Saturday, April 25, 2015

Santai Sabtu - Orang bukan kucing

Kehidupan seharian tidak dapat lari dari pelbagai rasa ingin tahu, memberi jawapan, memberikan pendapat, musykil, curiga dan sebagainya. Tetapi ada kalanya pertanyaan yang kita mahukan jawapan yang diharapkan hampa bahkan mengundang derai ketawa semua yang ada.

Kisah yang terjadi ketika di dalam perjalanan untuk keluar berbelanja. Sambil mendengar radio yang bersiaran di dalam kereta tiba-tiba papa pula memberhentikan kereta secara mengejut. Semua terkejut sama. "Siapa tu papa?" hairan sebab ada pemandu basikal sesuka hati tidak pandang kiri dan kanan ketika melintas jalan. Boleh pula senyum-senyum sambil angkat tangan sebab rasa bersalah agaknya. "Oranglah" senang jawapan si papa. "Memanglah orang takkanlah kucing naik basikal pulak ". Semua ketawa. Sebenarnya jawapan dikehendaki seperti "Oh.. kawan masjid papa." Atau mungkin " Agaknya orang taman sebelah." Jawapan begitu rasanya lebih memuaskan hati sebab melihat lelaki itu melambai tangan ke arah papa.

Meow - Macam kucing ini senang tidak perlu banyak berfikir. Adik panggil Mimik. Kucing macam ini mudah saja, whiskas yang tidak digemari dia makan sikit, lebih suka frieskies. Pandai jimatkan duit tuannya sebab frieskies lebih murah. Aku yg geli selalu terpaksa mengelak-ngelak. Anak punya pasal biarlah dia menumpang manja.
Biarpun sekadar seekor kucing tapi bila sudah terbiasa dia pun tahu yang mana satu dia boleh bermanja. Kalau nampak kelibat aku kucing ini akan mengelak pergi ke tepi. Dia tahu tuan yang satu ini takut padanya. Tapi dengan penghuni rumah yang lain bukan main manja. Kalau aku tuangkan makanan di dalam bekas pun dia tidak akan segera datang tetapi jika adik yang mahu memberi makan, baru mendengar goncangan makanan di dalam bungkusannya pun sudah datang menggesel-gesel kaki adik. Itu yang buat aku geli dan meremang bulu tengkuk.

~~ Tidak ada manusia mampu membaca apa yang ada di dalam hati kita.~~




28 comments:

paridah said...

selamat berhujung minggu kakzakie...heh..heh..takut didekati kucing ya..

siti alfakhishah aman said...

kita pon geli kucing.. tapi kucing ni macam tau kalau manusia tak suka dia kan.. lagi dia suka meleset2..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Kakzakie sama dgn anak saya najeeha, menjerit2 Kalau kucing dtg dekat, yg tak tahan Kalau Kat kedai mkn.. tak senang dia nak mkn, smpi saya kata, jeeha bersila aje atas kerusi, berlainan dgn nabil Dan nabilah, habis Di gomol2 nya kucing,
teringat lah ptg semalam saya balik kerja, dgr en suami membebel, sebelum tu en suami ada masej, ambil budak berdua tu dari sekolah, jadi. saya tak ambil lah. ptg tu nabil buat hal, dia pergi mandi nya hamster nya... sudah kesejukan hamster tu, membebel lah en suami, nanti mati mcm mana nabil.. takut jer nabil hamster tu mati ;)

Siti Rohaida Yusof said...

samalah kita kak..mmg tak rapat dgn kucing....

aTieYusof Family said...

Salam kak..lucu jg jawapan papa tu..hihi.. yalah buar terkejut bila tiba2 melintas tu kan.. nasib tak apa2... ohhh..sy pn geli skit klu kucing dtg dekat..tk biasa.. klu en suami plak alergik bulu kucing..so mmg takde kucing kt rumah..Tp Pae mmg suka kucing..pantang nmpk dia mesti nk pegang..hehe

aby said...

salam kz ..
jwp wong lanag memang koyo ngono.
males arek njawap dhowo2 ..
psl kucing ..
wes slalu crito kucing la ..
seng penting jogo with ..passion yor

saniah ibrahim said...

kak zakie nanti dah terbiasa taklah takut lagi dengan kucing tu...
kami skeluarga ni smua suka kucing tapi Fateha alergi dengan bulu kucing...habis satu badan gatal2 dan keluar bintik merah ,payah pula nak pulih ,kdg sampai berparut2
kucing yg tido rupa tu mengikut info yg sya tahu ia cukup selesa dan selamat apatah lagi dimanjai anak2 kakzakie.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...alhamdullilah nasib baik tiada apa2 yg berlakukan...:)

Zaitun said...

Dulu rumah kak zai banyak kucing kepunyaan anak lelaki tapi bila dia pindah habis diangkutnya semua kucing tu. Kesian adik2 yang sukakan kucing juga.

Memang betul kakzakie kucing pun tahu siapa yang lebih suka dan sayang pada dia.

Myra Jay said...

Dulu myra tak terbiasa dengan kucing, lepas kawen asben suka kucing, kalau keluar dr rumah je mesti kucing akan datang ke suami, kalau MJ kadang endah tak endah je.
Tp sekarang kucing da ok.

Nooriah Abdullah said...

dirumah pun banyak kucing, tapi kaknoor agak kureng lah dgn kucing ni, anak2 je suka belai2 heee, bukan tk suka sngt cuma geli lah nk pegang

ANIM said...

don't worry kakzakie..bukan kakzakie saja yang penggeli kucing..
kawan saya pun geli yg amat walaupun suami dan anak2 cukup suka kucing. sampai satu rumah kena pasang jaring takut kucing masuk rumah..
dia boleh melompat naik kerusi macam saya yg takutkan tikus..
haha..normal tu..

Rapunzel Cikilolo said...

hihihi.

favorite mas kucing ni. asal nampak je mas, mesti membontot dalam rumah tu.

bukan nak manje, tapi nak mintak makan. hehe.

kucing je la jadi peneman mas.

semua orang pelik, mcm mana die boleh dengar cakap mas.

dan mas pun pelik sebenarnya.

huhu.

Puan Kutu said...

bijak kucing ni ye..Macam tahu membaca hati manusia.Afia suka Sgt kucing.baru ni ada video dia main cat dekat rumah yg anak pengasuh pergi bungkus nasi lemak.yg tuan nasi lemak tu send video dekat Abah fia.senyum sendiri tgok video tu.siap dukung anak kucing gendung macam baby.nti ada masa sy upload.

Aisy Nasiha said...

Saya pun kak.. agak tak gemar kucing.. hihi.. bukan tak suka..

Yang istilah kucing papa tu samalah dengan ayat papa kat rumah ni. Kalau tanya orang jawabnya dia akan sambung ayat yang samalah.. takkan kucing pulak. Ai nak marah juga sekali sekala..

Normala Saad said...

kucing memang cam tuannya. kat rumah, Kastih lah yang selalu buat salah..kalau kebetulan waktu tu ada abahnya...muka tu otomatik jadi takut...tapi kalau dengan saya kita marah pun boleh buat muka manja lagi..

gadisBunga™ said...

saya ok je dengan kucing. tapi jangan la main sergah gitu je. mau terbalik meja makan sebab terkejut. (taknak mengaku takut kucing lagi nih!)

eelobor said...

kat kawasan rumah saya sekarang nie tak berapa sesuai nak pelihara kucing walaupun kesemua ahli dalam rumah nie minat & sayang pada kucing

Nor Azimah said...

hmmmm..papa dan adik sama2 betul, orang naik basikal yang umurnya masih dipanjangkan, walaupun akalnya tak panjang..
kot kucing pun tau bawak diri..

Qaseh Vee said...

mmg x de siapa tahu apa ada dlm hati seseorg . jadinya, jgnlah buat andaian klu x tahu perkara sebenarnya . nanti terasa hati lak org kan ...

Fai Nardir said...

Fai dulu memang takut kucing kak.. sejak kahwin, hubby ada bela kucing, lama-lama fai jadi sukaaa pula dengan kucing. hihi...

Malinda said...

Laaaa...kak zakie takut dgn kucing ke? kikiki...nasib suami akak sempat tekan brek kadang2 bila dijalan kecuaian orng lain tapi kite pon bole terbabit sama...

iryanty ahamad said...

yan tak minat kucing..sebab ada 1 peristiwa yang tragis :-))

ieda abdullah said...

saya pun geli dengan kucing yg dok gesek2 badan kat kaki ni...tapi kucing2 kat rumah saya tak paham...lagi dok mai gesek badan dia....hehe

aizamia3 said...

Ayah saya suka bela kucing, biasanya kucing gelandangan.. ayah pasti bagi makan.. teringat ibu kucing yang baru beranak, last2 dia mati depan rumah, sedihnya (mungkin dia nak ayah tanam dia..) huhuhu..

norhidana miswan said...

kucing pun pandai nk ikut arahan n displin kan kak... ni kan pulak kite manusia... malu ah kt kucing tuh

IbuNoey said...

hehe.anak-anak bertanya kut la papa kenal kan.

IbuNoey pun sama,kak.geli kalau kucing gesel-gesel ni.

Mummydearie said...

Samalah kita, kak! Saya pun penggeli juga. Baru pagi tadi nampak kucing luka-luka badan depan pejabat ni. Nak ditolong geli, tak ditolong kesian pulak. Ada hati juga nak bagi makan bila setiap kali sampai pejabat memang ia yang menyambut tapi sifat geli tu mengatasi segalanya sampai tak terbuat jadinya!

Kita ni memang selalu bertanya dan beri jawapan yang ala-ala kelakar tanpa disengajakan *_*