Friday, February 7, 2014

Nikmat yang tidak kelihatan

Bersama kita renungkan betapa terlalu banyaknya nikmat yang tidak boleh kita lihat dengan mata tetapi telah kita nikmati setiap detik dan waktu. Oksigen yang kita sedut entah berapa kali tidak terhitung. Makanan yang sedap dirasa - manis, masin, masam, lemak, pahit, maung dan sebagainya. Bau yang berbagai bau dapat kita bezakan.Walau tidak kelihatan tetapi kita tahu membezakan setiap kurniaan Allah ini.

Cuba bayangkan andai Allah hentikan seketika pemberian nikmat oksigen di bumi ini. Sedangkan baru seketika ketiadaan elektrik di waktu malam manusia sudah sibuk mencari alternatif cahaya. Begitu juga sekiranya tidak ada perbezaan pada deria rasa, makan apa juga rasa sama pastinya tidak akan ujud McDonald, KFC, Pizza dan sebagainya.  Minyak wangi pun mungkin tidak akan direka-cipta.

Sendawa bila kenyang, keluar airmata bila menangis, buang angin bila kembung, buang air besar dan kecil bila tiba masanya, kelip mata ketika berjaga, menguap bila mengantuk, berlenggang bila berjalan dan banyak lagi. Semua ini juga adalah nikmat yang tidak kelihatan tapi ternyata amat diperlukan dalam kehidupan seharian kita.

Dan taatlah kamu kepada Allah serta taatlah kepada Rasul Allah dan awaslah (janganlah sampai menyalahi perintah Allah dan RasulNya). Oleh itu, jika kamu berpaling (enggan menurut apa yang diperintahkan itu), maka ketahuilah, bahawa sesungguhnya kewajipan Rasul Kami hanyalah menyampaikan (perintah-perintah) dengan jelas nyata. (Suroh Al-Ma'idah : ayat 92)

60 comments:

Mia Kassim said...

Terima kasih kak atas peringatan....:D

Kisah Si Dairy said...

Nice sharing kak..lama tak masuk sini...

Eza Ridzwan said...

assalamualaikum kakak..mekaseh kak atas ingatan...

Fazleyatul Aini said...

salam jumaat kak
tq sesama mengingati =)

Fazleyatul Aini said...
This comment has been removed by the author.
Fiza Rahman said...

Salam pagi jumaat kak.

Mekasih atas renungan dan peringatan ni.

Bin Muhammad said...

Salam,
Saling mengingati...sesungguhnya kita selalu lupa bersyukur dgn nikmat yg diberi. Betapa lemahnya diri ini.
Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara...

memmet lenggeng said...

Assalamualaikum kak, saya pun pernah terkena, sikit gigi patah dibahagian dalam, tapi terasa betul nikmat tu tuhan tarik balik

aTieYusof Family said...

Makasih kak sebab sentiasa mengingatkan.. sentiasa bersyukur dgn nikmat Allah.. sy sllu "pandang ke bawah" bila rasa diri down.. ramai lg yg susah dr kita....

Mila@Rimbun said...

Peringatan yang amat berharga kak... TQkamilaar

Zee Suhaini said...

betul kak..
semalam baru balckout area umah zee..2 jam lebih gak la berpanas dalam gelap..pagi tadi pon sama masa dok tengah mandi..
masa ni baru teringat itu penting ini penting kan..

HeNRieTTa JoSe said...

Btul akk...byk rezki ALLAH kurniakan tanpa kita sedar, sebab kita asyik katakan rezeki hnyalah wang ringgit....tpi kita lupa akan nikmat yg tak terhingga...yg tiada dijual dimana mana kedai...

ZazaMyMoon said...

Alhamdulillah peringatan buat diri saya juga.. terima kasih kak zakie =)

Sally Samsaiman said...

alhamdulillah...tu yg mampu diungkapkan atas nikmat Allah ni..tak ternilai...takkan terbalas...semoga amal diterima Allah hendaknya :)

mysha said...

Syukur atas nikmat yang diberi kan kak..

Alin Marlini said...

SubhanaAllah kak...terima kasih ata ingatan itu

Muja.. said...

manusia ni selalu terleka kak..

Sebab tu kita perlukan sahabat handai supaya saling ingat mengingati..

Alhamdulillah ditemukan dengan insan yg baik2.. :)

Farah Waheda Wahid said...

salam jumaat kak, terima kasih di atas peringatan dan sentiasalah kita bersyukur atas nikmat yang Allah beri...

mama_saly said...

salam jumaat kak.. nice sharing,suka entry tu.. semoga kt mjadi hamba yg bsyukur..

ummiross said...

Subhanallah, tabarakallah..
Maha kaya Allah dengan pemberian dan kasih sayang terhadap hamba-hambaNya.

Eye_nee said...

terkdg diuji dgn selsema..hilang rasa seketika..mengelabah bukan kepalang...sana sini bercerita makan tak terasa...haruman tiada bau...hanya sedikit ditarik kita resah gelisah...Semoga kita menjadi insan2 yg bersyukur kan kak..

NM03 said...

tiap baris ayat, tiap susun kata, ada penyampaian yang mendalam utk direnung dalam². saya faham maksudnya, saya puji ape yg kak zakie kongsikan ini. terima kasih kak.

Nurulhuda Abdul Latip said...

Terima kasih atas ingatan akak..Memang betul pun apa akak bagitau ni..

Mimie_Zatun said...

salam jumaat kakzakie.
tazkirah yang bermakna..

Nor Azimah said...

Nikmat Allah itu memang tidak terhitung oleh kata-kata, moga kita tergolong di dalam golongan hamba-hambaNya yang tau bersyukur..aminnn...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Betul tu kakak. Terima kasih perkongsian ini.

MOKCIK AZWA said...

Memang banyak nikmat yang dipinjamkan kepada kita tapi kita yang kadang2 lupa untuk bersyukur kepadanya..terima kasih atas perkongsian ini kakzakie..

Sura Mohd said...

ramai yang terlupa dengan nikmat2 yg tidak kelihatan seperti ini..perkongsian yg sangat bagus kak!!

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

TQ kak mengingatkan...
Bersyukur Atas Nikmat Allah Yang Amat Besar ini..
Mudah-mudahan kita tidak tergolong dalam golongan orang yang mendustakan nikmat Allah.

Aziela said...

Alhamdulillah. Sebab tu bila hati rasa sedih, cepat2lah ucapkan Alhamdulillah. Banyak lagi nikmat Allah yang kita terima, kan. Sob..sob...

paridah said...

posting terbaik...tq berkongsi ilmu.

Knor said...

ar-Rahman

n O e s u h a i m i said...

syukur di atas segala pemberianNYA..

Roha said...

baru malam tadi dengar kat radio..tentang nikmat yg Allah berikan..betapa susahnya umat manusia untuk mengucapkan ALhamdulilah..walau nikmat itu tidak dapt dilihat dengan mata kasar..dan sebaliknya boleh kita rasakan..
trimaksh akak ..atas ingatan ini :)

eMMe said...

pelbagai nikmat yg Allah berikan.. Bersyukur sangat.. dan janganlah kita lupakan Allah...berdoa lah berzikirlah..bertasbihlah...bertahmidlah bertakbirlah..bertahlillah....

berkat dunia akhirat InshaAllah...

Linda said...

nice sharing...salam jumaat ;)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam kak zakie..sentiasa brsyukur dgn nikmat2 yg ALLAH berikn kpd atie sekluarga.

Cik Puan said...

Salam jumaat kak zakie..
Subahan Allah...sungguh besar dan banyak nikmat yang Allah berikan kepada kita..tapi seringkali kita lupa untuk mengucapkan Syukur..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Begitulah manusia yg selalu alpa dengan nikmat yg diberi tetapi selalu pulak mengeluh apabila ujian melanda... terima kasih beri peringatan ni kakzaki :)

eelobor said...

Alhamdulillah....terima kasih akak

saniah ibrahim said...

biasanya mereka yg alpa hargai nikmat yg diberi tatakala susah...

mama maman aka yana said...

yer kak... cam sy skrg.. hilang nikmat sihat... dpt migraine lak... minta sembuh kembali hendaknya... huhu

Kasih Salina said...

salam jumaat kak..benar sama sekali..kadang2 kita tidak bersyukur dengan nikmat yang kita tak nampah..harus muhasabah diri setiap hari..

Kniedaz said...

salam Jumaat kak...thanks for sharing..

BUNDA a.k.a KN said...

salam petang jumaat...

sama2 saling mengingati ...terima kasih..

aizamia3 said...

bersyukur dengan anugerah dariNYA.. mempunyai deria rasa..

Mummydearie said...

Satu lagi peringatan di hari Jumaat yang mulia ini. Memang betul sangat, kak. Kalau salah satu nikmat ni diambil, memang huru-hara hidup rasanya. Seharusnyalah bersyukur dengan segala nikmat yang ada.

Kesuma Angsana said...

tq atas ingatan ni kak.. tahu tp kdg2 kita teralpa kan !

TiranaAduka said...

salam bakyuku...
mujur ono seng ngeleng key.....
Salam di petang jumaat yang damai lagi indah dan tenang

Ibu Lala said...

Syukur dgn apa yg ada kak. Akk ni selalu dpt byk komen. Jeles tau.

Juhariah Johari said...

Terimakasih atas ingatan. kadang kita lupa.
Hari ni kolej anak cuti kerana tak ada air!itu satu ingatankan.

Haryati Faizal said...

jan lupe tuk terus mensyukuri di atas segala rahmatNya..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie...

akak buat cma termenung sekeyika..
:"(

izan mama mia said...

ASSALAMUALAIKUM KAK
terima kasih atas ingatan... bersama kita ingat mengingati sbb natijah kita mmg mudah lupa..dok kena peringat sokmo

Azhafizah Md Nor said...

Salam Jumaat..moga kita sentiasa hargai segala nikmat yang telah Allah berikan dan gunakan dengan sebaik mungkin :)

ieda said...

ramai yang alpa sedangkan pada setiap detik nafas kita itu adalah nikmat dari Allah....
terimakasih dgn perkongsian ini.

Acik Erna said...

Terima kasih kakzakie.maaf juga..lama acik tak kesini..tapi acik tak pernah lupa kakzakie

hainom OKje said...

Betul tu kanda....nikmat Allah yg melimpah ruah ...tp sudah cukup ke apa yg kita lakukan ini, tanda kita telah bersyukur kepadaNya....

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...peringatan untuk semua n diri sendiri juga ni...;)

Deqla Manjew said...

serba serbi cukup dah kita ni kan kak.. tp nak lahirkan rasa kesyukuran tu terlalu sikit jika dibandingkan dgn nikmat yg kita perolehi..