Wednesday, April 8, 2015

Tahukah anda buah apa ini?

Bergayutan

Masam!

~~ Tanpanya pasti resepi asam pedas tidak menjadi.~~

60 comments:

Zee Suhaini said...

kalo kitorang panggil celagi ke selagi..tak tau arr ejaan...hiihii..
yang masak sedap ni kak..manisss

paridah said...

TEMPAT KAK PANGGIL ASAM JAWA JER...BUAHNYA YG HAMPIR MASAK SEDAP DI MAKAN, MANIS RASANYA..ISH ..DH TERLIUR PAGI2 NI..

Kakcik Nur said...

Buah asam jawa. Ada ornag boleh makan macam tu je macam makan mangga (tapi bukan kakcik, sebab kakcik bukan peminat yang masam-masam - kecuali asam pedas). :)

❤Kamsiah❤ said...

bauh asam jawa..kat kelantan dipanggil 'celagi',...sedap tu kalau cicah dgn garam halus hehe

Semut Senyum said...

ADOI LAA... first time singgah sini, dah rasa kecur air liur ni haa.....
favaorite jugak buah asam jawa ni...
Saya boleh makan mcam tu je.. yang masam2 tu. heheheh. sedaapp... =D

Miz Eija said...

asam jawa.... lama dah tak nampak pokok dan buah nya... dulu kecik2 kat kampung selalu ada.. skrg nampak bangunan ja T_T

nohas said...

asam jawa..yg kt Malaysia, masam rasanya...di Thailand, ada yg manis..

idzwa kamaruddin said...

asam jawa!

Mayang ABDUL RAZAK said...

asam jawa kan kak

norhidana miswan said...

heheheh mestilah tau kak... asam jowo nih... mmg tanpanya asam pds tak menjadi

Siti Rohaida Yusof said...

asam jawa...kat kampung kita ada lagi buah ni...

psst..dulu masa kecik² asyik kerjakan buah ni je..heheh

saniah ibrahim said...

lebatnya buah asam jawa tu kakzakie...kat depan asrama sekolah Iqa ada pokok ni tapi takde lah buatnya bergayutan camni.

Daddy Ziyyad said...

buah asam jawa :)

redza said...

buah celagi

Bunda a.k.a KN said...

Buah asam jawa kan KZ....ee masam...tengok gambar jer pun dh ngilu gigi dah....

Sememangnya KN ni kurang dengan buah2 masam ni...kalu dah dimasak boleh jer...

Salam isnin KZ dan semua pengunjung...

Zaitun said...

Mulanya kakzai ingat buah kerdas bila diamati baru tahu asam jawa.

hainom OKje said...

Elehhhhhh dinda taulah kanda,....Buah Asam jawa kan...

Aziela said...

Buah kerdas ker kak?

Aziela said...

Ok, baru peradan, masam. Confirm asam jawa...haha

Mummydearie said...

Asam jawa!

Yeah! Betulkan, kak? Kalau tak betul, kesian tau saya!

Ini saya kenallah sebab pernah pegang dengan tangan. Biasanya bab-bab tanaman ni memang tak kenal memanjang *_*

aizamia3 said...

Buah asam jawa..
kecur liur jadinya..

imm hassan said...

buah asam jawa.. imm panggil buah celagi.. masa pregnant adik hana, ni lah satu2nya buah yang imm ngidam huhu..

Bunda a.k.a KN said...

Hari rabu lah....hee silap...

Nieyl said...

Ini asam jawa...

kalau masak asam pedas tanpa nyer..alahai...baik x yah masak asam pedas..kan..kan... :)

Sura Mohd said...

buah asam jawa..orang Klate panggil buah Celagi..geram pulak tengok.. meriah buah tu kat pokok..:)

Sura Mohd said...

buah asam jawa..orang Klate panggil buah Celagi..geram pulak tengok.. meriah buah tu kat pokok..:)

Inani Hazwani said...

asam jawa kann sebab dekat rumah wan ada

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

masa duk umah lama dulu ada.. tapi tulah.. tak pernah pulak terfikir nak proses jual.. kalu tak dah bleh jadik usahawan asam jawa.. hehehehe

Angah said...

asam jawa...dulu masa school ada pokok asam jawa kat belakang asrama, masa zaman tu asam jawa pun habis kena bedal buat macam makan coklat je....hihi

Rai OurKizuna said...

kecur air liur dibuatnya.. hehehe

Rinna said...

Byknyaa buah asam jawa.. sedap..masam2 gini.. :)

Falsya said...

asam jawa...ehehehehe

CikSiti said...

asam jawa!

UmmuAidan-Arissa said...

tengok buah nie tingat zaman peknen..:)

iryanty ahamad said...

asam jawa..suka makan buah nie..masam2 sedap..kecur air liur...

Gee Lion said...

tengok je rasa dah kecur air liur ni.. dia punya effect mcm tengok buah pelam.. hehehe ^_^

Acik Erna said...

kakzakie ada pokok asam ke

Kayu Manis said...

Asam jawa...byknya yg nostalgia...ingat lgi...nyilu dgn msm nya...byk khasiat ni... ubt kurus...

Puan Kutu said...

buah asam kan yg org buat Asam jawa tu kakak zakie

Tihara said...

pokok asam jawa kan..pokok ni banyak kat MARDI serdang dulu..
selalu kutip atas padang rumput :)

Diana Rashid said...

rumah mertua saya ada ni..tepi rumah je..tapi tak suka makan sebab kulit dia buat saya rasa ngilu...kalau ada orang tolong buang kulitnya saya makan la..:)

Sayap Biru said...

Asam jawa @ tamrin @ asam gelugur

mmm sedap nya kalo dapat yang masam manis tu ..

Ummu Madihah said...

Salam Kakzakie,

Tengok je celagi ni kecur air liur!

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie....buah asam jawa ni...:)

lia ummiirfan said...

assalamualaikum kakzakie.. lama tak jenguk sini.. ni lia kenal buah ni.. buah asam jawa.. kat rumah opah kat kampung ade ni dulu., masa kecik-kecik lia amik sendiri buahnya, kopek kulit makan gitu.. hihi..

Malinda Ismail said...

geramnyeeeee...lebat buah asam ni,teringat dulu mase kecik2 selalu petik asam jawa muda yg masih nipis2 tu mase nak gi mengaji...sedap masam2 rangup...

Rtp Farra Arisha said...

Emmm sedap!!! It's been awhile since I ate this. ;)

abuikhwan said...

assalamualaikum kak,
oo tu 'tamar hindi' ..kat tempat saya digelar asam jawa...hehe

Kakzakie said...

Teman-teman semua..

Betullah itu buah asam jawa. Rumah embah(atok) akak dulu ada. Gambar yg kakak captured ini ketika mengikut hubby kakak buat projek di Kluang. Depan asrama sekolahnya banyak pokok asam ini. Jadi kakak minta kebenaran untuk mengambilnya. Baaaanyak sangat kalau tengok pokok yg berderet dgn buah bergayutan memang geram.

Terima kasih semua yg sudi memberikan komen:)

Bitt (double IS) said...

asam jawa saya panggil... saya pernah petik masa tungggu anak balik sekolah...hhehehe layan makan mcm tu je dah sedap...

Ezy Loy said...

asam jawa!
ade org pgl celagi..
haha..
mcm2 name..

@na said...

arwah nenek suka buat jeruk buah ni...jeruk pedas...memang sedap kak

nhhas said...

hihi...dah lama x jumpa buah asam ni

elly nadyra said...

saya panggil pokok asam jawa je

Amanda Suria said...

Dulu masa kecik2 suka gait buah ni dengan galah..ambik yg dh betul2 masak...asam jawa namanya....

Fifi Nadhrah said...

sedapnye.. asam jawe!~

TukangKebun said...

Tempat kami berteduh setelah penat berbudi pada tanah.
Kalau hujan pun masih dapat memberi perlindungan supaya tak kuyup.
Rajin berbuah setiap tahun.
Kalau di sini awal tahun selalu musim buahya.

Deanna Morni said...

tgk gmbr jer dh kecur air liur....masammmmm...hik hik hik

Adila Khairy said...

buat cili kicap+garam+gula+belacan sikit, pekat-pekat, pastu potong celagi ni kpd 2 bahagian (belah di tengah-tengah), buang bijinya, dan letakkan cili kicap pekat tu atas dia, dlm lubang-lubang biji tu... perrrghhhhh... terangkat, kecur air liur nih.. :)

masam gile tp mmg masyukkk sgt makan. hehehe..

IbuNoey said...

asam jawa..erm,rasa macam ada masam-masam je dalam mulut ni.hehe.