Wednesday, February 15, 2012

Nasi sudah menjadi bubur

Janganlah merasakan kita orang terpenting di sesuatu organisasi hingga mencari jalan berhenti kerja secara terburu-buru. Mengapa beranggapan organisasi akan menghadapi masalah bila ketiadaan kita dan merasakan kita bagaikan tunjang segalanya. Bagaimana pun pandai dan bijaknya kita mengurus sesuatu organisasi tidak bermakna tanpa kita organisasi itu akan lumpuh.

Rasa tidak puas hati dengan kenaikan gaji yang diterima membuat dia menghantar surat perletakan jawatan. "Saya sudah fed-up dan biar dia tahu bila saya tak ada siapa akan buat kerja itu semua." Itu yang terkeluar dari bibir bila diajukan mengapa mahu berhenti kerja. Nasihat sudah tidak mahu diguna-pakai bila emosi menguasai. Puas di pujuk tidak berjaya lalu tinggallah segalanya sebagai nostalgia. Mahu nasihat kuatkan iman dia bukan seagama dengan aku.

Tidak pun sampai sebulan berlalu, telefon berdering mengatakan samada jawatan dia masih kosong lagi kerana mahu kembali semula. Tidak serasi dengan tempat dan teman-teman baru dijadikan alasan... Aku? Bukan tidak mahu mengambilnya bahkan dia juga amat berpengalaman, tetapi pandangan orang atasan kenalah didengar juga. Nasi sudah menjadi bubur. Surat perlantikan pegawai yang baru sudah pun ditandatangani. Sekadar rasa simpati yang boleh aku katakan padanya.

Tidak berkenaan dengan N3 - Jangan marahkan tuan pembuat cendol kerana lazatnya dia membuat kita terkenang-kenang untuk menikmatinya lagi. (Cendol pulut+durian+kacang merah memang umphhh...)


~~Usah bertindak ketika emosi menguasai diri. Sebagai orang Islam jadikan iman sebagai benteng mengawal sifat amarah kita. Rasulullah bersabda " Orang-orang yang kuat bukanlah orang yang mampu mengalahkan lawannya. Sesungguhnya orang yang kuat ialah orang yang mampu menguasai dirinya ketika marah." (H.R : Ahmad, Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a).~~



79 comments:

kakcik said...

'Tanpa pucuk, pokok tetap boleh hidup. Tapi tanpa akar, pokok mungkin boleh terbongkar'.

Sedapnya cendol tu. :)

Penjejak Mimpi said...

Sedapnyer cendol....

Mia Liana said...

tiba2 teringat cendol.... tapi ada santan la.. mia on diet takleh makan santan...

dapat tengok gambar ajelah jawabnya..

Huda said...

Ha tulah sapa suruh berhenti kerja, tak pasal kan..Cendol tu sedap tapi saya kurang gemar, zarif penggemar cendol no 1

Sharifah Nadzarah said...

KAK..CENDOL TU KAT MANA!!!!...SEDAPNYEEEE

Deru Ombak said...

Akan hilang pertimbangan ketika marah..

cheqna said...

bukan dinamakan keputusan bila dibuat dalam keadaan beremosi..
pepun cendol memang sedap =)

jedi said...

entri akak buat saya fikir balik utk berenti keje....

Munnafendy said...

gaji naik pun mengamuk jugak ke smpai nak berhenti?

ermmm....

cendol tu nmpk sedap la..cendol hijau tu gemok2 menggoda sgguh =)

Aine Ainun said...

Mmg..dlam keadaan marah, kita selalunya tak mampu berfikir dgan baik...

Mungkin juga ego. Dn merasakn diri terlalu hebat...

norhidana said...

mmg betul2 dh jd bubur kak... huhui

ish2 saja je tayang cendol nih... tak baik tau

pB said...

apabila marah menguasai akal fikiran ,
macam macam perkara bodoh boleh dilakukan ....

Zaitun said...

Sebab itulah kalau membuat keputusan biar dikaji sedalam2nya.

Beberapa hari ini kak Zai sibuk mencari cendul yang sedap.Kat mana ya?

Anaa said...

betul kak.. keputusan diambil jangan kerana rasa marah..pasti menyesal.. sebab masa marah, akal kita kurang waras..

Nini D.. said...

ikut rasa binasa...sebelum buat keputusan fikir dulu.

nabilah_2908 said...

kalau sy lah jadi org tu...sy takkan telefon ke tempt kerja lama.bertanya kan tentang jawatan yang dia dah lepas kan..

tak malu ke..? huhu.....

mama ju, said...

Salam KZ
Ada org mungkin macam tu, memikirkan dialah yg terhebat, tapi menyesal tak gunakan,klu ada balik semula tak malukan?
hehe kak baru makan cendul kat pengantin anak dato tu, sedapnya..ada pulut lagi ummph1
Cuti i balik BP?
Mungkin cuti ni nak buat tahlil di kg, (mungkin awal cuti 12/3) heem nak jemput KZlah.....

maya amir said...

kak..right timing..saya suke entry ni, sbb saya dlm dilemma..jadik, saya dah pikir masak2, sedalam2nya..thanks for this entry sis:)

pena rozie said...

sedap cendol. mmm... PR pun pernah mengalami pengalaman yg same. Tak puas ati tetang kenaikan gaji. Tapi ingat la. Kalau kite berenti dapat kah dengan gaji yg kite dpt sekarang. Dptkan situasi kerja yang kite alami sekarang...

Pok Amai-Amai said...

Kakzakie,

Sy suke entri nie. Betul ckp akak. Kena bersabar. Jgn ikutkan perasaan. Mcm sy nie. Mmg tmpt sy keje gaji kecik. Klu ikutkan hati, nak benti. Tp kene pk ms dpn. Kat mane2 klu gaji bsr pun tp hati tak sng. Tak gune juga...

=(

yana-feehily said...

btl kak..klu time emosi jgn la buat keputusan terburu2..apa2 pun kena istikharah dl.. ^^

p/s - bestnya dpt jalan2 kt sini..yey

@lfidah @dim said...

betul kak..bila sedang emosi macam-macamlah yang kita buat..sampai kdg rasa tak sepatutnya..

kak,sedapnya cendol tue..saya suka mkn cendol tapi tak suka letak kacang merah..hikhikhik

eiza said...

biasa la tu..dah nama pun keje, mane leh nak semua benda kita puas ati kan...kene gibe n take la juga...

cuaca panas-panas ni memang molek sungguh kalau dapat pekena cendol!

LYAfrina said...

klo nasi dh jd bubur xde apa lg y blh dibuat utk kmbali jd nasi kan..

Mama Ema said...

menyesal tidak ada gunanya.

Eye_nee said...

Tidakan ketika amarah selalunya berakhir dgn penyesalan.....

Mieza said...

Assalamualaikum Kakzakie,
Peringatan buat kita untuk guna mata akal dan mata hati supaya tidak terburu-buru dalam membuat keputusan. Ingat Allah, Allah sentiasa mengingati kita.

aanie said...

setuju sgt dgn kakak....suka entri ni...

kalau kita benti keje, ramai lagi yg beratur nak amik keje kita...company pun x rugi byk sb amik pekerja baru blh byr gaji lebih rendah sb kurang pengalaman..

Liza @ Adzriel AB said...

susah juga bila dia rasa diri bagus ni. kita yg nak simpati jadi kurang simpati pulak. pengajaran utknya, bubur pun sedap. kalau tempat kerja liza dulu, sekali berhenti tak boleh apply semula dah.

aanie said...

cendol tu nampak sedap la....

ieja amieja said...

terlajak perahu boleh diundur..terlajak bagi surat berhenti, menyesal kemudian hari..itu lah padahnyer membuat keputusa bila ego/marah merajai diri..kata pepatah ikut hati mati, ikut rasa binasa..huhu sendiri merana..semoga menjadi pengajaran bersama

ieda said...

adakalanya kita kena bertindak dlm keadaan tenang .. jgn terburu2 .. bila membuat keputusan dlm marah semua akan terjadi ..

soo kena berbalik pada yg satu , bermohon pada allah .. pasti dpt hidayah dan petujuuk kan akak .. ;)

bila nasi dah jadi bubur huhuh .. bubur lak sedapp sure lahh laju je org makan ekekke ..
adehhhhhhh ape yg saya merepek nie akak ekkeke ;)

rATu kEBaYA said...

setuju dengan kenyataan yang akak bagi.. ramai yang bertindak melulu sebelum berfikir baik buruknya...

bila dah terlajak kata mulalah nak menyesal.. tapi nak buat macam mana masa tak boleh diundur kembali.

Mamamya said...

bila emosi menguasai diri bukan akal yg membuat keputusan tp syaitan yg menari2....

kak zakieeeeeeeeeeee!!! ngences tgk cendol tu tau kak....uhuhuuuu! musim panas ni klu dapat makan semangkuk mmg sejuk tekak kan...ada durian plak tu...hadui lah....

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.zakie..betul kata ieja kat atas nunnnnn.
Nampak sedap lak cendol tu...biasa klu atie g ziarah anak di KL selalu nampak signboard CENDOL PULUT DURIAN BORHAN kat area kuala selangor kot tp xpernah singgah sbb asyik penuh jer orang...

mama tim said...

kak..mmg klu tgh marah kena sejukkan dgn cendol maveles ni kak...

hehe..cendol mantappp!!

Cikgu Ma said...

terliurnya...dah tengah lapar ni kak...

azi said...

Kakak,
Kat Sp sekarang ni memang panas sangat...rasa orang JB tak rasa panas macam ni...kalau dapat cendol yang sedap macam gambar tu kan best...:)

Kakak,
Satu kelemahan saya yg.cuba saya kikiskan ialah...cepat nak marah..saya cuba nak jadi orang yang tak pemarah...ada ke orang macam tu..?

adarnadzmie said...

buat keputusan ikut perasaan marah yg memakan diri sendiri... biar diri yg tanggung semua tu...betul tu kakzakie "Nasi sudah menjadi bubur"...

alahai tgk cendol kak tu terus dok bayangkan satu cendol kat tempat saya ni yg memang sedap sgt...hehe kena pegi la weekend ni...

MOKCIK AZWA said...

itulah akibatnya jika terburu2 mengambil keputusan.. betul tu Kakzakie.. jika kita berhenti, pihak pengurusan biasanya cepat sahaja mencari pengganti untuk kita, jangan ingat kita ini indispensable.. bersyukur dengan apa yang kita ada.

cendol itu amat menggiurkan...

fieda said...

ala..nmpk cendol la plk...sedap ni..

fieda said...

ala..nmpk cendol la plk...sedap ni..

Tihara said...

biasanya tindakan mengikut emosi mmg akan beri kesan negative pada diri kita..org lain relek je kan kak..kalo saya, saya tk kan patah balik..tak segan kah dia?..btw semuga dia serasi di tempat baru, dan dapat environment yg lebih baik lg lepas ni..simpati jugak dengar..tp cendol itu, best nyer..baru td saya makan cendol, hilang kempunan tgk gambo ni kak. :)

Ati Masrif said...

kerana itu orang kata jangan
buat keputusan ketika sedang marah

thanks kak...suka n3 ni :)

Pia said...

"betul tu kak,kalau bertindak dgn emosional begitulah jadinya..cuba kalau nak buat sesuatu tu guna akal yg rasional sikit...(ckp utk diri sendiri juga)...cendol tu nampak sgt sedap..!"

Zie said...

betul tu sis... kalau dia dah pegi jangan diambil kembali..

huk huk sedap cendol tu

cinnamon.com said...

jangan ikut telunjuk syaitan..

ketawa sudahnya syaitan..

kesian dia..

ajumohit said...

sebab tu kene minta petunjuk Allah dengan beristikharah, minta petunjuk dalam memilih sesuatu yang terbaik. Setakat ini pekerjaan skrg pekerjaan terbaik saya, Alhamdulillah better than before kak ;)

Iza Teratak Usang said...

Assalam..
Insaf sekejap dengan kisah ni..
Kadang kala kita merasakan hanya kita yang boleh lakukan benda tu...

qemaishak said...

Betul tu kak..banyak lagi orang bijak pandai selain kita..benda blh diajar sesiapa pun blh buat cuma lambat dan cepat je.

*mata tak berkelip tgk cendol tu..mengancam sguh..

fiza nurani said...

rezeki ada dimana-mana...

carilah.... :)

Zana Adieyza said...

berfikir panjang sebelum buat keputusan.. masa tgh marah, smeua keputusan tu dipengaruhi emosi..

apapun, cendol tu nampak sedappppppppp...

sahromnasrudin said...

perkara nie mmg byk berlaku dimana2 agensi / organisasi..

ia berlaku kerana rasa ketaksuban pada diri bahawa dia tahu semua perjalanan organisasi..

subhanaalah..minta dijauhkan perkara itu dr saya

Mak Wardah said...

Sedapnya...

HeNRieTTa JoSe said...

btl tu akk....there's no turning back....

psss.....sedapnye pic cendol...huhuhu....

So Shy Lady said...

sesal dahulu pendapatan, sesal kmudian hilang pndapatn, kan?

moral : kawal ego diri

CT NoArIzAh ArIs said...

Tulah salah satu sebabnya sy sering berfikir 10x utk berenti kerja kerana takut suasana di tempat baru tak serasi dgn jiwa kita w/pun di tawarkan gaji yg lumayan... sudah berbelas tahun di sini dan sy dah faham perangai kawan2 di sini takut nanti kemalu-maluan jika berenti dan dtg semula kesini di ibaratkan seperti " menjilat air ludah sendiri"

miloais milo said...

kesiannya....
tapi tu lah - jangan terlelau emo... nak plak bila nak buat sesuatu keputusan - sokmonya - keputusan yang dibuat ketika emosi berkecamuk dan tidak stabil - hasilnya pasti mendukacitakan...

-Sara- said...

alahaii cendol! sedapnyaaaaaa

::NureeN:: said...

sedapnya cendol tue... teringat plak cendol kat pdg broom pennag ni mmg mavelous lah

MulutPayau said...

sedapnya cendol tu....

Amy Syaquena said...

tergodanyanya tengok cendol nie kak..

Kancil 8349 said...

bila anggap diri tu hebat...tulah pemikirannya...apapun, kena bersabar...cantik gambar cendol...rindu dengan cendol di Batu Pahat...huhuhuhu

:: Mrs.Eady :: said...

emosi memakan diri..sape salah?diri sendiri juga..

dhiera said...

kesian.. tapi lebih baik kalau dari awal dia tak terlalu emosi~

wahida said...

saya tak nak komen pasal perletakan jawatan staff akak tu, tapi saya nak komen, kenapalah buat saya terliur di petang2 mcm ni kak...adoi la hai....

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sanggup pulak dia nk jilat ludah dia semula ya huhu


p/s: akak duk belakang JPO eh?

ct rahani said...

betul la kak.. setuju ngan akak.. klu nk wat apa2 keputusan sebaiknya jgn dilakukan ketika marah sdg mengusai diri.. :)

ermm.. sedapnya cendol.. kat mana tu kak?

cikceriacorner said...

akak..sy baca n3 ni..tp sy lagi ghairah tgk cendol tu..hehehhe..sedapnye..heheh

Cik Pulau said...

cendol je yg paling best... hahahha..
nampak sangat tak baca entry.. hehehe

Azlan Hasan said...

akak nie kan..sy baru je kempunan sbb mamak jual cendol xde hari ni kat area2 umah sy..hmm

Regards,
-Strider-

kasihibu said...

bila kita bertindak mengikut hati mcm tu lah jadi nya
sekarang nak cari kerja bukan senag kan?
hargaiah rezeki dan peluang yg ada

eelobor said...

"...orang yang boleh menguasai diri ketika marah"....

jika sesiapa dapat mengamalkan ini, nescaya hidup akan senang dan tenang

najmi^^ said...

wuuu..cendol! thnx for share

Cik Ina Do Do Cheng said...

kak zakie kat tempat cik ina menimbun org cam tu, nasib dia baik company ni terima balik. masa nak berhenti punyalah eksyen, orang nasihat tak dengar.sapa malu, dia gak yg malu : (

Fatin Mraz said...

emosi bila dah menguasai diri..sesiapa pun sama shj..
sebab itu betul kata kak zakie..usah bertindak ketika sdg 'emo'..

kan..

mama aini said...

menyesal kemudian dah tak berguna lagi..ehem sedap cendol tu..terliur pulak..hikk2x..

Kakzakie said...

Terima kasih atas segala komen teman-teman semua:-

kakci (akar yg kukuh tak goyah ye kakcik), Penjejak Mimpi, Mia Liana, Huda, Sharifah Nadzarah (Jalan Kluang ke Benut SN), Deru Ombak, cheqna, Jedi, Munnafendy, Anie Ainun, norhidana, pB, zaitun, Anaa, Nini D, nabila_2908 (kalau berhenti cara baik mungkin boleh juga dipertimbangkan dik), mama ju (insya-allah), maya amir, pena rozie, Pok Amai-Amai, yana-feehily, @lfidah @dim, eiza, Lyafrina, Mama Ema, Eye_nee, Mieza, aanie, Liza Adzriel, ieja amieja, ieda (bubur yg itu sedap ieda - tapi yg ini lain hihi..), ratu kebaya,Mamamya, azatiesayang, Mama Tim, Cikgu Ma, Azi (apanas juga Azi), adarnadzmie, Mokcik Azwa (dah jadi procedure kena cari ganti), fieda, Tihara (tempat kakak ramai yg dtg balik selepas berhenti), Ati Masrif, Pia, Zie, Cinnamon.com, ajumohit (dia bukan Islam aju), Iza Teratak usang, qemaishak, fiza nurani, Zana Adieyza, sahromnasrudin, Mak Wardah, Henrietta Jose, So Shy Lady, ct norarizah Aris, Miloais milo, Sara, Nureen, Mulut Payau, Amy Syaquena, Kancil 8349, Mrs Eady, Dhiera, Wahida, Rina Avail, ct rahani (kat Jalan Kluang menuju ke Benut), Cikceriacorner, Cik Pulau, Azlan Hasan, Kasihibu, eelobor, Najmi, Cik Ina DDC (sama tempat kakak pun macam tu - tak malu), Fatim Mraz dan mama aini.

Begitulah moga ia jadi pedoman buat kita dan mereka yg berkaitan dalam hidup kita.

Sekali lagi terima kasih semuanya.

dwaty said...

sekarg ni susah dapat kerja.... kalau dapat pun belum tentu ngam dengan jiwa... so, pikir dulu sebelum bertindak... kan kak??