Thursday, February 16, 2012

Musim Mulidur-Rasul di sekolah-sekolah

Setiap tahun sudah menjadi kebiasaan apabila tiba bulan Rabi'ul-awwal sambutan maulidur-rasul pasti akan di sambut dikebanyakan sekolah. Sekolah Nurienne tidak ketinggalan bahkan ada menganjurkan pertandingan nasyid, marhaban, berzanji, musabaqah dan sebagainya. Tahun ini seperti biasa diadakan majlis Ihtifal Ilmiah di sekolahnya. Nurienne gagal dalam pertandingan berzanji. Apa yang membuat aku gelihati pada hari pertandingan itulah dia membuat panggilan telefon bertanyakan nada ke empat untuk taranum ras. Pada waktu itu clients ada di depan mata. Mana mungkin aku mahu mengalunkannya. Bila aku kata panggil semula selepas 15 minit, masa untuk dia membaca sudah berlalu. Dapat panggilan semula katanya dia hentam membaca seperti nada kedua cuma dia panjangkan sedikit alunannya. Itulah dia kecundang. Tambahan pula kalau al-quran memang dibaca setiap hari, tetapi berzanji dibaca sesekali saja.

Bahas Bahasa Melayu - Bahas bahasa Arab dan bahasa Inggeris gagal, Melayu mendapat Johan.

Tilawah - Alhamdulillah setiap tahun masih kekal lagi sebagai Johan.

Choral speaking - Tahun ini gagal mempertahankan diri. Sekadar dapat tempat ke tiga.

Johan nasyid - Kemenangan ini sebenarnya diraih pada tahun lepas, tetapi hadiah baru diberikan tahun ini kerana ianya dikendalikan ke peringkat sekolah-sekolah Menengah Agama Negeri Johor.


~~ Sebenarnya anak aku lebih suka hadiah berupa buku dari piala seperti ini. Buku boleh disimpan di asrama tapi kalau ini kena bawa balik sebab locker disediakan di asrama tidak mencukupi. Semakin sesak almari rumah dengan hadiah piala anak-anak. Sekadar hiasan semata-mata dan jadi tatapan mata.~~


41 comments:

lieynanilaz said...

bagus anak kakak...aktif di sekolah...

kakcik said...

Tahniah. Piala itu juga boleh dibuat kenangan. :)

Panglima Muda said...

kumpul banyak banyak

:: Mrs.Eady :: said...

tahniah :)

Sharifah Nadzarah said...

wah pandainya anak akak...
hadiah piala boleh buat kenangan jugakkan...
aleya pun ada byk piala kak..
tahniah utk nurienne...

Nini D.. said...

btol kak..patutnye kalo diberi hadiah buku lebih dapat dimanfaatkan kegunaannya....

Huda said...

Nurienne anak yang ke berapa? Bukan yang bongsu kan..

Kak Intan said...

salam kak zakie
alhamdulillah
tahniah untuk kakak atas kejayaan anak2 akak.
saya tumpang gembira

Munnafendy said...

ahai teringat dulu kecik2 masuk pertandingan tilawah gitu =)

piala dulu banyakkkkk sangat, sejak bpindah rumah piala anak2 semua mak buang.tp piala mak sndiri mak simpan. genius mak kan. =P

Aine Ainun said...

Alhamdulillah...anak anak berjaya;)

berkat doa ibu bapanya...

::NureeN:: said...

tahniah... anak2 activ disekolah bagus utk minda.. klau nureen dlu malas nk masuk slalu kena marah ngan abah hehhee

Tihara said...

tahniah untuk anak akak..banyakpiala dia dapat..boleh jadi kebanggan keluarga :)

~~zAnAfAhMi~~ said...

Bnyk piala....utk kenangan, takpe la tu sbg tandamata walau harga x seberapa.
Piala anak zana pun berderet drp tadika, tatap je sbg peringatan sekiranya dia merosot skrg ni....

yana-feehily said...

wah..bestnya pandai bertaranum.. ^^ hebat2, nnt blh la masuk akademi alquran..tahniah utk anak akak..

p/s-btl la..lbh baik bagi buku dr piala2 macam tu..lagi byk manfaat.

amirah said...

pandainya anak2 akak bertaranum ye..belajar dgn akak ke? nanti ahmad dah besar saya pun nak antar dia belajar taranum..

gadisBunga said...

setuju juga. kalau hadiah berupa buku boleh juga menambah ilmu.

tapi piala pun ada value yang tak ternilai juga... :)

norhidana said...

biasanyer kalu sekolah mmg suke bg piala2 gini... ingt lah dulu2 masa sekolah asal dpt pngat ngn piala bangga gile... bwk balik umah simpan dlm almari... rasa cam best sgt2...

ariana said...

Alhamdulillah..kemana tumpahnya kuah kalau tak kenasi..akak pun mesti pandai dan sedap suara ni ye..sklh sy mengajar akan buat sambutan maulidur rasul esok..

Amy Syaquena said...

Alhamdulillah berjaya2 anak2 akak..saya tumpang gembira sama kak..

Mamamya said...

esok anak2 lia pun ada terlibat dgn perarakan sempena maulidur rasul..dr smlm damya n afiqah b'semangat nak tunggu ari jumaat.. :)

alhamdulillah...suka n tumpang bangga dgn kajayaan anak2 akak...piala2 tu akan jd kenangan abadi utk mereka...blh ditunjuk pada generasi2 yg akan dtg...

ieda said...

tahniah akak
sejukk perut ngandung kan anak2 yg x menghampakan kita nie ....

aah dari bagi piala baik bagi brg yg boleh mereka guna kan .. tapi x perlahh leh je simpan buat kenangan anak2 cucu nanti ;)

cheqna said...

teringat zaman2 sekolah rendah dulu memang cheqna sangatla aktif =)

ajumohit said...

Bagusnya anak Akak, sejuk perut mama dia ye, biasa mmg di sekolah hadiahnya piala kan, klu buku lebih byk manfaatnya

kasihibu said...

ayong pun ada pertandingan nasyid, sempena sambutan maulidur ni

Pok Amai-Amai said...

Wow! Banyaknye piala. Sy pnh menang gak. Nasyid je. Hahahah!

aanie said...

terer la nurienne ni....
piala pun ok gak...boleh la memenuhkan lemari umah...tp x larat habuk je....hehhe..

Eye_nee said...

Saya "cemburu" dgn asuhan akk pada anak2..dunia dan akhirat sama2 mereka imbangi...cerdik didunia dan berbahagia di akhirat(InsyaAllah)...ini semua berkat asuhan seorg ibu Mithali seperti kakzakie...syabas kak..

Amie said...

Tahniah! Dapat piala pun ok tu sebab ada kenang-kenangan untuk disimpan, koleksi peribadi.

Nazayiena said...

Tahniah pd Kakzakie dan anak2 sbb berjaya dlm pertandingan tu.....macamne kakzakie yg bekerja boleh mendidik anak2 boleh berjaya dlm akademik spt itu?

Kancil 8349 said...

tahniah...sekolah Kancil belum mula lagi kebetulan banyak program dilaksanakan...

jom singgah ke blog kancil

http://kancil8349.blogspot.com/2012/02/jawapan-daripada-wordless-wednesday-27.html

kayna said...

wahh.. bagusnyer BM terer. Sah anak melayu. hehehehe...

Qhaifa Nur said...

alhamdulillah, sejuk perut ibu yang ngandung bila anak suka baca al quran...

banyak betul piala yang dimenangi...

eiza said...

saya juga lebih suka kalau dapat hadiah buku...

miloais milo said...

tahniah buat anak akak....
pandai2 belaka....

iols suker jugak kalo hadiah buku
piala ni - rasa menyesakkan ruang aje
ekekekekek

Kakzakie said...

@ lieynanilaz: semua budak sekarang sama kan


@ kakcik: Sekarang pun dah penuh. Nak tunggu habis sekolah tak tahu nak letak mana kakcik


@ Panglima Muda: Dah banyak dah


@ Mrs Eady: Terima kasih izwa


@ Sharifah Nadzarah: SN tunggu anak-anak mula aktif, memang kena beli almari khas


@ Nini D: Buku semua boleh kongsi sama baca


@ Huda: Nurienne yang sulung Huda.


@ Kak Intan: Banyak juga yg dia kecundang - merentas desa, berzanji dia tak dapat apa-apa


@ Munnafendy: Nostalgia ye Munna


@ Aine Ainun: Sementara boleh Aine


@ Nureen : Anak kakak masing-masing lawan kumpul sijil sebenarnya Nureen


@ Tihara: Kakak ada 3 anak cuba bayangkan kalau darab 3 mana nak letak?


@ Zanafahfi: Dah trend piala nak buat macam mana kan


@ yana-feehily: Abang tak bagi kalau sampai ke atas sebab suara kita kan ke aurat - utk sekolah tak apalah


@ amirah: Sebaiknya ajar tajwid dulu Amie baru mudah nak bertaranum


@ gadisBunga: Bila dah masuk almari tak tengok lagipun GB


@ norhidana: Masa dapat suka ye


@ ariana: Tak sedap mana ariana. Kakak sekadar ajar anak-anak sekarang nie.

@ Amy Syaquena: Yg no dua tak dapat masuk tahun ini sebab masa tilawah dia uzur. Adik dah terpilih tapi tak tahu lagilah


@ Mamamya: Kalau di Johor lagilah Lia kan tahu selagi belum sampai ramadhan tiap-tiap minggu ada je maulud


@ ieda: Moga anak kita berjaya kan ieda


@ cheqna: Seronok bila ingat masa sekolah cheqna


@ ajumohit: Biasa bahas dapat buku, kali ini pun piala juga - lebih murah kan


@ kasihibu: Sekarang memang sedang musim sya


@ Pok Amai-Amai: Nostalgia masa sekolah Fara


@ aanie: Dah sesak dah aanie..


@ Eye_nee: Huh... tingginya puji bimbang jadi ujub eye_nee. tak mahulah puji-puji ye...Semua kurniaan Allah


@ Amie: Tapi bila dah simpan tak pernahnya mereka belek balik


@ Nazayiena: Kakak rasa atas kerjasama guru di sekolah juga. Tapi kalau mengaji memang kakak ajar sendiri


@ Kancil8349: Tak lama mesti buat juga kan cikgu


@ kayna: Bimbingan cikgu juga kayna


@ Qhaifa nur: Alhamdulillah moga akan berpanjangan hendaknya

Kakzakie said...

@ eiza: Buku mahallah kata cikgu mereka.


@ miloais milo: Pandai sangat tu taklah milo tapi sekadar turut-serta

munna said...

tahniah buat anak akak..bagusnya dia...

ct rahani said...

tahniah utk nurienne.. semoga terus berjaya dunia akhirat.. amin..

cikceriacorner said...

tahniah akak..bestnye..gembira mendengarnye..tahniah akak..:)

Mama Ema said...

anak-anak akak sgt aktif

Kakzakie said...

@ munna: Terima kasih munna


@ ct rahani: Insya-Allah... Amin


@ cikceriacorner: Terima kasih CCC.


@ Mama Ema: Mereka suka sebab setiap penyertaan dapat sijil itu sebenarnya yg dia suka