Friday, February 3, 2012

Tuding mengaji

Bukan tuding-menuding mencari kesalahan orang. Sewaktu aku kanak-kanak dahulu belajar mengaji mestilah memerlukan alat penunjuk. Bapak panggil ia 'tuding'. Amalan ini masih aku terapkan pada anak-anak yang mengaji dengan aku. Apa yang beza anak-anak sekarang mempunyai tuding yang cantik-cantik.

Bahagian pemegang - Penunjuk yang digunakan Mohd. Hafiz. Bersekolah di sekolah yang sama juga berada di kelas yang sama dengan adik. Penunjuk ini hadiah dari membeli naskah Al-Quran baru.

Bagaikan keris - Cantik bentuknya bagaikan keris. Bila aku bergurau padanya "Eh... takut makcik dengan penunjuk Hafiz. Tajam tak ni?" Dia sekadar sengih tersenyum malu.

Aku punya - Macam lidi satay tapi besarlah sedikit sebab ianya adalah pencucuk bebola ikan yang aku beli di pasar malam. Bertahun sudah aku menggunakannya, kalau hilang pun boleh dicari yang baru di dapur.


Terkenang ketika zaman kanak-kanak, sanggup meredah kebun kelapa bapak mencari lidi pada daun kelapa yang patah tetapi masih bergantung di pokok lagi. Waktu itu selalu kami berfikir daun kelapa yang bergerak-gerak itu berzikir lalu biasanya kami berebut untuk mendapatkan lidi kelapa tersebut. Sebenarnya aruah emak pernah berkata daun kelapa pun berzikir kenapa tidak kita. Itu yang membuat kami anggap dengan menggunakan lidi yang bergoyang bagaikan berzikir itu bila mengaji lebih pandai. Kelakar betul bunyinya.


~~ Belajar mengaji sedari kecil bagai mengukir di atas batu, tetapi kalau belajar sesudah dewasa bagai melukis di atas pasir. Namun lebih baik belajar dari tidak tahu terus sehingga terpisah nyawa di badan.~~

86 comments:

cinnamon.com said...

saya guna lidi sate..mmg ada kat rumah..byk..asyik hilang aje..mentang2 la byk..

cantik,mcm keris aje..

ajar sendiri,lebih berkat..saya ajar, anak2 tak takut sgt..tapi kalau ayahnya yg ajar kecut perut..

siap nangis2 lg.

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Kakzakie,

Tengok 'tuding' kakzakie tu teringat zaman mengaji masa budak2 dulu. Wajib ada 'tuding'. Kami di terengganu panggil 'nun'juk', Juga biasa dibuat dari lidi.

"Tulisan yang terukir di atas batu seandainya diliputi pasir, di sapu pasir tu, tulisan atau lakaran itu akan jelas kembali".

eiza said...

masa kecik dulu saya guna lidi buluh dari jajan satay kering yang dah dibasuh bersih...sampai hari ni masih elok dalam simpanan...

redza said...

sy pon guna lidi juga dulu kak dan duri landak

Cikgu Ma said...

saya panggil penunjuk...dulu ada penunjuk abah buat dari buluh...nipis..kat hujung merencong...pastu patah, amek buluh org buat bunga telur tu...hehe

Aine Ainun said...

saya pakai lidi gak...

kalo pakai "landak" punya, kira da spesel sangat=)

"Melentur buluh biar dari rebungnya..."

gadisBunga said...

saya pernah guna duri landak. :D

tapi bulu merak lagi cantik. hehehe!

fieda said...

saya pun teringat zaman knak2 saya dulu kak..kitaorg siap bertanding tuding sape paling cantik..hehehe..saya dulu guna buluh.siap ukir comel2 lagi..

kakcik said...

Kakcik panggil 'penunjuk'. Cantik bentuknya yang macam keris itu. :)

aliesha kirana said...

canteknye kakkk! hehe. dulu AK guna lidi daun kelapa jugak! heeh. eh tp sebelum tu guna lidi satay tu. tp org cakap, lidi tu mcm tak elok guna utk tunjuk sbb diragui kesuciannya huhu. lepas tu semua org kalut cari lidi dr daun kelapa. heheeh.

Kamalia said...

wah..sangat cantik..tak penah tengok pun..
saya dulu guna lidi sate je..tapi,waktu tukan sapa ade bulu landak kira dianggap best sangatla..kelakar je time kcik dulu..

FasiHaH SupiaN said...

ya..belajarlah selagi mampu mencari ilmu..

Mieza said...

Salam kakzakie,
'Penunjuk' al-quran saya dulu, ambil kertas dari buku tulis sekolah lipat macam buat jet kertas...

pB said...

kita orang panggil 'nunjuk ngaji'


ada member guna duri landak ...
cantikkkk tapi tajam lar sikit

-gedek! said...

saya dulu pakai jari je...

Tihara said...

cantik kan penunjuk ni..saya pgil penunjuk..hehe..saya dedolu pakai duri pokok kurma.. :)

Mamamya said...

arwah atok dulu bagi lia duri landak utk dijadikan tuding...tapi bahagian hujung yg tajam tu atok gunting supaya tumpul sikit & x bahaya...

Pok Amai-Amai said...

Sy pnh tunjuk gune duri landak. Kenangan.

intan_blur said...

intan pun gune lidi satey jek..
ni 1st time intan tgk yg tuding tuh..cantik kan..mcm keris bentuknye...jual kat mane ni ye

ajumohit said...

Alhamdulillah saya dapat mengajar sendiri anak2 mengaji, biarpun hanger duduk di sebelah, lidi masih menjadi tuding utama ;)

fuad ansari said...

kat tv, rancangan mari bertaranum, ustaz tu guna aerial tv, siap leh panjangkan dan pendekkan.. (",)

Cik Ina Do Do Cheng said...

alah kak zakie, ingatkan cik ina plak.dulu cik ina guna duri landak, kak zakie ingat tak.sekarang cik ina guna lidi sate.yang kak zakie tunjuk first time cik ina nengok :)

QueeN TerataI said...

saya guna lidi sate je kak...

aReLaN said...

hahahaha...zaman dah berubah.saya pon pakai lidi yang utk fish ball pe sume tu.tak pon wat sndri ngan kertas.lipat2 bie keras sket.

cheqna said...

cheqna panggil nunjuk...dulu2 kadang lipat kertas je...wat muncung segitiga gitu..pastu guna lidi satay hehehe

Nini D.. said...

btol kak..
selagi ada hayat dikandung badan..kita harus terus menuntut ilmu

aanie said...

sy dulu pakai cebisan pembalut hadiah..pas tu lipat2 mcm kita lipat tisu kenduri tu...hehe..
sekarang ngaji tak pakai penunjuk pun sb mata rabun...kena pegang al-Quran dekat2 dgn mata..huhu....

[PCL] said...

penunjuk ngaji...nostalgianya, kalau salah kena pukul tangan oleh bondaku yg garang suatu masa dulu..

ikatankasihku said...

cantik dan unik, mmg macam keris :)

Azlan Hasan said...

dulu ustaz sy tuding dia pakai rotan..senang skit kalau budak2 bising nak rotan..hehehe

Regards,
-Strider-

ibundo said...

salam kak zakie,
kakpah dulu guna duri landak. Sekarang dah tak ada kot..

eelobor said...

hehehe....masa baca tajuk tak tau ape kebenda lagi maksudnya. bila dah baca entri baru tau... saya dulu pun ada guna gak masa mengaji tapi dah lupa la di buat drpd apa tuding tuh

aby said...

salam k zakie ..
cantik tuding tu ..

mase zaman aby ngaji dulu,
selain lidi, yg glamor pastinya bulu landak yg runcing kt depan ...

suwi orak mampir neng kay nay ..

Munnafendy said...

sy punya pakai duri landak yg ayah tgkap sndri kat kmpung masa kecik2 dulu...syg sgt.ada lg terselit kat Al Quran mak =)

::NureeN:: said...

x pernah tau org panggil tuding.. nureen dlu tunjuk ngan jari jerr x der tuding2 ni.. anak pon sama nureen tunjuk ngan jari.. nak cari jgk la.. sllau tgk yg org guna duri landak.. :P

Zie said...

Emm guna lidi jugak atau kertas yg dibentuk cam keris tu kemudian ada kepala kat atas..

Zaitun said...

Dari dulu sampai sekarang kak Zai masih menggunakan lidi. Kalau ke Masjid bawa spare takut jatuh atau bagi kat kawan yang tak ada tuding.

Qhaifa Nur said...

tuding- unik bentuknya...
nur juga lidi je untuk ajar anak ngaji...

miloais milo said...

dedulu guna duri landak...
lima beradik - sorang satu ada....

Huda said...

saya juga guna lidi, cantik tuding budak tu..sekarang ada dijual tuding ni yang colurful lagi dari plastik, tapi zarif dan zara guna cepat je patah..

JunAina said...
This comment has been removed by the author.
JunAina said...

Aina panggil benda ni penunjuk dulu2 guna lidi kelapa yang bila jatuh terpacak(entah apa yg terpacak)...hahahaa... Dah besar advance sikit raut buluh dan ukir2 sikit bagi cantik.

Tok guru Aina dulu pantang bila mengaji tak ada penunjuk yang kemas, berganti selalu pun kena marah jugak tapi penunjuk ini ada kepantangannya kata org tua2 kita tak boleh melangkahnya nanti lambat dapat bila mengaji.

Mak Su said...

zaman 70an dulu, guna duri landak or lidi yang diraut sendiri. sangat original :)

suri solehah said...

saja dulu pun guna lidi kelapa kak hehe..kami panggil pelunjuk..

norhidana said...

dulu pakai lidi je... tak pun pakai duri landak hehehehhe....
kalu kt johor msti ada sekolah agama kn... dulu mengaji ngn abah tp selalu nngis sbb kene mrh hehehe...last2 blaja ngaji ngn makcik...

norhidana said...

dulu pakai lidi je... tak pun pakai duri landak hehehehhe....
kalu kt johor msti ada sekolah agama kn... dulu mengaji ngn abah tp selalu nngis sbb kene mrh hehehe...last2 blaja ngaji ngn makcik...

Eye_nee said...

saya dulu pakai duri landak tak pun lidi..yg lidi tu..mak akan lilit sekeling lidi gunakan daun kelapa .jarak2 kan sikit..kemudian mak layukan di pelita..jdnya tuding lidi tu akan berbelang-belang hitam dan warna asal lidi tu...cantik sgtt...

Ila said...

dulu masa mengaji teringin nak telunjuk dari duri landak tu...cantik

So Shy Lady said...

uniknya kak. saya kcik2 dulu lipat kertas je... anak2 sy siap simpan lidi sate wat pnunjuk ;D

Fatin Mraz said...

jadi begitulah ceritanya kak zakie mencari tuding ya.. kagum saya..

acheeqa farhana said...

teringat dulu kenangan mengaji dgn mak..kena marah,kne pukul tu dah biasa..huhu..tp alhamdulillah,berkat ajaran mak, pndai da mengaji smpi sekrang :)

Mama Ema said...

terinagt buat dengan kertas utk tunjuk ayat-ayat al-quran ketika membaca

nabilah_2908 said...

zaman sy kecik2 dulu...popular dgn penunjuk dari duri landak...

budak lelaki selalu eksyen dgn penunjuk dia... ;)

sekarang ni....sama la mcam akak...lidi satay juga :)

Ati Masrif said...

salam kak zakie cayang,

samalah dgn ati ni..
dah 2 minggu belajar iqra semula
hanya guna lidi je

kat mana ada jual tuding mcm tu
nak juga beli utk 2 anak dara ati :)

nabilah_2908 said...

psst....entri sy hari ni...ada juga berkait rapat dengan gambar yg ada dalam entri akak hari ni.. hehe..

mmg tin biskut...tp kt dalam tin tu..bukan coklat..bukan juga biskut.... :)

nabilah_2908 said...

yg benarnya...ayah sy bakar al-quran lama dalam tin biskut tu....

lepas tu abu al-quran itu dah di hanyutkan kt sungai muar... (^_^)

anitaare said...

Assalammualaikum kak zakie,

mmg benar skrg ni berjenis2 penunjuk..pernah belikan utk anak2 tp yg plastik cepatlah patah..bila sy suruh guna lidi..anak2 kata tak bole sbb dorang igt tu dr pyapu lidi..hem ade2 je

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kak zakie...zaman atie dulu guna tuding dr duri landak.xtau la mana dpt..lupa.:D

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

teringat masa zaman belajar ngaji dulu, eija pun guna lidi satay jerk

Kancil 8349 said...

sakit ooo kalau kena pukul guna benda nie...namun kesakitan itulah yang menyebabkan kita berjaya pada hari nie

mama tim said...

kak zakie sampai skang masih setia dgn lidi satay..hehe..tuding keris tu unik la..mana nak beli tu

Ros said...

Salam Kakzakie,

Kak Ros dulu guna lidi atau jari ja....la ni macam2 kan..siap ada ukiran lagi...

mama aini said...

assalam kakzakie..mama dulu guna t]lidi je..ehem cantik & unik tuding tu..

kayna said...

sy dulu ada bulu landak buat tuding time ngaji... kiutt

Kakzakie said...

Seronok meingmbas nostalgia zaman kita kecik dulu mengaji menggunakan berbagai car dijadikanalat utk menunjuk. Terima kasih buat semua yang memberikan komen: -

cinnamon.com, Kunang-kunang, eiza, redza, cikgu ma, Aine Ainun, gadisBuna, fieda, Kakcik, Aliesha Kirana, Kamalia, Fasihah Supian, Mieza, pB, gedek, Tihara, Mamamya, Pk Amai-Amai,Intan_blur, Ajumohit, fuad ansari, Cik Ina DDC, Queen Teratai, arelan, cheqna, Nini D, PCL, aanie, ikatankasihku, Azlan Hasan, Ibundo, eelobor, aby (aby nyambung belajar yo), Munnafendy, Nureen, Zie, Zaitun, Qhaifa Nur, miloais milo, Huda JunAina, Maksu, Suri Solehah, norhidana, Eye_nee, Ila, So Shy Lady, Fatin Mraz, acheeqa farhana, Mama Ema, nabila_2908 (Dah tahu legalah kakak. Betul-betul ambil berat ayah ZN ye), Ati Masrif, anitaare, azatiesayang, Sweetmama@Eija, Kancil 8349, mama tim, Ros, mama aini dan Kayna.

Kalau kakak dulu duri landak buat sanggul rambut. Rambut panjang mudah sanggul dgn duri landak.

Buat semua terima kasih sekali lagi...

ieda said...

ekekke saya dulu2 pakai lidi je .. tul tak kak .. rasa same kan ..
sampai skrg anak daya pakai lidi gak
tapi lidi cantik lah .. ;)

munna said...

teringat munna punya dulu...ayah buatkan dari lidi daun kelapa....

kayna said...

tajam tuuu guna duri landak... takut tercucuk kulit kepala

Admin P@P said...

Assalamualaikum.
Terkenang zaman kanak-kanak. Saya sendiri juga hanya menggunakan lidi kelapa. Anak-anak menggunakan lidi buluh yang dibeli (untuk cucuk satay). Tapi bahaya sebab tajam. Asyik-asyik nak mengingatkan anak-anak tentang bahaya tajam tersebut. Anak-anak pula tak mahu bahagian yang tajam itu dipotong...

TQ

Puan Kutu said...

woo tuding tu sy panggil penunjuk..dulu masa mengaji selalu amik lidi bunga telur yg org kawen tu.hehe..

ariana said...

Kak Zakie: sy kat Pahang ni panggil penunjuk..:)
Teringat dulu2 ramai sgt guna duri landak..tp skrg dah payah nk jumpa, lg pun ada jg pendapat mengatakan x brp baik guna duri landak..ye ke tak, wallahualam. Tapi, amk murid sy ada jg yg hanya guna jari je..

Chik Na said...

baru beli tunding baru untuk annak-anak kat MPH...plastik tapi macam lidi kelapa jugak tapi warna-warni :-)

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakZakie

Masa zaman kak kecil dulu kami gunakan duri landak kemudian timbul persoalan najis ke tak lalu kami cari pula anak-anak langsat kami cabut dan kami ulitkan kulitnya, potong akar serabutnya dan tinggal akar tunjangnya.. ada juga kami gunakan lidi kelapa.. tapi tak glamerlah guna lidi..

Penunjuk adik Mohd Hafiz tu cantik cuma agak tajam dihujungnya...

Pn. Sheila@CC said...

o... 1st time saya dengar 'tuding' tu kak....hehe

dhiera said...

tuding ke nama ye. saya panggil lidi mengaji. saya pun pakai lidi sate je. kalau hilang guna la pembaris. hehe

L said...

L guner lidi satey jer.. huhu teringat zaman budak2.. huhu

jom baca sebentar jep..
http://lolz-l.blogspot.com/2012/02/sila-baca.html

LadyBird said...

lady buat dgn buluh.. abg yg buatkan.. lps tu asah dengan daun kesat..kasi licin.. cantik.. berkilau.. tp skrg dh hilang..

Cik Gee said...

kitorang panggil penunjuk.. hihi.
selalu guna lidi satay je tak pon duri landak.. =)

lieynanilaz said...

saya pakai lidi jerk dulu2...

Maya Mayana said...

Quote yg last tu betull la..nk belajar mengaji bila dh beso lg payah tp kalau sungguh2 mahu belajar sangatlah bagus...

saya pkai lidi je,pakai duri lndak pun susah nk dapat dulu2..pestime tgok tuding yg kayu mcm keris tuu..anak yana pkai yg plastik je,tp cepat betul patahnya..last2 pkai tgn je kak...

Ann Ishak said...

saya masa kecik pulak guna lidi kelapa, tak pun duri landak tu untuk buat menunjuk. tapi makcik yang ajar saya pulak guna rotan buat penunjuk, bila baca al quran mata asyik pandang rotan tu je...hihihi lawak masa kecik2 dulu

Kakzakie said...

Seklai lagi mohon maaf cuti panjang tidak dijenguk blog ini. Terima kasih buat teman:

eida, munna, kayna, Admin P&P, Puan Kutu, ariana, Chik Na, Werdah (akar tu yg kreatif Kak Werdah - tak pernah kakak nampak), Pn Sheila@CC, Dhiela, L, LadyBird, Cik Gee, Lieynanilaz, Maya Mayana dan Ann Ishak.

Terima kasih semua.

sisdee said...

saya pun still guna lidi or pembaris sbb kdg2 lidi anak2 suka buat main :( hehehe

~ yus ~ said...

saya dan anak2 punya tuding, sama macam akak tu, lidi satay yang besar...hehe

ct rahani said...

sy dulu pun guna lidi kelapa je kak..

Panglima Muda said...

saya guna duri landak atau jejari besi basikal...tok guru duduk lepak dalam bilik... kalau salah baca dia jerit kuat. Akhirnya dia hantar saya ke pertandingan membaca alquran..tak pernah dpat markah lebih dari 80