Wednesday, July 2, 2014

Mampu juga dia menghasilkan buah akhirnya

~~ Lama asyik meriah dengan dedaun saja,  akhirnya kasihan juga dia dengan tuannya yang mengulek tanpa jemu.~~


64 comments:

Sura Mohd said...

pagi kakzakie..mesti hati akak pun berbunga tengok pokok limau purut tu berbuah..dulu sura pernah jugak tanam pokok tu..memang lama nak dapatkan buahnya..daun jer lebat..tapi sayang terpaksa bagi kakak lepas pindah rumah bertingkat ni..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Alhamdulillah. Akhirnya berhasil juga usaha yang dicurahkan kan akak. Rasa bersyukur bila apa yang kita usahakan membuahkan hasil. Nanti raya boleh guna untuk dijadikan penyedap rasa dalam masakan yang akan dibuat. Harap-harap sempat besar bila raya nanti :-)

Amanda Suria said...

Wah...bestnya Ada pokok limau purut dan dah berbuah dh....SA suka baunya yg wangi...

Mimie_Zatun said...

Lepas ni boleh shampoo rambut dgn limau purut. Hehe

Zee Suhaini said...

salam ramadhan kak..
boleh merasa buah limau purut la lepas ni..

norhidana miswan said...

limau purut ye tuh kak? syoknyer... dlm hati pokok limau tu ckp,, i tak mandul tau heheheh

mama ka0ri said...

buah apa tu kak zakie?

Aziela said...

Buah limau purut tak selebat limau kasturi kan kak. Kalau ada buah pokok saya tu, kami hiris2 dan ramas dalam air sebaldi. Buat mandi. Segarr sikit badan tambah2 dalam cuaca panas yang bila malam pun berdenting denting habanya.

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Owh..limau ke?

Nor Azimah said...

pokok limau purut ni memang susah nak berbuah rasanya, jumpa selalu pokok besar, tapi buahnya sikit je..macam-macamkan kejadian Allah kat dunai ni, untuk peringatn kita..mungkin kita boleh ingat camni..dah tua aku ni, amalnya sedikit, cam pokok limua purut..

Mar Mansor said...

limau purut ye?bagus ni..rajin betul akak menanam..

Knor said...

berbudi pd tanah..alhamdulillah

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah. Berbunga jer rasa hati tengok tanaman membuahkan hasil yer kak ☺☺

sud@is said...

Alhamdulillah...dah berhasil ..sy punya masih kenit lagi...

saniah ibrahim said...

Alhamdulilah berkat kesabaran menunggu akhirnya dapat hasilnya kakzakie....

Noraini @Nanie said...

Akhirnya, dengan izinNya limau perut berbuah jua..
Alhamdulillah

Noraini @Nanie said...

Akhirnya, dengan izinNya limau perut berbuah jua..
Alhamdulillah

idzwa kamaruddin said...

alhamdulillah..

amirah said...

alhamdulillah...syukur lepas ni bolehla guna untuk masak ke kan kak..

Mia Kassim said...

Alhamdulillah ... lepas ni tak payahlah beli kat pasar... :)

paridah said...

limau purut ni kalau dh mula berbuah akan terus berbuah xspt limau nipis selepas berbuah mula kering pokoknya n mati...pucuknya sedap buat ulam mewangikan tubuh..

UmmuAidan-Arissa said...

salam ramadhan kakak..
buah limau ker tuh...wah lps nie senang main petik dr laman jer lah yer....buah letak dlm budu pun best..

Nafira usof said...

Salam Kakak~
memula tengok x cam buah ape.. dh baca komen baru tau buah limau purut. Alhamdulillah.. x rugi bagi mereka yang rajin bercucuk tanam.. InsyaAllah.. akan nampak hasilnye.

Khairul Bariah said...

mula-mula tgk bunganya tak perasan buah apa...gambar akhir tu baru tahu limau purut sbb tgk daunnya.
alhamdulillah, berbuah jgk akhirnya.

kak, mengulek tu apa?

elly nadyra said...

limau purut kan
umah saya pun ada
tapi daun aje byk
buah lom kuar2

redza said...

alhamdulillah

faraherda.razalan said...

Kak, nak daunnya kak. Buat tomyam. Hehehe...

Tihara said...

kak, iki buah limau purut key?
lebat seh buah ney :)
gosok2 nang endas best ki..
nang ngumah nyong eneg pokok limau ki tapi jenis seng buah gedi :)

Acik Erna said...

pandai dia membalas kasih sayang tuanya tu kakzakie

@na said...

salam kakzakie;
Waaah saya turut rasa bebunga-bunga tgk limau purut kakzakie dah berputik tu...
bukan senang limau purut nk bebuah kan?

RDZ Z said...

wah bestnya KZ..kita suka minum jus limau purut ni...

nohas said...

dari bunga menjadi buah..limau purut ni buahnya hodoh sikit, tapi byk khasiat..Subhanallah, kuasa Allah SWT..

ANIM said...

suami saya ada juga tanam dan pokok itu berbuah. tapi saya tak tahu nak buat apa dengan buahnya kakzakie..
maklum, biasa guna daun limau purut saja..

Kisah Si Dairy said...

pernah tanam belakang rumah,tapi tak mampu hidup lama,selalu je ulat naik..

Fyna Ahmad said...

limau purut ye? macam first time tgk je. hehehe...

Rai Ourkizuna said...

saya baca komen orang lain baru tau tu pokok limau purut.. haha.. teruk sungguh..

HeNRieTTa JoSe said...

buah limau purut...wangikan klau nletak dalam kereta...

babYpose said...

oh limau purut, ďaunnya pun berfaedah, lama kak zakie tak berentri, semalam singgah sini, rindu pulak;) salam ramadhan untuk kak zakie sekeluarga, selamat berbuka :)

hainom OKje said...

Untung dapat tuan yg rajin mengulek.... bukan manusia aje yg suka diulek rupanya kan kanda hehe...
Tetiba konfius limau nipis tu sama ke dgn limau purut.....boleh buat air ke buahnya tu kanda

Nastyna said...

pokok limau purut kan ni kak, kat kampung kami buahnya dipanggil "asam kerat lintang" hehehe.

Eye_nee said...

Mak saya ada juga tanam pokok limau purut ni kak...tak berbuah-buah pun...asik2 ambil daun buat rendang..tomyam dan paprik jer...

Jari Manis said...

pokok limau kasturi kan kk?..ermmdah masak nanti leh buat jus

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Alhamdulillah dah berbuah ye limau purut kakzakie ye.. Limau purut saya dah 10 tahun tak berbuah langsung.. bunga pun tak keluar huhuhu..

Camne tips nak mengulek bagi dia berbuah kakzakie ehe :)

Myra Jay said...

Alhamdulillah :)

❤Kamsiah❤ said...


kak zakie..kt rumah saya pun berbuah jugak..kdg2 buat tomyam..perah jusnya sekali..lbh aromanya..

BUNDA a.k.a KN said...

Alhamdulillah KZ...pokok KN yang tak pernah berbuah lagi...

Sekarang ni tengah ramah daun...makin besar pokoknya...tapi tulah teringin pulak nak tengok
buahnya... KZ letak baja apa?

n O e s u h a i m i said...

mesti rasa puas hati kan kakzakie..

eelobor said...

hehehe....daunnya sedap baunya. segar rasanya. itu ari masa balik ke kampung, beli juga 2 anak pokok nak di tanam depan rumah nie. maklum la saya duk flat....tanam kat luar gitu, banyak tangan yang duk belai manja. sudahnya langsung tak de daun....

Daddy Ziyyad said...

alhamdullilah.....berbuah juga..hihihih

boleh lah akak buat air sirap limau utk berbuka...:)


ps: saya dah minta admin FB page tu delete gambar anak saya kat profile picture tu kak...dan dah di delete pun...TQ inform saya

Diana Rashid said...

saya tanam limau purut dah 5 tahun..naik paras pinggang je.apa lagi nak berbuah..memang tak la..heheh

Muja.. said...

saat mcm ni memang best kan kak.. umah dpn saya ada pokok durian belanda.. barula nak besar sebesar penumbuk, tau tau udah hilang dipetik orang.. aisshh pasrah tolla..

selamat berpuasa kak :)

Sylarius Yusof said...

Alhamdulillah :-) Dah berbuah dah pokoknya. Berkat kalau kita menanam pokok ni. Hasil dan manfaatnya akan kembali kepada kita semula.

BUNDA a.k.a KN said...

KN datang lagi...pernah dengar org ckp siram air rendaman ikan nanti bersemut tanaman..

Ada yg ckp ada baja untuk buah...pokok pangkal pada rezki jg kan..tengoklah sikit hari lagi kot..
Terima kasih KZ...selamat berbuka..

Qaseh Vee said...

limau purut . saya cuba tanam tak hidup . mungkin sebab tanah tak sesuai . klu tanam dlm pasu rasanya x de masalah . jeles jer tgk tau ..

Zaitun said...

Alhamdulillah akhirnya berbuah juga berkat kesabaran kakzakie menjaga dan membelai. Kak zai hanya ada pokok limau kasturi.

Bin Muhammad said...

Sejak entri tempohari tu, ramai yang doakan ia berbuah...dan akhirnya tersenyum lebar akak kita ni, hehe...

kakyon said...

pokok limau nipis ni memang susah nak membesarke zakie.akak tanam dah 3 tahun..nak tumbuh panjang sejengkal pun tidak lagi.puas juga mengulitnya..

Mummydearie said...

Akhirnya berbuah juga pokok limau purut akak ye. Lepas ni bolehlah digunakan di dapur mahupun untuk mencuci kepala :)

Cik Ecah said...

pokok daun limau purut kan kak???

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...alhamdullilah berbuah juga akhirnya yer...:)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salamk.zakie..
mula2 ingat pokok jambu..tgk daun rupanya limau purut.. dah mula berputik..
alhamdulillah,.,.:)

nadia rashid said...

Mcm bunga melor

QasehnyaRania said...

alahai daun limau purut.
buat tomyam bestnya. main petik je kan kakak..
selamat berpuasa kakak :)

Mimi Azirah said...

mesti seronokkan kak tgk hasil tanaman menjadi n tumbuh buah