Saturday, February 11, 2012

Pasu bungaku pecah...

Aku penggemar bunga. Aku juga suka menanam pokok bunga walau selalunya hasil yang diperolehi lebih banyak daun dari bunga. Orang tua-tua kata jenis 'tangan panas'. Namun panas-panas aku tetap juga gigih menanam. Hari Selasa yang lepas sebaik pulang dari menghantar anak balik ke asrama, anak jiran mengadu pasu bunga aku telah pecah dilanggar budak merempit motor. Biasanya di sebelah pokok-pokok ini aku parking kereta kerja aku, tetapi kerana hubby membawa keluar kereta untuk berjalan lalu dialih kereta aku tadi. Akibatnya lapang dan memudahkan buat laluan budak-budak merempit. Aduh... untuk mengganti memang telah suntuk. Hari Rabu di pejabat lagi ingatan pada pasu pecah masih kejap. Aku telefon hubby untuk membeli pasu baru. Alhamdulillah hari Rabu jugalah aku alihkan pokok dari pasu yang pecah ke dalam pasu baru. Lega rasa di hati.

Lihatlah beberapa pokok yang menghasilkan bunga. Lain-lain banyak daun saja.

Balung ayam - Pokok ini kalau budak yang menanam pun pasti berbunga.

Orange - Aku tanam bunga ini sebagai menutup tanah di pasu supaya tidak keluar kalau di timpa hujan.

Putih - Ini juga spesis yang sama dan ditanam juga untuk tujuan sama.

Merah jambu - Cerah aku suka bila ia kembang. Tetapi biasanya pada waktu pagi ianya kembang, bila panas layu jadinya.

Bunga raya - Aku sekarang sedang mengumpul spesis bunga raya yang berbagai warna dan rupa. Ini aku ambil dari rumah kakak aku di Kota Tinggi dan baru kali pertama berbunga.


~~Wanita amat sinonim dengan bunga. Ada bunga yang cantik tetapi berbau busuk tetapi ada bunga yang tidak cantik dipandang mata namun harum baunya.~~



52 comments:

ikatankasihku said...

ok lah tu, ada jugak bunga, cantik2 pulak tu, ikin nyer tangan lagi panas, baru je tanam, 2 hari dah kiot dah ..huhuhu

kasihibu said...

sya suka tengok pokok yang berbunga, tp belum ada hobi tanam pokok bunga, yang sedang di pertimbangkan pokok orkid, sbb cantik cantik bentuknya
tapi belum mula pun menanam pokok orkid tu, benihp un tak ada ;p

eiza said...

teringin nak bercucuk tanam, tapi sebab tinggal di rumah 'burung merpati' tak ada space...

nabilah_2908 said...

bestnya kat rumah ada bunga2...kt rumah sy...haha...nak jumpa seketul bunga pun payah... ;)

hmm..sy tertarik dgn 1 spesis bunga raya yg besar..sebesar tapak tangan...kembang mekar...makin banyak pula org tanam... :)

Panglima Muda said...

salam

Munnafendy said...

comel2 la bunga oren, putih n pink tu.dah mcm bunga tisu pun ada (tengah pulun buat bunga tisu ni hehe)

Tihara said...

nice shoot kak..Subhanallah cantik sungguh..dah lama saya cari bunga balung ayam..ni baru jumpa kat blog akak :)

Huda said...

Saya tak suka tanam pokok bunga sebab selalu tak jadi pun, tapi ingat nak pindah rumah baru nanti, nak tanam sikitlah, at least yang comel2 punya, :)

CT NoArIzAh ArIs said...

Hobi kita sama selain dr tanam pkk bunga sy juga suka tanam pokok herba dan tanaman dapur tapi semenjak dua menjak ni kesibukkan mmg ketara sgt sampaikan sy tak de masa langsung membelai pkk2 sy akibatnya banyak yg layu dan kekeringan... tgklah hujung minggu ni klau x kemana nak dibelai balik pkk2 tu.

azzra shaheen said...

suka bunga jugak......indah sgt:)

Mamamya said...

lia pun suka bunga kak...dulu2 lia rajin tanam pokok bunga kertas..suka tgk bunga2 dia yg lebat w'pun bila dah smpi masa dia gugur satu kerjaan juga nak membersihkan...

tp skrg lia cuma ada 3 pasu bunga orkid je kak sbb suami lia kata x yah la tanam pokok bunga byk2 sbb bila nak pindah pasu bunga je dah hampir 1/2 trak... ;)

redza said...

berserilah rumah dengan bunga2

mama aini said...

ehem cantik2 bunga yg ditanam..mama suka tgk pic.bunga ni !!..rajinnya..

Mieza said...

Assalamualaikum kakzakie

Membayangkan taman bunga akak yang pasti warna-warna, kalau dekat dah lama jadi padang sasar saya...untuk ambil gambar :)

MulutPayau said...

Cantiknya.....!!!!!!!saya pun suka tnam pokok bunga..tapi pilih yg berdaun jer...kalau tanam yg berbunga, cnfrm tak de bunga yg keluar..hehehe

Zaitun said...

Cantik bunga kakzakie,warna warni.

Kakzakie nak tahu kak Zai langsung tak serasi menanam pokok bunga raya.Dah banyak kali tanam semuanya mati cuma 1 pasu aje yang hidup itu pun segan2 aje.

Nini D.. said...

saya suka jugak tanam bunga kak tapi....byk sangat tangan2 yang "anti" dengan bunga saya..penyudahnya saya tanam bunga kucai ajelah!

-Sara- said...

cntiknya bunga2 tu kak :)

~ yus ~ said...

itu semua bunga2 yang kakzakie tanam ke? cantik semua...

yus takde skill menanam ni. Pokok bunga kertas pun tak hidup kak..huhu

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kak zakie..atie ponminat tanam bunga gak.Ada lar dlm 10 pasu bunga atie letak kat laman yg seciput tu.:D

Cikgu Ma said...

akak, gmabr bunga akak ke? cantik nyerr...tp saya x pandai tanam dan berseni dalam hiasan...

Citarasa Rinduan said...

kita serupa suka minat yang sama'

kak.. ayu spesis bunga yang mana??

ariana said...

Ok lah..berbunga juga bunga2 akak tu..:) sy punya hanya daun yg banyak..hehe..jarang buh baja agknya..lagipun kan ada baja khas utk daun dan ada plk utk bunga..satu lagi..asyik ber " mood" je..hai..mcmn nak keluar bunga.


Sy pun kategori " tgn panas" jug kak, tp kalau hubby..lain plk..tanam apa2 semua menjadi..cuma dia agk bz pula..hehe

Nida said...

Wah... rajinnya Kak Zakie.. agaknya org Pontian ni memang suka menanam ye kak.. sebabnya suami Nida tu pun suka tanam pokok bunga..:)

Tiramisu Fatiema said...

salam akak..saya suka jugak bunga2 nie..rajin akak tanam..

gadisBunga said...

tadi tgh hari saya singgah nursery. leka tgk pokok2 bunga kat situ. ahhhhh.. :)

Ann Ishak said...

saya suka bau bunga harum sundal malam, akak ada tanam tak?

Admin P@P said...

Assalamualaikum.
Sejuk mata memandang dengan persekitaran yang berwarna-warni dengan bunga hidup.

Kawasan rumah yang tak cukup tanah, bolehlah menanamnya dalam pasu...

TQ

mama maman said...

cantik... sy pun suka bunga.. cuma skrg mmg rakde tanah nak tanam..:)

cheqna said...

putih ngan pink cantik =)

kayna said...

cantiknyer semua bunga-bunga tuu.. balung ayam tuu nampak gebuss...

sal said...

cantik2nya...
yg merah..yg putih..dn yg lain2,meriah sungguh..terasa tenang melihatnya..yee

aby said...

salam k zakie ...
ada juga nama bunga Balung Ayam yer ..
aby suka Sup Balung ...
he..he..

Puan Kutu said...

balung ayam nie cantik sbb ada macam2 kaler..dulu kecik2 panggil bunga ros.hehe..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

banyaknyer bunga akak..adik nak sgt tanam bunga.tak sbr nak blk dan beli bunga byk2 nnt

Teenager Housemaid said...

lawanya bunga balung ayam tu..:D

lieynanilaz said...

rajin akak menanam....

Maya Mayana said...

yana suka menangkap gambo bunga je kak,nak menanamnya takut kalau berlaku kejam lupa nak siram...

tanam bunga ni satu terapi...perempuan dan bunga tk dpt dipisahkan whether menanam atau meminati saja kan,rasa tenang..:)

yana ingat pasu dalm umah dilanggar dek kucing sebab dulu2 mak yana selalu pasunya pecah angkara kucing..seb pasu murah aje

Nieza said...

cantiknya tgk bunga tu kak...alahai siannya pasu bunga akak pecah tu yer. saya pun suka bunga tapi tak minat pula tanam bunga..hehe

Cik Ina Do Do Cheng said...

kak zakie , sukanya cik ina tengok bunga-bunga tu. rajinlah kak zakie.dah lama tak nengok bunga balung ayam tu. cik ina pun tanam pokok bunga raya, bunganya yg kaler merah ngan kuning.

Kakzakie said...

Kakak banyak menanam bunga. Kalau bunga orkid majoriti daun saja yg banyak. Puas spray dgn baja bunga orkid tetap liat nak bernunga.

Terima kasih buat semua teman-teman kakak yg sudi memberikan komen: -

ikatankasihku (2 hari belum tunis Ikin), kasihibu, eiza, nabilah_2908, Panglima muda (wa'alaikumsalam), Munnafendy, Tihara, Huda, Ct NorArizah Aris, Azzra Shaeen, Mamamya, redza, mama aini, Mieza (selalu nampak bunga yg mieza snap cantik), Mulut Payau (leih kurang kakaklah MP hihi...) Zaitun (suka tengok bunga orkid Kak Zai), Nini D ( buat goreng beehoon), sara, Yus, azatiesayang, cikgu ma (ini je yg mampu berbunga cikgu), Citarasa Rinduan (Ayu bunga en. zalie wangi dan cantik hahaha...), ariana (kakak bubuh baja pun tak menjadi ariana),Nieda, Tiamisu Fatiema, gadisBunga, Ann Ishak (kakak tak tanam bunga itu Ann), Admin P@P, Mama maman, cheqna, kayna, sal, Aby, Puan Kutu, Lydia Miza (kat sana panas ye dik), Teenager Housemaid, lieynanilaz, Maya Mayana (sekarang pasu pun mahallah Yana - hari itu abang beli dah 17 ringgit satu), Nieza, Cik Ina DDC (bunga balung ayam tu kakak ambil benih si sekolah anak - senang nak hidup Cik Ina).

Sekali lagi terima kasih semuanya.

@lfidah @dim said...

cantik-cantik bunga kak zie..saya suka tengok bunga..akak ok gak tangan panas ada daun drpd bunga..kalau saya tanam terus mati pokok bunga tue...jadi saya tak suka tanam..hehehe..kalau org lain tanam saya boleh tolong siramkan..

Kunang-Kunang said...

Kakzakie,

Cantiknya bunga balung ayam tu.

Bunga ni dah susah nak dapat sekarang ni.

Ros-ros jepun tu pun cantik-cantik dan sweet warnanya.

Mama Ema said...

cantik-cantik bunganya..rumah ema tak ada bunga

dhiera said...

bunga putih tu carnation kan?
first time nampak balung ayam~

intan_blur said...

wahhhh akk..sgt jeles akk bjaya tanam pokok bunga..sye klu tanam pokok bunga mesti x mjadi..nampak sgt tangan ni x subur.. ;(

kak..ni sume akk tanam ker..?????
sume cantik2..sume jarang yg sye tgk...i like..nnt akk update lg ye pasal bunga akk yg cute miut tu tau.. ;)

amirah said...

sejuk mata pandang bunga2 tu semua kan kak

Eye_nee said...

saya minat juga..tp duk minat tengok..suami yg selalu tanam bunga..tp bukan yg berbunga..cuma berdaun sahaja...kdg tu dah pjg rumput dari bunga didalm pasu bunga...hehe..dasarrrrr pe...

•♥ Myra ♥• said...

cantik2 bunga tu. hehe..myra pun baru start menanam2 ni. tapi myra tak tanam bunga la, myra tanam pokok tomato, serai, pokok daun sup..hehe.

Temuk said...

Kakzakie
Sepatutnya 'balung' ayam menyerupai tulang ayam dari segi rupa dan warna, kan? Walau apa pun, cantik bunga-bunga kakzakie tu. Salam.

anitadiana said...

suka tanam juga..tapi duk flat nak tanam kat mana...tapi suka tanam sayur lah pokok cili ke..mcm tu lah...

Ibu Lala said...

Kak, nak benih pokok bunga raya ni kak....nantimpos ek...