Monday, November 4, 2013

Tupperware baru

Entah apa jadi dengan entri aku yang satu ini. Boleh tinggal gambar saja. Aku olah kembali. Mujur juga segala komen teman-teman semua tidak hilang. Kisah mengenai aku mendapat hadiah tupperware dari jiran yang anaknya mengaji dengan aku. Sebenarnya aku mengajar mengaji tidak pernah mengambil bayaran, walau sebenarnya boleh. Tetapi memandangkan aku mahu jadikan yang sedikit ini sebagai bekalan jadi tidaklah aku mahu bayaran tersebut. Tetapi ibu-bapa anak-anak itu pula boleh katakan ada saja pemberian diberikan seperti makanan dan sebagainya. Kadang kala membuat aku merasa malu untuk menerimanya.

Tupperware - Pemberian Pn Tumisah jiran aku. Dua dari anaknya belajar mengaji dengan aku
Cantik - Biasanya tupperware bekasnya tidak transparent begini. Ini keluaran baru mungkin. Beliau menjadikan penjualan tupperware sebagai side-incomenya
Jangn ketawa - Tupperwarenya bukan main cantik tapi aku rasmikan dengan jemput-jemput ikan bilis+kentang saja. Sarapan kami pagi ini.

~~ Isi asal entri ini tidak dapat aku ingat lagi. Tetapi lebih kurang beginilah.~~

82 comments:

Masya said...

selamat tahun baru kak.. tupperware tu.. sy pun xde koleksi mcm tu tau..

Aisy Nasiha said...

Alhamdulillah rezeki akak..murah rezki orang yg banyak buat baik ni.. moga berkat lagi berterusan..

Ha...petang ni jangan nak ke mana2...relax kat rumah je.. tahun lepas keluar..terlepas baca doa akhir tahun.. kalau baca sekali setahun lupa la, dah sa.pai ke rumah lewat kami sempat baca doa awal tahun je...sedih rasanyam. Tahun ni inshaa Allah

:: Mrs.Eady :: said...

wah...rezeki tu..alhamdulllah..

asyifa mustaffa said...

Alhamdulillah rezeki...
arwah abah sy juga dlu ngajar bdak2 ngaji...x mntak bayaran...tp mak ayah mreka juga mcm jiran akak....selalu sedekah mcam2...rezeki....:)

umi alya said...

alhamdulillah, rezeki kak zakie

http://mimialya1.blogspot.com/

ummuaidan said...

selamat menyambut maal hijrah kakak..cantiknya tupperware tuh siap ngan isinya ygsedap lg tuh.
Baguslah kakak tidak ambil upah ngajar mengji..ramai orng skrang ngajar ngaji pun nak buat duit...

Falsya said...

Bestnye kakak...tupperware lagi..pink lagi...alhamdulillah..semoga murah rezeki kakak..;)

ros_reeza said...

Alhamdulillah.. rezeki. memang cantik betul bekas tupperware tu kakak...

redza said...

slmt menyambut maal hijrah kakak

MOKCIK AZWA said...

Alhamdulillah..saya pun suka dengan tupperware macam ni..nak jemput2 sikit hehehe

aizu's life said...

kadangkala ALLAH dtgkan rezki yg kite x pernah jangka.. alhamdulillah :)

slamat tahun baru kakak! :)

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Cantik lah warna tuperware tu kakzakie pinkpurple gitew... murah rezeki akak...

Salam awal muharam kakzakie... semoga kita lebih cemerlang dari tahun sebelumnya :)

Santri T.P.I.N.I said...

cantik tupperware pink ni kak... murah rezki akak selalu dapat hadiah.

MystoryPic said...

Alhamdulillah... itu juga adalah rezeki dari Allah, kalau beli harganya pun boleh tahan

Angah said...

alhamdulillah...buat baik dibalas baik..

ummiross said...

waa cantiknya tupperware tu Kakzakie, kaler pinknya pun cantik sangat. Jemput2 tu takde rupa takpe Kakzakie, janji ada rasa,hehe.. ummi pun suka juga jemput2 ikan bilis.

Mia Kassim said...

Syukur alhamdulillah.....rezeki kak.
Selamat menyambut Maal Hijrah kak.

BUNDA a.k.a KN said...

Assalam, samalah macam KN dulu )cerita lama)...KN suka2 jer mengajar tuisyen budak2 ...sambil mengajar anak2 sendiri... ada jiran yang nak menghantar anak mereka belajar sama, KN mengajar jer...anak2 sendiri pun ada semangat untuk bersaing, tanpa bayaran pun... tapi ada yang beri hadiah kain batik lah, makanan lah duit jajan untuk anak2 KN lah... rezki namanya tu... dalam berbagai bentuk Allah nak beri...Alhamdulillah...

ZazaMyMoon said...

Alhamdulillah.. murah rezeki kakzakie.. :)

Acik Erna said...

assalam kakzakie..dah banyak dah tupperware macam tu..acik pun dulu jual tupperware..tapi sekarang ni..beli untuk diri sendiri je..dah tak rajin

Kniedaz said...

insya Allah kak...takkan lupa baca doa akhir dan awal tahun tu
cantik tupperware tu ^_^

faraherda.razalan said...

Murah rezeki Kakzakie ni. Alhamdulillah. Moga terus dimurahkan rezeki. Walau isi perasmiannya cuma cekodok bilis+kentang tp itu kuih idaman kalbu sy kak. Yummeh!

Inshaa-Allah, jom sama2 berdoa utk akhir dan awal thn nanti. Selamat Tahun Baru kak!

norhidana miswan said...

baiknyer jiran akak tuh, makin murah la rezeki dia tuh yek....

Bin Muhammad said...

Salam,
Terima lah akak...pemberian ikhlas, tanda terima kasih. Kalau saya pun mungkin akan buat yg sama. :)

p/s: Doa awal dan akhir tahun bukan satu kemestian, tiada suruhan atau dalil dari Al-Quran atau hadis. Tapi ianya boleh dilakukan tapi bukan atas keperluan dan dilakukan di waktu yg khusus. Lakukan sekadar sebagai doa biasa, bila2 masa...

memmetlenggeng said...

Alhamdulillah...murah rezeki. Seronok melihat sesama Islam berbaik-baik

Fazleyatul Aini said...

rezeki akak. selamat tahun baru awal muharram =)

PeRdU cINta said...

selamat tahun baru kak..alhamdulillah rezeki tu kak..comel tupperware tu dan sweet je jemput-jemput akak tu..tak rugikan kak kalau kita berbudi..alhamdulillah..

PeRdU cINta said...

selamat tahun baru kak..alhamdulillah rezeki tu kak..comel tupperware tu dan sweet je jemput-jemput akak tu..tak rugikan kak kalau kita berbudi..alhamdulillah..

Eye_nee said...

Alhmadulillah..Selamat Menyambut Maal Hijrah Kak Zakie...Murah rezeki kak yer...dpt brand TUPPERWARE tu...

NM03 said...

jemput2 pun sodap kak...

Sylarius Yusof said...

Alhamdulillah kak :-)

Jika kita senantiasa bermurah hati memberikan ilmu kepada insan-insan lain, insyaAllah diperbanyakkan rezeki kita di jalan yang kita tidak sangka-sangka.

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Alhamdulillah. .rezeki tu.. bab mengajar mengaji tu kak jadi teringat ustaz di sek rendah agama rakyat di kampong kak dulu..biarpun kak tak pernah mengaji dengannya namun kak diberitahu dia dan isterinya mmg tak ambil bayaran mengajar..tetapi anak2 yg belajar di situ biasanya memberi beras atau gula dan lain2 bahan masak.

Selamat menyambut tahun baru hijrah..mudah - mudahan tahin mendatang lebih baik amalan kita..aamiin

Qhaifa Nur said...

alhamdulillah...cantik bekas dan kalernya kakzakie...

moga kedatangan tahun baru hijrah memberi sinar kejayaan buat kita semua...salam maal hijrah

mama maman aka yana said...

wah... cantik... :-)

semoga usaha akak mengajar anak2 mengaji tuh senantiasa berterusan yer.. alhamdulillah

adrianna syaz said...

Salam maal hijrah kak zakie :)

Umi Qi said...

cantiknya bekas tupperware tuh kak....untunglah rezeki akak tau...alhamdulilah

❤Kamsiah❤ said...

org memberi..kita merasa..cantik tupperware tu...

Ibu Lala said...

Cantik tpware tu kak. Cucur tu pun nampak sedap. Tetiba je terliur pulak.

wanariahamiza said...

Dulu saya fikir tupperware memang digunakan untuk panggil bekas-bekas. Rupa-rupanya tuppereware tu satu jenama. :) dan menjadi kebiasaan untuk masyarakat menyebut bekas dengan nama tupperware.

Cik Puan Fadli said...

kakzie, tupperware nie utk set level...xde jual dlm katalog...hanya utk ahli shj yg mana party sales cecah RM500 ke atas...sy ade set nie...hehehe...

Mummydearie said...

Alhamdulillah, murah rezeki. Perbuatan baik dibalas baik walaupun kita tak pernah mengharapkan balasan. Selamat Menyambut Maal Hijrah.

BERT said...

cantiknye tupperwarenye... rezeki jgn ditolak... hehe..sampaikan ilmu ada gnjarannya yg besar nanti kan... mudah-mudahaan diberkati... slmat tahun baru ye kak..moga tahun yang mendatang akan lebih bermakna dan membawa 1000 kebahagiaan dalam hidup akak aminnn

Queen Teratai said...

cantik! berkenan miza... ;)

nohas said...

Selamat menyambut tahun baru hijrah 1435H..

ya, betul tu, kdg2 kita nak mengumpul bekalan akhirat, tapi org lain merasa tak best pula, dapat free service, adat org Melayu, mesti nak memberi balasan..Allah SWT Maha Mengetahui niat kita..

Kesuma Angsana said...

salam maal hijrah kak !

Chenta Ummi said...

alhamdulillah rezeki, bagusnya mengajar mengaji saya pun nak cari bekalan pahala.. nak ajar mengaji tak pandai mengaji sgt mungkin boleh sy sedekah kan telekong ke kat masjid2 kan :)

Ujie said...

Cantiknya tupperware tu...
Buat baik, di balas baik.

Slm maal hijrah!

Penjejak Mimpi said...

Rezeki tu kak...
p/s selamat tahun baru kak.. :)

syuk shusuke said...

salam maal hijrah kak zakie :D
kalau ada makanan tak salah pun kite berkongsi. sunnah nabi :) hehe

uncle gedek said...

pos kat saya jemput2 tu....?

hhe

Nurulhuda Abdul Latip said...

Salam Maal Hijrah kakak...Tupperware yang cantik...

Deqla Manjew said...

alhamdulillah... suka dgn cara akak yg x minta byrn... tp diberikan ganjaran dan rezeki dlm bentuk lain..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Cantik kakak, untung kakak ada jiran yang baik-baik :-)

eynda said...

Salam maal hijrah... Alhamdulillah rezeki... memang berhak mendapat penghargaan ;-)

Puteri Kayangan?@#$%???? said...

alhamdulilah ..rezeki tu sis ..chak!

umi datang kat sini nak mengucapkan selamat menyambut maal hijrah buat sis sekeluarga ..

ct shah said...

assalam kak.

cantik bekas tupperware tu.leh pakai lama kan?

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

Pink...cantik kak...murah rezeki akak...selamat tahun baru kak...

Puan Kutu said...

rezeki tahun baru ni kak zakie..Alhamdulillah org memberi kita merasa..kata org buat baik balasannya Insyaallah baik

makchaq said...

Buat baik dibalas baik..
Selamat tahun baru untuk kakZakie dan keluarga dan selamat hari lahir untuk suami kak Zakie

Nor Azimah said...

salam maal hijrah..moga Allah rezekikan kita bertambah taqwa kepadaNya

LadyBird said...

murah rezeki akak.. alhamdulillah..
semoga yg memberi terus dimurahkan rezeki juga.. ameeeennn..
doakan tuk lady sekali kak.. :)

hainom OKje said...

Salam Maal hijrah buat kanda sekeluarga..... Cantik tupperware tu kanda...pink karer...hehe.....ehhh sedap apa jemput jemput bilis tu...dinda suka!

ANIM said...

bertuah kakzakie. setiap kali anak2 yang mengaji dengan kakzakie membaca quran hingga dewasa..kakzakie memperolehi "imbuhannya"..amin.

p/s tengok sajalah t/ware tu. nak membeli nanti dulu sebab tengak sibuk pack barang..waaa

Mak Long a.k.a Kunang-kunang said...

Salam Kakzakie,

Bagusnya dapat membuat amal kebajikan begini. Teruskan kakzakie.

Pemberian ibubapa murid tu tanda syukur mereka kerana kakzakie sudi mengajar anak-anak mereka, percuma lagi.

Semoga Allah memberi ganjaran atas kebaikan yang kakzakie lakukan.

Rai Ourkizuna said...

Salam maal hijrah kak..

Murah sungguh rezeki akak sekeluarga.. Kalau dekat, nak jugak saya hantar anak anak belajar mengaji dgn akak

izan mama mia said...

mmg cantik bekas tuu...
org memberi...terima je ngan seng hati :)

Sarah Talib said...

Salam maal hijrah...cantik tuppeware. Rezeki dari Allah

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..

alhamdulillah..pemberian org yg ikhlas dgn kita..
cantik bekas tupperware tu..

salam maal hijrah jgk buat akak.. cma tak boleh pose..ABC.. huhuhu

Tihara said...

alhamdulillah, besar pahalanya akak ajar percuma..insha Allah ni salah satu bentuk rezki yang Allah tunjuk :)

Nora Karim said...

alhamdulillah rezeki tu.. sedap pulak nampak cekodok bilis tu... yum yum...

eira eixora said...

tupperware sekarang macam2 pesen kakak. janji bulan ni taknak beli dah tapi terbeli lagi.

salam maal hijrah untuk kakak sekeluarga

NEKCIK said...

Salam Maal Hijrah kakzakie...kalau kita mncari dunia..belum tentu kita dapat akhirat...tetapi kalau kita cari akhirat...insyaallah dunia pun kita dapat...alhamdulilah

Juhariah Johari said...

Nampaknya ramai org sayang KZ!

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

cantiknya pink!!! (^___^)

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

salam maal hijrah 1435 kak zakie.. moga tahun ni lebih hebat amalan kita berbanding yang lepas... insyaALLAH... insyaAllah (^___^)

che mid said...

amboi berpantun bagai..bekas kuah rojak che mid bila nak pulang? Meh datang Klang kalau berani ha ha..sori..gurau senda utk kakak tercinta..

Kakzakie said...

Mohon maaf terlebih dahulu kerana semalam kakak tidak membuka blog. Kakak bercuti untuk menjenguk anak yg akan memulakan peperiksaan SPMnya pada hari ini.

Kakak juga terlalu sibuk buat minggu ini sebab awal bulan, menuju akhir tahun, bercuti pula maaf tidak dapat mengulas satu-persatu.

Terima kasih kakak ucapkan kepada semua yang memberikan komen di N3 kakak ini.

Haryati Faizal said...

cantiknye kak Tupperware tu...

aTieYusof Family said...

Cantik tuppeware tu Kak..pink lagi..sukaaa..
salam Maal Hijrah kak...:)

Fifi Nadhrah said...

cantik.. rezeki kak..

acik idah said...

Akak nie kan.. ada..ada.. jerr.. murah betul rezeki Kak Zakie kan.. :D ada saja yang nak bagi barang kat akak.. hehe.. ermm mesti akak nie baikk sangatt orang nya.. :D

JunAina said...

Orang memberi kita merasa kak mungkin begitulah juga yang ibubapa budak2 tu rasa. Tak dapat bayar sesekali memberi kepada org yang berbakti mengajar anak kita apa salahnya.