Monday, February 24, 2014

Dalam sarung ada biji, dalam biji ada batang inilah dia

Kriteria pemilihan jagung untuk dijual biasa yang besar saiznya, punya sarung luar yang tidak ada cacat cela, janggut yang cantik dan tidak kering sarung luarnya. Oleh itu sekiranya saiz jagung kecil dan tidak memuaskan hati ianya akan menjadi habuan tetamu yang berkunjung. Walau hakikatnya pada kami jagung-jagung itu masih elok dan sangatlah cantik. Anak-cucu bapak merupakan golongan yang paling puas menikmatinya. Kami tidak terlepas peluang. Walau sudah diagihkan kepada jiran-jiran baki masih banyak lagi. 

Rebus - Biasa orang merebus jagung dgn sarung tapi aku siap sudah bersihkan bimbang ada ulat sebab ini bukan jagung kategori A.
Ambil isinya - Bila sudah jemu untuk dimakan aku mencari jalan supaya tidak terbuang.
Biji-biji  jagung - Semangkuk penuh dari beberapa tongkol jagung.
Padanan - Sagu biji aku rendam untuk dipadankan bersama. Tidak lupa juga tepung cha-cha warna-warni yang lupa pula untuk difotokan sebagai paparan.
Siap - Bila biji jagung+sagu biji+tepung cha-cha +gula +santan bersatu dengan beraromakan daun pandan pasti jadi hidangan buat anak-anak yang datang mengaji. Ada yang mahu membawa balik untuk diberikan kepada ibu-bapanya juga. Anak yang soleh-solehah.
Gara-gara makan pengat jagung ini ada satu anak datang sekadar makan nasi lemak dan pengat ini lalu balik tidak mengaji. Aku tidak tahu kisah mereka sebab aku mengajar di dalam bilik. Bila aku bertanya kepada yang lain "Lisa dah balik mama, abang Aqil tak nak tunggu dia" itu yang diberitahu. Bungkusan jagung mentah yang sepatutnya untuk dibawa balik juga ditinggalkan. Itulah kerenah anak-anak macam-macam. Pasti balik rumah dimarahi ibu-bapanya.

~~ Kampung bapak sekarang musim jagung dan petai. Balik kampung mesti bonet kereta akan dipenuhkan dengan hasil ini.~~


77 comments:

Cik Puan Fadli said...

assalamualaikum kakak...

wahhh..sedapnya jagung rebuih...pebret...klu buboq jagung, sy kureng gemar sket....prefer buat cucoq jagung lagik...tp yg pedas..hehehe...

fieda said...

sedapnyer...dh lama x mkn bbur jagung

Nurulhuda Abdul Latip said...

Aduh sedapnya la kak..heheh kelakar je budak tu terus balik camtu je..

saniah ibrahim said...

Sedapnya pengat jagung,tentu seronok blik kg dapat petik jagung sendiri...kita ni kalau nk mkn jgung rebus beli pasar malam je.

ZazaMyMoon said...

Salam Kak Zakie..
Sedapnya pengat jagung ni.. kalau dpt mkn pagi2 ni pun elok :)

redza said...

sedapnya!

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedapnya bubur jagung campur tepung cha cha tu Kakzakie.... peberet Nabil jagung ni... :)

aTieYusof Family said...

Salam Kak..
Memang sedap makan jagun rebus ni..peberet kami sekeluarga..sini di jual 5biji dlm rm3...:)

Angah said...

alhamdulillah...rezeki yang ada dapat dikongsi bersama yang lain...semoga beroleh keberkatan kak...

Eye_nee said...

Saya suka jangung yg cuma direbus kosong tu jer kak...cari isi yg rapat2 tu...sedapppp nya...

:: Mrs.Eady :: said...

ahhh..sedpa nyer!!

Fiza Rahman said...

As salam kak.

Sedapnya jagung. Dpt pengat jagung..bubur jagung..eskem jagung...perghhhh...sedap tu. My feveret.

Farah Waheda Wahid said...

ok kak, pagi2 saya dah teringin nak makan dessert bila tengok pengat jagung tu, terbayang melting in my mouth...he he he...rasa manis, rasa jagung, rasa lemak... yummylicious...salam isnin kak...

HeNRieTTa JoSe said...

yummy...rietta pula klu jumpa jagung dijual ditepi jalan...pasti rietta beli...sebab mak rietta suka...rietta pown rebus macam kakak, buang semua siap siap...kadang kadang patahkan dua, kadang kadang klu muat periuk terus rebus sahaja...

PS...rietta xpndai buat bubur chacha...mak rietta suka larr...tpi rietta biasa buat jemput jagung...manis rasanya...

Umi Qi said...

Pandai akak variasi bentuk jagung tuh...buat bubur...meriah yer tgk...

t.a.t.a said...

Saya sama macam k rietta. Suka jemput² jagung. Kalau tepung nya lembut lagi la mengancam. Jagung bakar pun layan jugak.

Falsya said...

Kakak, falsya cukup suke jagung..sedapnye..terliur dh falsya nie..

sud@is said...

kombinasi yang cantik anika warna, sedapnya...yang penting kurangkan lemak dan manis...sedang2 aja kan kak..

lia said...

saya suka bubur jagung tanpa sagu & bubur cha-cha... lagi kick & nikmat rasa jagung nyer...

Sura Mohd said...

sedappp nyer..terliur sudah..nakkk!!

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

saya pun kalau rebus jagung buang siap2 bulu dan kulitnya, Kakzakie, hihihi. Tak terfikir pun jagung ni ada ulat yg sy tahu lagi senang nak makan nanti. Adatak kelebihannya kalau rebus ngan kulit n bulu, kongsilah kalu ada kak.

nohas said...

selalu beli jagung rebus kt pasar malam..memang direbus sekali dgn sarung2nya..utk mengekalkan kemanisan + kelembapan jagung..

Jagung rebus dlm cawan pun favourite jg, tapi harga dah semakin mahal, baru je beli jagung peket, rebus sendiri, satu rumah boleh makan..

Mia Kassim said...

Sedapnya jagung rebus ni kak. Samalah kak, saya klu rebus mmg kupas kulitnya dulu.... :-)

Zee Suhaini said...

akak punya bubur memang buat zee terliur skang nih..bestnya kalo dapat balik kampung..
zee pon jenis rebus buang kulit..
budak2 dah kenyang terus taknak ngaji yer..

hajar said...

wah sedapnyeeee.... tapi saya suka jagung bakar... heheh

JaSSNaNi said...

Assalam kak..
baru je berkira2 nak beli jagung semalam.. tapi dok bizi beli lain aleh2 lupa.. balik umah baru teringat.. kalau buat jagung rebus.. 10 batang pun terus laku kak.. kan.. sedapnya..
>>> aah kak.. kalau kg jauh susah nak balik waktu singkat.. lagipun skrg ni anak dah bukak skolah.. susah nak cuti2.. nanti insyaALLAH.. nak balik juga sebelum puasa ni.. teringat kg bukan pasai apa kak.. smlm baru lepas jumpa adik.. adik dtg dari kg.. waktu lambai2 tu rasa cam nak kejar je kete dia.. wat ala2 tak nak kena tinggal.. :P

imm said...

wahh bestnye jagung..balik kg mk pun tgk ade bertanam jagung jugak..kite tunggu ngap jagung rebus mak.hihi

amirah said...

ya Allah...suka amat amie dengan bubur jagung kak....suka teramat2..cuma kalau makan kena beringat sebab berangin sgt bdan jadinya

munna said...

sedapnya bubur jagung kakak... lagi ada cha cha dan sagu tu, menarik jadinya

Kesuma Angsana said...

aduhai sedapnyer kak.. Kalau KA suka makan rebus gitu je !

Rai Ourkizuna said...

hahaha..comel terbaca kerenah anak2 yang makan terus balik tu kak..

ummiross said...

Seronok budak-budak mengaji, selalu ada rezeki. Tuan rumah pun tentu bertambah murah rezeki.
Rasa nak kidnap pengat jagung tu semangkuk Kakzakie..

JunAina said...

Rebus, hiris capur kepala, gula dan garam sedikit...sedap kak!

LYAfrina said...

serius sedapppp bubur jagung ni..
klo asya suka sgt mkn jagung rebus/bakar

Mila@Rimbun said...

seronok budak2 makan bubur jagung yerr

babYpose said...

Wah sedapnya pengat jagung, saya goreng jagung ala ala macam corn in cup tu, sebab fadya suka makan biji-biji yang berwarna oren macan karot, kuning jagung. Bawang pun
makan sebab pink :) untung kakzakie ada
hasil dari kampung bapak ye, Alhamdulillah.

Amanda Suria said...

terus tiba2 teringin nak makan bubur jagung..mana plak nak cari jagung fresh kan...

Queen Teratai said...

salam kak.. sihat? dah lama miza x singgah sini...

sedapnya pengat jagung tu... hehehe

Aziela said...

Kami jarang dapat jagung sebab tak ada yang menanam. Bila beli yang mentah, memang direbus jer. Itu pun sekejap jer dah licin.

Roha said...

saya kalau pi pasar malam memang cari jagung ni..tapi yg versi bakar kak!..tapi yg pelik nya air jagung memang tak suka langsung..:)

gabungan serasi bila disatukan dalam mangkuk..makan pulak time cuaca yg agak panas ni..dah macam bubur chacha kan kak!

aizamia3 said...

wah bestnye kak.. nasib baik jauh.. kalau dekat confirm saya datang rumah buat muka tak malu.. hehehe..

aizamia3 said...

wah bestnye kak.. nasib baik jauh.. kalau dekat confirm saya datang rumah buat muka tak malu.. hehehe..

RDZ Z said...

lama dah tak makan jagung rebus dan bubur jangug tu..nampak sedap sangat KZ...

Papa Mifz said...

PM paling suka jagung Cameron Highland , yang bakar lagi lah sodap...makan time cuaca sejuk pulak perghh layanzzzz....

Knor said...

kurang sikit le kak mkn jagung..

kalau buat bubur gini..mcm nak mkn je..pandai akak masak..

hainom OKje said...

Selalu buat bubur jagung sahaja tanpa chacha...itu pun MIL dah suka beno...Kalau meriah mcm ni buburnya mmg kenyang perut makan ni kanda.....
lama dah tak buat bubur ni selalu buat pun beli yg frozen tu kalau dpt jagung yg fresh mcm ni sure maniskan....

nuyui a.k.a miss YUI said...

dpt jgung rebus ni sedapnya kak =)

Daddy Ziyyad said...

bubur jagung..simpan dlm fridge...makan sejuk sejuk....sedappppppppppppppppppppp :P

Kisah Si Dairy said...

sedapnya makan bubur jagung kak..

❤Kamsiah❤ said...

jagung..buat apa pun sedap-cucur jagung,bubur jagung,bakar,rebus,popcorn...
pernah beli jagung warna warni tak-isinya kaler ungu,putih dan kuning..

nhhas said...

SALAM,

akak.... sedapnyer bubur jagung tu...
lamanya tak buat bubur jagung dah.
kenapalah akak duduk jauh sangat dari saya... kalau tak saya pun nak belajar ngaji kat rumah akak sambil makan2... hehehehe... (niat tak betul dah tu... hehehe)

norhidana miswan said...

feveret nih kak, skrg aiyan pun suke mkn jagung rebus... dana kalu rebus suke ngn sarung2nyer sbb tak suke siang buang kulit tkt jumpa ulat... kalu dh rbs terus msti ulat2nyer mati sekali huhuhui

dana cume potong hujung nyer yg muncung tuh... kalu bbr jagung tak blh bt banyak2 takde yg nk mkn sgt...

Sylarius Yusof said...

Tengok jagung ni teringat zaman kecik-kecik dulu. Dulu kalau tanah kosong yang terbiar, siapa-siapa pun boleh berkebun.

So, dengan tanah terbiar tu la kami sekeluarga usahakan dengan tanaman jagung. Walaupun kecil sekangkang kera tanah tu, namun hasilnya tetap memuaskan hati bila dituai.

Sarah Talib said...

Bubur jagung sedap tu...lama x buat. Selalunya buat cucur jagung ja..

gadisBunga™ said...

kebetulan kak... budak umah saya buat bubur jagung semalam! hihihi~

anyss said...

Assalamualaikum,
Dah lama tak makan bubur jagung...tapi nak jagungnya je!

ANIM said...

petai?? kena kait tu kakzakie..
bestnya

Puan Kutu said...

sedapnya kak zakie,dh la jagung peberetsy..en suami mmg pantang.pntang tgok bubur jagung.kesukaan en suami.sy jagung rebus dh nikmat

untung ada kebun..puas makan.ada juga ye dtg makan tp tak mengaji.macam2 kerenah

acik idah said...

Kalau jagung idah lebih suka makan direbus atau dikukus sahaja kak..! Sebab pengat manis2 ni idah tak berapa suka... :)

Acik Erna said...

acik suka buat cekodok atau pun rebus dulu baru hiris dan gaul dengan gula dan kelapa muda..sedap kakzakie

nurbijen said...

sedap bubur jagung tu... kegemaran kami sekeluarga jugak :)

Nurul Faiz said...

jagung memang sedap dimakan rebus dan dibuat bubur. manis je kan :)

kamil salleh said...

Saya memang suka jagung, baik yg rebus, panggang, pop corn, bubur atau apa saja.

paridah said...

sedapnya makan jagung rebus, bubur, cekodok r puding jagung. apalagi diambil dari kebun sendiri...

Cik Puan said...

Alhamdulillah..puas lah makan jagnung kan kak zakie..kalau cik,cik lebih suka campurkan dengan mayones dan kismis....

♥ Cmª shIemª ♥ said...

dslsm k.zakie...
tk pernah lg cma mkn bubur caca dgn jagung..
nmpk sedapppp nyum3...

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

wah.. sedapnya bubur jagung tu kakak.. aiza kalau merebus pun buang kulitnya juga..

Nastyna said...

hahaha boleh pulak lagu tu yer anak2. Eh saya suka jagung kecik2, macam comel je rnak gigit hehehe. Pengat jagung tu sedapnya, tapi banyak perkara jugak la kalau saya nak buat sendiri ni, tapi terliur dah ni hehe. Petai tu pun... alaaa sedapnya.

BUNDA a.k.a KN said...

sedapnyer jagung rebus...selalu beli jagung bakar kat pasar malam..

zila norazila said...

klu jln blik dr pontian ..ada org jual jgk kn kak..tp dh lama btl x lalu jln tu...rindu nk beli jgung kt situ..isinya cantik2..tp yg mlasnya tu suka terselut celah gigi..he hee

Kakzakie said...

Sebenarnya kakak pun kurang suka bubur ini tetapi dek kerana banyak dan mahu menjamu anak-anak buatlah untuk mereka. Anak-anak nampaknya suka siap bawa balik lagi.

Terima kasih semua yg memberikan komen N3 kakak ini:-

Cik Puan Fadli, fieda, Nurulhuda Abdul Latip, saniah ibrahim, ZazaMyMoon, redza, CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), aTieYusof Family, Angah, Eye_nee, :: Mrs.Eady ::, Fiza Rahman, Farah Waheda Wahid, HeNRieTTa JoSe, Umi Qi, t.a.t.a, Falsya, sud@is, lia, Sura Mohd, Seri Kandi Tanah Jauhar, nohas, Mia Kassim, Zee Suhaini, hajar, JaSSNaNi, imm, amirah, munna, Kesuma Angsana, Rai Ourkizuna, ummiross, JunAina, LYAfrina, Mila@Rimbun, babYpose, Amanda Suria, Queen Teratai, Aziela, Roha, aizamia3, RDZ Z, Papa Mifz, Knor, hainom OKje, nuyui a.k.a miss YUI, Daddy Ziyyad, Kisah Si Dairy, ❤Kamsiah❤, nhhas, norhidana miswan, Sylarius Yusof, Sarah Talib, gadisBunga™, anyss, ANIM (ada pekerja bapak yg tolong panjat Anim), Puan Kutu, acik idah, Acik Erna, nurbijen, Nurul Faiz, kamil salleh, paridah, Cik Puan, ♥ Cmª shIemª ♥, Mizz Aiza (Dunia Kecil), Nastyna, BUNDA a.k.a KN, zila norazila (Pontian memang banyak jagunglah Zila).

Buat semua terima kasih sekali lagi.

wawa syaida said...

sedapnya akak....semalam baru lepas makan bubur kacang...boleh buat versi jagung dan sagu pulak lepas ni

Mummydearie said...

Sedapnya pengat jagung. Ada bubur chacha lagi tu... Saya kalau jagung rebus aje pun jalan gak. Kalau bakar, lagilah best.

Ema Johari said...

kalau ke pasar malam..jagung bakar memang tak akan lupa beli.

QasehnyaRania said...

sedapnya kakak.
lama sudah tak makan jagung. sy paling suka cucur jagung :D

Deqla Manjew said...

deqla sukalah bubur tu kak.. sedapnyeee.. dah la lama x mkn jagung.. teringat arwah mak, dia suka sgt mkn jagung.. masa deqla dok ngan dia, slalu ke pasar mlm beli jagung.. hukhuk

Tetamu Istimewa said...

Yang ni saya pandai buat. Sedapnya lama tak makan.