Wednesday, July 16, 2014

Bila anak-anak belajar berpuasa

Pada hari-hari biasa, balik sekolah adik akan diambil oleh Mak Zah. Tetapi bila tiba hari Ahad satu rutin aku pula untuk mengambil adik balik sekolah. Suka melihat gelagat anak-anak yang menanti bas atau van masing-masing. Biasanya anak-anak tahun satu hingga tiga keluar dulu. Comel-comel mereka semuanya. Melihat gelagat anak-anak di bulan ramadhan ini buat aku senyum sendirian.

Anak perempuan  - Letih. Tidak berganjak sambil bermain lubang simen yang ada pasir dikacau-kacau bagaikan membuat adunan kuih. Tetapi tidak ada suara keluar dari mulut masing-masing. Walau duduk di simen sebab kerusi tempat menunggu bas sudah penuh tetapi baju dan kasut bersih.
Anak lelaki - Bila aku bertanya "Puasa tak sayang?" Semua menjawab berpuasa tetapi ligat bermain bagaikan tidak berpuasa. Baju pun basah bermandi peluh. Alhamdulillah mereka sihat dan gigih.
Kelabu - Kasut dia Masya-Allah! Puaslah balik si ibu mahu menyental kasutnya:)
~~ Anak-anak kita bahagia bebas bermain tanpa kebimbangan adanya sasaran peluru menembusi. Alangkah sedihnya anak-anak di negara yang ditindas tanpa belas kasihan, bagaimanalah mereka berpuasa.~~

 

62 comments:

lieyalatif said...

heheeh sempat akak snap gambar2 nieh...tu le beza lelaki dan perempuan kan kak....teringat lieya mase puase zaman sekolah rendah dulu...mcm nie laaaa... yg lelaki tetap ligat berlari main kesane kemari...yg perempuan duduk diam2 ...

aTieYusof Family said...

Salam kak.. sempat memerhati gelagat anak2 pulang dr sekolah ni kan..macam2, melucukan pun ada..hehe.. adat biasalah kan kak, bila kasut anak2 bertukar jadi kelabu..:)

Nor Azimah said...

memang tersentuh hati bila memikirkan bagaimana mereka menghadapi ramadhan, cuma kita kena yakin Allah uji mereka kerana mereka mampu..bagaimana kalau kita diuji begitu...??

Khairul Bariah said...

tapi anak2 saya tiga2 ligat..laki pompuan sama jer...time sampai rumah bawak balik kasut baju tudung kelabu asap tu biasa...tia2 minggu tangan berasap menyental :)

Sarah Talib said...

Anak lelaki saya mcm tu jgk kakzakie..masa2 kecil2 dulu..jenuh sental baju dia. Sempt tangkp ikan sebelum ke sekolah...sedih jgk terkenang kanak2 disana

Sura Mohd said...

kasut anak sura satu hari dah kelabu..tapi dia sendiri yang basuh..dh drjh 4..kena berdikari..bab paling rajin time kapor kasut..tu yg dia suka..
bila teringat anak2 Paslestine..tetiba rasa sayu jer..semoga mereka diberi kekuatan.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Teringat masa kecil-kecil berpuasa. masa main memang tak ingat.Bila nak berbuka mandi tengok tv dan berkali-kali tengok jam nak tunggu waktu berbuka. Kasihan kat saudara Islam di palestin. Macam mana keadaan Ramadhan mereka. Semoga Allah SWT bagi mereka ganjaran yang besar di atas kesabaran mereka.Amin.

saniah ibrahim said...

anak sya Iman kata kwn dia siap boleh main badminton lgi bulan puasa ni...tapi nmpknya tenaga Iman makin merosot dh 18 puasa ni...lepak sngt tunggu ifftar...tapi x pernah pula nk minta buka setengah hari.
Kakzakie jawapan IKS tu ada kat blog saya...lupa nk gitau dari JB-Air Hitam.

mama ka0ri said...

betul la akak..
budak2 lelaki kat sekolah ni pon ligat bermain..bila tanya puasa tak..sume jawab puasa..hihi..

Fazleyatul Aini said...

dulu masa sekolah, time puasa, sampai je rumah melepek tido
letih sangat kekdahnya

idzwa kamaruddin said...

hehehe..bab kasut mmg serender la kak!

♥ Mrs. Secretary ♥ said...

Alhamdulillah semua anak2 anak berpuasa yer.. betul la akak bersyukur anak2 kat sini bebas bermain macam nie.. sedih kalau teringat kanak2 yang tak bernasib baik di Gaza.. Semoga Allah sentiasa lindungi mereka..

Daddy Ziyyad said...

kasut kepammm!! hahahaha

tak mengapalah kalau ada yg puasa 1/2 hari..yg penting belajar berpuasa...SOLAT tu yg paling penting utk kita tekankan

Yusmawati Paiman said...

Abid anak Yus kalau balik sekolah macam tulah kak, main, lompat sana sini, kasut kelabu asap.....huhu.

Yusmawati Paiman said...

Abid anak Yus kalau balik sekolah macam tulah kak, main, lompat sana sini, kasut kelabu asap.....huhu.

Yusmawati Paiman said...

Abid anak Yus kalau balik sekolah macam tulah kak, main, lompat sana sini, kasut kelabu asap.....huhu.

Rizal Slaughterheart said...

tringat kenangan ponteng puasa masa darjah 3. hahahaha pakat ngn member beli eskrim kat kedai Minachi. makan belakang van, bawah pokok... time raya dikantoikan dek member ayah yang kebetulan lalu kat situ. haha kenangan sungguh.

LYAfrina said...

Asya msh x bjaya lg puasa pnh.. sbb xtahan dahaga...mkn dia blh tahan.. tp dahaga tu.. lg2 hari bsekolah. Maybe cuaca skarang

Mar Mansor said...

tula kan kecik lagi dah belajar puasa..alhamdulillah..
biasa la lelaki kasut sekolah kelabu..tanda dia aktif bergerak..hihi

Mia Kassim said...

Comel budak2 sekolah tu semua kak. Anak mia pun sama Shumi tu... kasut hari isnin pun dah jd kelabu asap hehe

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Ye lah kakzakie sedih mengingatkan anak-anak yg berada di negara yg sedang bergolak.. pernah jugak Nabil bertanya.. Bagaimana mereka bersahur dan berbuka mama..
Nabil juga terasa kesedihan mereka bila melihat di kaca di TV.. tu selalu nasihatkan mereka untuk bersyukur kepada Allah diberi kesejahteraan.. kita doa kan mereka semua dilindungi Allah SWT jua ..

paridah said...

anak2 kita walau klthan berpuasa mrk gmbira n bgia tanpa risaukan apa2 sedangkan mrk entahkan xsempat merasai nikmat berbuka setelah berpuasa...astaghfirullah...

Zefa NorAsmara said...

Baca entry ni teringat anak2 kat sekolah. Berpuasa dgn cuaca yg sgt panas mcm sekarang ni. Tapi syukur alhamdulillah, nasib kita saaangat jauh lebih baik dr mereka yg tak bernasib baik. Apatah lagi anak2 syurga di Palestin sana.. Allahu Rabbi..

UmmuAidan-Arissa said...

gelagat anak2 yg innocent baru belajar nak posa mmg mencuit hati..teringat zaman kita anak2 belajar posa sambil curi2 telan air ms mandi..hehehe..
anak2 yg menjadi sasaran peluru semangatnya jauh lebih kental wpun dlm ketakutan..jika mrk terkorban sekalipun jannahlah menjdtempat mrk inshaallah..

Aziela said...

Anak lelaki dan anak perempuan, memang ada perbezaan kasut...heheheheh. Apa yang terjadi di Palestin, adalah satu titik tolak untuk kita tidak berhenti muhasabah diri...

amirah said...

puasa anak2 kecik kan kak...kdng bersaing dgn kawan2 je..tabahnya anak2 di tempat yg berkonflik...Allah aje yg tahu macamana susahnya dorang semua..

kakyon said...

nasib anak kita jauh lebih baik dari mereka disana.apakah yang di makan olih mereka? bagaimana tempat tinggal mereka yg dlm ketakutan. tak mampu kita di sini nak memikirkan..hanya mampu berdoa yang terbaik buat mereka..huhu

eMMe said...

seronok kan tgk gelagat anak2... terkenang juga anak2 di negara yg sedang bergolak dan berperang, YA Allah, selamatkanlah mereka, jika mereka tidak bernyawa, tempatkanlah mereka dikalangan insan yang kau pilih. Amin Yarabbal Alamin....

Ummu Madihah said...

Salam Kakzakie,

Nasib kita dan anak2 kita memang tak terbanding dengan nasib saudara kita di sana. Namun begitu, ada pula yang berkata betapa bernasib baiknya mereka kerana berpeluang mati syahid manakala kita pula tiada/hampir tiada peluang tersebut!? Allahualam!

Zee Suhaini said...

betul tu kak..muhasabah diri sendiri dan anak2 jugak..biler tringatkan saudara kita kat gaza hati jadi sayu..hidup dalam ketakutan sebab risaukan keselamatan diri..

budak lelaki biasanya lebih cergas dari pompuan..pastu sampai umah lembik..hahahaa..along gitu la..

faraherda.razalan said...

Sweetnya entry akak ni....hehehe. Tapi tulah, anak kita bahagia,anak-anak gaza mcm mana ya?

Eye_nee said...

Hehehe..bezanya perempuan dan lekaki kan kakzakie...kasut pun dah hitam upa itu...Lihat wajah anak2 kita yg riang gembira..terlihat pula kanak2 digaza yg hidup penuh ketakutan..Allahhuakbar...

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...betul tu anak2 kita disini masih boleh berpuasa tapi x tahu mcm mana dgn mereka yg di gaza tu...

RDZ Z said...

Salam 18 Ramadhan KZ..

asyifa mustaffa said...

Mmg nmpk bezanya kak....anak sy hadif tu...klau jumpa kawan...wah! Kemain...segar bugar..padahal..puasa tu...dok kat umh...lembik terus...yg kakaknya...letih lemah longlai je...kurang ler nak begerak sangat...

Alhamdulillah kan...tapi...doa sy sntiasa utk mereka...moga bebas dari peperangan tu...kesian tgk anak2 kecil yg muka x bersalah...ddk atas katil hospital berbalut sana sini...susah nk digambarkan dgn kata2 sahaja...

nohas said...

budak2 lelaki sgt aktif..walau berpuasa main tak pernah tinggal..

anak2 Palestin..permainan mereka lain dari permainan anak2 di Malaysia..dari kecil mereka diasuh dgn semangat jihad menentang Yahudi..tidak gentar melempar batu..bila belasan tahun, join briged Al-Qassam..

gadisBunga™ said...

tu yang seronoknya tengok budak-budak sekolah ni. teringat diri sendiri. saya terbalik. saya jenis lasak walau masa berpuasa. sampai orang ingat saya tak puasa. dah la badan pun bulat je time sekolah dulu. heheh~

Fifi Nadhrah said...

kak.. teringat anak2 di bumi gaza.. Allah hu rabbi.. tapi anak2 di sana berhati besar.. kuat tabah.. lain dari anak2 di sini..

Montana said...

hahaha...muka letih mesti mau tunjuk baru sempoi.. comei ja teringat masa muda2 dulu posa macamni laa

Fiza Rahman said...

Tersengih2 saya tgk gambar ni kak. Teringat kat anak yg darjah 1 tu. Mcm tu lah kasut skolah dia. Bukan takat kasut yg hitam, baju & seluar skolah agama pon hitam legam. Jenuh nak menyental.

HeNRieTTa JoSe said...

karenah anak anak kan...

@na said...

salam kakzakie..teringat plk kita puasa masa kecik2 dulu kan? asyik buat perangai je...demand macam2...hehehe tapi mak sabar je melayan...

inazamri said...

anak ina,bila amik dia,lesu lembik je.sampai rumah mandi solat terus ngadap main game ps2.lepas tu tertido.

aizamia3 said...

Bila tengok dak Adik balik sekolah waktu petang.. lesu je tengok dia.. tapi perubahan yang saya nampak pada dia.. dia cuba makan banyak ketika sahur.. mungkin dia takut kelaparan teramat waktu siang agaknya.. hehehe..

aizamia3 said...

Bila tengok dak Adik balik sekolah waktu petang.. lesu je tengok dia.. tapi perubahan yang saya nampak pada dia.. dia cuba makan banyak ketika sahur.. mungkin dia takut kelaparan teramat waktu siang agaknya.. hehehe..

ANIM said...

kakzakie...depa memang cergas kat skolah. kita pulak yg naik letih..hihi

Nafira usof said...

Salam Kakak~
Anis tak tahu lah camner gayanye kat sekolah.. sbb dia tu ligat sket.. berlari jer keje dia. bulan puasa nih baju dia bersih sket.. agaknye x cukup tenaga nak berlari kot.. hehehe

BUNDA a.k.a KN said...

Bertuah anak2 kita dibumi yang aman ni...

aby said...

harus bersyukur dengan nikmat keamanan yg dialami sambil berdoa agar negara yg bergolak moga cepat berakhirnya

eelobor said...

hehehe...budak laki power dia extra sket kut. kalau dulu masa saya kecik-kecik.... jam 6pm tu siap boleh main bola kat padang. lagi 10 minit nak berbuka baru balik rumah. hahaha

norhidana miswan said...

mcm2 gelagat, bdk2 ngn kwn2 nyer mmg ligat sampai di rumah melepek je kepenatan heheheh

Ema Johari said...

menyempat akak snap gambar mereka semua.. nampak sangat keletihan anak perempuan bila berpuasa... tapi anak lelaki bukan main bersemangat lagi.

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Jemput drop url blog kat Mister Linky's saya..
Life is beautiful... don't waste it.

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Mashaallah. Agaknye macam nilah kasut anak saya nanti. Sekarang baru tadika.

elly nadyra said...

kerenah anak2
yang pompuan mmg biasa melepek
kalau lelaki ligat siap boleh main bola lagi

Mummydearie said...

Anak lelaki memang hyper memanjang. Penuh je aktivitinya, kak. Kasut anak saya pun 'gelap-gelita' kalau ada assembly sebabnya kena duduk bersila atas lantai. Kalau tidak, okeylah sebab dia tak lasak sangat cuma suka buat hal sendiri jek!

Qaseh Vee said...

mrk klu x berpuasa pun x de makanan ... my anak buah cergas jer puasa sampai ptg ... alhamdulillah

hainom OKje said...

Hehe.... lelaki dengan pompuan mmg berbezakan kanda...eh kanda tak ada anak lelaki lupa hehe....
Itulah syukur kita berada di bumi malaysia ni...

nOe suhaimi said...

kasut sekolah anak perempuan noe pun macam tu...cepat je hitamnya....

Ibu Lala said...

Memang kasut sekolah macam tu la kak. Sakit pggang dok menyental.

Ibu Lala said...

Memang kasut sekolah macam tu la kak. Sakit pggang dok menyental.

QasehnyaRania said...

beza nya lelaki dgn perempuan kan.
bab kasut skolah lelaki mmg gituu la . hihi