Tuesday, November 12, 2013

Novel akhir tahun adik

Dapat juga adik novel seperti selalu walau kali ini tidak sebanyak mana. Sekolah agama adik melepasi syarat untuk dia membeli novel. Kali ini 4 buah kerana adik mendapat nombor dua. Jadilah kerana sekolah kebangsaan keputusan adik sangat-sangat merudum. Nombor 15 bayangkanlah sedih tidak terkata.

Novel pilihan - Dari empat dua darinya karya Ain Maisarah. Penulis kesayangan adik. Dulu si kakak peminat Ain Maisarah, bila kakak sudah remaja adik pula yang mengambil alih minat padanya.

Hadiah - Badan Book Store menghadiahkan ini dari pembelian tersebut. Folder dari PTS Publication.

Cantik juga - Buat adik mestilah suka sebab bolehlah masuk 5 buah novel di dalam folder tersebut.
Bila sudah ada novel selepas habis peperiksaan akhir tahun mulalah ke hulu-hilir diusungnya novel. Sehingga minta tolong masukkan baju yang Mak Zah sudah lipat ke dalam almari pun keluar perkataan "sekejap ye".

~~ Budak perempuan kalau tidak bermain anak patung atau masak-masak, mesti novel menjadi sasaran.~~

80 comments:

Sarah Talib said...

Rajinnya adik membaca..bagus mcm tu. setengah budak2 suka main game...nk kena beli novel jgk ni.

cheqna said...

hahahaha
sekejap ye..
memang ralit r kalau baca novel ni..
orang kata 'berhantu'
hihihi

Rizal Slaughterheart said...

Cantik betul Foldernya tu... masa saya kecil dulu, selalu pinjam buku dari perpustakaan awam, yg menjadi pilihan kisah2 nabi. Rindunya nak membaca.

wawa syaida said...

betol tu akak....saya pun peminat novel dari dulu sampai sekarang...kat rumah pun ayah dah bising sebab kena tambah almari untuk susun novel ^___^

ros_reeza said...

betul tu.. novel jadi pilihan ramai budak perempuan kan.. macam Ros dulu jugak kak :)

aTieYusof Family said...

Sekurang2nya Adik minat membaca kan Kak? itu sdh cukup bagus..Tahniah! adik no 2 sekolah agama ya..Novel mmg menjadi pilihan anak2 remaja skrg..:)

Sura Mohd said...

adik ni memang sangat bagus..minat membaca dah sebati dengannya..anak2 dara yg kat umah ni pun suka baca novel..time cuti memang tak kisah..tapi kalau time sekolah Uminya bebel jugak..:)

Sobri Yaacob said...

salam.
membaca budaya kita..
teruskan ya..
layan novel memng best..

:: Mrs.Eady :: said...

rajin adik baca novel :) aunty suka la dgn adik ni..bagus bagus!

ZazaMyMoon said...

rajinnya adik membaca yer Kakzakie..
bagus jg untuk dia sebab membaca kan jambatan ilmu.. keep it up adik :)

redza said...

selamat membaca adik

faraherda.razalan said...

Kakzakie, jomlah ke KL bln 12 ni. Ada event Big Bad Wolf. Byk novel english dijual dgn harga murah. Klu adik sukalah...ade gak jual novel melayu tp selalunye limited n cpt habis.

Falsya said...

Bgs anak kakak..dr kecik suke membaca..hehehe

ummiross said...

Tahniah adik, dapat nombor 2 sekolah agama dan dapat hadiah lagi. Selamat membaca ye..

Ayu azmir said...

banyaknya...

PearlVelvet SueQys said...

Mcm adik saya juga, mcm2 buku dia beli !

mama_ka0ri said...

rajin tul adik membaca novel..dulu suka jugak baca novel..tapi skang dah tak sempat..huhu..

Kniedaz said...

saya pun nak angkut anak2 membeli buku cerita..dah nak cuti sekolah ni

ummuaidan said...

Baguslah kakak adik menghabiskan masa ngan membaca wpun novel..nanti bila besar sikit lg ikut langkah kakak2 jugak inshaallah bc yg lebih advance..ummu dr kecik lagi pun suka membaca...

NURSHAKIRA ABDUL HALIM said...

Kak Zakie, jemput :)

UNDANGAN MAJLIS PERKAHWINAN NURSHAKIRA & HAMDAN

Angah said...

selamat membaca ye adik!

Zee Suhaini said...

dah minat adik kak layankan aje la..lagipon banyak manfaat kalo membaca..lainla kalo main game..

tahniah adik dapat no.2..

Rapunzel Cikilolo said...

minat novel alhamdulillah kite layankan dari buat benda yang bukan-bukan kan mak zah nye

:)

Nini D.. said...

samalah kita,dik!
kak nini hantu novel :D

nadia rashid said...

betul akak...kebanyakkan perempuan memang suka novel..sy pun kadang2 curi masa baca novel..:D

asyifa mustaffa said...

sama la dgn gegirl sy kak...smlm dah aim2 majalah yg dia dok kenan...sy kata tggu cuti...hehe...

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

bagusla adik suka membaca...peminat ain maisarah yer kak...
tak sbar nak tunggu adik sara besar...

Qhaifa Nur said...

jangan kata budak pompuan je kakzakie...
anak nur pun sama minta tolong sikit kejap mama...tak ada kejap-kejap...sekarang

bertambah novel adik...alhamdulillah terisi masa lapang cuti sekolah nanti..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sama dgn nabilah n najeeha memang Suka Baca novel.. mrk suka novel Ana Solehah... tapi kakak nabilah tak boleh nak bernovel cuti sekolah ni sebab cikgu dah beri buku latihan upsr utk tahun depan.. nabilah lagi merundum kakzakie, dari no 6 jatuh le no 33, menangis sakan kena marah dgn abahnya.. saya kata kakak ada satu saja peluang utk tahun dpn, jgn byk main lagi tau..

Ratu Hatiku said...

Wah...adik blh geng ngan auntylah.. hihihi

Cho Zila said...

baguihler kalau rajin membaca.. nanti boleh jadi penulis novel lak..

wanariahamiza said...

Rajinnya membaca. Baguslah. Budaya macam ni memang kena semai sentiasa.

Nafira usof said...

Zura kagum betol dengan Adik nih. suka betol dia baca novel. zura nak habes kan 1 bab pon berzaman. heehhe. lepas nih zura nak cuba baca buku2 ilmiah plak. mana tau ade minat nak membaca. sambil2 tambah ilmu didada.

lieyalatif said...

bestnye dpt anak ulat buku kak...lieya pun nak pupuk minat buku pada mia n mija ...moga2 jadi mcm adik...kehulu ke hilir usung buku jek...sejuk mate tgk kan kak.....\

tak lame lg cuti sekolah...sure adik seronok nak abiskan novel2 yg ade nieh...

Knor said...

Bagus dik..cuti2ni kena selalu pg kedai buku...dpt buku senyap sikit bdk2 ni...tapi yg tak thn ni...skjap je dh habis baca buku...
bising balik...

Juhariah Johari said...

Moga adik sekeluarga minat membaca.

Mia Kassim said...

Rajin adik membaca ye....tahniah sebab dapat no 2 kat sek agama, tak lah rasa sedih sangat kan...

Nurulhuda Abdul Latip said...

Mesti laju je adik baca novel tu kan..

acik idah said...

Ermm.. pilihan yang bagus untuk dijadikan hadiah ye kak.. :D
Nak beli juga laa.. :D

Myra Jay said...

Bagus jugak adik suka membaca novel ni..
Teringat Myra dulu2 suka gak..hehee

JunAina said...

Tak apalah kak melabur kepada buku dari melabur kepada benda2 yg tak berfaedah.

ZalinZalina said...

Anak2 saya pun kalau nak belikan apa2 kena tunggu result exam dulu.. budak pompuan memang suka baca buku dan novel kan :)

Sylarius Yusof said...

Pelaburan masa depan ni. Baguslah anak-anak mau menghadap buku. Kadang ada sesetengah anak-anak ni, tak suka pulak dengan buku.

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..alhamdulillah terubat juga rasa ralat tu kak..dapat juga adik beli novel..cuti sekolah pun dah tak lama lagi ni kak..dah lama tak nampak pengawal adik tu..dibagi cuti daripada bertugas ke kak..hehe..maklumlah tuannya tengah sibuk membaca novel..

Mummydearie said...

Cemburu saya bila tengok anak-anak perempuan orang suka betul membaca buku. Anak-anak lelaki saya suka main game aje kerjanya. Aduhai, dah katanya budak lelaki tak baca buku cerita di rumah sebab otak memang geliga. Susah hati saya jadinya.

Rinna said...

Pandainyaa adik dpt no dua sekolah agama.. tak per sekolah kebangsaan boleh belajar sungguh lagi.. insyallah akan berjaya..

wahida said...

tahniah adik dapat no. 2, dapat novel lagi...

Kesuma Angsana said...

anak pompuan gitulah.. Adik pun baru je dapat buku cerita baru .. pening KA nak bacakan ulang2 sebelum dier tidur malam !

NoEn said...

alhamdulillah dapat juga novel..dr tak dapat langsungkan...selamat membaca dik

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Bagus adik semangat mambaca. Jadi anak yang baik yea.

Tihara said...

bagus kan, minat baca dari kecik ni

Riedaffya ibrahim said...

adik minat membaca...pasal no peksa tu..suh adik usaha lagi ye...InsyaAllah rezki sntiasa ada nnt

Daddy Ziyyad said...

Takpe...teruskan usaha Adik...Insya Allah...tahun depan sekolah kebangsaan boleh dapat top 3 ;)

eelobor said...

novel adalah ubat tidur yang paling mujarab buat saya.....

Haryati Faizal said...

bagus tanamkan sifat suka membaca tuk anak2 sejak dr kecik...

harumankasehvee said...

elok utk anak2 sekiranya ada mini library atau bilik khas utk membaca ... budak2 susah sikit klu bab suruh jaga harta sendiri ... heeee

Bin Muhammad said...

Mungkin pemberian novel tidak berapa baik, ianya boleh membuatkan kanak2 terlebih berimaginasi, saya syorkan campurkan dengan bacaan berilmu seperti buku2 motivasi, pengetahuan am atau sejarah.
Memandai2 jer saya ni...hehe

elly nadyra said...

tak pelah kak, at least duit abis kat benda yang berfaedah kan.....anak dara saya yang sulong pun dah mula bernovel heheehehhee

TiranaAduka said...

salam bakyu ku
Melentur buluh dari rebung..harus ta contohi ni.
Gawe lakon uripku .

Amanina Mads said...

budak2 girl zaman skrg dh xmain anak patung. dh bertukar ke novel pula

Amanina Mads said...

budak2 girl zaman skrg dh xmain anak patung. dh bertukar ke novel pula

Cik Gee said...

inshaAllah, rajin membaca nanti belajar pon tak malas2 lagi dah.. ^^

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

bes... suka membaca ;) is pun suka jugak... tapi kekangan masa sungguh... jenuh cari masa nak membaca ;)

syuk shusuke said...

kalau syuk sekarang ni beli komik je kak zakie. sbb novel semua dah jadi cerita drama :D

Puan Kutu said...

sy suka sebenarnya tgok adk ni minat membaca..lagpun bahan bacaannya sesuai dengan peringkat umur..tak ralat la klu belikan novel utk adik..aktviti yg sgt bermanfaat klu dibandingkan asyik berinternet tanpa sekatan

LadyBird said...

bgsnye adik n kakak.. dua2 suka membaca :)

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Alhamdulillah adik minat membaca. Sudah pasti bondanya memilih dulu novel yang sesuai untuk dibaca. Perlu juga berhati-hati kerana sekarang ni banyak unsur-unsur halus dimasukkan ke dalamnya.

Zaitun said...

Banyak membaca boleh membuat penulisan yang bagus.

Alhamdulillah walau tidak berapa bagus tapi tidak gagal.

aTieYusof Family said...

Salam singgah Kak..
busy ker?? :)

uncle gedek said...

uncle ni dari muda sampai tua malas baca novel... (malu)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

dunia belum berakhir, esok masih ada utk adik...

anak SK pun suka karya2 Ain Maisarah :-))))

hainom OKje said...

Salam Kanda...tak rindu ngan dinda ke?hehe Amboi kanda ...kalau dinda tak jengah dia....dia langsung tak mau jengah kita....sedih mak! huhu....
Bagus adik rajin membaca....Si TLBD tu novel satu tu pun tak berhabis habis bacanya

Deqla Manjew said...

novel kanak2 la ni yer..masa skolah rendah dulu, deqla suka beli buku citer..deqla kumpul duit beli sendiri..hihi.. terkenang zaman dedulu la pulak..

Cik Puan Fadli said...

rajin yeeee adik membaca..anak dara saya pon pengumpul novel..tp x penah baca abeh...asek tbengkalai jee...hehehe...

Aziela said...

Tahniah adik..... Dapat juga 4 buah novel kan. Adam pun keputusan sekolah kebangsaannya merudum juga... Tahun depan UPSR pula tu.

Queen Teratai said...

bolehla adik habiskan masa dgn membaca waktu cuti sekolah nnnt

n O e s u h a i m i said...

Tahniah Adik...dapat no. 2...tuk sek keb x per..cuba lagi k...

anak noe pun suka baca novel...tiap2 bulan dah mintak beli novel ...buat masa skang ni...noe beli yg ana solehah jer...

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...eloklah tu membaca masa cuti2 sekolah mcm ni...x boring kan..:)

aizamia3 said...

Pasti sekejap je habis dibaca novel tu.. ;)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam K.Zakie..

bertambahla koleksi novel adik ni..