Monday, April 6, 2015

Emak guru terdekat kami

Walaupun Allahyarhamah emak bukanlah wanita yang berpendidikan tinggi, tetapi semangat juangnya sangat tinggi. Mempertaruhkan ketajaman pemerhatian matanya, kehalusan dan ketelitian dalam membuat kerja tidak ada satu pun anak yang mampu mewarisinya. Kemiskinan keluarga membuat Allahyarhamah mak bertambah peka dalam menangani apa jua yang perlu dihadapi bersama pasangannya, bapak bagi mempastikan anak-anak mereka berada dalam keadaan lebih baik dari apa yang dialaminya.

Hormat dan sayangnya mak pada bapak, sehingga kami sebagai anak-anak pun dapat melihatnya. Kelembutan mak bercakap dengan bapak juga tidak ada satu pun anak yang mampu berbuat demikian. Perlakuan mak terhadap bapak ingin kami ikuti tapi bagaikan tidak mampu untuk istiqomah. Sesekali mungkin boleh tapi untuk setiap waktu rasanya memang tidak mampu. Membutangkan baju kemeja yang bapak sarungkan ke badan, sepukan minyak wangi dan minyakkan rambut semua itu masih terbayang di pelupuk mataku ini.

Masa terluang mak lebih banyak dengan membersihkan halaman dengan himpunan pokok bunga kertas, bunga janda kaya, bunga orkid, kaktus dan pokok bunga puding yang masih membayang di mata kami anak-anaknya ini. Lebihan kain atau perca tidak pernah dibuang dengan sia-sia. Semuanya akan digunting, disusun dan dicantum menjadi satu hamparan yang besar. Kalau orang berduit rumah bersilingkan siling cantik tapi rumah kami sekadar mampu dengan hamparan kain berwarna-warni, berbunga-bunga hasil perca yang emak jahit.  

Sebenarnya aku terkenang semua itu ketika menjahit cantuman kain yang mahu aku jadikan cadar. Untuk dijadikan langit-langit semua rumah sudah bersiling termasuk rumah bapak sekarang ini pun. Kain ini aku perolehi dari salah satu customer aku di Bukit Batok. Anak dia merupakan pembekal langsir di kebanyakan hotel di Singapore, jadi apabila banyak lebihan kain dia berikan kepada aku. Untuk dijadikan selimut tidak sesuai. Oleh itu hari Ahad bila bersendirian (hubby kerja dan anak sekolah) aku buatlah kerja menggunting dan mencantum ini.

Susun - Selepas digunting semua kain mengikut size yang sama, jahit tepi dan susun untuk mencari corak yang rasa sedap mata memandang. Mula-mula niat di hati mahu menggunakan tiga warna kain tetapi  kemudaian aku rasa yang satu jenis kilat seperti kurang matching. Kotak-kotak coklat itu tikar bukan kain tau..:)

Hampir siap - Akhirnya daripada tiga jenis dan warna kain, dua saja yang aku gunakan sebab lebih cepat dan mudah ketika menjahit. Keduanya dari jenis material yang sama. Ahad depan bolehlah aku membuat ropol bahagian tepi menggnakan kain yang lebih lembut. 
Untuk mewarisi kerajinan mak dengan menggunting kepada saiz yang kecil tidak termampu olehku. Menggunting saiz besar-besar cepat siap, jelas itu yang membezakan betapa aku tidak teliti seperti Allahyarhamah mak. Anak-anak aku sehingga kini belum seorang pun kelihatannya mampu mewarisi apa yang nenek atau mama dia buat ini. Doakan moga Allahyarhamah mak aku ditempatkan bersama kalangan mereka yang beriman dan tenang di sana. 

~~ Khususon ila ruhi Almarhumah Neema Bt. Latif - Al-fatihah....~~


37 comments:

TiranaAduka said...

Salam Bakyuku...

Alfatihah.......


Kabare....wes sui orak merena...sibuk banget...akeh kerjanan ney...

Masya said...

moga roh arwah mak tenang di sana .... alahai teringat embah sy pun buat gini jgk utk letak kat silling katanya biar sejuk ..

Siti Rohaida Yusof said...

teringat rumah lama atok,memang dalam bilik ,mesti ada kain ni kan...

idzwa kamaruddin said...

sedih la pulak hati ni kak..

Yana Shaiful said...

Al-Fatihah..moga roh arwah mak akk tenang disana..

Tringat mak kita kat kg plak..xsabar nk blk hujung bln nii..

❤Kamsiah❤ said...

sebak membaca entri kak zakie ni..teringat pada arwah emak saya ..

norhidana miswan said...

dulu2 masa dana kecik2 kt kg takde siling mcm skrg mak ngn arwah nyai pun selalu bt siling ngn kain perca gini ada mcm2 bentuk n color... dana suke...

kadang mak kalu rajin dia jdikan lap kaki ngn perca2 nih kak, tak pun bt alas tilam2 lama...

Inani Hazwani said...

semoga arwah emak akak damai di sana :)

nur anis said...

mak saya pun rajin buat macam ni..nampaknya anak dia yang ni pun sama macam anak-anak akak kot..hehe

alfatihah untuk arwah mak akak..

babYpose said...

comel kak zakie ni, dalam sayu ada selingan pula tentang yang petak tu tikar bukan kain haha. saya suka quilt duk perhati la.. ye kak zakie moga merindui arwah dalam doa dan makin redha. Al-Fatihah

Nurulhuda Abdul Latip said...

Moga arwah mak dicucuri rahmat, Al fatihah..Cantik perca tu, akak nak buat apa? Alas meja ke? Dulu arwah nenek saya pun dia gunting semua kain perca tu gabung2 kan dan buat selimut..Sampai sekarang kitaorang simpan lagi tau..

paridah said...

RAJINNYA MENGGUNTING N MENCANTUM N MENJAHIT CANTIK PUASHATI HASIL KERTA TANGAN SENDIRI...SEMOGA ALLAHYARHARMAH BUNDA KAKZAKIE BERADA DIBAWAH LINDUNGAN N KASIH SAYANG-NYA AMIN..

Rai OurKizuna said...

semoga tenang roh mak kakzakie di sana..

saya memang tak berapa nak rajin menjahit.. takde bakat langsung..

iryanty ahamad said...

alfatihah....

arwah nenek yan selalu buat cantum kain ni untuk buat syiling atas...

Falsya said...

sedihnye entry kakak nie..

al-fatihah buat arwah mak..

Kayu Manis said...

oo akak nak buat langit rumah...tau sgt ni..ada stgh kat kmpung mmg perca kain jadikan siling...skrg ni agak tak ada langsung kan... siling kain...ada juga guna plastik biru...bila hujan, bocor, penuh dgn air...
kt kampung nor msih ada lagi..anak2 tgok jakun sikit...

semoga roh emak akak di tempatkan dikalangan org2 yg solehah.

Puan Kutu said...

patutlah kakak pandai menjahir,mewarisi bakat dari Allahyarhamah mak kakak rupanya..begitu Julia seorang ibu seperti mak kakak..bak bidadari pekertinya.

saniah ibrahim said...

Al Fatihah utk arwah mak kakzakie
sya ada juga jahitkan cantuman lebihan kain utk selimut Iqa yang minta sngt.,dilapiskan pula dengan kain berbunga biasa..tapi samalah cam kakzakie kata tak mampu nk potong kecil2 sperti mak kakzakie buat tu...

Mizz ErMa said...

ya ampun..kreatifnya akak.. ok lah tu, sekurang2 ada jgk bakat dari arwah mak..x byk, sikit pon jadilah..hihi

Nieyl said...

Wah!kreatifnyer akak....

Al fatihah..

Uncle said...

Cantik tu kak...buleh meniaga tu...

Cik Ecah said...

pesyen dulu2...bila pandang siling rumah tu cantik jer...mcm2 corak ada kan kak..pandai akak buat..

eelobor said...

terus ingat mak bonda kat kampung...ari nie lagi sekali ke HUSM. nasib baik ada si bongsu...

Diana Rashid said...

Rajin nya kak.Akak guna mesin jahit ke?kalau guna mesih jahit pun setengah hari jugak nak buat ni..kan??saya pun nak kena beli mesin jahit la..mudah kerja...:)

Gee Lion said...

Orang zaman dulu tak perlukan degree pun untuk jadi suri rumah berjaya.. Hurmm.. bahkan kemahiran yang mereka miliki itu jauh lebih bernilai... Lebih bijak menjaga rumah tangga, lebih berjaya mendidik anak-anak. Dulu arwah mak pun pandai menjahit, menggubah, menggunting rambut, menyulam.. dan menjadikan kemahiran tersebut untuk membantu menjana pendapatan keluarga. Tak dinafikan kemahiran ini sangat membantu dalam membentuk perniagaan. Ada produk, ade keuntungan jika kena caranya. But now, sebagai anak.. hanya bergantung pada pendapatan statik setiap bulan. Well, sekurangnya ada.. Syukur..

Nor Azimah said...

Salam kzakie...mmg sedih sayu, rindu bila terkenang arwah mak kita kan...terbayang apa yg dia buatkan utk kita...sungguh kasih dan pengorbanan sorang ibu itu terlalu besar...saya plak rasa tak mampu nk jadi ibu terbaik utk anak2, selalu terpikir, anak2 aku sayangke kt aku..sbb aku ni selalu baran je ngn diorg...sedih..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Kak Zakie...teriungat kat Arwah Mak atie...Arwah pon suka jahit cebisan kain camtu...buat gantung kat rmh kg...kdg2 klu kainnya cantik..buat selimut.Mmg Arwah Mak sungguh rajin spt Mak kak zakie jg.
Semoga Arwah mak kita dicucuri rahmat.Al-Fatihah

Bin Muhammad said...

Selain dari mencantum perca kain spt diatas, mak juga suka buat bulat2 kecil dari perca kemudiannya dicantumkan. Remeh tapi hasilnya sangat menarik!

Apabila semakin tua ni semakin terkenang pula masa kanak2 dulu bersama mak dan ayah... huhu.
Alfatihah buat mak Kak Zakie...

elly nadyra said...

saya juga tidak mewarisi kepakaran mak saya menjahit, mengait dsb

betapa ruginya saya
tapi mmg saya tak minat kak
dah saya cuba
berkali2 belajar
tapi masih belom minat

Mummydearie said...

Alfatihah. Semoga allahyarhamah ditempatkan bersama-sama orang yang beriman. Sedih bila terkenang zaman dulu-dulukan, kak.

Saya personally tak tahu macamana bentuknya kain ni bila diletak di siling rumah. Tak boleh nak bayangkan. Tapi yang saya tahu, akak ni memang masih lagi mewarisi bakat mak akak walaupun bukan 100%. Dapat anak-anak macam saya, habislah semua bakat tu hilang ditelan masa, kak. Lagi sedih...

Malinda Ismail said...

Semoga arwah mak akak ditempatkan diantara orang2 beriman...dah dicantum2 begitu cantik pulak...dulu rumah mak dikampong pon buat camni sebagai siling utk elakkan kepanasan zink....

Malinda Ismail said...

Semoga arwah mak akak ditempatkan diantara orang2 beriman...dah dicantum2 begitu cantik pulak...dulu rumah mak dikampong pon buat camni sebagai siling utk elakkan kepanasan zink....

TukangKebun said...

Bila KakZakie buat perbandingan dengan arwah emak Zakie.
Diana pun teringat sekarang ni bila Diana ambil alih jaga kebunnya tak terbuat rapi macam mak buat.
Habis kebun dia jadi hutan.
Rumah pun jadi tunggang-langgang.
Rumah mak dulu kemas dan bersih.
Orang-orang dulu pandai berjimat kitar semula, generasi sekarang ada segilintir pakai buang semua nak baru je.

Fifi Nadhrah said...

Allah hu akbar.. teringat arwah mama saya.. saya tak mampu jadi sehebat die.. :(

hainom OKje said...

Rajinnya kanda ni tau.....
Adalah jugak tu menurun kerajinan arwah mak kanda....kalau tak rajin manakan jadi cadar yg mcm dam tu tau...

Amanda Suria said...

Teringat arwah nenek..dia pun rajin....mmg zaman dulu kain perca x dibuang...dibuat tabir

IbuNoey said...

Al-fatihah buat Allahyarhamah mak akak.bila baca kelembutan dan kasih sayang arwah mak akak terhadap bapa akak,teringin juga nak macam tu.tapi memang sukar nak buat,kak.

IbuNoey pelik bila akak cakap pasal tikar tu.sekali tengok betul-betul gambar tu,eh,yelah..kain tu dibentang atas tikar.hehe.