Friday, April 24, 2015

Nikmat tuhan manakah yang kamu dustakan

Biasanya selepas berbuka puasa keinginan untuk makan lagi sudah tiada. Tetapi berbeza pula pada anak dara aku. Sewaktu berbuka puasa boleh pula teringin untuk menikmati mee kari dan tomyam di Secret Receipe. Oleh itu selepas berbuka puasa dan bersolat maghrib kami keluar ke tempat yang dihajati. Hari Jumaat hari mereka cuti jadi bolehlah berlama sedikit makan dan membeli keperluan yang dikehendaki. Adik mahu membeli buku rujukan dan mama pun bolehlah juga berbelanja mana yang patut untuk keperluan rumah.

Minuman - Pilhan semua tidak sama. Hanya Mak Zah dan adik sama. 

Springroll - Mama sudah kenyang. Mula-mula order satu set tetapi bila melihat anak suka makan papa order satu lagi. Habis dua-dua set kami makan.

Mee kari - Adik, Mak Zah dan papa makan mee kari. Papa tak puasa memang boleh habis. Mak Zah dan adik punya baki bungkus bawa balik.

Tomyam - Kak Meen makan tomyam. Bawa bekal nasi dari rumah. Nasib baik kami duduk di tempat yang tertutup tidak adalah yang nampak selain keluarga sendiri. Sambil makan senyum-senyum sebab manalah ada org makan di SR bawa bekal nasi macam Kak Meen. Bekas nasi masuk dlm handbag lagi.  Baki tidak habis juga bungkus bawa balik.
Fabiayyi'ala irobbikuma tukadzdziban. (Disebut 31 kali dalam surah Ar-Rohman). Nikmat yang diberikan masa muda, kesihatan, kelapangan, harta dan usia gunakanlah sebaik-baiknya. Bila telah datang yang lima lagi iaitu masa tua, sakit, sempit, miskin dan dijemput izrael segalanya tidak akan termampu oleh kita lagi. Hanya tiga yang membantu waktu itu iaitu sedekah jariah, doa anak-anak soleh/solehah dan ilmu yang ditinggal tetapi masih diamalkan.  


~~ Terpana mendengar berita hari ini yang mengatakan ibu tiri Barrack Obama menunaikan umrah. Kehebatan baginda rasulullah membuka hatinya menerima Islam agama fitrah ini.~~




44 comments:

Zee Suhaini said...

alhamdulillah..
gelak plak ngan kak meen..nak jugak carik nasi yer..hihiii..

Puan Kutu said...

bagus idea kak meen,bawak nasik dalam handbag.hehe..sy pun Malam tadi buka mee Bandung pastu tgh Malam sebelum tido repeat makan sekali lagi.alasan sayang mee tak habis,padahal dah kenyang dah tu.mana la tak gemuk,hehe

aTieYusof Family said...

Salam Jumaat kak...
Alhamdulillah selesai puasa sunat smlm..Isnin insyaAllah buat lagi...Kak meen bawa nasi dr rumah..haha..lawak lah kak meen ni...
*kes nenek Obama _ Iman tak dapat di warisi..

paridah said...

sedapnya springroll tu nampaknya...mkn nasi kenyang perut baru selesa nk tidur kan meen..
subhanallah hidayah Allah hak Allah memberinya kpd sesiapa saja.
benartu nikmati hidup yg singkat ini semahu kita semampu kita dgn beramal kpd-Nya sentiasa juga.

idzwa kamaruddin said...

terima kasih atas entry ni kak..

Aziela said...

Terlalu bnyk nikmat yg kita enjoy....tp bukan sekadar melayu mudah lupa, tp manusia yg mudah lupa. K. Meen perut melayu asli..hihihi

Miz Eija said...

Salam singgah jumaat kakzakie... wahwah meriahnya menu awakme semua... kak meen mcm uncle zaril kat mana2 mesti nak kena ada nasi hihi

Fazleyatul Aini said...

tomyam secret recipe memang sedap !

Nieyl said...

Singgah pagi...
Alhamdulillah...nieyl pun suka makan kat SR nie kak..biasa makan tomyam kung dia je..hihi..smlm buka puasa nieyl teringin makan rangka ayam je...hihi

siti alfakhishah aman said...

salam jumaat kak.. makan besar memang menambah selera kak.. mee kari nampak sedap sangat..

Siti Rohaida Yusof said...

kalau ikutkan tak boleh nak bawak masuk makanan kt SR kan kak..hehehe..pandai ye..Tapi tengok makanan tu semua lazat²...

❤Kamsiah❤ said...

layankan ja la permintaan anak2 sementara mereka punya selera utk makan,kan..

Rapunzel Cikilolo said...

huhuhu.

tom yam kung kt SR memang sedap.

kak meen mesti suka nasik rumah kan? sebab tu bawak merata?

dulu mas, memang suka nasik kosong yang masak kat rumah.

Kakcik Nur said...

Kakcik dan suami pun suka makan mee kari di SR sejak pertama kali menikmatinya di Kota Kinabalu (kes tak tahu nak cari kedai makan yang 'benar-benar HALAL pada masa itu) beberapa tahun yang lalu...

Semoga Obama yang konon namanya ada Hussin itu juga akan mendapat hidayah seperti ibu tirinya... Aamiin...

Mia Kassim said...

Boleh pula bawa nasi dari rumah mkn di SR ... hehe

Ann Ishak said...

subhanallah...kuasaNYA tiada tandingan

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Tak pernah makan kat SR ni kakzakie, saya hanya beli kek sahaja di SR tu..
Nanti nak bawa anak2 makan disinilah :)

Alhamdulillah, sampai juga ibu Obama tu menunaikan umrah.. Semoga Allah memberi hidayah kepada Obama pulak utk memeluk Islam pula..

eelobor said...

yer....ayat tersebut di ulang-ulang. tersangat besar maksudnya...

iryanty ahamad said...

:-)) idea yang bernas..leh tiru nie..untuk pnjimatan..

Tihara said...

tumpang syukur alhamdulillah,
okay jugak kan bawa nasi dari rumah :)

Mummydearie said...

Wah, sampai seludup nasi lagi ni :)

Saya kalau ke SR cuma lalu makan kek dan juga spaghetti. Lain tak berapa boleh terima pulak dek tekak ni.

nohas said...

belum pernah mkn mee kari SR ni..nmpak mcm sedap je..

*pernah baca di wikipedia, ibu tiri Obama ni memang org Islam, bapa Obama memeluk Islam selepas balik semula ke Afrika, wallahua'lam*

Malinda Ismail said...

saya tak penah order tomyam ketika makan di sr...kat tempat saya restoren sr nye terbuka jadi susah skit nak seludup nasik...kikiki...makan tomyam mesti ada nasi baru best =)

Falsya said...

hehehe...first time kakak, falsya dgr ade org bawak bekal nasik putih kat SR...hehehe..boleh dijadikan idea nie...;D

tuh la falsya pun ade baca jugak pasal ibu tiri obama tuh..quite surprise jugak la..sbb obama kan..anyway, alhamdulillah..

elly nadyra said...

tu dia bekal nasi dlm handbag
saya pun buat gak kadang2 kak hehehehe

Kayu Manis said...

Mmg mlm jumaat sllu jdi pilihn nk kluar mlm....sbb cuti esoknya...

klu pun tk hbis suka bungkus bwa blik...klu suami suruh hbiskn jer...

haha
bijak bwa bekal nsi...mcm dh pln nk mkn dgn tomyam...nyummm

Mayang ABDUL RAZAK said...

jimat skit kan kak min.. good idea betul

Sura Mohd said...

sempoi Kak Meen bawak nasi..hihi..
Kak..gambar air tu mengoda la..
Hidayah datang tak kira sapa..semoga ramai lagi yg dpt menerima Islam:)

Zaitun said...
This comment has been removed by the author.
Zaitun said...
This comment has been removed by the author.
Zaitun said...

Kak zai dan anak2 pun suka makan kat SR banyak pilihan,kek dia pun sedap2.

ANIM said...

haha..saya buka puasa ngan kuey teow goreng sendiri saja. betullah, mana lalu nak makan sangat bila usia dah meningkat ni.lagi2 bila puasa sorang2. anak2 lelaki payah nak ajak puasa sunat ni. rasanya kalau depa puasa, samalah ngan anak2 kakzakie tu. mcm2 kehendak di tekaknya..

waktu berbuka...waktu paling nikmat. walaupun hanya seteguk air..

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Qaseh Abadi said...

biasanya kalau puasa mmg tak makan banyak kan.. alhamdulillah keluar makan ramai2 sekeluarga mmg best

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...alhamdulilah rezeki dpt keluar makan bersama2 anak beranak...:)

suka suka said...

Alhamdulillah .. bernikmat nikmat kita dengan nikmat dariNya..

TukangKebun said...

Syukur Alhamdulillah ada kelapangan masa bersama-sama anak.

makchaq said...

Bila jenguk blog kakZakie beberapa kali jugak ada kisah kakZakie sekeluarga makan di SR, tentu makanan kat SR kena dengan selera kakZakie sekeluarga...

Betul kakZakie.. Nikmat tuhanmu yang manakah yang kamu nak dustakan...
Memang tak terkira banyaknya nikmat Allah pada kita..

Deanna Morni said...

Sy plg suka mee kari kat SR...sedap dan banyak..hehehe

Ahlam Miera Shafie said...

hehehe... xpernah lagi namapak org bawak nasi masuk SR..berani betui.. tapi sy pernah seludup masuk kuaci dalam panggung wayang.. pastu kena tegur broder dkt belakang sbab bunyi masa mkn kuaci kuat sgt..kihkihkih

Myra Jay said...

Alhamdulillah... sedapnya tengok..

Aisy Nasiha said...

Saya mencari artikel pasal sedara Obama ke mekah ni.. ai xjumpa pulak.. teringin membaca artikel penuhnya pulak ya..

Aisy Nasiha said...

Nenek dia kan yang pergi umrah ni? Ada artikelnya.. alhamdulillah jumpa..dah dapat baca

amirah said...

alhamdulillah...mmg anak2 suka makan kat SR ye..amie dah lama tak makan tgk gmbr akak ni teringin pulak..hehehe