Monday, April 20, 2015

Ikan goreng masak asam

Bila nama pun mak-mak pasti tidak dapat lari dari memasak. Apa lagi bila hari bersekolah dan hari bekerja untuk makan di luar sangat tidak berpeluang. Adik balik sekolah agama saja sudah jam 6:45 petang. Masa itulah biasanya mama sudah selesai masak. Siap-siap mandi sementara menanti maghrib kami makan sebab selepas maghrib adik sudah perlu ke tuisyen. Oleh itu untuk mendapatkan juadah ringkas dan cepat ikan goreng masak asam begini sangat mudah buat mama.

Bahan-bahan  - Sambil menghiris bawang-bawang, halia dan kunyit pastikan ikan sudah berada di dalam kuali untuk digoreng. Batang celeri hiris, cili padi belah (tak putus) dan tomato potong baji. Kalau besar boleh dapat 6 slice kalau kecil dapatlah 4.  Selesai ikan digoreng, tumis bawang-bawang, halia dan kunyit. Bila sudah harum masukkan air asam jawa dan serai yang dititik (tidak ada pula dlm gambar). Tunggu sehingga mendidih masukkan cili, batang celeri. Akhir sekali masukkan ikan dan tomato. Rasalah ikut kesesuaian. Aku biasa sudah tidak perlu garam sebab ikan sudah digoreng dgn kunyit dan garam. Letaklah secubit gula jika mahu.

Siap - Mendidih di dalam kuali lagi. Jangan tunggu tomato layu sangat (aku suka tomato yg rangup lagi). Angkat dan sedia untuk dihidang.
Sangat sesuai untuk remaja yang duduk sendiri. Bukan yang tinggal di asrama ye sayang. Buat masa ini belum ada lagi asrama yang membenarkan pelajar memasak. Kena tunggu ada undang-undang baru. Kak Reen dulu pun ada membawa rice cooker tetapi akhirnya kena akur dibawa balik semula ke JB. Mereka yang duduk menyewa di luar bolehlah. Lagi mudah kalau agak malas mahu memasak dua-tiga jenis lauk masukkan saja kacang bendi. Dua dalam satu. Mudah dan cepat. Sekali masak ada ikan dan sayur sekali. Bila mencuci pun hanya satu kuali saja.

~~ Masak waktu hari bekerja semuanya kena pantas.~~

52 comments:

TukangKebun said...

Wah puas hirup kuahnya.

aTieYusof Family said...

Salam Kak.. teringak terus kat babah Pa'e bila baca entry kakak ni..peberet dia masak macam ni..bertambah2 klu mkn.. simple & sedap kan..:)

Bbwana adienia said...

Erm..simple2 pun sedap ni Kak..suka hirup kuah..

Mona Lea said...

makan dengan nasi panas-panas memang sedap ni

Kakcik Nur said...

Masakan ringkas tapi sangat menyelerakan... :)

paridah said...

MASAK ASAM GINI SEDAP SGT TU..

Nieyl said...

Singgah pagi...
Simple je menu...tapi sedapppp :)

@na said...

emmm masakan ibu apa pun sedap...best!

Fazleyatul Aini said...

menu favorite ayah saya. selalu guna ikan parang
sedap hirup2 kan kak

norhidana miswan said...

sedap nih kak... lemak2masam gitu dia nyer kuah... dana suke

Kayu Manis said...

BEST KAK..NTI PTG NOR MASAK....

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedap tengok tu kakzakie.. boleh saya cuba petang nanti utk berbuka puasa.. ikan merah ada beli yg isi potong-potong tu :)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

kecurnya... sy tak pernah makan lauk ni

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...sedap lauk simple mcm ni lebih2 lg kak makan dgn nasi panas...:)

❤Kamsiah❤ said...

saya suka resepi yg ringkas mcm ni,..

nohas said...

cepat dimasak, sedap dimakan..lagi berkhasiat..makan dgn nasi panas, perghh..mau bertambah-tambah makan..

kesian adik, jadual seharian yg ketat..takpe, nak ambik UPSR tahun ni kan..

Siti Rohaida Yusof said...

masakkan yang pantas dan menyelerakan...

Rai OurKizuna said...

musim musim panas begini memang sedap makan yang simple2 macam ni kak.. masam2 sikit.. lega tekak..

Zaza Abdul Latif said...

memang kena dengan tekak saya lauk mcm ni kak.. makan dengan nasi panas sambil hirup kuah tu.. slurpppp

Fiza Rahman said...

Belum pernah try lagi resepi nih. Nampak sedap. Macam masak taucu jer ☺

Acik Erna said...

sedap nampaknya tu kakzakie..acik memang tak pernah masak asam ikan goreng ni..selalu masak kicap atau masak sambal ikan goreng je

nur anis said...

saya tak pernah makan makanan ni..nampak macam sedap..saya nak try nanti..thanks kak share resepi..

saniah ibrahim said...

Saya selalu masak camni kakzakie sbb iman suka sangat kuahnya yg masam2 tu,tapi tak taruk cili, iman takut pedas.

JaSSNaNi said...

Assalamualaikum kak.. :)
ni lauk kegemaran nani.. biasa nani masukkan biji sawi.. nani tak pernah masuk kunyit hiris.. nampak cam sedap pula kunyit tu.. suka makan ulam kunyit, nasi panas dan ikan goreng.. :) hehehe

eelobor said...

setelah bertahun isteri request nak cuba masakan saya, buat pertama kali saya mencabar diri saya sendiri untuk belajar masak. berpandukan bantuan google, saya dah berjaya membuat 3-4 jenis masakan sepanjang minggu lepas semasa isteri sibuk kat opis, selalu balik lewat malam. buat masa sekarang belum bersedia lagi untuk dia cuba masakan saya cuma untuk anak-anak jer. Alhamdulillah, budak2 tak reti menipu kan. Anak cakap abah masak sedap la. Hahaha....itu penguat semangat untuk saya terus belajar.

SalbiahM said...

sesuai masak bila nak cepat...nampak sedap ni kakzakie

insan marhaen said...

Suka masak yang begini tapi kalau masam sangat, jangan marah kalau saya mengenyit.

Kekadang saya terpaksa tinggalkan sebab tak tahan bila dah dua belah mata mengenyit...

he..he..

Zee Suhaini said...

makan ngan nasi panas memang bertambah jawabnya..
ooo akak letak serai yer..selalu zee tak letak pon..nak try la letak plak..mesti lagi wangi kan?

iryanty ahamad said...

kalau yan masak asam biasanya dengan bubur nasi..sedap

Inani Hazwani said...

sedapnyaaa :D

Puan Kutu said...

kakak zakie..peberet sy ni..suka makan dengan nasi pastu kuah byk2..sy biasa buat kosong ja..letak tomato bendi lg mabeles kan..Satu menu ja complete semua

Aziela said...

Dah ada kuah, ada sayur, pedas2 sikit, masam2 sikit...perghhh..sedapnya ni kak..

Mummydearie said...

La Kakzakie, terliur pulak. Saya tak pernah buat. Nanti nak cuba jugalah. Saya pun kalau hari bekerja, mengejar masa. Tak dan nak masak yang complicated bagai. Asal anak-anak dan suami kenyang makan, sudahlah. Kalau nak mencuba resepi yang 'vogue' tunggulah hari cuti bila penyakit malas tak menjelma :)

Uncle said...

Menu malam ni lah..

suka suka said...

Hmm sedapnya... nanti nak try lah... ikan tenggiri goreng kunyit kat rumah ni

Kniedaz said...

sedapnya..kalau saya, buh cili banyak hehehe

Ratu Hatiku said...

As salam kakak.. Ya Allah...terliur dibuatnya saya kakak...feveret saya mkn lauk yg mcmnie...wah...idea buat berbuka pose nnt nie... :P

Zaitun said...

Simple tapi sedap. Lagi bagus masak cara begini tidak menggunakan santan.

Diana Rashid said...

dah lama menu ni tak de dalam senari mingguan..nampak nya kena buat la jugak..dah nampak ni tetiba boleh terliur pulak..padahal perut dah kenyang ni..hahaha

aizamia3 said...

kalau kat rumah.. makan dengan dak Nuha.. saya makan tomato.. dak Nuha makan ikan.. hehehe..

sudipVSsenduk said...

Amma.. sedapnya!

Ann Ishak said...

saya suka menu ni kak, senang dan cepat je...kalau malas jugak ikan tu lepas goreng terus makan je :p

Bunda a.k.a KN said...

KN selalu masak juadah macam ni masa sahur bulan ramadan...2 dalam satu...cukup...sahur bknnya nak makan bayak sangat....lebihan ikan goreng masa berbuka tu tak membazir...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedapnya masakan ni akak. Boleh nak cuba juga macam ni.

Normala Saad said...

Dulu2 kat kampung , kalau sapa tak tau buat masak asam ikan ni..hai..nak kenalah kan...resipi turun temurun...tapi hubby kak lebih suka masak asam telur mata lembu...

Nor Azimah said...

Saya pun selalu masak camni kzakie...kalo lain pun sikit jelah...ishhh..camane kzakie bole curi resepi saya nih?
Bkn apa kak..saya kena goreng dulu ikannya baru anak2 mkn ikannya, kalau tk goreng ikannya hanyir, jawabnya tak laku lah..

idzwa kamaruddin said...

akak buat saya terliur la!hihiii...

Falsya said...

kakak!!...sedapnye..terasa mcm nak hirup jer..hehe

elly nadyra said...

hirup kuah dia panas2
sedap nih kak

Malinda Ismail said...

Makan sambil hirup2 kuah tersangat la sedap

ummi aqilah (LM) said...

Lajunya kakzakie masak.. Hebat!

Maid sy x reti nak lelaju. Klu goreng kentang pun dia ngadap kuali tu duk siram minyak mcm jaga kuah msk lemak la pulak. Kita nk cepat dia buat kerja main2 pulak. Stress betul.

aji nugraha said...

hmmmm lezatnya.... bikin perut keroncongan liatnya..




















Obat Tumor Herbal