Tuesday, July 22, 2014

Kuntum pilihan ramai anak-anak

Adik kurang sihat sejak sehari-dua ini. Selain batuk dan selsema, semalam pula menjadi demam. Apabila usia sudah mahu menginjak 11 tahun, disuruh berbuka pun pastinya tidak akan dihiraukan. Mama-papa yang bekerja hati tidak senang bila badan adik panas ditambah bila berpuasa kepanasan bertambah lagi. Sudah dua hari juga tidak ke sekolah agama. Sekolah kebangsaan masih lagi gigih dan terpaksa juga dihantar. Semalam pihak sekolah suruh adik berbuka dan balik. Tetapi adik tetap dengan cara dia yang kalau dia kata tidak maka tidaklah. Cikgu pun sudah arif dengan perangai adik.

Penghibur - Selepas solat Isya' dengan tidak berterawih terus saja membuat kerja sekolah. Kemudian mengulek majalah yang baru dapat.  Edisi bulan Jun lewat di hantar jadi bulan ini sekali dapat dua iaitu Jun dan Julai. Tetapi kerana penangan ubat yang dimakan tidak sampai 15 minit sudah hanyut dibuai mimpi
Hadiah - Kali ini pihak penerbit Kuntum memberikan hadiah bekas makanan seperti di atas.  Satu daya tarikan pihak pemasaran menjentik keinginan anak-anak untuk memilikinya
Merenung anak-anak kita yang selsema, batuk dan sedikit demam tetapi di hadapan rumah sudah ada klinik untuk mendapatkan ubat. Sebab itulah bila adik tidak mahu berbuka sebenarnya ia membuka mata hati aku lebih celik. Anak-anak di negara yang teraniaya walau tidak berpuasa tetapi mereka tidak mempunyai makanan. Setakat batuk-selsema perkara remeh kerana ramai yang cedera-parah akan diutamakan.

~~ Hargai keamanan dan sentiasa beringat Allah masih memberi kasih dan sayangNya buat kita semua.~~

49 comments:

PetakBunga said...

budak2 memang kuat..
ingt kecil dulu.. suka bc dewan pelajar dgn bintang kecil..

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Saya pun dah start nak sakit tekak. Harap2 temporary je. Dah nak raya ni..

Sura Mohd said...

adik ni memang bagus..rajin membaca..sbb tu adik pandai..anak sura masa tadika kat Pasti jer beli majalah..Aulad..sampai skrg simpan tak buang2 lagi..budak2 ni kuat kan kak..walopon tak sihat masih nak meneruskan puasa..abang Aqil berdarah hidung..suruh bukak..dia taknak bukak..syg katanya..

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...semoga adik cepat sembuh yer...raya dah nak dekat ni...:)

nur anis said...

ni buku faveret saya time kecik dulu..tak sangka ada lagi sekarang ye.. semoga adik cepat sihat ye..

umi alya said...

Mudah2 adik cepat sembuh, kena byk minum air masa sahur ntuk elak dehidrasi..

Kisah Si Dairy said...

Memang sekarang tengah musim kak..kat hospital ni, ramai kanak2 yg batuk, demam dan selsema sampai penuh katil hospital..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Syafakillah adik semoga cepat sembuh..

Nabilah pun pagi tadi mengadu sakit perut.. dah lah hari ni ada peperiksaan percubaan UPSR nya.. jadi saya kata kakak tak payah puasa lah, makan ubat sakit perut dan air garam tu.. mulanya keberatan juga kakak, tapi saya kata tak apa kakak tidak sihat.. baru dia nak berbuka.. lagi pun dia nak periksa tu kan.. semoga nabilah sihat dan dpt menjawab soalan dengan tenang..

Masya said...

sy pun suka buku ni, silap² lps ni ank sy pulak suka buku ni...

moga adik cpt sembuh ... mendalam kata² akak tu..

paridah said...

KESIAN ADIK MOGA CEPAT SEMBUH...KALAU ANAK2 SAKIT HATI IBUBAPA RASA RISAU SANGAT KAN...NAMPAK ADIK TAK LAYAN SAKITNYA N TETAP BERPUASA...

Mummydearie said...

Moga adik cepat sembuh. Ingat lagi kecil-kecil dulu rajin juga baca majalah Kuntum ni.

Orang macam saya ni kak, kalau ada je free gift terselit celah majalah, dah tentu-tentu saya beli walaupun free gift tak seberapa dan majalah tu bukan pilihan hati.

Acik Erna said...

adik memang kuat semangat..cepat sembuh ye adik..baru lah hati mama dan papa tak risau lagu

Acik Erna said...
This comment has been removed by the author.
Sal Bee Yah said...

cepat sembuh ye Adik..
saya dulu pun suka baca Kuntum, majalah Adik dan Bujal. dua tu takde dah sekarang..tinggal kuntum je

Fazleyatul Aini said...

get well soon adik

kakyon said...

Ada lagi majalah kuntum ye Zakie. Seingat akak inilah majalah bacaan anak akak juga..

nOe suhaimi said...

semoga adik cepat sembuh...

Norniwanie Nasarudin said...

Salam kenal..wanie masa kecik dulu suka juga baca kuntum ni..hehe
*Done follow..follow me back ya..:D

redza said...

moga adik cepat sembuh

Mar Mansor said...

adik seorang yg kuat..in sha Allah cepat sembuh..
bagus adik rajin membaca

Fiza Rahman said...

Smoga adik cepat sembuh. Masih bertahan majalah kuntum ni.

aizamia3 said...

Moga dak Adik cepat sembuh hendakNYA.

Khairul Bariah said...

sekarang ni musim agaknya ye..sesetgh tmpt ada jerebu pulak.
moga adik cepat sihat..nak sambut ni.

fazilzura said...

salam kakkkkkkk... misss uuuu

anak2 x sihat nk beso lg kut kak .. lgpun musim pose ni agak panas kering skit.. yg dewasa pun lemauuuu..

asyifa mustaffa said...

Dah sihat ke Adik hari ni kak? Tabah puasa ye...walau x sihat.

Skrng x baca kuntum dah..tp ini la majalah zaman sy kcik2 dlu kak...):

BUNDA a.k.a KN said...

Hanya mereka yang celik mata dan celik hati saja dapat memahami keadaan dan kesengsaraan orang lain....
Bersyukurlah kita masih berpijak dibumi Malaysia yang aman dan melimpah ruah makanan ini...

Untuk adindaku KZ tiada Kad Pengganti diri untuk mu dapat ku kirimkan..hanya ucapan dialam maya dapat ku utusakan untukmu sekeluarga sempena di hari mulia yang bakal tiba...

.. SELAMAT HARI RAYA...MAAF ZAHIR DAN BATIN...

Eye_nee said...

Kasihan Adik..Mkn ubat tau Dik...dah nak dekat Raya ni...

JunAina said...

Puasa dengan cuaca yang panas dan kurang minum, bila berbuka minum ais pulak lagi senang batuknya.

Zefa NorAsmara said...

Cuaca panas terik dan kering sekarang ni buat ramai anak2 tak sihat, kena minum air masak banyak sikit waktu mlm tau.. Semoga adik cepat sembuh..

Falsya said...

alahai siannye adik..get well soon okayh..

RDZ Z said...

Kita baru recovered..Alhamdulillah...

UmmuAidan-Arissa said...

bagus adik nie..tak kesah lapar atau penat semangat berpuasa tuh tinggi..cantik bekas tuh kakak..boleh letak biskut raya tuh...heheh..

betul tuh kakak..anak2 yg malang sudah alah biasa tegal biasa..malah jauh lebih cekal n kuat semangat berbanding dgn kita yg tua nie...

Nafira usof said...

Salam Kakak~
Anak zura si Anis pon demam semalam. pagi tadi pon badan dia masih dedar. risau jugak di hati nih. dh pesan dah.. cuti tak payah pergi sekolah hari ni.

gadisBunga™ said...

Adik memang kuat. Tengok dia pun tahu. :)

mysha said...

Ada lagi yer kak magazine nih.. sha dulu pun suka sgt baca kak.. lagi satu magazine bujal.. suka sgt!!

Get well soon adik!!

Santri TPINI said...

smoga adik cepat sembuh ye kak...amin

Ann Ishak said...

semoga adik cepat sembuh

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Semoga adik cepat sembuh. Betul tu kakak, beruntung dan syukur tempat kita aman kan.

mama ka0ri said...

Ramadhan kali ni memang mencabar betul kak zakie...

Moga adik cepat sembuh..

Fifi Nadhrah said...

semoge cepat sembuh adik.. kak zaki.. jom bace sambungan cerite bersalin saye!~

Jari Manis said...

sian nya 'adik' tak sihat yek..tak pe mkn ubat minum air putih byk in sha Allah..

LYAfrina said...

eyh..ni majalh febret lya zaman sek renda dlu. mmgwajib beli la.. ada lg ye skarang rupanya..

eMMe said...

bila anak2 demam ni tu yg menjadi kerisauan ibu dan ayah..nk2 plak bulan puasa kak, dah demam tau je la, selera nak makan ke minum ke, mmg takde... baik berpuasa, tapi kitalah risau.. adik, cepat sihat yea... sian ibu risau... majalah kuntum dari zaman saya sekolah rendah kak, cuba kira brapa tahun dah kuntum dah ada...

Ibu Lala said...

Adik mmg kuat. Kita pulak yg kesian kan. Cantik bekas tu kak.

Qaseh Vee said...

semoga adik cepat sembuh dan sihat di hari raya .

Mimi Azirah said...

mse skola dulu.memg sy xpernah miss beli kuntum

QasehnyaRania said...

kuatnya semangat adik.
bangga dgn dia..
menark juga kan dpt tupperware..

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Ni anak 1st pulak sakit tekak.

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Ni anak 1st pulak sakit tekak.