Tuesday, February 28, 2012

Hendak mengeja jawi pun susah...

Kelas tambahan celik jawi dan bahasa Arab di sekolah agama adik tahun ini baru bermula sabtu lepas. Kelas dibuka setiap hari Sabtu minggu ke2 dan ke4 setiap bulan. Menurut adik ramai yang hadir dan turut-serta. Tetapi sebenarnya aku telah memberi pencerahan pada anak aku sedari usia mereka 4 tahun lagi. Aku juga menghantar anak-anak ke Tadika Islam, walau tidak pandai pun apabila diajar saban hari bolehlah juga akhirnya mereka membaca dan menulis jawi sebaik masuk tahun satu sekolah rendah (walau kelihatan bagaikan tulisan trengkas).

Kecoh - Turun kelas ada yang muntah mungkin tidak sihat. Nasib baik si bapa telah menanti.

Adik - Pantas sebab hendak ikut papa-mama pergi jenguk kakak di asrama.

Begitupun pendedahan oleh sekolah agama di mana anak aku belajar dibuat setiap tahun namun masih lagi ada anak-anak yang tidak dapat mengusainya. Itu yang diberitahu oleh pihak sekolah. Anak-anak diajar untuk mengenal huruf hijaiah satu-persatu. Diajar untuk membunyikannya. Juga diajar huruf-huruf mana yang boleh dicantum dan tidak boleh. Kalau dilihat sebenarnya anak sekarang lebih beruntung kerana guru-guru semakih gigih tidak mengenal penat dan jemu mengajar. Buku-buku panduan yang murah-murah pun banyak. Huruf jawi sekarang juga bukan seperti zaman aku dulu. Kalau dulu mahu mengeja FALSAFAH atau PENYAPU huruf awal tetap 'fa' tetapi kini huruf 'fa' dan 'pa' telah diaplikasikan sepenuhnya.

Begitu juga dulu mana ada huruf 'V'? Satu yang menyedihkan bila mahu mengeja atau menulis nama bapak. Waktu itu biasanya huruf 'v' akan diganti dengan huruf 'ba' lalu bunyi akan jauh lari dari yang sebenar. Seingat aku (kalau tidak silap) tidak lama sebaik melahirkan anak sulung barulah diperkenalkan huruf 'va'. Sejak itu barulah nama bapak dapat dieja dengan betul. Pa, Wau, Ro, Va, Ya dan Ta jadilah PURVIT (ramai yang kata nama bapak unik).

Huruf hijaiah dan jawi - hasil carian google (Huruf yang dibulatkan tidak ada di dalam al-quran ye anak-anak...)

~~Anak-anak sudah memberi kata keinginan minta papa membeli keyboard yang ada huruf-huruf jawi. Gembira juga andai ianya dipenuhi kerana bolehlah mama tumpang sekaki.~~




62 comments:

Huda said...

huruf2 yang akak bulatkan semua saya tau kecuali va tu kak, baru tau..tq vm.

kakcik said...

Anak kakcik yang mahir jawi cuma Along. Yang lain, sekadar boleh sahaja.

mama ju, said...

hehe mama tak berapa pandai nak tulis jawi..purvit..
Emak yg prihatin!

:: Mrs.Eady :: said...

uhukk..dah lame tinggal kan jawi nie...kalo start balik sure merangkak ni..

LYAfrina said...

alhamdulillah.. lya pon blh baca jawi dgn baik.. sbb lya di ajr oleh mama lya sjk kecik lg..jd bla masuk skolah..dh beres la.. cuba belajar ejaan2 y rumit jer la.. sbb tu skarang pting htr ank skolah agama kan.. beri pdedahan awal.. ada gk kwn2 lya y x dpt mbaca lgsung.. huhu..

aliesha kirana said...

aah kak. budak2 skrg senang. pihak sekolah sndiri dh gigih sediakan mcm2 kelas utk dorang. cuma dorg je kene usaha utk bljr.

HeNRieTTa JoSe said...

rietta sendiri baca jawi slow cam bdk2 pra sekolah jew...skang memang ngah ggih berusaha baca tulisan jawi...kdg2 ngeja blom abis, trus men teka teka jew perkataan dia...hehehe....truk pangai dah tua tua nie...

Mama Ema said...

memang unit nama bapak tu....

Mama Ema said...

typing error : unik

So Shy Lady said...

bhs jawi skrg byk yg dh brubah bbanding dulu. dulu byk kkliruan. skrg ejaannya byk mrujuk kpd ejaan rumi, jd makin snang

ikatankasihku said...

wah, bagus tu kak, kalau anak2 da request mcm tu, maknenyer , dia bersungguh2 nk belajar tu :)

sisdee said...

sekolah agama pun dah dikenalkan huruf2 nie kan ;) stakat ni syahmi boleh mbca n mnulis jawi dengan lancar alhamdulillah..saya boleh mbca tapi lately mmg pelik2 bila tulisan ditukar jadi kita pun merangkak kdg2 nk mbaca :(

dulu ayah saya sering beli paper jawi..tapi mcm tak wujud kot now nie :(

amirah said...

bagus kalau diberi pendedahan awal kak.tp perlu dibuat latihan selalu supaya tak hilang..

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Ya lah memang tak pernah dengar nama PURVIT tu.. dulu masa kak lihat url blog kakzakie duk tertanya-tanya apalah agaknya maksud PURVIT.. sekarang dah tahu..

Tulisan jawi sekarang sering sangat berubah kaedah penulisannya kan.. kak werdah masih menulis guna versi lama.. tapi bila baca yang versi sekarang boleh faham juga insyaAllah...

ct rahani said...

sy pun sejak hantar aidil gi kelas iqra nih baru belajar balik yg dh lama tinggalkan.. sonok benarnya belajar jawi ni kan kak..

No Lan said...

alhamdulillah..mudah2an cerah masa depan dorang ye kak...amiiiin

nabilah_2908 said...

mmg unik nama bapak akak.. :)

bagus lah kan..bnyk dah pendedahan... :)

Cikgu Ma said...

ejaan jawi selalu berubah-ubah..kdg2 saya pun pening nak mengajar...tapi jawi antara subjek feveret masa sekolah dulu...

aanie said...

a'ah, nama ayah akak mmg unik....:)

masa zaman sy dulu ustaz x ajar sgt huruf yg akak bulatkan tu....

masa nak nikah dulu suami sy kena baca jawi sb surat nikah kelantan dlm bahasa jawi....nasib baik dia blh baca....kekeke....

cheqna said...

cheqna baca tulisan jawi boleh..lancar alhamdulillah tapi kalau nak tulis lambat sket

syiela said...

syiela boleh membaca tapi bab menulis tu lembab skit.. ala2 trengkas pun ada :)

jadi anak2 syiela dah bg pendedahan seawal usia 4 tahun... :)

ajumohit said...

Dulu masa skola rendah slalu masuk ptandingan menulis jawi, awalnya Akak ajar anak2 mengenal jawi kan, kene follow gak ni

Tiramisu Fatiema said...

Alhamdulilah boleh tulis n baca jawi..

Nini D.. said...

va..
ni 1st time tau..:)

ahmad humairi said...

Assalamualaikum,

Bila dah ada kibod jawi, bolehle publish entri dalam tulisan jawi plak!

Munnafendy said...

akak, teringat pulak sy hari tu konon nak ajar anak buah (baru 2 tahun) alif ba ta, smpai dzal je boleh lepas tu terus melompat ke huruf lain..terus kena gelak dgn mak..hihi

baru sedar, lama sgt tinggal huruf2 ni smpai boleh lupa...errmmmmmmm

No Lan said...

terima kasih kak atas komen akak tu..ya kak, No dh tny kwn2..rata2 cakap PASTI mmg baik..bukan nk amik pasal politik tp amik pasal keperluan dunia akhirat anak..si farihin abg kata nak masuk terus skolah agma rakyat sbb 6thn dh amik..si fadhlan mungkin hantar ke PASTI kot..klo xthn ni mungkn thn depan..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

oh sy baru tau beza huruf fa dgn pa tu..dulu sy ingat kedua-dua huruf ni sama aje..


dan sy baru tau nama purvit tu ialah nama bapa akak..mmg unik!

ILA HonEyBuNNy said...

dulu belajar n pndai jawi masa sekolah rendah...sampai msk sekolah ila tulis jawi...

bagus kak...cepat2 beli keybod ada huruf2 jawi...nanti boleh menaip..ila suka..ehheheh

Kazman & Sue said...

waa... mengimbau masa sekolah agama kat johor dulu... tulisan jawi 100% ... mula2 memang susah ...lama2 senang jeee... sayang kalau tulisan jawi ni pupus...

Deru Ombak said...

Assalamualaikum kakzakie..

Alhamdulillah bila anak2 Ada keinginan..
Mcm kakya ni org lama yang tinggal bebetul di kampung
Pendalaman masa kecik.. Mengenal dan menulis huruf jawi tu wajib, kalau x rotan naik ke peha.. Haha..
Kemudian rotan tu kakya turunkan pada anak2 3 orang...
Dan hasilnya berbaloi.. Alhamdulillah...

Pok Amai-Amai said...

Sy fhm. Boleh kate oklah gak klu baca (ada merangkak sket utk sesetengah perkataan). Tp bab menulis, sy mgkn keliru klu nak mskkan alif di mane....senang kate, menulis tu agak sukar.

CT NoArIzAh ArIs said...

Salam kak..betullah kak byk huruf yg sy tak pernah belajar kt sek agama dulu wujud skrg ni..mula2 ank masuk seklah dulu heran gak sampai bergaduh dgn ank yelah dulu ustazah kita ajar lain time dia dah muncul lak huruf lain.

Nampaknya kita pun kena ambik gak kursus utk huruf jawi yg baru ni biar jgn keliru nak membaca dan menulis jawi ikut trend sekrg..hehe..

-Sara- said...

sebenarnya baca jawi ni best kan kak..sara suka gak kdg2 baca paper jawi tuu..uji kemampuan sndri tahap mana kelancaran jawi sara..hehe

Daddy Ziyyad said...

ya allah..so nama Purvit tu mmg nama betul ayah akak lah ya? selama ni mati mati saya ingat tu nama pena akak..

munna said...

munna pun baru tahu nama bapak yg betul Purvit...huruf Va tu pun munna baru tahu kak...

fiza said...

ALhamdulillah...saya masih boleh membaca jawi, tapi klo menulis tu lambat sket lah. Saya pon baru tau dlm jawi ada va ☺☺

cIk JanNah said...

jannah pon dah lama tinggalkan jawi. tapi yang pasti insyallah boleh menulis nama sendiri dalam bahasa jawi. eh? hehe

Eye_nee said...

Pertama kali juga tahu ada huruf Va ni kak...dah lama tak membaca bahan bacaan dlm Jawi ni...

ckLah @xiiinam said...

ckLah teringat masa mengetuai pasukan pengawas SPM beberapa tahun lalu. Masa PA Islan, dgn yakinnya menulis jadual masa di papan putih atas pentas di dewan dengan jawi. Bila tengok soalan...wah, banyak ejaan ckLah salah.....masihnikutnejaan lama. Itulah nasib tulisan jawi. Dulu, ada juga diselitkan tulisan jawi dalam pelajaran BM. Sekarang pupus terus. Akbar Utusan Melayu pun dah tak ada....kali terakhir ckLah jumpa calon SPM jawab BM dalam jawi tahun 1992. Itupun calon persendirian yg agak berumur....

::NureeN:: said...

thn lepas ada beli 1 muqaddam kat psr mlm tp yg nureen peliknya dr alif smpi ya.. dkt huruf lam alif dia x tulis tau tp digantikan dgn ha bulat tue knapa ya?

intan_blur said...

ye lah..xpenah dgr la yg 'va' tuh..hehhehe
ank intan pun dah pegi tadika..
tp ade sesetengah pihak x bg intan anta sek tadika lebih awl..pihak tu suh intan anta ank intan terus time darjah 1..mungkin dorang ade alasan dorang..
tp intan x blh ikut ckp dorang..sbb intan ade penderian intan sndiri..

dwaty said...

coz tak praktik... bahasa jawi pun saya baca tergagap2... kekadang malu ngan budak sekolah... hehehe

sal said...

awal2 dah ada pendedahan jawi, bagusnya..mudah2an bakatnya ke arah situ..senang nak sekolahkan agama (smka) , prosfeknya tinggi..bnyk peluang yg menanti..

zue said...

klu bab sek agama dan tulisan jawi ni mmg zue lah kena settle kan sbb suami x tahu mmbaca dan menulis jawi.
anak lelaki zue ni klu bab mmbaca jawi nampak boleh...cuma tang tulis jawi ni kita sendiri nengok x faham mcm mana lah cikgu dia boleh faham...:)

wahida said...

saya membaca jawi setakat ni alhamdulillah...menulis pun boleh menulis dgn baik...perkataan yg akak bulat2kan tu pun saya tau...mungkin ada hikmahnya saya sekolah rendah agama kat johor dulu...

dan sekarang saya nak anak2 saya pun pandai jawi...mudah2an...

noor said...

kementerian nor bkerja mmg titikkan jawi nih..sebab tulah adanya utusan melayu versi jawi. di letter head opis pun kena ada jawi..memartabatkn JAWI

noor said...

kementerian nor bkerja mmg titikkan jawi nih..sebab tulah adanya utusan melayu versi jawi. di letter head opis pun kena ada jawi..memartabatkn JAWI

Cho Zila said...

thanks.. kalau kita sendiri tak tingkatkan penggunaan jawi ni maka tiadalah orang lain nak buatnyerkan.. syukur Alhamdulillah... harap di sinipun ada aktiviti gitu...

cinnamon.com said...

bagus sgt ada ibubapa yg sangat perihatin mcm kak zakie.

ambil berat dan sgt kasihkan anak2..dgn limpahan kasih sayang.

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

yup mmg patut diberi pendedahan awal untuk kanak2 skrg minat untuk mengenal mmbaca jawi

Zaitun said...

Alhamdulillah anak2 kak Zai boleh baca jawi tapi taklah expert sangat.

✿ e e i y s s ✿ said...

(^________^)

Zie said...

bsgus tu sis antr ank beljar jawi... sok ank2 pun tkmau ketinggln tk dberikn pljrn ini

Fatin Mraz said...

saya suke tulisan jawi~
=}

Hanis MY said...

wah seronok pula baca entri ni byk info baru yang hanis tahu. terima kasih kak zakie...

Maya Mayana said...

budak johoe untung ada sekolah agama...tp itu pun ada mk bapak yg tk kisah anak tk pergi sekolah agama...

tulisan jawi skrg advance huruf vi= wau ada titik...kalau mengaji pun makin mudah ad iqra'

mama aini said...

ehem..dah ramai ibubapa yg menghantar ank kesekolah agama..untung ank kakzakie dpt keyboard huruf jawi tu..

FasiHaH SupiaN said...

huruf va tu da ingat2 lupe je.huhu

fiza nurani said...

Anak-anak, sekecik or sebesar mane pun, kalau diasah mesti pandai.. :)

Kakzakie said...

Kakak tidak tahu sistem pelajaran di negeri lain tapi benar kalau di Johor sekolah agama bagai satu kemestian. Kalas pra pun telah diujudkan bagi pengenalan permulaaan.

Terima kasih buat:-

Huda, kakcik (along mestilah pandai - imam), Mamam ju, Mrs Eady, Lyafrina, Aliesha Kirana, Henrietta Jose, Mama Ema, So Shy Lady, ikatankasihku, sisdee (kalau dah diajar dari kecik lama-lama boleh juga kan Dee), amirah, Werdah (kakak pun sama kak werdah - guna sistem lama lagi), ct rahani, No Lan, nabila_2908, Cikgu Ma, aanie, cheqna, syeila, ajumohit (tadika PASTI 4 tahun dah boleh daftar aju), Tiramisu Fatiema, Nini D, ahmad humairi, Munnafendy, Rina Avail, Ila Honeybunny, Kazman & Sue, Ombak Rindu, Pok Amai-Amai, ct Norarizah, Sara, Daddy Ziyyad ( unik kan nama bapak kakak), Munna, fiza, CIk Jannah, Eye_ne, ckLah (kalau sekarang SPM kena jawab jawi kakak rasa ramai yg gagal cikgu), Nureen, intan-blur (tapi kalau masuk terus tahun satu banyak tertinggal intan), dwaty, Sal, Zue, wahida, noor, cho zila, cinnamon,com, sweetmama@eija, Zaitun, eeiyss, zie, fatin mraz, Hanis MY, Maya Mayana, mama aini (anak kakak memang kakak hantar aliran agama - lebihlah sikit subject mereka), fasihah supian dan fiza nurani.

Sebenarnya kalau biasa menulis kakak rasa dgn jawi lagi pantas berbanding tulisan rumi. Bersama kita mengekalkan tulisan jawi hendaknya.

Sekali lagi terima kasih semuanya:)

NM02 said...

tak sabar nak anta anak sek agama... gulpppp.... hehehehe

anak pun blom kuar lagi.. hehehe