Monday, July 7, 2014

Mencari taman-taman kebahagiaan

“Apabila kamu melewati taman-taman syurga maka singgahlah.” Maka para sahabat bertanya, “Apa yang dimaksud taman-taman syurga itu wahai Rasulullah?” Baginda menjawab, “Halaqah-halaqah zikir, kerana sesungguhnya Allah subhanahu wata'ala memiliki malaikat yang berkeliling untuk mencari halaqah-halaqah zikir. Apabila mereka datang kepada orang-orang itu, maka mereka pun meliputinya.” (HR. Abu Nu’aim)

Itu sebahagian taman syurga yang membawa kebahagiaan di akhirat. Ini taman secoet aku yang membahagiakan diriku sementara hidup di dunia. Sampai masa akan ditinggalkan juga.

Sepakat - Boleh pula dia serentak keluar sekali. Kenapalah tidak mahu tunggu hampir Raya kelak.
Merah - Samalah juga yang ini sekali keluar dua tangkai. Kalau satu lagi masa Hari Raya alangkah baiknya. Berseri sikit laman secoet aku.
Dark Purple - Walau pokok kelihatan kian kurus tidak sangka boleh pula dia menghasilkan bunganya lagi. Memujuk hati tuan dia agaknya.
Jengking - Entah mengapa dipanggil orkid jengking aku pun tidak tahu.
Pink -  Yang ini pun cemburu mahu menunjukkan kebolehan juga walau hanya setangkai inilah saja yang dia termampu.
Patah - Nasib kurang baik entah bagaimana tiba-tiba sedar orkid ini terkulai patah. Sebab sayang aku ambil masuk dalam botol minyak yang sudah kosong. Bila sudah layu kelak baru aku buang. Tidak ada vase cantik, botol minyak masak pun boleh juga:)

~~ Baginda rasulullah juga mengatakan bahawa Raudhah, di Masjid Nabawi bersebelahan maqam baginda adalah taman syurga. Biarpun sesak ketika beada di sana tetapi ketenangan jiwa tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. ~~


53 comments:

Nor Azimah said...

ya kzakie, itulah taman-taman syurga yang juga dipenuhi para malaikat.

asyifa mustaffa said...

Ye...betul tu kak...

Cantik orkid semua...sy tanam x pernah keluar bunga...mabuk daun kak! Akak share ler tipsnya..kut ada petua cara tanam bagi nmpk cantik mcm ni...:)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Taman-taman syurga banyak sekarang ini. namun tak semua Allah pilih untuk duduk dalam majlis taman-taman syurga kan Kakak. Cantik bunga-bunga ini kakak.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Taman2 syurga yg mudah kita pergi kan kakzakie.. bila ada majlis ilmu.. bersegeralah kita bersama..

Cantiknya bunga orkid akak.. bunga orkid saya dah keluarkan bunga.. walaupun dah bagi baja bunga.. huhuhu

Bagi tips sikit kakzakie :)

idzwa kamaruddin said...

cantik nyer bunga orkid ;)

Zee Suhaini said...

menjadi bunga2 akak..gerammm

redza said...

berseri laman rumah kakak

inazamri said...

suburnya tanaman orkid kat umah akak.botol myk masak akak tu pun dah cantik

Sura Mohd said...

Subhanallah..cantik2nya ..sejuk mata memandang..berbunga hati kak zakie.:)

Fyda Adim said...

cantiknya bunga-bunga orkid kak zakie...tapi saya ni kalau menanam pasti mati..panas kah?hehehe

Yusmawati Paiman said...

Wah kak Zakie....cantiknya Orkid akak.

Entah kenapa yus tak minat nak tanam orkid, takut susah jaga, susah tak kak?

N.A.T said...

Kak Z ..
cantiknya .. macam nak 1 je ..

*botol tu dah menunjukkan cretiviti yang menarik!

saniah ibrahim said...

subornya orkid kakzakie ,berbagai2 pulak tu.....sya cuma tau nama orkid jengking...Iman kata ada orkid rupa sotong bila dia tengok kat rumah jiran...ke perut dia lapar,tu pasal ingat sotong.. hihiii

UmmuAidan-Arissa said...

Cantik bunga2 ditaman kakak..alaa kakak nanti mesti mereka tuh terus berbunga lagi sampai raya..takkanlah nak brenti dah kan..heheh

Nizam.Ariff said...

Orkid jengking?
Bukan spider?

sud@is said...

Kembang semarak ramadhan bunga orkid ni..
Orkid bunga yang unik...anika bentuk dan warna yang ceria ..saya belum lagi mencuba, sbb letih menunggu dia berbunga...

Kisah Si Dairy said...

cantiknya pokok2 orkid tu..

faraherda.razalan said...

Cantiknya orkid kak.....suka tp susah x nak menjaganya? Klu rumah ada laman bsr, seronok menanam.

Fazleyatul Aini said...

macam mak saya
dia sangat lah suka orkid

kak zakie, saya dah email =)

Mar Mansor said...

macam2 jenis orkid akak tanam ye..cantik2,subur2..

Mia Kassim said...

Cantik bunga orkid tu semua ... betullah kak sepakat dorang semua nak berbunga :)

aizu's life said...

cantik orkid kakak.. kat umah sy pn ada 3 pokok. 1 tu ngah berbunga.. heheh

Knor said...

suburnya si orkid ni..sejuk tgn tuannya..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Cantiknya orkiddddd....

paridah said...

cantik taman orkid walau secoet rajin berbunga menyeri ramadan...geram nengoknya...moga kelak kita diberi Allah taman indah di syurga...

Sobri Yaacob said...

eh berbunga serentak,..
x sabar nak berbunga tu..sbulum raya :)

Zaitun said...

Mudah2an kita akan ditempatkan utk tinggal ditaman2 syuga itu.

Kak zai suka tengok orkid jengking tu. Kat taman kak zai tak ada.

@na said...

salam kakzakie,
cantiiiiiknyer, pandai kakzakie jaga orkid, kat laman kami orkid tk menjadi la...hehehe

mama ka0ri said...

cantiknya orked akak tanam...jeles tul tgk org menanam menjadi ni..huhu..

kakyon said...

subur pokok okid ditaman rumah Zakie...
rindu hendak ketaman Raudah di sebelah makam Rasullah..

Tihara said...

lebat ey kembang ki mbakyu
taman nang dunio ngene,
taman nang kono kepiye yo kak
rasa tak layak untuk diri ni
walau kepengen banget

azieazah said...

Saya suka tengok, sebab tak pandai tanam bunga.

Mummydearie said...

Cantik bunga-bunga yang akak tanam. Walaupun secoet, menjadi penyeri rumah tu, kak. Sejuk je hati bila memandang.

aizamia3 said...

saya tak minat tanam bunga tapi suka menikmati keindahan taman yang penuh dengan bunga.. ;)

RDZ Z said...

Cantiknya orkid KZ...ni yang kita jealous ni..he..he. Salam 9 Ramadhan ya..

norhidana miswan said...

alahai geram menengok semua orkid akak, cantik2 n subur2 belaka.... di letak dlm rumah pun cantik, maklum orkid tahan lama kan dibandingkan ngn rose

acik idah said...

Banyak juga yer koleksi orkid kak Zakie... cantik2 plak tue... idah ada juga.. tapi cam hidup segan mati tak mau... hehehe...

Fiza Rahman said...

Cantiknya bunga² orkid akk ni ☺

Aziela said...

Kakak, bunga2 tu menyerahkan diri untuk tatapan kakak saja sebab kakak sangat istimewa. Dia jaga aurat, bukan untuk tatapan umum masa raya, katanya. Hihihihihi....gurau2 yer kak....

Fifi Nadhrah said...

akak.. cantik2 orkid akak.. semue berbunge sekali? mesti ceria..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..
meriahnya bunga2 orkid ni kembang serentak..mesti ceria je..
hiih..

Eiqa Almond said...

dekat rumah akak nie ye.?
cantik laa bunga2x..
tp eiqa klu nak menanam tu eiqa kurang sikit..

Ema Johari said...

meriahnya bunga orkid keluarkan hasil.

BUNDA a.k.a KN said...

biarlah dia nak berbunga awal KZ...nanti merajuk pulak...belai2 selalu nanti berbunga sampai raya nanti..

eelobor said...

menjaga pokok bunga nie memerlukan tahap kesabaran kan? nasib la saya nie jenis kurang sabar dan sedikit terselit penyakit "m"... hahaha

Nastyna said...

banyaknya koleksi orkid akak, all nice. segar kan tengok live plant, tak kisah la taman secoet pun, janji ada.

nhhas said...

assalamualaikum wbt.... best nye kakak umah ada orkid...

tiba2 teringat iklan...:

anak : "ayah, ne apa?"
ayah : bunga...
anak : bukan... orkid lah...

hehehehe....

Zefa NorAsmara said...

Macam2 kaler orkid akak, cantik :D

elly nadyra said...

byknya bunga dia keluar kak
kalau keluar time raya lagi la meriah
berseri laman rumah

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie..cantik berserilah laman rumah akak bila raya nanti semuanya dah berbunga...:)

ANIM said...

bulan puasa penuh keberkatan..
dia pun tak sabar nak berbunga..
tak mahu tunggu raya..hee
geram tengok orkid:-))

hainom OKje said...

Kanda......dinda jangankan secoet secuut pun tak de hehe......tman padang pasir adalah haha

Mimi Azirah said...

sy memg mi at bnga orkid..cntik2