Tuesday, April 14, 2015

Masakan kampung daun selom

Hari ini makcik sedikit sibuk. Jadi makcik ingin membawa anak-anak melihat cara makcik masak masakan kampung ini. Mudah dan cepat. Buat mak-mak pastinya pejam mata, campak-campak boleh siap hidangan. Tetapi apalah salahnya sekadar melihat paparan gambar yang ada.

Bahan yang digunakan - Daun selom yang sudah dicuci dan dipotong ikut suka, taugeh hijau (tak guna taugeh putih sebab makcik malas mahu membuang ekor taugeh putih),  cili padi, udang kering, bawang merah dan bawang putih. Tumbuk saja udang, cili dan bawang kemudian tumis. Masukkan sedikit garam dan secubit gula. Bila sudah keperangan masukkan kedua daun tersebut. Gaul sebentar sudah boleh angkat - tidak perlu lama.
Siap - Masuk dalam mangkuk taburkan ikan bilis goreng.

Cubalah resepi makcik ini anak-anak. Mana tahu ianya dapat membuka selera mak-ayah yang makan.

~~ Resepi kampung dengan diri makcik tidak boleh dipisahkan.~~


55 comments:

Kayu Manis said...

Resepi mak2 mmg terbaiklh...msklh apa pun kakkk..
air tgn k.zakie ni jrg2 dpt..
akn ku cooking juga nti...tq resepinya..

Mona Lea said...

resepi kampung juga yang sedap

Puan Kutu said...

kak zakie sedapnya.taugeh n selom memang paberet kt rumah ni..terima kasih resepinya..nti sy Cuba buat..

Kniedaz said...

tak pernah pulak goreng daun selom..selalu buat ulam je...

paridah said...

daun selom msk lemak cili api pun sedap ni..tq resepinya boleh dicuba.

Syida Rasyidah said...

baru tau boleh goreng. Selalu campur dlm laksa je. Hihihi

NEKCIK said...

uuuuiii masyallah kak..bau sampai ke setapak..silaakan bersama asam pedas sembilang

Siti Rohaida Yusof said...

sedapnya kak...kita tak pernah lagi masak daun selom ni...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

sedapnya resepi makcik.. tapi sungguhlaaa ya ampunnnn.. malunya saya tak kenal daun selom

lieyalatif said...

sedapnyeeee.... daun selom lieya suke...bau dan rase die tu kak zakie unik...buat kerabu sedap....lepas ni leh try resepi akak plak....makan nasi kering2 ni pun sedap nie....

Fiza Rahman said...

Nampak sedap. Thanks for the resepi kak.

norhidana miswan said...

sedap nih kakcik.... walaupun simple tp ini lah membangkitkan selera

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...resepi kg mcm ni la yg sedapnya...:)

Bunda a.k.a KN said...

Resipi kampong, simple, pembuka selera yang paling meletoppp..

saniah ibrahim said...

tak pernah pulak buat resepi camni ,lain kali boleh buat ,selalu buat urap tapi mkn sorang je ,semua tak pandai makan...masa arwah mak ada suka sangat dia daun selom ni.

saniah ibrahim said...

tak pernah pulak buat resepi camni ,lain kali boleh buat ,selalu buat urap tapi mkn sorang je ,semua tak pandai makan...masa arwah mak ada suka sangat dia daun selom ni.

Ratu Hatiku said...

Asslammualaikum kakak..lamanya x ziarah blog kakak..smoga kakak dan keluarga sihat selalu... Sedapnya daun selom..selalu ratah mcmtu je x penah plak goreng mcmni..blh la try nnt... :)

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Emmmm tengok pun dah meleleh air liur saya kakzakie... nak cuba buat juga lah.. sayur-sayuran ulam ni memang sedap kan.. tq share resepi kakzakie.. nak save dulu resepi ni :)

Zee Suhaini said...

nampak sedap kak..tapi kalo jenis yang tak makan sayur ni mampu telan airliur jer la..huhuu

Nieyl said...

boleh try nie...:)

Farah Waheda Wahid said...

tak pernah rasa dan tak pernah makan daun selom ni kak, macam nak cuba jer... he he he...

CikNaa said...

alahai sedapnya kak.. terliur pulak haihh..

Bbwana adienia said...

Wana suka makan masakan kampung..boleh bertambah banyak kali..huhu

Malinda said...

sedap kak lauk camni makan dgn nasi panas2 tak toleh kiri kanan dah =)

Kesuma Angsana said...

Salam, dtg menjengah bila ada sedikit kelapangan. Walau jrg bertamu, ingatan itu tetap ada dikalbu. Memang selalu buat kak, sebab Adik kan peminat no. 1 ulam2an ni...

@na said...

mudah ringkas berkhasiat
mesti try resipi ni kak...

Nurulhuda Abdul Latip said...

Saya kalau dapat ni makan dengan nasi panas laju je abis ni kak hehe

Falsya said...

kakak...sodap nie..makan ngan nasik panas2 pastu ikan goreng garing n panas..

nnt falsya nak ke muar..husband falsya ade hal..bile xsure lagi..tp mmg akan singgah jpo..nnt kalau smp sana falsya kol kakak okayh..insyaAllah..;D

Nor Azimah said...

Kzakie..apsal da udang kering? Dah viral dah pasal proses buat udang kering yg kotor tu, siap pijak2 dan tergolek2 anjing atas udang kering tu, nnt saya wasap akk ye

Uncle said...

Adoi...tengok ni saya pulak teringin nak makan labu masak lemak! Adoiyai...

Rai OurKizuna said...

daun selom ni kami biasa guna dalam nasi kerabu..taktau boleh masak gini.. hehehe

MyStory Pic said...

mesti sedap tuu.......

IbuNoey said...

resepi terbaik.semalam baru je masak taugeh hijau a.k.a. pucuk kacang.

Sylarius Yusof said...

Resepi yang mudah dan ringkas, tapi cukup berkhasiat. Banyak makan ulam ni memang bagus untuk jaga kesihatan.

Daddy Ziyyad said...

Simple...tapi pasti menyelerakan kak zakie...:)

Saya selalu dgr nama daun selom..tapi rasa rasanya tak pernah makan...hahaha

Amsran Sanuin said...

copy ..utk try masak.. di rumah... follow terus blog ni...

Shaiful Zaidi said...

salam akak....lama saya tak merasa kerabu daun selom...sedap tu..

Zaitun said...

Boleh cuba ni tentu sedap masakan kampung. Terima kasih kakzakie.

Semut Senyum said...

Woaah... mcm menarik je resepi simple ni.... tapi tak pernah lagi makan daun selom tu.... =D Tq share resepi.. =D

Diana Rashid said...

tak pernah masak style gini..saya nak cuba la..ni makan saja pun sedap kak..lagi2 ikan bilis garing macam tu..sedap..

Nizam.Ariff said...

Hmm...nampak mengancam...nak suruh wife buat la ....

ANIM said...

guna tauge kampung tu yang tak tahan tu...bukan senang nak cari. buat sendiri ka kakzakie...

p/s kat sp ni...boleh cari udang kering buatan orang kita

QasehnyaRania said...

assalam
sedapnya.
tp mana nk cr rauge kg tu kakak

Fifi Nadhrah said...

kecur liur tengok..

Mummydearie said...

Kak, ni mak budak nak tanya~ taugeh ada warna hijau ya? Huhuhu.... *malunaktutupmukadengantangan*

Satu lagikan kak, bila tengok daun ni agaknya inilah daunnya yang kakak saya gaul dengan kelapa parut, udang kering dan udang segar kecil-kecil tu kot. Nampak macam serupa jerk. Of courselah saya tak ambil port pasal daun tu. Saya cuma mengerjakan udang jerk sampai licin :)

aTieYusof Family said...

Salam Rabu kak..
moga sihat hendak nya..lama sgt tak kemari...hehe
wah! sedap2 makanan kampung..memang peberet sy.. kat sini mcm susah nk jumpa daun selom ni, padahal sy suka sgt mkn..:)

Fatin Mraz said...

best juge nmpknya,
selalunya saya makan gitu2 jer.. buat ulam..nt leh try la resipi kak zakie nih

Miz Eija said...

kakzakie... masakan kg ni kadang2 buat selera meletop2 kan.. selum ni sedap... mkn ulam mentah2 pun oohsem :)

TukangKebun said...

Tukang kebun malas nak buat taugeh sendiri walhal tak susah.
Jarang beli sayur di pasar.
Sekali minggu lepas anak tanya taugeh tu apa mama? Erkkkkk....

Memang selera tu dengan nasi panas.

TukangKebun said...

Tukang kebun malas nak buat taugeh sendiri walhal tak susah.
Jarang beli sayur di pasar.
Sekali minggu lepas anak tanya taugeh tu apa mama? Erkkkkk....

Memang selera tu dengan nasi panas.

hainom OKje said...

Kanda apa ke nama taugeh hijau tu....ada nama dia kan. Oh kanda suka buh bilis goreng atas sayur yer...dinda kalau dab ada udang kering, makanya tak de dah ikan bilis tu

Rapunzel Cikilolo said...

terbayang rasa rangup-rangup.

betul ke?

Amanda Suria said...

SA baru tau lauk kg yg ni...sebelum ni x tau....ermmm bokeh cuba nanti ni kak

iryanty ahamad said...

nie ada nasi panas2 mmg sedap kan kak

ummi aqilah (LM) said...

Tq kakzakie sudi share resepi