing the world, but no one thinks of changing himself." - Leo Tolstoy
10. "That what you pay attention to grow." - Robert Ran
11. "Let nothing dim the light that shines from within." - Maya Angelou
12. "The future belongs to those who believe in the beauty of the dream." - Eleanor Roosevelt


~~Bapa aku sehingga kini masih lagi menggunakan kalender yang memaparkan bahasa ibunda kami seperti paeng, pon, kliwon, wage dan legi. Pencetaknya berada di Muar, Johor. Sebelum menikah dulu ada juga belajar tetapi oleh kerana lama tidak diamalkan tinggallah ia dilipatan ingatan saja. ~~



74 comments:

Huda said...

Akak, jimat dan kreatif, kagum, kalau saya pun, lebih pentingkan kata-kata motivasi..

Pok Amai-Amai said...

Wahhhh! Akak beri sy inspirasi....tp klu kalendar ctk, berbaloi gak. Selalu sy dot kalendar gamba jentera...heheheheh!

aliesha kirana said...

wah! cantik laa kak! baru saya dpt ilham nk buat apa dgn kalendar lama2 tu. mekasih kak!! muah3

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakZakie

Alhamdulillah, dapat memanfaatkannya.. tentu anak-anak sukakannya...

Sharifah Nadzarah said...

wah kretip lah akak...
sy pun masih simpan lagi kalendar setiap tahun sejak sy mula bekerja...kdg2 bila tgok balik apa yg sy catatkan dikalendar tu..mcm reaksi ada..suka..sedih..malu...&
kata motivati dikalendar tu adalah semangat utk kita terus maju...

cheqna said...

wah..kreatif ni=)

Cho Zila said...

suka yang no 7,9, 12.... nak gak...
arwah bapa mertua sayapun mesti cari kelender bahasa ibundanyer gak... dulu awal tahun jenuh cari sekarang dah tak cariler...

QueeN TerataI said...

kreatif dan yg penting x membazir.. sbb ada kata2 motivasi mmg rugi kalau dibiarkan sahaja...

yana-feehily said...

sgt kreatif..tepuk tangan, pap pap... :) nak tiru la jgk..hihi

aReLaN said...

kreatif n jimat duit.takyah nak bazir duit beli baru.hehehe

Eye_nee said...

Saya suka kata yg ke 9 itu....Idea yg sgt bagus kan kak...tanpa kos..dapat pulak yg cantik sebagai penanda buku...

Hanis Azla said...

klu rajin dan kreatif, kalendar lama pun ada gunanya.. cantiknya quote2 tu.. sungguh mendalam dan berkesan kiasan dan maksudnya..

norhidana said...

kretip sungguh akak ku ini...kalu yg ada gambar2 gitu mmg lawo kan...siap ada kata2 hikmah lg... mmg sesuai akak bg kt anak2 akak...

atuk dana pun msh gune lg kalendar tuh yg ada bulan islam ngn ada kliwon apa tuh... jawi lg kn

kakcik said...

Di rumah kakcik hanya guna kalendar 'kuda' je...

Rai said...

paling suka kata kata martin luther king...

Cikgu Ma said...

akak macam saya? pantang jumpa kad / kalender ada quote mcm tu, mesti gunting simpan...

Mamamya said...

waaahhh...kreatif la kak..cantik!!

tp kan yg sedihnya tahun ni kat umah x der 1 pun lia dapat kalender 2012..m'harapkan kalendar kat hp jer...

t'ingat kat nyai lia kat kg bila akak sebut ttg kalendar pon,kliwon tu...org2 tua mmg suka guna kalendar yg tu...dulu masa lia nak kawin arwah atok cari tarikh guna kalender yg tu lah...lia lansung x reti n x faham...

~izan~ said...

kreatifnya akak... memang betu2 memanfaatkan kalendar tu.. bagus sungguh idea akak..

izan familiar dgn perkataan kliwon tu je kak hehe..tu pun sbb yg ada citer seram kat tv tu dulu hehe..unik kak kalendar yg ayah akak guna tu =)

cinnamon.com said...

cantik dan kreatif..

gadisBunga said...

saya kagum dgn akak!!!

mama maman said...

Kreatif la kakzakie nih... tak terfikir pun nak buat penanda buku.. selalu buang je.. nnt blh try la pasni.. mekasih kasi idea..:)

noor said...

bgs akak. manfaatkan brg lama. mmg berguna bila buat tanda buku! gud idea!

redza said...

haaa paeng, pon, kliwon, wage dan legi...apa maksudnya tu kak

HeNRieTTa JoSe said...

wah....kreatifnye akk...bertuah anak anak akk yea...

Akma_cikyong said...

wahhh~~~santekkkk nye bila barang lama di direnovate semula~~

Liza said...

salam kak zakie...kreatif la akak ni...

anitadiana said...

kreatifnya...cantik lah tu...kata2 tu yg mahal ..best kata2 tu..anak-anak mesti suka....ita buang dah opisnya ...

sahromnasrudin said...

sabtu kliwon kan, kak????

Mieza said...

Salam akak, you are so creative!

aanie said...

kreatifnya kak....

Ucu Faridah said...

akak nak satu...

Ila said...

cantik tu..kreatip sungguh akak

Tihara said...

wahh menariklah kak..kreatif :)

rATu kEBaYA said...

kreatiflah kak..

tak pernah terfikir pun.. Sekarang dah dapat idea.. bolehlah dimanfaatkan..

terima kasih kak

Zaitun said...

Kreatif betul kakzakie. Selama ini saya asyik buang aje kalender kalau masuk tahun baru.

rATu kEBaYA said...

kreatiflah kak..

tak pernah terfikir pun.. Sekarang dah dapat idea.. bolehlah dimanfaatkan..

terima kasih kak

dhiera said...

tak terfikir macam ni~ bagus jugak ni!

Salmiza said...

wahhh..kreatif2..

adarnadzmie said...

mama yg kretif... nak satu...hehe

Tiramisu Fatiema said...

kreatif betul akak..betul mungkin benda lama boleh guna pakai..wat benda lain kan..

Mama Ema said...

kreatif juga akak yer..

intan_blur said...

cantiknye kak..klu org kreatif..mcm2 dia blh buat kan..selalu sape yg gune barang2 buangan..org tu lagi kreatif;)
n best2 kate2 tuh,,
intan minta copy kak ;)

nora rashid said...

wah...kreatifnye...!! bagus la kakak ni...hehe

LYAfrina said...

cantik.. dan sgt2 kreatif...

kayna said...

"If you can cream it, you can do it." - Walt Disney

If you can dream it kot??

Baguslaa kreatif. and cantikk..

Anaa said...

kreatif nya kakzakie.. lawa..

::NureeN:: said...

segar mata memandang :)

ajumohit said...

Rajinnya Akak, bagusnya Akak wat penanda buku kan kretip betul

Fatin Mraz said...

rajin dan kreatif~ =}

@cu SaYaNg said...

satu idea yg menarik :)

nabilah_2908 said...

kreatifnya akak.... :)

Aine Ainun said...

kreatif...

dapat idea disini=)))

eelobor said...

kreatif.... pandai memanfaatkan

Iza Teratak Usang said...

Assalam..
Masa sek dulu rajin buat benda ni bagi kat kawan2..
cantik..

FasiHaH SupiaN said...

hehe nampak benau jawanye bapak akak tu.hehe

Cik Ina Do Do Cheng said...

kak zakie samalah kita cik ina pun suka simpan kalender lama, cik ina suka madah pujangga ayat sedap kat kalender tu, kadang-kadang tiru gak boleh jadi sumber insprisai lah kelendar tu.

mama ju, said...

KZ
Mama selalu terlewat ke sini, ialah mama bukak mala, tulah selalu tgk dh berpuluh2 komen!.KZ ni kreatifla.

Ada masa insyallah kita jumpa.

akuzle ayu said...

kakzakie neh kretip sungguh. recycle lagik. kata2 yg hebat dr org2 hebat kpd org2 hebat juger... sy tatau ada kalendar jawa plaks..menarik tuh

ikatankasihku said...

bijaknye!!!

ikatankasihku said...

bijaknye!!!

Kamsiah said...

salam
mmg kreatif kak...cantik...

Kakzakie said...

Bukanlah kreatif mana pun sekadar membuat barang yg digemari anak-anak. Terima kasih buat semua teman yang memberikan komen-komen di sini: -

Huda, Pok Amai-Amai, Aliesha Kirana, Werdah, Sharifah Nadzarah, Cheqna, Cho Zila, Queen Teratai, Yana Feehily, Arelan, Eye-Nee, Hanis Azla, norhidana, kakcik (kalau dekat boleh kakak bagi kakcik), Rai, Cikgu Ma, Mamamya (org jawa nak buat apa kerja dia memang lihat kalender Lia), izan (cerita tu khayalan aje izan), cinnamon.com, gadisBunga, mama maman, noor, redza, Henrietta Jose, Akma_cikyong, Liza, anitadiana, shahromnasrudin, Mieza, aanie, Ucu Faridah, Ila, Tihara, Ratu Kebaya, dhiera, salmiza, adarnadzmie, Tiramisu Fatiema, Mama Ema, intan_blur, nora rashid, Lyafrina, Kayna, Aana, Nureen, Ajumohit, Fatin Marz, Acu Sayang, nabila_2908, Aine Ainun, eelobor, Iza Teratak Usang, Fasihah Supian, Cik Ina DDC, Mama Ju (kakak malam pulak tak buka langsung), akuzle Ayu dan ikatankasihku.

Terima kasih sekalilagi buat teman semua.

Kakzakie said...

@ Kamsiah - Terima kasih juga dari kakak.

ieda said...

bagusnya kan kak
saya kalau dpt kalendar macam nie punn saya x buang sbb kata2 semangat macam tuu ada ..
hurmmm ;))

eiza said...

oh....kakak kreatif!...kata pujangga tu bisa jadi azimat kan...

fieda said...

ctk kak kalendar tu..

intan morsalin said...

wahhhh....mmg kreatif la kak...x tpk pon leh wat penanda buku tu...mmmm...good idea

munna said...

kreatif lah kak zakie..di samping buat ingatan pada anak2

Puan Kutu said...

sy sgt suka kata2 motivasi bgini sejak dulu.klu jumpa yg terkesan dihati mesti sy salin dibuku..klu ada yg begini sy pun takkan buang..

kreatif kak zakie hasilkan penanda buku dengannya..:)

LadyBird said...

recycle.. bgs akak ni.. yg lady punye pun lady x buang lagi.. kononnye nk gune kertas kerasnya..

Maya Mayana said...

kreatif akak ni,tp kalendar saya tk cantik nk buat bookmark la...tp saya simpan sebab ada kata2 motivasinya

kalendar jawa tu kdg2 bg inspirasi bila waktu baik nak berkebun..ada la sikit2 tahu..hehe,ada kalendarnya kat umah ni encik asben je yg faham gunanya..hehe

Kakzakie said...

Terim kasih: -

eiza, fieda, intan morsalin, munna, Puan Kutu, LadyBird dan Maya Mayana (kalendar jawa kena pandai mengira Yana...)

ct rahani said...

kreatif la kak.. sy pun x penah terpikir nak wat camtu.. :)

Ibu Lala said...

Rajin la akak ni. Idea yang bagus sesangat. Penanda buku ni bukan saja utk anak2, untuk kita pun boleh kan kan kan...