Thursday, November 28, 2013

Masam-manis si buah kemang

Buluh lemang tidak berduri 
kusam warnanya sudah biasa 
buah kemang nama diberi 
masam-manis sedap terasa 

Buah kemang - Salah satu buah tersebut
    
Kupas - Anakanda Nurul yang rajin tolong membuang kulit
Bersih - Putih melepak sedap ditekak
Ketika singgah di pasar Parit Jawa aku melihat buah ini banyak di jual. Membeli lima biji untuk dikongsi makan di rumah Kak Uda kami. Tetapi sewaktu dalam perjalanan menuju Muar aku perhatikan banyak buah ini di jual di tepi-tepi jalan. Lebih kesal sebab yang di tepi jalan kelihatan lebih besar berbanding yang dijual di pasarnya. Oleh itu ketika perjalanan balik esoknya kami membeli yang di tepi jalan untuk dibawa balik ke JB. Masak asam pedas aku masukkan hirisan buah kemang ini. Selain itu campur dengan sambal belacan pun sedap. 

~~ Walau sedap di tekak aku dan hubby, namun anak-anak pula mengatakan ada bau yang tidak disukai mereka.~~


78 comments:

NEKCIK said...

Buat jeruk kan kakzakie..nekcik suka buah binjai..tapi dah pupus sekarang kot

:: Mrs.Eady :: said...

izwa tak makan buah masam masam..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Buah kemang ni sama dengan buah Binjai ke kakzakie...

Bapa mertua saya suka buat sambal makan dengan tempoyak... Sedapnya..

Fazleyatul Aini said...

macam lebih kurang buah binjai ye kak
ada jual kat pasar kampung2 / pasar tani

eelobor said...

rasanya saya tak pernah makan lagi buah nie....

m.u.l.a.n said...

buat jeruk sedap ni kan.. kecur air liur tengok buah ni heheh

umi alya said...

dulu suka sgt makan buah ni tp skrg ni kurang gemar sbb masam (ikut peredaran masa)

kalau jeruk tentu sedapkan..

aizamia3 said...

dapnye.. dapnye.. buat pekasam.. dapnye.. terliur dibuatnya..
psstt: saya panggil buah ni buah binjai..

Acik Erna said...

ooo kakzakie panggil buah kemang ye..acik kata buah bijai
anak2 memnag tak suka bau dia.
kalau dapat yang manis tu sedap kan kakzakie

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

aduhai Kakzakie... tertelan2 air liur kita macam terasa-rasa masamnya tu, hahaha

p/s SK tak suka buah yg masam..

Chot said...

Buah kemang...? Buah ape ye? Tak penah jumpak ini..mcm buah manggakah?

redza said...

saya tak pernah makan buah ni

aTieYusof Family said...

Saya tak pernah makan kot buah ni kak..hehe.. dengar pun jarang2..
teringin juga nk cuba makan klu terjumpa kt sini...:)

Mimie_Zatun said...

1st time tengok buah kemang..
jakun sekejap.. hehe

Zee Suhaini said...

kalo kelate rasanya ni buah binjai kak..
sedap ni kalo wat jeruk..nenek zee slalu gak buat..
campur dalam sambal belacan pon sodap..wahhh kecur liur ni kak..

ummuaidan said...

tak tahulah pernah makan ker tak buah nie..dr luarnya mcm familiar..lepas dikupas nampak cam buah pear pun ade..:)

mama_ka0ri said...

uuuuhhh...buah ni..dah lama tak makan..kecor air liur tgk gambanya..haha..

yan's cottage said...

buah kemang....tak pernah dengar atau pun lihat lagikan pula memakannya....atau ada nama lain Kak....

lieyalatif said...

kak...pes time lieya dengar buah kemang...mesti bau die ala2 mcm kuini tak pun bacangkan kak....kalo gitu baunye mmg sedap campur dlm sambal belacan.....terangkat makan ngan nasi lauk berkuah lemak....

ishh akak ni bikin lieya telan ailiyo jek la kak oii....

Rai Ourkizuna said...

merembes air liur saya tengok gambar ni kak.. hahaha...adess

Eye_nee said...

Nak kata tak pernah tgk takut pernah pulak tp tak perasan...membeli mmg tak pernah lah apatah lagi makan dan first time ni dengar buah Kemang...

Kisah Si Dairy said...

buat sambal belacan sedap campur nie ...baru bawak balik dari melaka tuari...sedap...rasa dia seakan akan rasa tempoyak kan kak,..

JaSSNaNi said...

assalamualaikum kakzakie...
ooooooooo TELOK KEMANG tu.. bermaksud gak rupanya.. ada buah KEMANG... baru ku tahu.. ingatkan nama org.. :D walaupun telok kemang kat penang.. buah kemang kat lain.. atleast ini lah sangkut pautnya... baru tengok rupa buah kemang ni kak... mekasih share..

JaSSNaNi said...

assalamualaikum kakzakie...
ooooooooo TELOK KEMANG tu.. bermaksud gak rupanya.. ada buah KEMANG... baru ku tahu.. ingatkan nama org.. :D walaupun telok kemang kat penang.. buah kemang kat lain.. atleast ini lah sangkut pautnya... baru tengok rupa buah kemang ni kak... mekasih share..

Rapunzel Cikilolo said...

tak pernah makan buah ni...

tp bile dh kupas, kecur air liur tengok...

haha!

Sukma Haron said...

sama dengan buah binjai ker? Masam nie.....

BungaTulip said...

Kak Zakie,
Tak pernah makan buah ni lg
masam-masam mesti sedap kan

asyifa mustaffa said...

Pertama kali tgk buah ni dan nmanya sekali...sblon kupas sy ingt mcm buah binjai...sekali tgk putih kalernya...lg la x tau rasanya....klau masam...mmg sy x mknnya kak...mangga masam pun sy x dpt nak telan...hehe...

makchaq said...

Buah kemang ni sama dengan binjai ke?

Kecuq tengok... macam nak cari la ni jugak...

Kat Sabah buah macam ni manis saja.. langsung x dak rasa masam.. depa panggil belunu.. yang ada rasa masam manis tu panggil binjai.

sud@is said...

salam kakzakie
kat tmpt sy panggil buah binjal, sdap dibuat sambal

Nurul Ain Zulkarnaind said...

saya tak sure pernah makan ke buah ni hehe

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

1st time kenal buah ni.. ngeeee~

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

kat tempat aiza panggil buah binjai.. mak aiza suka buat sambal guna buah ni.. :D

Sura Mohd said...

rasa nak gelak pada diri sendiri..sebab 1st time tengok..dan tak tahu apa pun tentang buah tu..huhuhu..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedap buah ini. rasanya tempat saya mereka panggil ini buah binjai.

Cinta Cinta said...

1st time nampak buah ni.. tak pernah rasa.. tp kecur jugak bila tgk gambar ni.

Knor said...

Pertama kali mendengarnya kak,
rasa mcm nk mkn je hah..

Telok kemang PD tau kak...

Rizziela said...

Huhuhu 1st time tengok buat ni

Salam singgah

faraherda.razalan said...

Mcm binjai je rupanya kak....

Sayangku Zie said...

MACAM SEDAP JEW... NAK RASA... HUHU

Kesuma Angsana said...

sama ye dgn buah binjai... tapi KA x brp minat lah hehehe

Sarah Talib said...

kakzakie...saya lama dah tak pernah nampak buah ni...susah nk dapat. rasanya pun dah lupa

Cik Puan said...

cik penah makan buah ne mase kecik2 dulu..mama cik selalu eli..tapi sekarang cik dah penah nampak dah..tah kalau kat sini panggil buah ape..lupe dah

Aziela said...

First time kot saya kenal buah nie. Tak pernah pula tahu sebelum nie. Ke...saya tak ambil tahu...hehehehehe

ct shah said...

arrghhh..dah lama tak jumpa buah ni.selalu kecik2 dulu makan & ada arwah mak buat sambal belacan.

HeNRieTTa JoSe said...

buah kemang ini sama ke dgn buah binjai?

amirah said...

buah binjai ke kak? mcm sama je. kalau mak mertua ami buat sambal belacan je kak..sedappp

Qhaifa Nur said...

nur kalau buah pelik-pelik ni terus tanya hubby kak...sejak kahwin ni banyak belajar darinya...sedapnya kakzakie masak asam pedas...

syuk shusuke said...

uh, tak pernah makan ni kak zakie . rasa dia macam mangga ke ? hik hok. >.<

Mummydearie said...

Kakzakie,

Saya suka sangat buah ni. Dah lama tak dapat merasa. Oh, sepanjang jalan kat Muar ada jual ye? Tetiba aje saya rasa mengidam nak makan buah ni. Lamanya tak dapat merasa!

intanfirdaus247 said...

salam kak zakie..apa khabar? buah apa n ya? tak pernah tgk pon..

JunAina said...

First time dengar dan tengok buah ni kak...

Ema Johari said...

kecur air liur tgk buah ni kak...

ummiross said...

Lama sangat tak makan buah ni Kakzakie, kat kampung ummi panggil buah binjai, memang sedap kalau letak dalam sambal belacan. kecur ni Kakzakie.

Nafira usof said...

Macam buah binjai jer kakak~
ke buah sama nama jer lain?
heehehhe.

kalo buah binjai zura kurang gemar. ntah lah kenapa.. mungkin masam sangat kot. tapi kalo dulu, Ma zura dia hiris2 buah tuh. tabur ngan gula letak dlm petiais. kalo cam tuh zura makan~ hehehe

adyna said...

1st time tgk buah ni

norhidana miswan said...

ada org panggil buah binjai kan kak... dana tak penah mkn tp boleh mkn buah nih... terignat zmn2 sekolah menengah dulu, kt belakang sekolah ada pokoknyer beso2... tiap kali musim penuh bwh pokok tu ngn buah nih... bau dia mcm ada wangi2 skit kan kak...

dana tgk yg akak tayang nih pun mcm dh kecur liur... terasa2 kemasaman kt tekak

Juhariah Johari said...

Oh buah kemang ngan binjai sama ek? teringin...tapi masam sgt!

wanariahamiza said...

Alamak, tak tahu pun buah kemang. Makan pun tak pernah.

Senang cerita memang tak tahu apa-apa tentang buah ni.

Amie said...

Owwww... buah binjai kan... ari tu singgah Ayer Hitam nampak selonggok di gerai, besar-besar!

Nazayiena Ayiena said...

Baru tahu buah binjai pun nama lainnya buah kemang.

Ako Si AiN said...

mcm sedap je ..tak penah mkn lagi hehe

nohas said...

buah kemang = buah binjai? Memang sedap buat sambal belacan..*telan air liur sambil menaip*..hehe..

nadia rashid said...

Mmg sedap Buah ni kak..kt sini panggil Buah Binjai...sy ada beli yg Dah di jeruk...mkn dgn nasi panas2 sedap!

KakNi Sihat Cantik said...

x tau lah buah kemang ni kak zakie, 1st time dengar. teluk kemang selalu la... hahahah

adrianna syaz said...

Mcm pnh tgk je buah ni..tp x pnh mkn kut kak..rasa mcm pelam ke?

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...alamak terliur tengok buah kemang tu sedapnya...:)

Nastyna said...

Actually saya tak pernah tau pasal buah ni, tapi tadi terbaca somwhere ada yg explain pasal kemang ni saudara mangga, terus kepala berteka teki, kuini kah, machang kah? apa kah apa kah? Dia berurat2 tak isi dia kak.

mala said...

yg dah kupas tu mcm kentang pun ada ... tak pernah makan buah ni.

eira eixora said...

kalau kat kelate panggil binjai rasanya buah ni. tp sy tak suka rasa dia masam2 kelat

Kakzakie said...

Mendapat komen-komen dari teman semua kakak bertanya pada en hubby kakak beza kemang dan binjai. Menurut en hubby kakak, buah binjai lebih besar dari buah kemang. Buah binjai juga kulit agak licin tidak berkedut seperti buah kemang. Buah binjai lebih masam dari buah kemang yg agak manis dan masam. Ada lagi yg similar dengan buah kemang dan buah binjai dipanggil buah lanjut. Rasa buah lanjut sangat masam dan sedikit kelat. Jadi bermakna antara buah kemang, binjai dan lanjut seakan-akan serupa tapi rasanya tak sama.

Terima kasih semua yg memberikan komen diN3 kakak ini:-

NEKCIK, :: Mrs.Eady ::, CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati)(ada sikit beza dari segi rasa Yati), Fazleyatul Aini, eelobor, m.u.l.a.n, umi alya (kalau yg masam tu binjai UA), aizamia3, Acik Erna (itulah yg masam binjai, yg manis kemang acik), Seri Kandi Tanah Jauhar, Chot, redza, aTieYusof Family, Mimie_Zatun, Zee Suhaini, ummuaidan (isinya sangat soft ummu), mama_ka0ri, yan's cottage, lieyalatif (bau tak sama tapi kuat juga lieya), Rai Ourkizuna, Eye_nee, Kisah Si Dairy (betullah Eda, dari Melaka ke Muar banyak jual tepi jalan kan), JaSSNaNi (tak tahulah pulak pasal Telok Kemang tu Nani hihi...), Rapunzel Cikilolo, Sukma Haron (yg ini manis masam SUkma. Kakak tak boleh komen blog Sukma tau), BungaTulip, asyifa mustaffa, makchaq (pada keluarga kami tak sama makchaq sebab rasanya lain), sud@is, Nurul Ain Zulkarnaind, C.M.A @ CikMoonAdnan, Mizz Aiza (Dunia Kecil), Sura Mohd, Pokok Manggis Depan Rumah, Cinta Cinta, Knor, Rizziela, faraherda.razalan, Sayangku Zie, Kesuma Angsana, Sarah Talib, Cik Puan, Aziela, ct shah, HeNRieTTa JoSe, amirah, Qhaifa Nur, syuk shusuke, Mummydearie (mehlah jenjalan ke selatan MD kalau nak rasa), intanfirdaus247, JunAina, Ema Johari, ummiross, Nafira usof (itulah zura kalau binjai memang masam teramat sangat, tapi buah kemang ada manisnya), adyna, norhidana miswan, Juhariah Johari, wanariahamiza, Amie, Nazayiena Ayiena, Ako Si AiN, nohas, nadia rashid, KakNi Sihat Cantik, adrianna syaz, Mas Zull, Nastyna, mala (tapi isinya sangat lembut tak macam kentang mala), eira eixora.

Buat semua teman yg memberikan komen terima kasih sekali lagi:)

BUNDA a.k.a KN said...

owh! buah kemang dengan binjai sama ye?...lama dah tak makan...jarang jumpa..

wawa syaida said...

1st time saya tengok buah kemang...nampak sedap

hainom OKje said...

Sedap yeh kanda...dinda macam tak pernah makan....ada nama lain tak buah kemang ni? Dinda macam panggil lain je

QasehnyaRania said...

Kemang.ke sy panggil lain erkkk

Nur-nba said...

Rupanya mcm buah mangga...

Deqla Manjew said...

memula ingatkan mangga.. hihi.. terliur tgk yg siap dikupas tu kak...

Masya said...

owg ibi buah kemang ker, baru tahu.. sebab pernah jugak mkn kat kg embah buat sambal belacan.. campur dgn buah ni dia tumbuk² sedapp.. masam manis.. terliur sdh dibuatnya.. masa komen ni..