Wednesday, December 14, 2011

Indah dan nikmat malam itu

Malam gerhana bulan tempohari kami sekeluarga menikmatinya bersama di luar rumah di kampung Batu Pahat. Monyet dan kelawar yang berebut menikmati buah mangga dan kuini di atas pokok jelas kedengaran oleh kami. Anak-anaklah yang paling teruja. Selain melihat bulan kami juga mendengar riuhnya kelawar dan monyet bergaduh di atas pokok.

Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua tanda daripada kebesaran Allah, tidak berlaku gerhana kerana kematian atau kelahiran seseorang, maka apabila berlakunya gerhana hendaklah melakukan solat gerhana dan berdoalah kepada allah sehingga berakhirnya gerhana". Tetapi malam itu kami sekadar bersolat gerhana selepas solat isya' kemudian sibuk keluar rumah lagi mendongak melihat langit.Lebih lama mendongak melihat langit dari berdoa.

Keajaiban Allah - Walau gambar tidak jelas tetap kami ambil juga. Yang di atas itu bulan dan yang bercahya itu adalah lampu jalan di hadapan rumah kami. Gambar gerhana langsung gelap tidak boleh nampak kalau ditepek di sini. Yang kelihatan hanya lampu jalan saja.

Sebakul - Pagi itu kami kutip mangga dan kuini yang menjadi mangsa monyet dan kelawar. Berguguran. Samada ianya gugur kerana angin atau monyet tidaklah kami tahu.

Harum dan segar - Hingga kini kuini masih ada lagi dan menjadi hidangan kami setiap malam. Amat baik kalau dijadikan sebagai fibre supplement. Sistem perkumuhan lebih lancar.


~~Nikmat yang Allah berikan pada kita tidak pernah ada kesudahannya.~~



70 comments:

Cikli said...

melihat gerhana sambil makan mangga selepas solat gerhana tentu indah

Tiramisu Fatiema said...

subhanallah..kagum...sy suka buah kuini kak...kalau manis lagi suka..

dhiera said...

subhanallah. saya tak dapat tengok sebab hujan kat rumah.

suka makan mangga. kuini banyak sangat serat-serat yang suka selit celah gigi tapi selalu confuse kuini dengan bacang sebab bau hampir2 sama.

Eye_nee said...

teringatkan arwah maklong saya setiap kali menikmati kuini ni kakzakie...maklong akan potong buah kuini ni dan makan bersama santan kelapa yg dicampurkan gula dan garam...disejukkan dahulu dlm peti ais...aduh nikmatnya bila mkan waktu tengah hari...

LYAfrina said...

kt pntai timur x nmpak gerhana..sbb kt sini hujan lebat+lgit gelap...

sdap rrr buah kuini tu

kasihibu said...

sya suka kuini, manis wangi je
gerhana bulan tu sya dlm perjalanan balik kg, tp sempat menikmati keindahan ciptaanya
anak2 dara sya kagum sangat, riuh mulut dia bertanya.

:: Mrs.Eady :: said...

sedap nyer mangga!!

Sufia Mahzan said...

Waa..kuini. Terliur!
Kt rumah ni ada juga, harum baunya tapi mak tak kasi makan. Jamah sepotong dua je..

Marina Monroe said...

Sedap nye kuini, terasa2 keenakkannya..huhuhuhu

sisdee said...

kitorang kat kg pun nikmati gak keindahan ciptaan Allah nie (gerhana) walaupun letih sgt2 pas majlis tu...

kuini my fav fruit..cuma leceh klu ada pnghuni yg siap2 dok dalam tu huhuhu

Liza said...

salam kak zakie...bestnya kuini tu...dah lama liza xmkn, ssh nak jumpa la kat kl ni...

pB said...

masa gerhana bulan tu , pB sekeluarga berada di Pee Dee. Dapat juga melihat kebesaran Allah itu

ajumohit said...

Terliur tgk buah mangga tu kak, makan sejuk2 lagi sedap smbil nengok tentang dhia hihi

miloais milo said...

iols tak sempat nak tengok gerhana ni...
apa2 pun - sedapnya buah kuini tu!

kakcik said...

Dah lama kakcik tak makan buah kuini.. terasa2 kemanisan dan kewangiannya. :)

makdara TERdiva said...

biasanya kami buat serawa kuini..santan mentah letak gula lepastu masukkan kuini yg dah dipotong2..lagi sedap masukkan ais ketul skit :D

Ati Masrif said...

lama tak makan kuini tu
sampai dah lupa camne rasanya :)

JunAina said...

balik perlis lepas kunin belum tiba musimnya rupanya musim kuinin kat perlis dan johor berbeza masanya...

Fara said...

Sy suka mangga. Sy tak suka kuini. Serabut dia selalu bt tekak sy gatal. Teringat zaman kecik2 dulu. Pokok mangga keliling rumah. Gugur je, sy terus kutip dan kokak time2 tu gak. Heheheh. Kenangan.

Mamamya said...

kak zakie... alahai..t'liur lia tgk buah kuini.. ssh tau nak jumpa buah kuini yg elok dalamnya...

norhidana said...

subhanallah.... tp mlm tu dana tak nmpak la gerhana nyer kak, dongak2 langit tgk awan je banyak... huhuhu

terliur betul tgk kuini akak tu, sgt suke buah kuini lg2 ngn bau nyer... manis alahai mmg sedapnyer... untung akak blh mkn selalu sbb ada pokoknyer

Sharifah Nadzarah said...

sedapnyer kak kuini tu..lama tak makan...
sy pun ada gak amik gambar gerhana tu..tapi blurr lah..

che mid said...

Salam kakzakie, wah cantik isi kuini tu.. rezeki betul la.. di SP ni, ada musim kuini.. sana sini jual dan mudah dapat tapi nasib la isi dalamnya elok atau tidak..

amirah said...

tak sempat nak tengok gerhana haritu kak...ermmm mangga tu memang menggiurkan sungguh la kak

My Life's Journey said...

kak zakie .. umi telan air liur tengok buah kuini tu.. sedap nya. Sesungguhnya nikmat allah tidak terhingga :)

saniah said...

sempat jugak berdoa masa bulan gerhana mlm tu..berdoa dari dalam kereta je..:) bulan memang tak nampak langsung sbb awan tebal..mlm tu hujan lebat..
ishh..rindunya nak makan kuinin..sedapkan?

Tihara said...

best nye kuini boleh buat sambal sedap :)

Irfa said...

dh lama x bau harumnya buah kuinin.

Hanis MY said...

alhamdulillah memang nikmat yang berlipat ganda...

Kakzakie said...

@ Cikli: Bukan senang nak jumpa kan


@ Tiramisu Fatiema: Kuini ada yg masam ke?


@ dhiera: Kuini macam manggalah sayang yg banyak serat tu bacang.


@ Eye_nee: Kami tak buat camitu eye_nee tapi kupas terus ngap hihi..


@ Lyafrina: Yelah di sana kan musim tengkujuh..


@ kasihibu: Bawa kuini tak boleh sorok, baunya semerbak sya:) indah mlm itu kan


@ Mrs Eady: Mangga masa ini tak banyak, kuini yg banyak


@ Sufia Mahzan: Ada alahan ye Su tak boleh makan banyak.


@ Marina Monroe: Nak bawa ofis pun tak boleh baunya tu auntie...


@ sisdee: Kat BP sekarang banyak betul kuini kan. Rumah kg kakak lebat betul Dee..


@ Liza: Kakak di kg memang banyaklah Liz...


@ pB: Dekat pantai mesti lebih jelas pB


@ ajumohit: Kakak tak sempat simpan peti ais aju. Kupas terus makan hihi...

Kakzakie said...

@ miloais: Kami memang dah tunggu milo sambil menikmati cuaca di kg best - sejuk


@ kakcik: Kakak pun biasa setahun sekali bila musim. Kali ini banyak pulak kakcik


@ makdara TERdiva: Kakak nak cuba buatlah MDT...


@ Ati Masrif: Kalau tak ada kampung susah nak jumpa Ati


@ JunAina: Musim tak samalah Aina. Hari itu Aina makan durian, tempat kakak dah habis sekarang nie


@ Fara: Kakak rasa kuini tak serabutlah Fara, yg serabut tu bacang. Kuini texture lebih kurang mangga juga, cuma baunya wow!!


@ Mamamya: Yg kakak bawa dari kg pun ada juga yg rosak sebab pokoknya tinggi, jadi yg kena akar jadi benyek


@ norhidana: Kena tutup awanlah ye... kuini ini pun setahun sekali je buah Dana


@ Sharifah nadzarah: Tempat kita kan musim sekarang ni SN.


@ Che Mid: Yg Kakak bawa dari kg ini pun ada juga yg buahnya berpenunggu CM...


@ amirah: Tak sempat tengok malam itu ye amie. Ini kuinilah amie bukan mangga


@ My Life's Journey: Maha kaya Allah buah nampak serupa tapi rasa berbeza mangga dan kuini kan...


@ saniah: Oh... kalau awan tebal memanglah tak dapat nampak gerhana tu. Lagilah bila dah gelap..


@ Tihara: Kakak buat juga sambal belacan:)


@ Irfa: Tapi kalau dlm kereta, lepas keluar pun bau masih di dlm. Kena buka pintu lama sikit


@ Hanis MY: Kurniaan Dia untuk kita terlalu banyak Hanis..

azi said...

Kakzakie..
Kakak..along ada juga ambik gambar bulan gerhana tu...kat kedah ni..terang dan jelas masa tengah gerhana tu...

Kakak..
saya cukup suka buah kuini...mesti buah tu maniskan..sedapnyer....

norhashimah said...

sedapnya kuini tu..nak lagi dibuat sambal...terliur dibuatnya..

nabilah_2908 said...

hmm...tu la kan..sy pun sempat snap gambar gerhana..tp tak nampak pun...huhu.. :)

sedapnya buah kuini...kat rumah nenek saya ada pokok ni..tp jarang bawa balik rumah...

ibu sy tak suka dgn baunya....terlalu kuat katanya.. :)

mama aini said...

besarnya kuasa allah !!..mama tak sempat melihatnya..hu2x..ehem sedapnya kuini tu..mama memang suka makan kuini..skrg ni kat kg mama dah kurang berbuah..hu2x..

[PCL] said...

assalamualaikum kak,

hati-hati makan kuini,
nanti tercalit getahnya di mulut,
sesekali singgah di Titisan Nurani,
boleh ralit hilang serabut.

anitadiana said...

ita ambil tapi tak jadi pun...mcm bulan biasa aje....

kuini tu sedapnya lama tak makan...hubby tak suka bau dan tak makan kuini..kalu nak makan kena jauh2...

s a r said...

assalamualaikum akak.

erm, saya takdapat pun buat solat tu. tapi sempat juga tengok bulan. tapi time tu belum penuh lagi.

buah kuini ni rasa lain macam sikit la. saya kalau makan buah ni sepotong je la. lepas tu tak tertelan dah.

intan morsalin said...

sedapnya kuini kak....dah lama x makan kuini...baunya mmg membuka selera..

akuzle ayu said...

subhanallah! alhamdulillah...


p/s: gathering bloggers johor mungkin kak zakie yg bole anjurkan?

adarnadzmie said...

kakzakie... saya pun layan jugak gerhana bulan mlm tu... tgk bersama2 mak mertua...hihi...

buah kuinin ni memang sedapp kak... nk jugakkk...

ikatankasihku said...

kak azie , saya suka sgt buah kuini ni..makan petang2 sambil tgk tv, sedapnyer kak..ni pon dah nak meleleh air liur ni..hahahaha

pena rozie said...

Suka mangga.....

mama irfan said...

alahai sedap ja tengok buah kuini tu... kalu dekat dah lama nak minta sket....huhu...

tunz said...

mama pilih kakzakie...

http://tunzhotspot.blogspot.com/2011/12/5-blog-wanita-pilihan-ku-2011.html

dwaty said...

sedap nyer...

saya pun review blog akk...

Kakzakie said...

@ azi: Tempat kakak pun jelas azi, tapi masuk camera dah gelap semacam


@ norhashimah: Kakak tak dapat link shimah. Terima kasih sudi ke sini


@ nabila_2908: Samalah kakak pun gambar gelap aje.... Kuini kalau bab bau macam durianlah tak tahan


@ mamaaini: Tak apalah.. kuini tahun ini kg kakak banyak pulak


@ PCL: Bau kuini usah dikata
namun manis sudah pasti
terima kasihlah PCL ye
terharu benar rasa dihati


@ anitadiana: Kakak ambil yg gerhana langsung gelap ita.


@ sar: Gerhana penuh tu dah malam sar. Kakak tunggu sambil berbual... oh sar tak minat ye kuini. Kakak pulak suka...


@ intan morsalin: Ada org tak suka intan


@ akuzle ayu: Besarnya kekuasaan Allah..p/s: Kakak nak anjur hihi... gelak besarlah kakak ayu


@ adarnadzmie: Sesekali terjadi ye tak? Tapi nak bagi jauhlah


@ ikatankasihku: Kakak pun makan selepas makan malam, siang kerja nak bawa ofis tak boleh - baunya huu...


@ pena rozie: Hm...


@ mama irfan: Kalau dekat kakak dah bagi..


@ tunz: Terima kasih cikgu


@ dwaty: Alahai malunya kakak dik. Terima kasih sayang...:)

Nieza said...

sedapnya tgk buah mangga dan kuini tu kak...terliur sudah.:)

lieynanilaz said...

makan sejuk memmang sedap!!

Papa Mifz said...

hari tuh tak berkesempatan tgk gerhana bulan..huhu

Uncle said...

Nampak gayanya, mempelam tu yang GERHANA!

ainhany said...

subhanallah....
nikmat dikecapi tada terperi..
hikmaH ALLAH

seketika terasa aroma kuinin....sedapnya anda dapat dibuat asam cabai..mkan pun sodap
ade lagi kee???

Puan Kutu said...

sedapnya mangga..sy tak sempat pun nak melihat gerhana bulan hari tu.tp rata2 semua blogger asyik bercerita tentang itu..sy tumpang teruja baca entri mereka..

salam kenal kak..:)

konde said...

duh sedapnya tuh mangga :)

Info Event For Blogger: Percuma Samsung Galaxy Ace & RM1000, it's very easy to get, let's come and get it --> http://www.streetdirectory.com.my/streetdirectorymalaysia/

Iza Teratak Usang said...

Assalam..
Lamanya tak makan buah konen. masa dok kg dulu, tiap2 hari makan buah fresh...

Teratak Usang

lyza said...

Uishhhh sedapnya buah kuini... meleleh air liur nie..hehe..tapi saya suka masak dgn santan then sejukkan.. pastu makan..perghh sedap je kesejukkan santan tu lalu kat tekak.. cuma santan kan..kolestrol tu.. hehe..

Afida Anuar said...

elok je orang johor panggil kuini...orang terengganu panggil 'woh khinni'... he he;)

ieda said...

besar keajaiban tuhan kan kak ..

aduhhh akakkkkkkkkkkkk kuini kegemaran saya kak .. huhuhu tapi saya dah x leh makan banyak sbb dia banyak angin :)

missgee said...

Akak,
Mangga tue betul2 mengoda jiwa..
Kecur air liur..
Kena cari nie

aimaniman said...

batu pahat kat mana? mama pun org bp, cuma kerja je selangor.. time cuti sekolah mmg balik bp.. seronok kampung drpd menumpang negeri orang nieh..
kuini dan bacang kurang sikit sbb baunya mengancam tp kalau pelam mmng no 1..

Pia said...

"tgk buah tu dah tk nampak gambar bulan tu dah..ehhee...saya pulak mlm tu stanby kamera bagai nk rak tp terlelap...frust jugak.."

Cik Ina Do Do Cheng said...

syukur Alhamdulillah atas rezekinya. terliur cik ina kak zakie.cik ina suka buat sambal belacan, tapi ada orang cakap pantang kalau buat sambal belacan takut pokok kuinin tu busuk. betul ke kak zakie?

Penjejak Mimpi said...

dah lame tak makan kuini... baunye yang harum... perghhh!!!!

Kakzakie said...

@ Nieza: Kakak pun suka Nieza sebab itu bawa balik JB sebakul :)


@ lieynilaz: Kakak tak sejukkan pun dik.. tak sempat hihi


@ Papa Mifz: Kakak sebab di kg mudah sikit nak keluar ke verandah


@ Uncle: Gerhana kuini uncle hihi...


@ ainhany: Tiada tolok banding kuasaNya ain... Kuini masih ada lagi di rumah kg. Tapi di JB dah tinggal sikit


@ Puan kutu: Kakak memang tunggu malam itu sebab dah diwar-warkan. Salam kenal juga dari kakak.


@ konde: Kalau suka sedap dik


@ Iza Teratak Usang: Sekarang sedang musim tau Iza


@ lyza: Kakak tak menyempat nak buat itu semua lyza. Kupas terus makan hihi...


@ Afia Anuar: Kalau anak kakak si adik mesti kata pelat tu. hihi...


@ ieda: Kekuasaan yg tidak boleh disangkal ieda... Kakak makan banyak pun alhamdulillah boleh lagi


@ misgee: Carilah.. sekarang tengah banyak kan...


@ aimaniman: Peserai. Mana tahu raya kita boleh jumpa. Bau kuini memang menyerbak kalau tak tahan boleh sakit kepala macam durian


@ Pia: Kakak sebab berbual di luar rumah Pia... snap gambar tapi tang gelap tu langsung tak nampak apa:)


@ Cik Ina DDC: Aruah mak kakak kata macam tu juga tapi kami tak pantang buat juga sambal belacan sebab itu memang ada buah yg berpenghuni walau luar nampak cantik.


@ Penjejak Mimpi: Harum tapi lama-lama boleh pening Sue...

azian said...

fibre supplement....
oooo...bagusnya la haiiii kl dapat jugakkk....

MamaEma said...

buah kuini dgn buah mache sama tak?

Acik Erna said...

kakzakie..terliur acik tengok kuini tu..kalau dapat kuini acik tak pernah lupa buat pengay kuini..sedap..wangi..baunya

~~zAnAfAhMi~~ said...

Bertahun tak makan kuini, susah nk jumpa, terlior tengok. Dah la durian pun belum dpt sejak balik.

hakak CNN said...

Ya Allah akakkkkk...sedapnyer kuiningggg...meleleh air liur sy mengadap pc nehhh....hadoiiilaaaa tak tahann nafsu macam nehh..maner nak carik kuiningg nehh...

~izan~ said...

izan tgk kat paper je kak gmbr tu gerhana tu..

buah kuini sedapnya tp kalau batuk,then mkn mmg menjadi2 la sbb izan pernah buat hehe..degil n tak tahan godaan buah tu hehe