Monday, November 25, 2013

Mari mengenal ole-ole kami dari kampung

Tiga hari negeri Johor bercuti kami pun sama bercuti. Balik dari air terjun Gunung Ledang kami berehat di kampung Batu Pahat untuk menghilangkan rasa letih. Niat untuk terus balik JB kami tangguh sehari lagi. Semalam aku, hubby dan dua anak kami menjelajah keliling rumah mencari apa juga yang boleh dibawa balik. 

Daun limau purut - Masak tomyam, rendang atau asam pedas selalu digunakan Banyak ini aku patahkan rantingnya untuk dibawa balik

Pucuk tenggek burung - Makan berulamkan pucuk daun ini dengan sambal belacan sangat membuka selera. Hubby petik di belakang rumah sebelah pokok inai. Ada juga daun inai kami bawa balik tapi belum di tumbuk lagi.

Pokok terung pipit - Mahu mencuba nasib untuk di tanam di pasu bunga. Mana tahu boleh berbuah.

Daun kunyit - Masak rendang atau singgang pun sedap dengan hirisan daun ini. Rumah sendiri tidak sempat besar daunya asyik kena petik saja. Terlanjur balik kampung ambillah untuk kegunaan.

Daun kadok - Bukan daun sirih walau kelihatan bagaikan serupa. Sedap dimasukkan sama bila masak lemak ikan. Buat botok-botok, urap atau ulam pun sedap juga.

Pucuk beruas - Ada aroma yang sedap bila dijadikan ulam. Rebus dan cecah dengan sambal belacan. Hubby dan anak-anak lebih suka masukkan pucuk ini ke dalam asam pedas.

Nangka muda - Malam tadi sebaik tiba di rumah telah pun di rebus dan aku gulai. Bersahur juga aku makan dengan gulai nangka muda dan ikan goreng saja.
Bunga kantan - Masak asam pedas, masak laksa tak pernah tinggal bunga istimewa ini. Tinggal tiga bunga saja sebab kakak ipar sudah bawa agih kepada kawan pejabatnya.

Jantung pisang - Aisyah tolong pegang. Belum di rebus lagi. Tunggu petang ini balik kerja akan aku rebus.  Pasti sedap berbuka petang ini berulam jantung pisang dicecah dengan sambal asam:)
~~ Risau bila dikatakan soalan SPM mathematics bocor. Hari ini pula dikatakan kertas Sejaran pula. Mengguris rasa tidak tenteram aku sebagai ibu. Siapakah dalang semua ini?~~

71 comments:

ummuaidan said...

Alhamdulillah banyak nyer ole2 yg segar dr kebun dikampung..tgk bunga kantan kakak teringat asam laksa..lamanya tak jumpa sbb takder kantan..
kalau kertas bocor camaner yer..kena amek balik ker?

nohas said...

banyaknya ulam-ulaman dari kampung..pernah sekali makan botok ikan..sedap, byk daun..boleh awet muda, tak yah cucuk botox..

soalan bocor? ni mesti kerja org dlm yg tak amanah..

Cikda said...

waduh kak.. cikda tgk gambar terbayang menu yang dah siap.. boleh gitu? teringat dulu atok memang pakar masak ole2 kampung ni kak... skang kalau nak carik kat kedai je. rasa .. kompom la tak smaa dengan air tangan atok dulu kan..?

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Wah byk sungguh ole2 dari kg tu kakzakie... yg saya suka ulam daun tenggek burung tu...
Selamat berpuasa kakzakie ;)

Sayangku Zie said...

wah kakak bestnya sayur2 hijau dan sayur kampung... enak dibuat ulam dan masakan...

Kisah Si Dairy said...

BANYAKNYA KAK....SEDAP DI BUAT ULAM DAN LAUK TU

yan's cottage said...

mmmm....sedapnya semuanya dari kampung nie....lama tak menjamah ulam2man kampung nie....

aTieYusof Family said...

Salam kak..banyak juga buha tgn dr kg tu..patut sunyi kak, rupanya balik kg ye...erm! tu lah ada jg dgr ttg soalan bocor tu..isk! mmg tak patut lah...

Aisy Nasiha said...

ala bestnya dapat bawa balik macam2 sayur tu... ni yang tak sabar nak balik kampung juga ni.... dah ada target apa benda yang nak dibawa ke sini.. haa

Rai Ourkizuna said...

pucuk beruas tu pun mak saya masuk dalam asam pedas.. adeh.. rindu masakan asam pedas mak.. T_T

NinaAz said...

Nangka mudaaaa.bestnya cicah budu. Hehe

Seri Selaseh said...

seronoknya.. dpt fresh from farm lagik. Daun kaduk tu mak ada tanam.. rasanya utk buat rencah perap ikan bakar.

umi alya said...

semua tu saya suka

Bin Muhammad said...

Lebih kurang sama pula entri kita...hehe. Inilah yg bestnya bila balik kampung, sayuran segar dan percuma! Semuanya saya suka...

Fazleyatul Aini said...

best duduk kampung macam2 pokok ulam dan buah boleh tanam
paling best nangka dengan jantung pisang tu, buat masak lemak, sedapnya

redza said...

sedap semuanya kak. alhamdulillah

inazamri said...

bila tengok gambar2 ni semua terus hati bagai tercuit utk segera pulang ke kampung.kalau di kampung segalanya dihujung jari juga...petik aje...segar2 belaka.

Eye_nee said...

mcm2 ulaman yg segar2 dapat dibawa pulang kerumah dr kampung..alhmadulillah..serius saya tak tahu pun ulam pucuk tenggek burung dan pucuk beruas tu...tp nmpak mcm sedap jer kalau cicah sambal belacan atau budu...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Alhamdulillah semuanya sedap ole-ole dari kampung kakak, Selamat berpuasa juga. Petang nanti berbuka dengan masakan ole-ole dari kampung yea.

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum..meriahkan kak bila kita balik kampung..macam-macam ulaman kita boleh bawa balik rumah..akak balik batu Pahat..kat mana kak..owwh kampung halaman PC juga tu..hehehe..kak pucuk beruas tu nama lain dia daun singkil ye kak..maaf kalau saya tersilap..masak asam rebus tempe+daun beruas pun sedapkan kak..asam rebus udang pun sedap juga..kalau soalan bocor kena ulang semulakan..masyaAllah..kesian adik-adik calon SPM..

Puan Kutu said...

ole2 terbaik segar dr kampung.untung kak zakie kt kmpg macam2 ada.sebut jantung pisang tu tiba2 lak tekak teringin.kt mana ye nk carik?kmpg sy nama je kmpg dh tak rupakmp..en suami bley la pggil kmpg je,tp dok taman tgh2 bandar.hehe

Zee Suhaini said...

wowww kak,macam2 jenis ada... tu la yang sonok bila balik kampung... nak balik semula mesti banyak mengangkut padahal kat sini ada jer tapi kena bayar la kan..heheheeee

dengar gak pasal kertas bocor tu... pepon gus luck tuk kakak..

makchaq said...

Sukanya tengok ulam2 kampung ni... kalau makchaq benda2 ni lagi suka dari sayuq sawi etc..

Daun kunyit memang tak sempat daun nak besaq.. dulu limau purut pun togel ja.. nasib la ni dah banyak cabang, sempat la berdaun..

Nafira usof said...

banyaknye ole2 dari kampung.
macam2 sayur dan ulam ade.
bestkan kat kampung. macam2 boleh petik. semua ade sekitar rumah jer.
tetiba zura rindukan kampung plak. padahal bulan nih ajer dah 2 kali balik kampung.
sonoknye balik kampunggggg!

:: Mrs.Eady :: said...

semua nyer segar bugar!

ZazaMyMoon said...

Salam Kakzakie..
fuhhhh bestnya tgk ulam2 kampung yg boleh dipertik sendiri je dari kampung... segar2 nampaknya.. :))

shaliza said...

Salam Kakzakie,
Nampaknya sekeluarga suka makan ulam2 ya...jantung pisang tu kalau diKelantan, kami buat 'teresek'..x tahulah kt JB orang panggil apa masakan tu:-)

Cho Zila said...

lama tak makan jantung pisang rebus ngan sambal belacan.. aduhai sedapnyer.. tenggek burungtupun sedap gak... isyh memang tuler sebab orang dulu sihat2kan semua daunni di telannyer..

hajar said...

As salam... best kan kak kalau balik kampung... mcm2 boleh dpt dgn kat keliling rumah... rindunyeee nk balik kg....

mala said...

seronoknya tgk ulam-ulam tu .. fresh sungguh

faraherda.razalan said...

Amboi kak....sedap2 ulam kat atas tu. Tenggek burung. Jantung pisang. Boleh kata semua pun fav sy kak.

Aziela said...

Alhamdulillah, memang tak rugi berbudi pada tanah. Pucuk beruas tu jer yang saya tak pernah makan kak...

Cik Puan said...

banyak nye ole2 dri kampung..kalau kat kg mcm2 jenis sayur kan...
paling sedap jantung pisang...cicah sambal...memang umphhhh

JunAina said...

Buat pajeri sedap jantung pisang tu kak...

Sylarius Yusof said...

Ulam original ni. Segar dari kampung. Tak rugi kalau kita rajin berkebun.

Sarah Talib said...

wah banyaknya ulam2..best ni..kena dgn sambal belacan.

aizamia3 said...

bestnye kakzakie.. tetiba rasa bestnye kalau saya sekali kat situ.. dapnye tengok semua tu..

mama_ka0ri said...

waahhh..byknya ole2 dari kampung...

acik idah said...

Tengok pokok limau purut tu.. sakit hati saya.. :(
2 minggu lepas anak saya pegi sembur pokok saya dengan febreeze... tup2 mati kak oiii... uhuk3x....

Tentang SPM tu... sabar ye kak...

Knor said...

Segar dr ladang...msti best ni...blik kmpung..sapa tksuka..kn..
jgn lupa kak sambal bel kena ada tu..cicsh jntung pisang...

Haryati Faizal said...

pokok tenggek burung? first time taulah...

banyaknya ulam-ulaman kak...

Amie said...

Banyakinya ole-ole dari kampung... segar bular lagi tu... tq kongsi gambar tenggek burung.

ummiross said...

banyaknya ulam2 tu, dapat yang fresh dan petik sendiri macam ni baru best kan Kakzakie, terbaik dari ladang..,

amirah said...

sedap2nya ulam kak. kalau cicah sambal belacan memang rasa selera bertambah nasi

eira eixora said...

oh kampung kakak kat batu pahat ke? hehe padahal baru 2 kali sampai batu pahat

nea lopah said...

salam kak...sedap nye tgk sayur2 kampung.

asyifa mustaffa said...

Alhamdulillah...bnyk betul rezeki dri kg ye kak...sedap belaka! Sy baca smbil telan air liur bila akak kata nak cicah sambal belacan....adoiii...mmg x tahan nih!!

Kesuma Angsana said...

byknyer buah tangan dari kg tu kak... fresh & segar2 lagi.. KA plg suka kat ulam2an ni.. !

BUNDA a.k.a KN said...

pucuk kadok ngn pucuk bebuas tu memang sedap, wangi dan lemakk..cicah sambal belacan...makan ngn nasi panas2 ngn nenas masak lemak kuning , lauk ikan masin...mak mertua lalu tak sedar...

norhidana miswan said...

syok kan kalu balik kg kak, rasanyer sepanjang balik kg baik kg mertua or kg sendiri tak penah tak bwk balik ole2... ada je yg nk dikirimkan org dr kg tuh...
*kadang rumors je kak soalan bocor tuh, saja nk bt supaya org jd tak tenteram

Aishah Jahirah said...

semua pembuka selera ni...ulam-ulaman dan sayuran kampung....segala jenis pucuk saya makan je wat ulam...sedapnye...
tu la kak zakie spm punya paper soklan bocor diaorg kata...erm moga tak btl la.kesian budak2 n parents.

Kniedaz said...

alahai kak...semuanya saya suka..jantung pisang tu paling saya minat..masak lemak ke, ulam ke...huhu

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..

ehehe..nasb bek cma kenal semua jenis ulam2 tu..cuma ada 1 2 je yg cma tak mkn.. hihi...sedapnya!

terkejut jgk bila bca nwspaper soalan SPM bocor.. aduhaii

Rapunzel Cikilolo said...

favorite jantung pisang cicah sambal belacan...

tp tak boleh nak makan banyak sebab angin...

* kalau soalan bocor nanti kena ambil semula ke?

mysha said...

SSh nak dapat nih kak.. huishh sha tgk jantung pisang tu rasa nak terkam jer.. gerammmm!!

Falsya said...

Byknye dedaun kakak..ade yg falsya tau..ade yg baru first time tgk..hehe

❤Kamsiah❤ said...

free dan fresh...sedapnya ulam2an tu...

ANIM said...

kakzakie..daun kadok tu, kat utara ni depa goreng bertepung serupa kerepek amcam kerepek daun bayam:-))

cubalah..

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

Tu yang best biler blk kg kan memacam boleh dibawak blk kerumah...tambah2 ader ulam2 fresh..

eynda said...

Semua best2! :-)

Nastyna said...

memang saya tatap sepuasnya setiap satu gambar akak ni, hampir kesemuanya kesukaan saya, cuma tenggek burung ti macam firt time saya dengar. ulan jantung hati ku.. huhuhu nak kena geledeh pasar asian ni saya ni.

nadia rashid said...

banyak nya ole-ole dr kampung semuanya feveret...jantung pisang haih dah lama tak makan..:D

LYAfrina said...

ole2 y kesemuanya fresh belaka..

Kakzakie said...

Sebenarnya lama kakak tak balik kg sebab anak sulung kakak periksa. Tetapi kerana cuti berderet 3 hari utk negeri Johor dua lagi anak nak berjalan. Itu yg balik kami singgah di kampung sehari. Masa itulah kami guna sepenuhnya utk mengaut apa yg ada utk dibawa balik JB

Terima kasih semua yg memberikan komen:-

ummuaidan (mungkin kena duduk baliklah kertas yg bocor itu Ummu), nohas (itulah nohas, org yg tak amanah tu patut kena gantung aje. Geram kakak), Cikda, CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), Sayangku Zie, Kisah Si Dairy, yan's cottage, aTieYusof Family, Aisy Nasiha, Rai Ourkizuna (style org Johor agaknya Rai hihi...), NinaAz, Seri Selaseh, umi alya, Bin Muhammad (secara kebetulan BM mirip-mirip N3 kita ye hahaha...), Fazleyatul Aini, redza, inazamri, Eye_nee, Pokok Manggis Depan Rumah, PeRdU cINta (hihi... pandai juga PC ye. Betullah daun singkil tu), Puan Kutu, Zee Suhaini (kakak geram bab keras bocor tu Zee), makchaq (memanglah makchaq, cuma nak dapat selalu tunggu bila balik ajelah), Nafira usof, :: Mrs.Eady ::, ZazaMyMoon, shaliza, Cho Zila, hajar, mala, faraherda.razalan, Aziela, Cik Puan, JunAina, Sylarius Yusof, Sarah Talib, aizamia3, mama_ka0ri, acik idah, Knor, Haryati Faizal (ohh... Yati tak tahu ye), Amie, ummiross, amirah, eira eixora, nea lopah, asyifa mustaffa, Kesuma Angsana, BUNDA a.k.a KN, norhidana miswan, Aishah Jahirah, Kniedaz, ♥ Cmª shIemª ♥ (anak kakak dah stress tu bila kata ada kertas bocor - sedihlah Cma), Rapunzel Cikilolo (kalau sah dah bocor kena duduk balik periksa Mas - itu yg budak-budak tension), mysha, Falsya, ❤Kamsiah❤, ANIM (oh... boleh buat jua tu Anim... good idea lain kali kakak cuba), (Lizz) http://haslizalizz.com/, eynda, Nastyna (tunggu balik M'sia baru puas Nas), nadia rashid, LYAfrina.

Buat semua terima kasih sekali lagi.

Ibu Lala said...

Bestnye kak

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...bestnya tengok sayur2 kg ni mmg sedap...:)

HeNRieTTa JoSe said...

banyaknye...rietta suka ulam yang hijau hijau...

psss...ntah la...mcm mcm dgr...risau juga rietta dengan anak teruna bertiga itu....tpi harapnya sekadar khabar angin lah soalan yang bcor itu...

hainom OKje said...

Macam macam ada kat keliling rumah tu yeh kanda....senang kalau nak masakkan...
Jantung tu ...pergh sedapnya cicah sambal belacan!

elly nadyra said...

hasil kampung yang sungguh segar bugar.....tak rugi berbudi pada tanah, saya kalau masak bening bayam, kalau ada daun kunyit, kasi letak selai, sedap!

Chot said...

Mcm2 ada kt kg...best.

Mummydearie said...

Untung ya kak kalau kat kampung tu semua pun main petik-petik aje. Kalau di KL ni manalah nak dipetik kecuali kalau tangan hijau boleh gak tanam di rumah.