Wednesday, April 22, 2015

Bukit ditarah lagikan rata

"Wahai anak-cucu Adam, janganlah sampai kamu dapat diperdayakan oleh syaitan sebagaimana mereka telah berjaya mengeluarkan kedua orang tuamu (Adam dan Hawa) dari syurga. Mereka dapat menanggalkan pakaian kedua orang tuamu (Adam dan Hawa) itu supaya kelihatan kedua auratnya" - (Surah Al-A'raf:23)                   

Tuang di atas katil

Susun ikut kepunyaan siapa.

~~ Sesekali buat sendiri apalah salahnya.~~


47 comments:

nur anis said...

saya paling lemau nak melipat kain..tapi kena buat juga...makin malas, makin menimbun...

Zee Suhaini said...

bab lipat kain ni ikut mood kak..kalo rajin lepas angkat terus lipat..kalo malas memang bertimbun la jawabnya..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Saya ada sebakul tak berlipat lagi kakzakie.. kain basuh semalam en suami yg basuhkan, yg kena lipat saya lah :)
Melipat kain memang lah malas tapi tak boleh ikutkan..
Saya dah ajar anak2 lipat baju sendiri dulu.. Alhamdulillah Nabil dah boleh lipat baju dia sendiri.. dulu teruk jugak skrg dah ok.. pandai pulak dia asingkan baju tido, pakaian harian, sikeciknya ehe :0 letak dalam drawer mana :)

siti alfakhishah aman said...

semak mata kak kalau tengok kain belonggok kak.. smlm siapkan 2 bkul sampai pukul 11 mlm..

aTieYusof Family said...

Salam Kak..
Kami tak lah byk pakaian nak dilipat sebab bertiga je kan..yg paling byk baju pun baju si Tumpis lah..hehe

idzwa kamaruddin said...

ERGGHH..TARAH BUKIT NI YG PALING MALAS..lipat satu rehat 5 minit lipat lagi rehat 5 minit lagi..kekekeke..

paridah said...

IBLIS ITU MENGHINAKAN KITA DGN MEMBUKA AURAT YG TERTUTUP...SEBARIS AYAT YG SGT MERMAKNA UTK DIFIKIRKAN BERSAMA...

KAIN BAJU YG DILIPAT ELOK2 LBH KEMAS DILIHAT..

Sura Mohd said...

selalunya bila dah melimpah bakul baru nak terhegeh melipat..sura dah tak cam dulu..dulu hari2 lipat kain..skrg ikut mood..haha..yg pasti hari sabtu atau ahad mesti clear..:)

Darling Pya said...

basuh kain suka
lipat kain lemau rasa nye

Nieyl said...

Singgah pagi...
nieyl suka cuci kain...
sidai kain..tapi x gemar sgt lipat kain..:P

Rapunzel Cikilolo said...

menutup aurat; insya-allah makin meningkat usia menuju kepada kesempurnaan.

wallahualam.

Mona Lea said...

paling malas lipat kain tapi kena rajinkan juga

❤Kamsiah❤ said...

terus terang..bab melipat kain baju saya paling 'berat' nak buat...tp terpaksa buat jugak..kalau dibiarkan makin menimbun la jawabnya

norhidana miswan said...

sapa yg dan, tlg2 lah melipat kain... itu konsep kt umah

εïзmummyHazaεïз said...

Penat nye nak tengok sendiri punye baju yg terlonggok kak... Hari cuti benda lain yg nak belek..

Uncle said...

Part ni saya ok. Basuh baju, lipat so far tak dak hal...seronok bila tak berselerak..

eelobor said...

dulu agak malas juga menjemur & melipat baju. hanya tau basuh jer (auto machine). hahaha...tapi bila pikirkan kepenatan isteri, apalah salahnya suami sama-sama membantu. anak2 kecil pun dah boleh didik dari awal untuk sama membantu...

Farah Waheda Wahid said...

senang hati melihat segalanya kemas...

Zaitun said...

Ingatkan kak zai sorang aje yang ada masaalah melipat kain rupanya ramai. kalaulah ada machine kan hagus.

iryanty ahamad said...

yan tak suka lipat baju...semua pakaian di hanger aje :-))

elly nadyra said...

perghhhh lipat kain
mmg tak abis2 la kije melipat kain ni

aji nugraha said...

rapih itu cermin kepribadian seseorang,,,Obat Rematik

amirah said...

amie bab lipat baju ni kena tggu mood sampai kak...tu ada lg 2 bukit nak menunggu di tarah..kalo time rajin..panas2 lepas angkat tu lipat..keh keh keh..

ami sihat2 aje kak..baru berapa hari naik kerja..baby alhamdulillah sihat dan semangat mcm mak dia..hehehe..cuma x sempat nak update aje

Inani Hazwani said...

nani kalau malas nak lipat tshirt pun gantung je. hahaha

Kayu Manis said...

Ada ni,ats kerusi blum lipat lgi....cmfirm ptg bru lipat....yg dlm mesin bsuh bru sidai..kt dobi smlm hntar...dibah punya...
ayookkkk....mlsnya...tggu cik dibah lipat....ni

Falsya said...

falsya nie kan kakak mmg payah nau kalau bab2 melipat kain nie..skang nie nak lipat kain kene ade org lain xleh berdua ngan qisya..sat lagi abis semua baju2 yg dh lipat die tarik pastu kecah2kan balik...T_T

aby said...

salam kz ..
suwi juga orak mampir keney ..
zaman sekarang banyak yg berpakaian penuh tp klu ngikut syariat ia umpama telanjang pula ..
selamat melipat kain ..

aby said...

salam kz ..
suwi juga orak mampir keney ..
zaman sekarang banyak yg berpakaian penuh tp klu ngikut syariat ia umpama telanjang pula ..
selamat melipat kain ..

Malinda said...

cuci dan sidai takde masalah tapi bab lipat tersangat la liat nak buat T____T kekadang anak2 ni pemalas kan main lagi kite dah tolong lipat pon 6 taun baru diorng nak angkat simpan dalam laci memasing.....

Nooriah Abdullah said...

kaknoor pun malas, lebih baik masak berjam2 tkpe hahaha

saniah ibrahim said...

sya ni kakzakie kena buat juga wlpun kdgkala angin malasnya dtng tapi nak harap kan anak lagilah mereka tak suka bab lipat melipat ni dibandingkan suruh membasuh atau jemur kain.Nak dibiarkan membukitlah jawapnya lagilah jika semua penghuni rumah ni balik...nak asing2kan kainbaju 7 org boleh pening kepala dibuatnya.

Nor Azimah said...

menarah bukitan baju yea kzakie..hi hi

Siti Rohaida Yusof said...

masa kecil mak memang biasakan kitorang lipat baju sendiri..Bila malam je,mak panggil untuk ambil pakaian masing² untuk dilipat sendiri.

Sham said...

skang ni keja membasuh melipat semua sy buat...org rumah pn naik segan tp sy ckp takpe buat sementara abang cuti panjang ni kita switch kerja-kerja harian...hee3...

Gee Lion said...

saya masih lagi mencari perkaitan antara bukit ditarah lagikan rata.. dengan pakaian.. huhuhu.. sekarang duk kat umah pon inilah rutin seharian kak zakie.. alhamdulillah, dapat juga spend masa dgn orang tersayang.. ^_^

nohas said...

lipat baju depan TV..quality time bersama keluarga..tak sedar..yg membukit dah jd rata..hehe..

Qaseh Vee said...

kadang2 rasa melipat kain ni mcm org bodoh . dah lipat , ambil semula dan pakai , basuh , lipat semual ... adeh .

Daddy Ziyyad said...

Nak meratakan baju melonggok membukit tu...yang mencabar kak! hahaha

Diana Rashid said...

kat rumah saya baju seluar semua pakai hanger je..tuala ,kain pelikat,kain batik tu je yang lipat..heheh...

Bunda a.k.a KN said...

Angkat dari ampaian/jemuran terus lipat...kalau bertangguh jawabnya...berlonggoklah...hehe

insan marhaen said...

Saya, selalunya lipat kain sambil berdiri jer..

Bila ibu_suri melihat saya begitu kekadang dia merengek... abang, sorilah... you yang kena lipat kain. i tak tolong pun.

Tapi kekadang bila saya malas.... nah, you lipatlah yang ni ( seluar kecik, tuala kecik, stokin dsb ).

Sorilah bang.... i malas...

Kalau dah kena penyakit 4 huruf ni, memang tak ada ubat...

he..he..

Hanis Azla said...

As-salam kak zakie..

Alhamdulillah.. di rumah saya melipat baju sudah jadi tugas anak dara.. mamanya hanya memantau saja.. :)

Normala Saad said...

E'eh, ingat ke kak sorang ja tuang atas katil...sampai dah malas dah nak susun dalam lemari masing2..guna katil bilik belakang buat tempat lepak baju..

Fiza Rahman said...

Baru jer tarah bukit weekend haritu. Ni dah mula naik meninggi balik bukit ☺☺

Mummydearie said...

Ahah, Kak... yang ini saya takda komplen. Datang sebakul, sebakul saya lipat penuh sopan. Sikit pun saya tak membebel. Sebabnya saya suka lipat baju. Tak tahulah kenapa ramai orang tak suka ek!

'Bukit' memang takda kat rumah saya. Yang ada cuma 'busut' je, itu pun hari-hari kena tarah :)

ummi aqilah (LM) said...

Aduhhh bab melipat kain mmg sy sgt lemau. Sobsss. Baru pikir eh dh dua bulan lbh x lipat kain. Ehehe

Apa pun syukur atas kurniaan Allah. Dlm stress layan perangai maid tetap meringankan beban jugak. Baby asik nak dgn ummi je. Huhuhu

Miz Eija said...

aiyak.... eija bertiga je tapi mcm berlima je.. haha seminggu skali je melipat baju bayangkan bukit tu akan tnggi mana.. haha jenuh nak tarah :p