Thursday, December 15, 2011

Cuti terakhir - Persediaan sekolah bermula

Berjanji dengan anak-anak ini tempat terakhir percutian kita untuk tahun ini. Buka lembaran baru untuk ke sekolah tahun depan. Jadi pelajar lebih baik dan pintar ilmu dunia dan akhirat.

Wet World Batu Pahat - Kalau pergi mandi-manda di pantai masa ini gelombang agak besar, tetapi di sini lebih selamat. Anak-anak pun gembira.

Baju semua sudah siap dijahit, dicuci dan sterika. Kak Nurienne berbaju biru muda macam adik tetapi kain kakak berwarna hitam. Kak Yasmien pula masuk tingkatan satu tidak tahu ke sekolah mana lagi kenalah buat baju putih dulu. Warna kain tidak tahu lagi kerana biasanya kena ikut sekolah yang akan ditempatkan kelak. Adik pula sekolah kebangsaan berbaju biru muda dan kain biru gelap manakala sekolah agama berbaju pink dan kain maroon.

Peralatan - Perkakasan untuk membuat baju kurung sekolah adik. Manik ini dibeli untuk seni visual dia masa peperiksaan akhir tahun tempohari. Ikut kehendak dia dijadikan sebagai butang baju. Sama dengan rantai leher dan gelang tangan dia. Leher baju adik tidak guna tulang-belut sebab hendak cepat aku kait guna benang ini - mama sudah letih menjahit.

Bayangkan baju kak Nurienne sudah 3 pasang, Kak Yasmien 3 pasang dan adik 6 pasang. Kalau tidak dijahit dari awal bimbang tidak cukup masa. Bila sudah siap semuanya lega. Kain kami beli di Jakel Tampoi tempohari kerana harga kain untuk pakaian sekolah jauh lebih murah berbanding kedai biasa.

Leher baju adik - Inilah hasil mama kerana hendak cepat malas buat tulang-belut jadilah begini. Pujuk adik tidak nampak pun sebab pakai tudung - nasib baik dia boleh terima.

~~ Tahun depan tinggal adik di rumah. Dua kakak akan tinggal di asrama. Mesti kami akan kesunyian.~~


84 comments:

azian said...

mmmm...sunyi ke mama zakie...
meh laa maik muiz...tahun depan mesti dia dah lajuuuuu je cakap, nak itu, nak ini....hehehehhe


akak, pandainya akak jahit mcm tu....cute jek....

wet world batu pahat ek...tak pernah sampai lg laa kak....heheheh

Irfa said...

RAJINNYA AKAK..KALAU DEKAT2 BOLEH TEMPAH.HALUS JAHITAN LEHERNYA TU.BAJU SKOLAH KAKAK DAH SUH NENEKNYA JAHIT..SBB SAYA X BERKENAN NGAN BAJU DAH SIAP

ikatankasihku said...

keciannya bila tinggal berdua..nanti hari cuti diaorg kenelah buat cuti2 malaysia lagi kak..hehehe

kakcik said...

Tahun 2012, Bnagcik dengan Adik sekolah pagi - jadi mereka tak boleh tidur lewat lagi. Pakaian sekolah belum lagi ni....

eelobor said...

hehehe....anak saya masih kecik lagi. belum merasai lagi suasana sebegini

makdara TERdiva said...

sy x pandai menjahit..semua pun main beli jer..

tp jahitan akak yg kat leher tu cantikla.. berkenan sy :D

tunz said...

saya pon belum beli baju2 sekolah anak2 ni...19-22 dh jual buku di sekolah..pastu meetng n dh x leh rehat2 lagi pastu...pandai kakzakie menjahit ye

Sharifah Nadzarah said...

kak sekolah agama warna pink? ada jawatan ker?
ajar sy jahit leher baju mcm tu kak boleh tak?

MamaEma said...

akak jahitkan sendir..bertuah anak-anak akak.... ada baju kaler pinkk camtu erkh...

:: Mrs.Eady :: said...

cantik!!

kucingorengemok said...

wet world kat tasik merdeka tu ye kak? best ye? ingatkan tak best sebab tengok tasik luornya macam tak terbela je...

IMANSHAH said...

Salam

saya pun dah mula nak membeli barang sehelai dua baju baru

dhiera said...

mak saya pernah pesan dekat kitorang adik beradik. yang lain duduk asrama. adik je teman mak dekat rumah~ sebab mak nak berteman.

Zana Adieyza said...

kalau zana, lagi suka yg guna benang kait.. nampak cun jer.. lagipun pakai tudung, so x nampak pun kan.. hihihi

sana sini shopping complex buat sale utk budak naik sekolah.. meriah!

ajumohit said...

Bestnya baju kaler2 ni msti pengawas ni hihi, comel kak jahitannya leher tu

norhidana said...

bgsnyer, akak jahit sume baju anak2 akak... untung akak pandai menjahit... walaupun akak pakai benang kait nmpak lawo je... tp paling tak tahan bile butang nyer ngn mutiara tuh... cantik, pandai adik yek...

suke, siap ngn gelang mutiara lg... hehehhe

maya amir said...

lama tak merasa baju sekolah jahit..skang mcm susah nak tgk org jahit baju sekolah, ramai pakat2 beli siap..sebenarnya yg jahit tu lagik best pakai kan, lagipun senang nak carik kaler kain ikut sekolah:)

aReLaN said...

uish...ikt skolah ke??dlu klu tkde pape jawatan sme baju putih.ble jd pengawas atau librarian je kaler len.sunyi nye ble mkin kurang ahli dlm rmh kn.hmmm

pB said...

cantik sungguh hasilnya

bujal X said...

ala~~at least ada sorang lagi teman kan~~

*saya tak pernah merasa duk asrama~~

Kella said...

cantik la kak.. pandai akak buat.. =)

hmm teringat kat mama papa yang semua anak2nya dah keluar.. tinggal adik yang bongsu sahaja bersama mereka tu.. sunyi sudah tentu.. itu yang mereka harus telan.. sedih pula ngenangkan mereka..

JunAina said...

baju anak2 aina cuma tunjuk2 kat kedai cuma tahun ini kakak kena tempah. semakin besar baju2 kat pasaran semakin tak sesuai dengan bentuk badannya...

aanie said...

cantiknya baju skolah...

mak ayah sy pun tinggal berdua je kat kampung...sedih juga, tp apa blh buat..

Tiramisu Fatiema said...

masa sekolah dulu memang orang yang buat baju sy tu buat cam akak jugak.cantik,kemas jahitnya...untung akak pandai jahit..

Huda said...

cantiknya akak menjahit..lawalah, saya ni pun tak abis beli baju sekolah zarif..bila akak pergi wet world bp? naper tak cakap?? kalau tak boleh jumpa..

lyza said...

Anak2 akak dah besar ek..anak2 saya sulung dah 10thn..rumah memang tak sunyi la..jenuh maknya jd tarzan tmbh2 cuti skolah..hehe..

Skg ni dok pk jauh..nak ke taknak ke kasik anak2 dok asrama..emmm..tp hasben ckp..tiba masanya baru le pk.. skg ni awal lg..hehe...
**saya langsung takda seni menjahit..**

Ucu Faridah said...

cantik baju sekolah siap ada tulang belut lagi...
ucu blm lagi beli apa2 utk anak2..

Fara said...

Baju tu sgt comel. Dgn colornya...lehernya cantik!

Kak, sy tak nah g Wet World. Seronok tak? Mcm nak bwk Aydin mandi kat sane. Heheheh...

miloais milo said...

terer lah akak menjahit
nampak cantik tu....

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

kakak buat sendiri baju sekolah? rajinnnyaa..


sy nk gi beli baju sekolah risya nih..lum beli lagi

Tihara said...

best nye cuti2 malaysia :)

JEMPUT JOIN GIVEAWAY SAYA YER :)

Zie said...

WAU RAJINNYA JARI JEMARI KAKAK

nyanyisunyi said...

saya tk buat apa2 persiapan pun lagi..insyallah tggu dpt bonus baru beli beli..

Original CikTeddy said...

pndainya kak zakie jahit..cik x penah duk asrama spnjang skolah smpai dh habis spm pon skrg ^^

Kakzakie said...

@ azian: Kalau muiz kat sini ikut mama hmm... kakak tak belajarlah asyik mengulek muiz je...


@ Irfa: Dulu masa anak dara kakak ada ambil tempahan jahit baju sebab tak cukup duit. Sekarang dah malas


@ ikatankasihku: Kalau dah sekolah payahlah sykin...


@ kakcik: Anak kakak semua sekolah pagi sampai petang kakcik (masa duduk samalah. dah kat asrama pandai-pandailah dia)


@ eelobor: Tak lama Muaz masuk 4 tahun dah sekolah sekarang nie ee


@ makdara TERdiva: Kakak kan anak org miskin, dulu semua baju jahit sendiri itu yg terbiasa menjahit MDT


@ tunz: Sekolah anak kakak dari sekarang hingga 28-12-11 boleh beli buku dan bayar yuran dah. Jahit baju dulu-dulu side income cikgu sekarang dah malas...


@ Sharifah Nadzarah: Adik sekolah kebangsaan dan agama dia pengawas sebab itu baju biru sek. keb.& agama baju pink.


@ MamaEma: Kakak suka jahit sendiri sebab boleh pilih jenis kain yang tak mudah kusut. Pink adalah warna baju pengawas sekolah agama negeri Johor


@ Mrs Eady: Hm... oklah utk adik


@ kucingorengemok: Betullah KOG... yg luar tasik memang tutup sebab kes ada org jerlus dulu kan... tapi bhgn dalam banyak permainana

amirah said...

cantiknya kait akak buat ni..takpela walau takde tulang belut tp sama cantik je

Cik Tie@Akak said...

cantiknya jahit kat leher tu...tak tahu pulak skolah agama baju kaler pink..ingatkan hijau muda

Kakzakie said...

@ IMANSHAH: Cikgu pun nak baru juga ye dak, tak kan anak murid saja...


@ dhiera: Anak kakak tak tahulah lagi sebab adik baru nak masuk tahun 3


@ Zana Adieyza: Tapi tak betul kurung telok belanga cara ini. Kalau kurung telok belanga mesti tulang belut


@ ajumohit: A'ah aju sebab adik sekolah keb. dan agama dia jadi pengawas...


@ norhindana: Kakak suka jahit sendiri sebab boleh pilih jenis kain. Bukan mutiara Dana, manik adik buat gelang/rantai banyak bakinya...


@ maya amir: Kakak jarang beli siap sebab nak pilih jenis kain yg senang iron dan tak mudah kusut


@ arelan: Samalah sebab anak-anak kakak pengawas itu yg pakai baju biru (sek. keb) dan pink (Sek. agama).


@ pB: Sebenarnya kalau buat anak-anak kakak tak suka yg ini. Mereka lebih suka tulang belut lebih cantik kan...


@ bujal X: A'ah ada lagi sorang. Bujal sekolah duduk dgn parents sebab duduk dekat sekolah ye


@ kella: Sebennarnya tak betul cara ini kella sebab sepatutnya jahit tulang belut. Biasalah last mesti semua keluar demi menuntut ilmu kan...


@ JunAina: Harga tempah baju dah boleh beli sehelai baju lagi Aina. Itu yg kakak jahit sendiri


@ aanie: Sama ajelah aanie warna mana-mana sekolah pun ini juga


@ Tiramisu Fatiema: Baju kurung sebenarnya amat mudah TF sebab gunting semuanya secara tegak je...


@ Huda: Kalau beli dah siap banyak sekarang Huda. Kakak pergi ahad tu masa malam lepas gerhana paginya kami mandi-manda

Kakzakie said...

@ lyza: Sekarang majoriti anak dah pandai mereka belajar mesti nak duduk asarama lyza... bagi mereka pendedahan...


@ Ucu Faridah: Kakak baju-baju utk mereka dah siap tinggal beg/kasut dsb ingat minggu ini belilah


@ Fara: Sebenarnya ini melanggar tradisi Fara.... kalau balik kg bawalah Aydin.. mesti dia tak mahu berhenti mandi Fara


@ miloais milo: Bukan terer milo. Kakak dulu jadikan menjahit sebagai side income. Zaman anak dara tak cukup duit nak belajar.


@ Rina: Bukan rajin Rina tapi nak senang kelak sebab kakak pilih kain yg tak mudah kusut..


@ Tihara: Last sebelum naik sekilah. Nanti kakak jengah ye:)


@ Zie: Bukan rajin zie... tapi nak senang kemudian. Kakak suka kain yg tak panas dan tak mudah kusut


@ Nyanyisunyi: Kalau beli dah siap tak kisah NS..


@ Original Cik Teddy: Jahit baju kurung senang sebab semuanya gunting menegak tak macam kebaya/blouse. Belajarlah dik...
Budak sekarang lepas UPSR mesti dapat panggilan duduk sek asarama kan...


@ amirah: Kait cepat siap amie. lagipun pakai tudung tak nampak hihi...


@ Cik Tie@Akak: Kalau sekolah anak kakak baju hijau muda ketua dan penolong kelas, pink pengawas sekolah dan putih kain purple pengawas perpustakaan. Ini warna utk sekolah agama anak kakak...

saniah said...

memang akan kesunyian kak...saya dah rasa ni walau baru 3 minggu...sebaik je kakaknya langkah keluar je dah terasa..kesian si adik keseorangan sekarang..jenuh saya nk penuhkan aktiviti dia..nak tunggu cuti krismas terasa lambat lg..:(

Munnafendy said...

kak..teringat sy masa skolah dulu...selalu paksa mak jaitkan tulang belut kat leher baju skolah..lau mak xbuat sy merajuk..pdhal bkn nmpk pun pkai tudung..hee cyg mak =)

sisdee said...

rajinnya...saya belulm buat apapun psiapan sbb baju syahmi tukar lak next year..so kena cari baju baru..pgi kena cari kat kedai..baju petang dh anto kat tailor :) anto kag kg murah sikit hahahaha..

tadi baru jek daftar tadika sarah dpt 2 helai uniform..slagi tak settle brg sek anak2 mmg x senang duduk kan :)

x pe kalau cuti mesti meriah umah semua bkumpul :)

Alin Marlini said...

untung mak pandai menjahit..sudah jimat tu..

No Lan said...

cantik la akak buat tulang belut..No langung tak reti..usah kan tulang belut, mata lalat pun igt2 lupa huhu...

No belum lagi,,tunggu gaji br nk shoping baju dorang hehe

ORLANDO AHMAD said...

bestnyer bercuti, dah lama tak merasa

So Shy Lady said...

wah bcuti lg....kami baru shopping last weken. bli jnama murah je sbb ksian kt si tukang byr he..he..

amboi kak, malas2 pun indah jugak si tulang belut tuh! tmpah bleh? :P

Daddylicious said...

batu pahat pun dah ada wet world....

Acik Erna said...

kakzakie..alhamdulillah kakzakie boleh jahit baju sendiri..senangkan..
acik tak pandai jahit..anak lelaki acik beli je.

lieynanilaz said...

wah baju sekolah kaler2...
rajin kakak menjahit...:)

WuMing said...

Cantik

ainhany said...

salam akk,

Amboi cantiknya hasil tangan akak. Berbaloi2 anak2 memakainya..

@cu SaYaNg said...

cantik nye leher baju tu
akak buat sendiri??
pandai nye

mamaNoriz said...

rasanya jahitan akak tu lagi cantik dri tulang belut...

klu hantar org ni, mahal kena caj kan...

cam tak ramai je org kat Wetworld tu? pegi weekdays ye kak?

Kakzakie said...

@ saniah: Tak pergi pun tak boleh kan saniah... sebab mereka nak belajar


@ Munnafendy: Anak perempuan selalu nak cantik Munna...


@ sisdee: Bukan masalah rajin Dee.. kakak kena jahit 12 helai baju dan kain. Tudung lagi. Sebab itu kena buat awal-awal... itu yg terpaksa kait je leher baju adik nak cepat hihi...


@ Alin Marlini: Kalau beli bayangkan 12 helai Alin...


@ No Lan: Kakak dah selalu buat macam ini No lagi cepat. Macam No beli dah siap lambat pun tak apa


@ Orlando Ahmad: Alahai dik solo-solo ni pergilah dgn kawan...


@ So Shy Lady: Terlanjur balik kg Ahad lepas. Tempahan jahit baju kakak dah tak buat sekarang tak cukup masa bila anak-anak dah sekolah...


@ Daddylicious: Lama dah ada...


@ Acik Erna: Kakak dulu keluarga miskin Acik, jadi jahit baju sebagai cara tambah pendapatan secara tak langsung jadi tahulah sikit


@ lieynilaz: Dah itu warna dikehendaki pihak sekolah


@ WuMing: Terima kasih


@ ainhany: Ain kata cantik? Hihi... baju kakak yg besar tak buat gini tak cantik, adik terpaksa sebab masih boleh di pujuk ain...


@ @cu Sayang: Kakak dulu masa anak dara ambil upah jahit baju Cu. Sebab nak cepat leher buat cara ini so sehari boleh dpat banyak helai


@ MamaNoriz: Pada kakak tak sepatutnya mahal sebab ini lebih cepat dan senang. Tulang belut cantik, kemas dan ambil masa lama.

Masa kakak pergi masih pagi lagi tapi selepas jam 10:30 tu dah ramai org. Kakak jam 12 dah balik sebab org semakin ramai..

hakak CNN said...

ishh itu pon dah kira rajin sangat tuh kakkk...malas aper lagik nyer dah chantek dah leher baju anak2 tue hahhh..kalo sy lagik la malas bantai jahit leher tuh ngan mesin jerk...kekekeke

~izan~ said...

halusnya jahitan akak! mcm tu akak kata malas? agaknay tulang belut akak mesti halus kemain n kemas.apa nama jahitan ni yer kak?mata lalat ek?ke salah hehe..bertuah anak2 pakai baju ibu jahitkan =)

Hanis MY said...

Kak Zakie buat nak cepat pun nampak kemas dan cantik... apatah lagi kalau buat dalam keadaan tidak terburu2 pasti pengsan hanis lihat kecantikan jahitan tu...

Cikgu Tie said...

Bestnya dah dapat buat persiapan untuk anak-anak sekolah. Cikgu Tie minggu depan baru cadang nak pergi beli baju sekolah anak. Macam ni...lah setiap tahun. Hujung-hujung cuti baru sibuk nak pergi cari.huhuhu....

Santri T.P.I.N.I said...

rajin akak...jahitkan baju untuk anak-anak....

Zaitun said...

Kak Zai belum beli baju sekolah lagi,tak payah jahit segala pergi aje kat shopping komplek pilih hehehe....

Papa Mifz said...

pergi wet world sekeluarga...sure seronok kan...happy family..:)

ct rahani said...

cantik dh tu kak.. kalau sy lagi la ke laut hasilnya.. tangan x der seni + x sabar kalau keje2 yg memerlukan ketelitian camnih..

cinnamon.com said...

tulang belut utk baju sek,first time tengok..rajin kak zakie..dkt sek sini rasanya tak di benarkan..

Afida Anuar said...

nampaknya fida kena belajar jahit gak ni kak..nnti boleh jahit baju anak2;)...


PS: cemburu dengan orang yang pandai menjahit.. bagi fida, hasil akak tu dah cantik sangat dah tu...

mama aini said...

sekejap je masa berlalu..skrg tgh sibuklah ya menguruskan keperluan sekolah ank2 !!..cantik sulaman kat baru kurung tu..mama tak pandai menjahit..hu2x..

azi said...

Kakzakie..
Pandainya akak jahit baju dan leher bajunya...cantikkkk...betul le, kebanyakakn orang Johor pandai menjahit..tambah2 jahit sembat...
Kakak, saya tak pandai menjahit....setakat jahit kain koyak atau butang baju tu, bolehlah...

Rajinnya akak jahit dekat 12 pasang baju...:)
saya untuk kakak Ainaa tempah 3 pasang aje...3 pasang baju tahun lepas masih elok lagi...berganti2 le nanti..

Puan Kutu said...

walaupun tak tulang belut tetap comel..mmg pandai akk nie jahit.sy langsung tak berbakat!hehe

fieda said...

wow....pandainya...ctk akak jahit...

salam kenal dari saya...insyaallah saya akan selalu berkunjung ke sini..

fuad ansari said...

ada wetworld kat bahu pahat rupanya.. tak tau pulak.. leh la saya singgah situ bila balik kampung kat sana..

Cik Ina Do Do Cheng said...

cik ina kagum sekejap nengok hasiltangan kak zakie , halusnya. demi kerana anak tercinta, tak sangka kak zakie masih menjahit baju sekolah untuk anak-anak.alangkah bangga nya dorang dapat mama yang baik hati : )

Nida said...

Salam Kak Zakie...

Kami pernah sekali ke wetworld Batu Pahat. Tengok gambar ni raa macam nak pergi lagi...:)

Nida follow ye blog akak.. :)

Kakzakie said...

@ hakak CNN: Kalau jahit mesin kena buat "bulan" kain pelapik lagi lepas tu nak kelim dah lagi lambat. Kait nie sekali lalu dah siap dik


@ izan: Sebenarnya kait nie hanya jahit tepi lepas tu kait izan tak ada 2 kali menjahit, jimat masa


@ Hanis MY: Kalau nak cantik jarak kaitan kena dekat-dekat bukan macam kakak buat nie Hanis


@ Cikgu Tie: Kalau beli yg dah siap punya tak kisahlah lewat sikti cikgu


@ Santri TPINI: Bukan rajin dik tapi nak jimat


@ Zaitun: Kak Zai membeli mesti tak sampai 12 helai. Kakak kalau beli 12 helai huh... banyak fulus tu kak Zai hihi...


@ Papa Mifz: Kakak kalau jalan biasa memang sekeluarga


@ ct rahani: Kalau org biasa mengait ini adalah basic saja ct


@ cinnamon.com: Anak kakak memakai tudung, so ianya terlindung. Sebab itu utk tudung kakak tak buat begini


@ Afida Anuar: Belajar basic pun tak apa Fida sebab lepas tu dah boleh menggunting dan menjahit


@ mama aini: Rasa macam baru cuti kan... cepat masa berlalu sekarang nie.


@ Azi: Kos mengupah mahal Azi tu yg kakak rasa baik jahit sendiri. Baju semua kakak tak sembat, sebab itu utk leher kakak kait sebab nak cepat


@ Puan kutu: Tulang belut lambat kan, kalau kait cepatlah siap:)


@ fieda: Terima kasih berkunjung ke sini fieda... jemputlah suka kakak


@ fuad ansari: Kalau pergi masa cuti sekolah nie ramai pengunjung tapi kalau hari biasa lebih selesa org tak ramai


@ Cik Ina DDC: Kakak kena jahit sendiri Cik Ina, sebab bayangkan 12 helai termasuk tudung lagi tak boleh tahan kalau nak upah. Kalau yg halus jahitan rapat cik ina. Ini kakak buat cincai je hihi...


@ Nida: Seronok kan... anak kakak pun suka. Thanks being followed this blog - kakak will follow you soon:)

MOKCIK AZWA said...

Salam..bestnya bercuti kat tempat nie..ya betul tu, lebih selamat daripada pantai..

pandai sungguh menjahit ya..cantik jahitannya..

adarnadzmie said...

sibuk yer kakzakie buat persiapan baju sekolah anak2... siap cantik berjahit lagi... bertuah dpt mama yang pandai jahit menjahit ni....
hehe..
saya anak lelaki sorang jer sekolah kak... beli baju siap jer...hehe

sahromnasrudin said...

assalamualaikum kak zakie...

maaf lama tak kesini...2-3 hari ini agak sibuk dengan kerja luar..semoga akak sekeluarga senantiasa mendapat rahmat llah SWT

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Alhamdulillah, dah siap semuanya ya?

Ati Masrif said...

cepatnya kak zakie buat
persiapan..jahit sendiri kah?

ati dah beli kain tapi belum
potong lagi..tunggu mood..hehe

My Life's Journey said...

Pandainya menjahit ..umi teringin nak belajar tau ..bestnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ..nak tutorial kak :)

Kakzakie said...

Mokcik Azwa: Anak kakak yg kecik belum pandai berenang so sini lebih selamat. Jahitan yg kakak nak tunjuk sebab tak kemas lain pulak komen yg dapat gelihati... kalau yg kemas rapat-rapat jahitannya


@ adarnadzmie: Kalau sorang je baik beli tak banyak kos. Kalau macam kakak 3 orang 12 helai kiralah kalau nak membeli siap dgn tudung lagi


@ shahromnasrudin: Wa'alaikumsalam shah... kakak tak pernah berkecil hati bab dtg komen ke tidak... terima kasih doa tu moga shah & keluarga juga


@ Werdah: Wa'alaikumsalam kak Werdah. Kena buat awal sikit bagi hati lega kak


@ Ati Masrif: Kakak lebih suka jahit sendiri. Lagi pula anak kakak sekolah jenis agama tudung pun kena jenis labuh


@ My Life's Journey: Sekarang banyak buku ada juallah mama. Kakak tapi dulu masa kecik-kecik dah mengait, zaman anak dara ambil upah sebab tak cukup duit...kakak org susah

nabilah_2908 said...

bagusnya...dalam sibuk bekerja...masih sempat jahit baju sekolah anak2.. :)

CT NoArIzAh ArIs said...

Cantiknya jahitan akk sy beli je baju sekolah tu kak anak pompuan pun sorang jeeee.

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

bertuah la akak pandai menjahit. Senang boleh jahit baju untuk anak2. Upah jahit baju skrg ni mahal dr harga kain.

Kakzakie said...

@ nabila_2908: Kena seimbangkan kerja dan rumah juga dik...


@ CT Norarizah: Kalau sorang 3 helai saja oklah membeli


@ Sweetmama: Betul sebab itulah kakak jahit sendiri

Maya Mayana said...

yana beli aje kak nampaknya...cantik jahitan kat leher tu? apa namanya yerk? mata lalat pun bukan rasanya kan?