Thursday, November 14, 2013

10 Muharram mengingatkan peristiwa di Karbala

Semalam balik kerja terasa begitu letih sangat dan pasti minda terus ligat mencari jalan mudah untuk segera rehat. Elok benar kerana hari pasar malam. Pilih, bungkus, bayar dan bawa balik. Sampai rumah tidak perlu lagi bersilat memasak di dapur. Semua bungkusan Mak Zah ambil dan masukkan ke dalam bekas. Siap.

Bergumpal di seat sebelah -  Ada ayam goreng empat ketul, nasi lemak kukus, laksam dan yong-taufu.

Dua bungkus air - Air chrysanthemum dan air mata kucing
Kalaulah setiap hari ada pasar malam atau bazar seperti bazar ramadhan alangkah mudahnya. Boleh pilih mana suka. Hari ini aku dapat merasakan akan keletihan lagi memandangkan tugasan yang kian berlambak. Tapi sayang untuk tidak berpuasa kerana 10 Muharram tahun ini sangat cantik jatuhnya pada hari Khamis. Bila 10 Muharram pastinya kita tidak akan lupa peristiwa di Karbala zaman cucu baginda rasulullah diinjak-injak sebegitu hina oleh kaum Musyrikin. Sayangnya adik tidak turut berpuasa hari ini kerana ada makan-makan di kelasnya. 

Sayuran - Beli pucuk meranti, sawi, bayam, tomato, bendi, buncis dan cili.  Daun sup dan taugeh beli juga untuk buat beehoon goreng adik ada jamuan kelas katanya.
~~ Sekali lagi mohon maaf tidak dapat menjejaki teman-teman. Esok rasanya tugasan aku akan sedikit ada kelonggaran untuk aku jejaki teman-teman yang menjenguk di sini. Terima kasih.~~


69 comments:

Mia Kassim said...

Assalamualaikum kak....best kan sekali sekal pegi membeli makan di pasar malam....jalan mudah untuk ibu/siisteri yang terlalu penat bekerja seharian...sesekali rasanya tak apa kan.. :D

aTieYusof Family said...

Salam Kak..sesekali tak memasak mmg bagus jg..sekurang2nya tak penat sgt bila balik rmh..oh! Akak busy ye, patut tak berkunjung..hehe..apa pun moga urusan akak dipermudahkan...:)

Aisy Nasiha said...

Alhamdulillah kan kak. Di saat sibuk ni...ada bantuan orang lain ... lega ada Mak Jah meringankan beban akak.... siapkan apa yang patut dahulu k.. semoga selamat semuanya...

Saya plan nak puasa tapi sayangnya tak boleh pulak...syg betul

Nurulhuda Abdul Latip said...

Takpelah kak, buat je dulu tugasan yang penting yea....Alhamdulillah masih dapat berpuasa lagi pada hari ni

Fiza Rahman said...

Memang best klo gi pasar malam kak. Pilih jer nak apa. Macam2 ada. Klo hari2 ada pasar malam, mau kopak poket ☺☺

Selamat berpuasa dan selamat berbuka kak. Saya terlepas nak posa hari ni...huhuhu...

nadia rashid said...

Alhamdulillah akak dapat berpuasa sunat 10 muharram..sy arini takat jadi penyedia menu orang berpuasa saja lah...dah lama tak membeli yong taufu..:D

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Betul tu kakzakie, rehat sikit ibu nak bersilat didapur, tmpt saya 3 hari ada pasar mlm, 2 hari kena bersilat didapur hehe...
Selamat berpuasa kakzakie ;)

Bin Muhammad said...

Salam Kakzakie,
Selamat berpuasa dan semoga beroleh keberkatan dan ganjaran yg telah dijanjikan.
Diminggu terakhir persekolahan...apa lagi, jamuan sajelah akivitinye. :)

Knor said...

nor suka pergi pasar mlm..segar2 semua sayur...

ajak semua anak2 berpuasa...

Zee Suhaini said...

kak, memang la best kalo hari2 ada pasar malam kan sebab tak payah masak tapi lama2 jemu jugak...lagipon kebersihan tak terjamin sangat..sesekali boleh la layan..

selamat berpuasa kak..

aizamia3 said...

sangat jarang beli dipasar malam.. sekarang kena lebih berjimat cermat..

che mid said...

sayuran menghijau dan segar..untuk santapan seisi rumah.. selamat berpuasa ka..kita tak leh..diberi cuti he he

redza said...

air chrysanthemum tu sedap..

JunAina said...

Saya ni hari2 pun tak masak kak. Sampai rumah dah pukul 8 lebih apa yg ada jelah, anak2 pulak nasib baik adik jagakan package dengan makan malam sekalilah.

mala said...

mala suka pergi pasar tani kalau psr mlm kurang sikit.

Nafira usof said...

Zura pon sama kakak~
kalo penat memang suami suh bungkus makanan kat kedai jer. dapat lah berehat sambil melayan anak2.

m.u.l.a.n said...

rindu kak zakie..!! hari ni pon jamuan kelas.. semalam takde air maka buat muffin je lah.. terpaksa bangun subuh hari sbb baru ada air.. lama tak goreng mihun.. selalu terlembik & diorang ni komplen.. hehee..

asyifa mustaffa said...

macam2 sayur tu...bestnya...

Mila@Rimbun said...

Anak saya dah declare... rabu adalah hari umi cuti memasak hihi.. ada pasar malam jugak :)

Aziela said...

Semalam ada pasar malam di area rumah, tapi x sempat pergi. Habis kerja dah pukul 9 lebih....

YUS said...

Kakzakie,

Terkilannya YUS.. mcm mne la bleh terlupa hari ni 10 muharam.. huhu.. :(

Penjejak Mimpi said...

Area rumah sy takde pasar malam hatta bazar ramadhan! Memang frust giler. Setiap kali bulan puasa, kena menyinggah ke masjid Jamek. Huhuhu..

Kang untuk buka tak tahu nak masak atu beli. Kalau ikut malas, beli aje kot.. Haha...

MOKCIK AZWA said...

Selamat berpuasa Kakzakie..

lieyalatif said...

mmg seronok pasar mlm kak..mcm2 ade..beli sikit2 tapi bile dah kumpul2 eh byk plak heheehehe same la mcm kalo kat pasar ramadhan dulu ekekekekekek

kak pucuk meranti tu buat masak lemak putih sedap tu kak...ade plak sambal belacan n ikan goreng garing2....pherggggggg!!!

mama_ka0ri said...

dah lama tak ke pasar malam kak..kalu pegi pon tak tahu nak beli apa..en hubby tak suka sbb tak kena ngan selera dia..haha..

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

semoga tugasan kakak berjalan lancar..

Ummialyaanas said...

tgk pic akak ni wat sy tegelak sekejap..sy pn mcm akak..kalau blik pasar ke..kedai ke..sume sumbat kt seat depan..kat bwh..kat atas..sbb malas nk sumbat kt but belakang tu..

ummiross said...

Betul lah Kakzakie, kalau letih memang malas nak masak-masak,beli siap2, dah lepas makan boleh beransur berehat kan.
Moga Allah permudahkan urusan kerja Kakzakie.
Selamat menjalani ibadah puasa hari Asyura.

Rai Ourkizuna said...

sedih baca kisah di padang karbala masa kecik dulu..kasihan cucu kesayangan baginda rasulullah..

Eliss Mie said...

saya hari minggu jer mkn kat luar.hari biasa memang pulun masak jugak. mak saya kata kalau malas sangat goreng telur pun tak per, janji air tangan kita. hehehe.saya pun puasa hari ni puasa ganti sekali dpt pahala sunat tu kan :)

Cik Puan Rara said...

selamat berpuasa akk.rara pon puasa =)

KakNi said...

Berapa tu belanja Kak Zakie? Saya kalau sekali pergi pasar malam memang lebih kurang rm50 terbang jua

Rapunzel Cikilolo said...

semoga kakzakie dipermudahkan urusan

:)

Papa Mifz said...

PM sekeluarga sekarang jarang membeli , wife lebih rajin memasak sekarang...=)

Zaitun said...

Kak Zai pun macam kakzakie selalu makan luar atau take away.

Queen Teratai said...

samalah miza pun bz juga kak... waktu rehat ni jela curi2 masa BW... rugi rasanya sbb x dpt berpuasa.. ;(

Daddy Ziyyad said...

Betul tu kak zakie...
Kita imbau kembali sejarah karbala

Deqla Manjew said...

yelah.. x selalu pun masak kat rumah kan.. letih jugak.. kdg2 pening nak pikir masak apa.. haha.. mcm deqla jugak.. deqla biasa beli kat pasar mlm hari isnin & jumaat..area sini.. hari selasa & khamis plak agak jauh..so jarang2 la pegi..

ohpanduan panduan said...

Kadang-kadang beli bila masa dah sempit dan penat. Selamat berpuasa kepada yang puasa hari ini dan semalam, sama-sama menigkatkan ketakwaan dan kesyukuran kita pada NYA.

Qhaifa Nur said...

banyak juga yang dibeli ni...kekadang kita lupa walau pasar malam boleh cecah 100 hinggit beli itu ini kan...

Haryati Faizal said...

sedapnya kak pucuk meranti... buat sayur lemak ngan goreng ikan masin wah...sedap...

Acik Erna said...

sedapnya sayur2 kampung tu kakzakie

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..rasa ruginya kak saya tak dapat berpuasa..**oh sedih..tapi tak apalah Allah dah susun begitu..sebelum cuti sekolah adik ada makan-makan ye di sekolah..betul la kak..sekali sekala bila badan terasa sangat letih beli lauk pauk yang sedia dimasak sedikit memudahkan..dan membantu..

umi alya said...

ylh sesekali beli yang dah siap ok juga, jadi masa yg ada tu leh rehatkan badan seketika

Munnafendy said...

kalau nak tahu, pergi jalan2 kat pasar malam @ giant adalah terapi utk sy...serius...sy xsuka midvalley, pavilion tu semua..rasa mcm xpadan. pasar malam ok!

gadisBunga™ said...

tengok plastik pun terasa macam baru balik bazaar ramadhan je. huhuhu...

rindu ramadhan...

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

Memang seronok beli kat pasar malam...lagi pulak kalo sedap...kan..saya kalo pergi pasar malam mmg akn beli sayur segar pucuk paku n ulaman2 ..kuih muih pun akan dibeli..adik abang pulak suka beli air milo n kuih apam balik...

ANIM said...

pucuk meranti?? lamanya tak makan...

harumankasehvee said...

kat sini susah nak dapat sayur ranti . klu kat kg , saya petik jer kat keliling umah ...

wanariahamiza said...

Wah, penuh kereta dengan barang. Memang borong sakan makanan. hehe.

Cik Aini said...

kalo ari2 beli pun jemu gak kak..tp itu lah yg plg mudah kan..spend duit je lebih skit.hehehee

eda_ej said...

gamba atas skali tu macam baru balik dari bazar ramadhan.. hehehe..

Juhariah Johari said...

Masa sudah berubah, rasanya tahun ni ramai org msia berpuasa.alhamdulillah.

zila norazila said...

Dulu pasar mlm wajib pergi kak..nie dh ada bby x trjenguk psr mlm dh..he hee

Azian Elias said...

Assalam kak..

salam buat imam Hussein.. mmg sedih ceritanya kan.. sy teringin nak ziarah makam nya.. tapi entah boleh ntah tidak ye.. jauh sangat kat Iraq tu.. dah tu bergolak pulak tu... INSYALLAHH..

NUR AIN AZMAN said...

Assalamualaikum kak. 1076 was me. Jemput singgah blog saya ye kak.

Best nya pergi pasar malam. Kalau saya sure rambang mata dengan makanan. Hihi

Pokok Manggis Depan Rumah said...

perkongsian yang mengingatkan kita kepada peristiwa bersejarah ini. terima kasih kakak.

Kakzakie said...

Kakak rasa ramai yg berpuasa bersempena hari Tasu'a dan Asyura. Setahun sekali saja siapa yg tidak mahu ambil peluang ini. Apa lagi hari Asyura jatuh hari Khamis lagilah mudah sebab kalau bukan hari Asyura memang pun biasa kita berpuasa kan..

Terima kasih kepada semua yg memberikan komen di entri kakak ini:-

Mia Kassim, aTieYusof Family, Aisy Nasiha (semalam petang lambakan kerja kakak dah surut Aisy), Nurulhuda Abdul Latip, Fiza Rahman, nadia rashid, CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati)- (oh bestnya Yati), Bin Muhammad (betullah asyik makan-makan aje anak kakak tu), Knor (samalah tempat kakak Nor), Zee Suhaini, aizamia3 (kakak janji ada org berjual memang membeli ajelah Ai), che mid, redza, JunAina (kalau ada tempat dekat nak membeli kalau kakak pun agaknya macam Aina juga), mala (pasar tani dari rumah kakak jauh mala), Nafira usof (cepat sikit boleh rehat kan Zura hihi...), m.u.l.a.n (musim anak-anak ada jamuanlah mulan), asyifa mustaffa, Mila@Rimbun (dah maklum ye bijak!!), Aziela, YUS (tak apalah Yus banyak amalan boleh dibuat), Penjejak Mimpi (oh... sedihnya), MOKCIK AZWA, lieyalatif (pucuk meranti tu kakak rebus cecah sambal asam aje Lieya), mama_ka0ri, Mizz Aiza (Dunia Kecil), Ummialyaanas (samalah kita senang dan nak cepat gitulah jadinya), ummiross (sejak dua-tiga hari ini kerja kakak baaaanayk sangatlah ummiross), Rai Ourkizuna (ye Rai.. bayangkan kepala dipenggal siapa tak sedih), Eliss Mie, Cik Puan Rara, KakNi (biasalah CikNi lebih kurang macam itulah...), Rapunzel Cikilolo, Papa Mifz, Zaitun, Queen Teratai (kakak rehat pun kerja Miza sebab nak bagi cepat - rehat masa solat aje), Daddy Ziyyad (sedih kan...), Deqla Manjew (dapat dua hari pun best juga Deqla), ohpanduan panduan, Qhaifa Nur, Haryati Faizal, Acik Erna, PeRdU cINta, umi alya, Munnafendy (betullah Munn), gadisBunga™, (Lizz) http://haslizalizz.com/, ANIM, harumankasehvee (kakak suka ranti ni tau), wanariahamiza, Cik Aini, eda_ej (memang betul Eda), Juhariah Johari, zila norazila (masa utk rehatlah Zila), Azian Elias (Insya-Allah rasanya kalau pergolakan reda boleh Yan pergi), NUR AIN AZMAN (sayangnya kakak tak dapat link Ain tau. Bagi link supaya kakak dpt follow ain pulak ye..), Pokok Manggis Depan Rumah.

Alhamdulillah hari ini kerja kakak kembali normal. Harap dapat menjejaki semua teman-teman.

Sekali lagi terima kasih semua:)

Nor Azimah said...

salam kzakie.. sayapun harini baru dapat jengok baby saya ni, alangkah bertuahnya kalau ada mr lappy, boleh bawak gi mana saja..tak taula bial direzekikan..

Puan Kutu said...

Alhamdulillah kak zakie dapat berpuasa..hujung2 tahun ni memanglah sibuk sikit kan dengan tugasan kerja.

Sukma Haron said...

tak boleh puasa pada hari Asyura....off....

Mummydearie said...

Biasalah Kakzakie memang dah hujung-hujung tahun ni banyak pulak kerja yang menunggu.

Kesuma Angsana said...

sesekali ke pasar malam mmg seronok juga kak !

Amanda Suria said...

lama plak SA x pi pasar malam....

QasehnyaRania said...

saya selalu pi pasar malam nak ronda ronda je.hihi
kat tempat saya ada setiap
jumaat
sabtu
ahad
isnin
selasa rabu

PearlVelvet SueQys said...

Salam singgah petang sambil membaca!

hainom OKje said...

OKje pun macam tu kanda...kalau otak dah penat malas nak masak...beli je settle ....hehe Nasib ada Mak Zah boleh tolong hidang hehe

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zee..

kalau kepenatan sekali sekala elok jgk beli yg tunjuk2..rehatkan badan..

semoga dipermudahkan segala urusan :)

Masya said...

kalau ada setiap malam kopak jugak kak.. asyik nak membeli