Friday, February 28, 2014

Bungaku sendu dimusim kemarau

Al Qur’an menjelaskan, Allah Swt telah berfirman:

 “Dan tidak adalah Tuhanmu membinasakan kota-kota, sebelum Dia mengutus di ibukota itu seorang rasul yang membacakan ayat-ayat Kami kepada mereka; dan tidak pernah (pula) Kami membinasakan kota-kota; kecuali penduduknya dalam keadaan melakukan kezaliman.” (QS. Al Qhashash, 28 : 59) 

Rose kuning - Sekejap saja bertukar ke warna putih  dan gugur kepanasan
Orkid purple/kuning - Tidak mampu mengeluarkan lebih kuntuman bunga. Sekadar ini saja yang mampu.
“Dan Tuhanmu sekali-kali tidak akan membinasakan negeri-negeri secara zalim, sedang penduduknya orang-orang yang berbuat kebaikan.” (QS. Hud : 117)

Bunga raya kuning - Kembang elok diwaktu pagi, petang sudah terkulai
Orkid kampung - Sekuntum bunga dan satu lagi belum kembang. Ini saja yang ada.
Orkid jengking - Sudah tidak boleh bertahan lama sebagaimana selalu. Masuk minggu kedua sudah mula kering.
“Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.” (QS. Al Isra, 17 : 16) 

Bunga raya peach dan merah - Yang merah sudah tidak sebesar seperti biasa. Saiz jadi kecil. Lihat perbandingan dgn yg warna peach.
Rose - Daun saja yang banyak bila bunga tidak mampu bertahan lama.
Bunga raya - Merupakan bunga yang paling tidak tahan lama. Pagi saja mampu menceriakan taman. Tengahari sudah mula layu.
“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu, maka adalah disebabkan oleh perbuatan tangan kamu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar dari dosa-dosamu.” (QS. As Syura, 42 : 30) 

~~ Bersama kita mohon kepadaNya moga ujian diberi tidak berpanjangan.~~

 

67 comments:

Petak Bunga said...

sy tanam bunga rose selain warna merah tak pernah hidup.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Musim sekarang ni tengok pokok bunga yang kita tanam pun kasihan. Semuanya macam megharapkan hujan. Semoga ujian kemarau ini cepat pulih kembali seperti sedia kala.

:: Mrs.Eady :: said...

cantik nyer..

❤Kamsiah❤ said...

ada jugak spesis bunga yg sukakan cuaca panas kering...kebetulan entri saya hari ni pun pasal bunga jugak..bunga kertas..

Fazleyatul Aini said...

cantik2 bunga akak

lia said...

bunga raya kuning tu cantik sgt tau kak...

Fiza Rahman said...

Cantik nya bunga² ni.

Betul tu kak. Setiap ujian pasti ada hikmahnya.

BungaTulip said...

Akak sekarang ni susah sangat dah nak jumpa bunga raya warna peach tu..selalu tengok yang merah je. meriah laman akan dengan bunga warna warni..jika hari hujan mesti ia akan lebih berkembang mekar kan..

aizamia3 said...

Moga semua pokok2 bunga itu bertahan lebih lamalah hendakNYA.

Kakcik said...

Cantiknya bunga2an itu...

Cik Puan Fadli said...

wahhh..meriahnya garden akak...suka tgk bunga² yg kalerful nie..tp tgn sy nie x sesuey nak tanam bunga...klu tanam abeh suma mati...hik!hik!

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Tentu cantik halaman rumah kakzakie, penuh bunga berwarna warni... rumah saya bunga hijau jer.... sekarang ni kena siram pagi petang... kalau tidak cepat layunya :)

t.a.t.a said...

Musim panas macam ni kalau ada tanaman memang kena sirap pagi dan petang. Kalau tidak karang layu aje depa all tu.

Eye_nee said...

Akk banyak tanam pokok2 bunga yg berbunga yer...suka tgk..bunga raya pun pelbagai warna dan jenis yg ada...

hainom OKje said...

Yelah kanda panas ekstrem sekarang ni Bunga Keladi OKje tu pun dah lama arwah hehe... Rajin beno tuannya nak menyiram hehe

rostina76 said...

semoga dugaan ALLAH tidak smp membinasakan & semoga kita semua mendapat petunjuk yg benar, amin3x….btw cantik2bunga kat rumah kakzakie….geram je tgk

aTieYusof Family said...

Salam Jumaat Kak..
setiapa ujian menguatkan kita...mendekatkan kita dengan-NYA..:)

Farah Waheda Wahid said...

cantik kesemua bunga2 tu kak... suka farah tengok... Allah tak uji seseorang di luar batasan kemampuannya kannn??? In Shaa Allah, pasti dapat kita tempuh ujian yang ada dan bakal mendatang.... salam jumaat kak...

saniah ibrahim said...

wah..banyak juga pokok bunga kakzakie ya ,dlm kesibukan berkerja ,cantik2 pula.akak ni banyak tanam bunga yg jenis daun je...malas nk jaga..apa pun keadaan cuaca skg ni banyak pokok bunga dah terkulai layu.

Bin Muhammad said...

Masih ceria lagi laman akak...kat rumah saya, semuanya dah tak berbunga. Dedaun pun xberapa menghijau. Rumput dah kering...
Semoga Jumaat ini membawa sinar kebahagian, sama2lah kita berdoa hujan akan kembali membasahi bumi yang semakin kekeringan ini.

Muja.. said...

pokok kat umah saya pun semua dah kering.. sehari x siram cepat sangat layunya kak.. nampak sangat cuaca skrg ni panaskan..

Skrg dah rutin hari2 kena siram pokok..


Kena bersukur ketika musim hujan & panas.. semua kejadian tu ada hikmah masing2 kan kak

Angah said...

semoga ujia dan dugaan ini mendekatkan insan-insan kepada penciptanya

Falsya said...

Kesian bunga2 kakak..

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

semuanyer penuh warna warni..mesti lawa laman umah akak...walaupun sendu..tetap hidup dan berbunga indah..saya suka rose kuning tu kak

Cik Puan said...

semoga ALlah turunkan lah hujan...

Mila@Rimbun said...

wahhh ada kebun bunga bestnyerrr

Hazmin Hamudin said...

Cantiknya bunga2 tu kak.

paridah said...

bunga2 tu tetap cantik berseri walau seolah kelihatan sedikit lemah kerana tidak disegarkan siraman air dari langit...

UmmuAidan-Arissa said...

masih byk bunga kakak yg surviving..cantik2 plak tuh...dl ade musim kering kat sini pihak berkuasa tak galakkan guna air tuk siram tanaman...sbb tuk manusia pun cukup2 jer kan...

ummiross said...

Kakzakie..dalam sungguh makna entri ini. Jika didalami betul-betul makna ayat Al Quran tu, bergetar jiwa, takuuuut. Moga Allah memberi hidayah dan pengampunan, kembalilah kepada jalan Allah, agar Allah tidak murka.

ps: Kakzakie, AlQuran terjemahan tu harganya RM10 je, tapi dia orang tak jual satu-satu, jual 1 set-1o naskhah, lebih untuk kerja amal, untuk sedekah, hadiah atau boleh kongsi ramai-ramai. Ada rahsia tau ummi nak kongsi, masa pergi Johor hari tu, ummi ada bawa 1 naskhah untuk beri pada Kakzakie, tapi bila sampai sana ummi ni malu-malu kucing pula nak contact Kakzakie, huhu..sekarang dah takde lagi, kami pos ke sabah untuk hadiah kepada saudara baru-yang baru memeluk Islam.

Knor said...

semua pokok yg ada di rumah nor semakin lesu..kak

JunAina said...

Berbeza pulak denga pokok belimbing buluh semakin kemarau semakin galak berbuah sampai tak termakan.

Banyak juga bunga berkembang di halaman akak.

Mummydearie said...

Alahai, sayangnya kak. Layu semua bunga-bunga yang cantik ni. Harapnya cepatlah beransur segala dugaan yang melanda ni. Makin lama, makin susah hati jadinya.

Mia Kassim said...

Sekarang semuanya nak mengharapkan hujan turun kak....

Tihara said...

haah, pokok saya pun kering
dah lama tak hujan..
moga Allah ampunkan dosa2 kita

babYpose said...

Salam Jumaat, berlaku sesuatu untuk menyedarkan, tiada berlaku untuk keselesaan beribadah, kota yang kecil memberi ruang alam kehijauan dan kehidupan lebih selesa
kan . Baru terfikir bila baca entri ni :) dapat
menikmati bunga-bunga pun rasa aman,
geram tengok semua bunga tu. Moga ada
hujan turun sekarang ni.

Haryati Faizal said...

suke tgk bunga orkid tu... cantik

wawa syaida said...

damainya hati bila tengok bunga-bunga ni akak....cantik-cantik segar-segar...Subhanallah

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

salam jumaat kakak.. masih cantik bunga itu walaupun di musim panas ini.. doakan semoga hujan turun..

amirah said...

kering je rasa...moga Allah turunkan hujan...di Melaka ni dah berapa lama tak hujan2 lagi smp skrng ni..

Queen Teratai said...

moga cepatlah berlalu musim kemarau ni kan kak.. cantik2 bunga akak..

Cik Ecah said...

kak..akak tanam sendiri ke??
cantiknyer..dah mcm taman bunga plak haiii

Masya said...

mendalam maksud kata² akak ni .. diselangi dengan bunga² yg comel dan cantik...

Hanis Azla said...

As-salam kak zakie..

Subhanallah.. indahnya bunga2tu.. Alhamdulillah.. perkongsian ayat2 al-quran itu memberikan peringatan yang sangat baik untuk kita memuhasabah diri.. Allahuakbar.. semoga keadaan cuaca kering ini tidak terus berpanjangan.. insyaAllah..

adyna said...

Ape yg berlaku sedikit sebanyak Ada pengajaran yg harus di ambil iktibar supaya kita tdk terlalu leka...

cheqna said...

insyaallah..amin...

Roha said...

rajinnya! hidup subur bunga2 akak,

betul tu kak..if kita membiarkan tangan kita merosak hati dan penglihatan kita maka musibahlah yg menimpa..

dan sebaliknya if kita kuatkan hati untuk menjaga tangan dari melakukan yg tidak baik..maka hidup suburlah iman dihati seperti bunga2 yg akak punya ni

Juhariah Johari said...

Salam,
Byk sgt musibah skrg nikan. Jadi kita beringatlah...
Byknya bunga2 dia...

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..mama PC bagi tahu..bunga bunga mama pun layu dengan cepat..ada hikmahnya..Allah sedang menguji kita semua..

Muhammad Taufiq said...

Hye, saya suka baca blog awak, baru-baru ni saya ada buat blog harap awk boleh singgah dan follow blog saya. awksweetgitu.blogspot.com :)

Mak Wardah said...

Salam. Kak, moga musim kemarau ni cepat berlalu.

nohas said...

peringatan yg baik untuk muhasabah diri..

Allah berfirman bermaksud: “Wahai kaumku, mintalah ampun daripada Tuhanmu, kemudian kembalilah mentaati-Nya agar diturunkan hujan lebat dan menambah bagi kamu kekuatan yang sedia ada dan janganlah kamu membelakangi seruan-Ku dengan terus menerus melakukan dosa.” (Surah Hud, ayat 52)

nadz said...

Bab pokok bunga, mama habis hati la...sukanya tengok bunga2 berkembang, kat Kedah sekarang panas membahang..yang riuh berkembang hanya bunga kertas.....

syuk shusuke said...

sejuk je hati lepas ziarah entri kak zakie. hehe :D

Kakzakie said...

Apalah kemampuan kita utk menidakkan kekuasaan Allah. Kunfayakun - jadilah maka akan jadilah. Begitulah dgn kita. Bersama kita berdoa moga andai Allah mahu menguji biarlah yg mampu utk kita tanggung.

Terima kasih kepada semua yg sudi menitipkan komen diN3 kakak ini:-

Petak Bunga (sama aje kot cuma warna beza), Pokok Manggis Depan Rumah, :: Mrs.Eady ::, ❤Kamsiah❤ (betul bunga kertas sekarang sana-sini meriah), Fazleyatul Aini, lia, Fiza Rahman, BungaTulip, aizamia3, Kakcik, Cik Puan Fadli, CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), t.a.t.a (betul tata kakak tiap pagi dan petang siram), Eye_nee, hainom OKje, rostina76, aTieYusof Family, Farah Waheda Wahid, saniah ibrahim, Bin Muhammad (harapnya begitu BM. Tempat kakak semua masjid buat solat istisqa' hari Jumaat semalam), Muja.., Angah, Falsya, (Lizz) http://haslizalizz.com/, Cik Puan, Mila@Rimbun, Hazmin Hamudin, paridah, UmmuAidan-Arissa (itulah abang kata jgn siram sebab suruh jimat air tapi kakak tak boleh sebab kalau tak matilah pokok), ummiross (aduhai Ummiross malu pulak ye... tak apalah kakak cuba cari alternatif. terining juga utk memiliki naskah itu), Knor, JunAina (belimbing pun kalau tanah lapang payah juga AIna. Mungkin terlindung itu yg meriah), Mummydearie, Mia Kassim, Tihara, babYpose (kita tak ada daya tanpa bantuan dariNya kan), Haryati Faizal, wawa syaida, Mizz Aiza (Dunia Kecil), amirah, Queen Teratai, Cik Ecah, Masya, Hanis Azla, adyna, cheqna, Roha, Juhariah Johari, PeRdU cINta,Muhammad Taufiq, Mak Wardah, nohas (kerana sesungguhnya kepergantungan kita hanya padaNya), nadz, syuk shusuke.

Terima kasih sekali lagi buat semua yg sudi memberikan komen di N3 kakak ini.

Besama kita berdoa moga solat istisqa' yang rata-rata dibuat selepas solat Jumaat semalam didengari olehNya..

RDZ Z said...

Cantiknya orkid...suka sangat tengok..Walaupun panas masir segar..

p/s: Musibah yang melanda sememangnya hasil perbuatan manusia sendirikan. Ianya suatu peringatan untuk kita semua!!!

Tetamu Istimewa said...

Tengok pokok bunga ni, teringat pula pkok bunga saya di kampung, entah adik saya siram ataupun tak. Sekarang ni musin panas.

Chot said...

deep.
*sambil menung panjang.

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..

cantik pokok2 bunga akak..

huhu...semoga allah turunkan hujan rahmat buat kita...

Rapunzel Cikilolo said...

lebih menyedihkan, bile kemarau mcm ni, air kena catu...

hurrmmm...

Nor Azimah said...

saya tanam bunga dalam pasu, bunga2 jenis tak keluar bunga ( mak aii, berbelit), pun layu kuning je daunnya, tapi pokok bunga kzakie tu rajinla juga dia berbunga ye, walaupun takleh btahan lama.
Moga kita mampu bsabar dengan ujian ini, aminn.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...cantik2nya bunga mekar yg ditanam tu dan ianya mmg menarik sekali kalau sentiasa dpt memandangnya...:)

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

saye paling suke tgk bunge orkid tu,,cantik2 nye =) subhanallah

Nur-nba said...

Sungguh cantik kebun bunga akak.. Cuaca yg panas ni merupakan ujian buat kita semua..

@lfidah @dim said...

cantik bunga-bunga akak..tapi kalau saya yang menanamnya pasti semuanya layu...hehehe

QasehnyaRania said...

syoknya ada taman di halaman rumah.sy duduk kaurters susuh nak bercucuk tanam.
bunga penyri rumah dan halaman kan kakak
sama sama kita doakan..

n O e s u h a i m i said...

ini bunga2 sebelum kena curi ke kak zakie??