Saturday, February 8, 2014

Jom main teka-teki dari angka ini

1. Ini pun sudah dikira indah:_
  • satu saja pun
  • tapi ada lima
  • satu = 2
  • dua = 4
  • tiga = 4
  • empat = 3
  • lima = 4
2. Jika yang ini lagi indah:-
  • ia satu juga tak banyak
  • tapi ada lima juga
  • satu = 2+2
  • dua = 2+4+2
  • tiga = 2+4
  • empat = 3+2
  • lima = 2+4+2
3. Tetapi yang ini lagilah bertambah indahnya:-
  • satu jugalah tetap sama
  • jadi tetap lima jugalah
  • satu = 2+2...... 2
  • dua = 2+4+2
  • tiga = 2+4
  • empat = 3+2
  • lima = 2+4+2.....2+1
4. Ada lagi lebih indah dari ini sebenarnya. 
Tetapi jawablah tiga rangkaian di atas dulu.

~~ Sekadar santai-santai di hari minggu:) ~~

40 comments:

Cikli said...

Errr.....

Nor Azimah said...

hmmm, penin, penin...

Rapunzel Cikilolo said...

perkataan2 tu bawak mksd ayat ke nanti?

HeNRieTTa JoSe said...

Yang stu tu solat kan...yg dua dan tga rietta xtahu...

mama_saly said...

salam pg sabtu kak..
yg pertama tu solat rasanya...
yg lain2 errr tk bleh jwb la..hehe

Cik Puan said...

Cik bace yang no 1 pon dah tahu tu tang solat 5 waktu...24434...no yang menghubungkan kite dgn Allah..tapi alangak indah jika di tambha dengan solat2 sunat kan kak zakie :)

UmmuAidan-Arissa said...

pening jugak kakak nak jwb noe...mcm berkarat otak nak pikir..hehe...kalau yg 1st tuh solat make sense jugak..:)

t.a.t.a said...

Nombor tulisan hitam is solat fardhu, tulisan merah is solat sunat sebelum dan selepas solat fardhu, tulisan biru is solat sunat dhuha dan soalt sunat witir.

Knor said...

RAKAAT DL SETIAP SOLAT..SUBUH,ZOHOR ASAR,MAGHRIB DAN ISYA..INDAH SGT KALAU DI AMALKAN..YE TAK KAK..

Knor said...

DI TAMBAH DGN SUNAT SEBELUM DAN SELEPAS..LAGI INDAH SOLAT TGH MALAM

paridah said...

ya hidup ini mmg permainan angka...islam telah lama mengajar kita metamatika indah cuma kita xsedarinya...jom sama2 berfikir jawapan permainan angka kakzakie ni..

umi alya said...
This comment has been removed by the author.
Farah Waheda Wahid said...

kak kalau diikut2kan... jawapan teka2 ni adalah tentang solat... solat wajib plus dengan solat sunat... ^_^ salam sabtu kak...

umi alya said...

Soalan 1 bd solat wajib 5 waktu iaitu bermula SUBUH hingga ISYAK, cont: Subuh - 2 rakaat, Zohor - 4 rakaat dan seterusnya.

Soalan 2 juga berkaitan dengan solat wajib & solat sunat

Soalan 3 bd dengan solat wajib, sunat, dhuha & tahajud..

Betul tak?? teka2 jer..

izan mama mia said...

memey kretiff laa soklan nie.. dok baca komen komen hok kat atas ni.. baru tau.. memey terbaik laa demo.. pandai belaka.. akak pon sama..pandai bg soklan.. :)

adyna said...

Solat 5 waktu dan solat sunat ;)

babYpose said...

Salam sabtu kak zakie, 24434 tu jumlah rakaat pernah dengar dalam tv Al-hijrah. Yang bawah-bawah tu solat sunat sebelum waktu dan selepas. Alhamdulllah singgah sini, nanti singgah lagi utk jawapannya, thanks kak zakie.

Bin Muhammad said...

Ya...angka itu adalah jumlah rakaat solat, lagi indah jika ditambah dgn solat sunat tapi bertambah indah dgn tambahan solat dhuha dan tahajud...
Selamat berhujung minggu akak... :)

hazlina azmi said...

jumlah solat kita kan.....jemput follow blog saya http://superstorevitaminhebat.blogspot.com/

Mia Kassim said...

Salam sabtu kak.....pening juga memula tengok angka2 ni, maklumlah bab kira2 ni memang failed...huhu
Tapi rasanya jumlah rakaat solat kan :D

nadia rashid said...

Errr...tetibe slow pulak kak...processor sy ni...:p

Zaitun said...

Mulanya kak Zai tak faham tapi bila baca komen kat atas baru faham hehe....

nhhas said...

Salam,

hehehehe.... yeay... kita tau jawapan... tapi rakan blogger lain pon tau juga... hehehehe....betui kan SOLAT FARDHU, SOLAT SUNAT RAWATIB, Solat sunat yang sangat dituntut - dhuha, witir kan kan kan?
Kak Zakie, nak hadiah....
yeay yeay...

sud@is said...

Hitam solat fardu, merah solat sunat, yg biru solat dhuha dn solat witir ,agak2 ja ni btoi x

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..asasnya adalah SOLAT..yang membezakannya adalah sama ada kita lakukan asas saja..asas dan sunat serta diperindahkan dengan solat sunat yang amat digalakkan..

Azhafizah Md Nor said...

Pening pulak nak jawab..huhu

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...asasnya semuanya solat.. rasanya solat fardu,solat sunat,solat dhuha n solat witir kot...:)

aby said...

Saiki eagek mangan neng restoran singgah selalu. Sore mau mangan ketem neng tnjung langsat, pasir gudang

ros_reeza said...

mula-mula tak faham kak. Bila baca betul2 lagi sekali , rasanya berkenaan solat ?...

Ibu Lala said...

Mula mula tgk adoiii pening la tgk no ni. Pastu baru faham

suri solehah said...

tak dapat jawab sampai habis,,agak2 je..tp bila baca komen kawan2 baru perasan huhu

ANIM said...

best gak sekali sekala main teka teka ni kakzakie..
semuanya berkenaan solat..

1- solat fardu
2- solat fardu + sunat qabliah, dan bakdiah
3- beberapa minit lepas subuh, solat dhuha, dan lepas isyak pula witir 3 rakaat

ummiross said...

hihi..terlewat ummi nak jawab teka-teki ni, ramai dah jawab tu..memang indah kan Kakzakie, moga kita semua istiqomah melakukan semuanya, solat wajib dan sunat,insyaAllah hidup kita lagi indah.

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..
oo..entri selepas merujuk kpd teka teki ni rupenye..

fahamlah..solat 5 waktu :)

Kesuma Angsana said...

oooo inilah teka tekinyer kak !

Time Traveller said...

Buat2 faham jer hahahaaa :P

hainom OKje said...

Nilah teka teki dia yeh kanda.... rupanya pasal solat sunat tadi yeh

memmet lenggeng said...

faham dah..Islam ini agama yang sempurna

Mummydearie said...

Kak, saya sanggup tak tengok jawapan kononnya nak tengok skil meneka, terror ke tidak lagi. Lepas habis baca, saya rasa saya give uplah :) Nak scroll next entry sbb nak tahu jawapannya!

Deqla Manjew said...

owh..ini teka tekinya.. rumit jugak tu.. jap nk tgk blk apa jawapannya..haha.. pening nk pikir..