Thursday, December 1, 2011

Kalau bukan kerana bapak...

Isnin 28-11-2011.. baru keletihan pulang berbelanja barang-barang keperluan di Giant. Telefon berdering, Mak Zah hulur pada aku.

Kenapa tak balik cuti panjang ni?

Ini pun baru sampai rumah pak. Tak ada yang balik ke?

Kak Ha dengan abang Moin ada balik.

Oh... kita tak dapat balik sebab semalam Yasmien ada interview di Kota Tinggilah pak.

Baliklah sekejap pun jadilah. Lagipun kalau balik bapak ingat nak ikut ke sana.

Oh ye ke pak. Ok...ok... bapak kemas kami balik sekarang.

Kadang-kadang aku rasa bapak tidak macam dulu-dulu lagi. Begitulah agaknya bila kita tua kelak. Seminggu anak tidak menjenguk kerinduan memuncak. Tapi bila sudah bertemu sehari-dua sibuk pula untuk balik semula. Tetapi mungkin sekarang kudrat semakin kurang, untuk keluar membeli makanan sebagai alas perut sendiri pun malas. Bibik pun jarang memasak. Banyak yang dimakan adalah dengan membeli saja. Tetapi bila bapak mahu tinggal dengan aku pastinya kami adik-beradik amat gembira. Kami lebih suka kalau dia hendak tinggal dengan siapa saja anak-anaknya. Tapi selalunya bila rindu rumah sendiri mulalah dia menelefon anak-anak lain mohon dihantar balik ke kampung bila dia melihat sendiri kesibukan kita. Sebenarnya dia tidak nampak anak yang ditelefonnya pun sibuk juga. Biasanya kami mengalah dan tiada pilihan terpaksa juga menghantarnya balik. Begitulah selalunya kalau dia hendak datang kita ambil, dia hendak balik kampung kita hantar. Malam tadi selepas maghrib kami hantar dia balik kampung, tidak boleh ditahan-tahan lagi menanti hari Sabtu.


~~ Selagi anak-anak bapak masih ada bapak tidak perlu bimbang kerana kami akan sentiasa mendahului bapak walau dalam apa juga hal. Apa yang kami mahu seboleh-bolehnya bapak berada dalam jiwa yang tenang melihat anak-cucu-cicitnya.~~


45 comments:

Much Melo said...

ouh, rindu kat arwah bapak saya

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

org tua camtulah kan..suka nk tinggal kt rumah sendiri x betah duk rumah anak-anak lama-lama..

Eye_nee said...

Rindu arwah ayah yg dah 18 thn pergi meninggalkan kami...Untung kakzakie masih ada bapak...

Sharifah Nadzarah said...

rindu arwah abah...

Munnafendy said...

a'a la kak...sy biasa blk kmpg awal bln, kalau lewat je mak tepon kata ayah dh tanya2 bila nak blk, nak ajak ke sana ke sini...rindu la tu...hehe..

Mamamya said...

mmg begitulah kak...lia juga sentiasa berada didlm situasi yg sama...lbh2 lagi lia n suami dua2 anak2 sulung dalam keluarga...

selagi mereka masih ada,insya'allah semua anak2 akan buat yg terbaik.

norhidana said...

aduh... terus teringat kt mak ngn abah kt kg tau... sejak raya pose aritu tak balik kg lg tau kak... huhuhuhu
rindu....

gitu lah kak kn perangai org tua kite,dia sunyi itu psl lah nk dtg umah akak kn... heheheh tp bile dia rindu kt umah sndiri dia cpt2 nk balik sana...

LYAfrina said...

tp..xpelah..demi org tua kita kan... kelak..bila kt tua pasti kt akn mgalaminya jugak.. jd slagi ada..kt hargainya...

~izan~ said...

sementara mereka ada,kita layankan je semua kan kak... mereka dulu sanggup susah payah sebab kita..

mmg betul,bila dah dtg rumah kita,kejap lps tu dah nak balik..rindu rumah sendiri pulak hehe...

Huda said...

betul kak, setuju, apa saja untuk mak dan abah akan diturut..

Fara said...

...sedih. Mak sy pun skg da selalu je nak menanya, bila balik?

Queenie said...

kakzakie...

airmata saya mcm hujan diluar rumjah baca entri ini...tingat pengalaman sendiri.

MMg betul kakzakie, adik beradik saya ramai, tp taktau naper pandangan seorg ayah berbeza pada tiap anak2nya...

Ayah ikut tinggal bersama saya semasa hayatnya...dan masih terngiang2 lagi ditelinga ini ungkapannya "ayah nak mati dengan Q".............................

maksudnya dia nak mati semasa bersama saya, dirumah saya, didepan mata saya diatas pangkuan saya................................

mama maman said...

gamaknya kita pun nnt sama je kan... perasaan rindu pd anak2..:)

~ yus ~ said...

yelah kan kak, orang tua ni mmg tua ni mmg begitu selalunya...

rasanya kita pun sama juga nanti kan, dan harap2 anak2 juga memahami perasaan kita tika itu..

Qhaifa Nur said...

teringak pula kat arwah abah...

lagi berusia lagi sensitif, begitu agaknya kita nanti...

dhiera said...

terus teringat dekat arwah atuk~ rindu ye

gadisBunga said...

saya pun perasan mak ayah saya macam tu. membujang lama2 ni lagilah kak...rasa takut nak kawin sebab takut nanti mak ayah kita sunyi....

dwaty said...

IBUBAPA ADALAH SEGALA2NYA...

adarnadzmie said...

betul tu kakzakie... sama ngan mak dan abah saya... call tanya nk balik bila???... huhu... rindu mereka pada kita yang sibuk memanjang ni...hehe..

x sabar nak jumpa mak abah 6/12 ni balik dr mekah... hehe

QueeN TerataI said...

begitulah sepatutnya kan... anak2 perlulah mendahulukan ibubapa.. kdg2 org tua ni mmg x boleh dijangka.. kita sbg anak kenalah byk bersabar krn jika nk dibandingkan pengorbanan ibubapa terhadap kita apalah sgt pengorbanan kita terhadap ibubapa kan? ibubapa adalah segalanya...

kakcik said...

Teringat2 kat bapak kakcik. :(

sahromnasrudin said...

kalau rumah org tua dekat dgn uma senang kan....kalau jauh mcm kami, sebulan sekali je jenguk huhuhuhhh

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Alhamdulillah kerana dapat berbakti kepada bapa, semoga beroleh keberkatan dalm kehidupan dunia dan akhirat.. amiin.. lama kak werdah tak blogging.

miloais said...

kak... orang tua gitu lah.. tak kan lama depa nak duduk ngan anak2.. dapat sehari-dua tu dah kira ok gak lah...

eiza said...
This comment has been removed by the author.
eiza said...

entry kakzakie ni buat saya menangis...ayah tinggal dengan saya sekarang sejak arwah mak pergi, kami suami isteri nak pindah jauh, setahun dulu penah ajak ikut sekali tapi die taknak jadi kami tangguh tapi kali ni kena la ikut suami,saya berbelah bahagi nak tinggalkan die walau ada abang kakak yang boleh menjaga..rasa tak sama seperti saya yang jaga nanti..sebab saya rasa bertuah antara 4 beradik ayah pilih tinggal dengan saya lepas mak pergi :(

Liza said...

salam kak zakie...selagi ada nyawa selagi itulah kita harus berbakti pada ibu n ayah kita kan....semoga anak2 kita pun akan bersikap sama dikemudian hari....insyaallah...

So Shy Lady said...

layan kan saja. Mak sy plak d ajak dtg KL langsung t.mahu. Duk la d rumah 9 bilik tu sorang2. Nasib baik sorang kkk n adik sy yg kj kt Johor dpt tukar blik ke klantan...dpt la mnjnguk mak stiap hujung minggu ;)

amirah said...

mak saya pun camni jugak kak..bila telefon je tanya kita bila nak balik.tapi rasanya baru je balik kg jenguk dia.lepas tu bila duduk dengan kita, sekejap je dia dah nak mintak hantar ke kg balik...boring agaknya bila waktu kerja semua orang pun takde di rumah..

@cu SaYaNg said...

acu pun sama..pantang ada cuti panjang mesti balik kampung...kalau tak ada,paling kurang sekali sebulan mesti balik jenguk mereka di kampung

cinnamon.com said...

anak-anak yang baik,contoh ni..

EmpayarUtama said...

Abah dah tak ada...

Kakzakie said...

@ Much Melo: Bekalkan doa utknya MM


@ Rina Avail: Sebenarnya kalau dia tinggal dgn anak-anak kita pun tak bimbang


@ Eye_nee: Sebab itu kami jaga selagi hayatnya ada Eye_nee


@ Sharifah Nadzarah: Panjatkan doa untuknya SN


@ Munnafendy: Paling bimbang hatinya terguris ye Munna


@ Mamamya: Seboleh-bolehnya kita nak gembirakan dia Lia


@ norhidana: Keadaan Ayyan pasti mak-abah faham kenapa Dana lama tak balik. Call dia selalu dik


@ Lyafrina: itulah yg kami adik-beradik pegang Lya. Janji bapak senang sudah...

aReLaN said...

bagus kan ada anak cmni.sye ni nk blik pn ssh.nak rempit blik,org xbg.nk nek bas mls.hmm...pe la nk jd.

Kakzakie said...

@ izan: Begitulah izan... moga Allah beri kita peluang utk memberi sedikit kebahagiaan buat org tua kita


@ Huda: Kalau tak kerana mereka entah jadi apalah kita Huda


@ Fara: Itualh dia org tua Fara... tak sampai hati rasanya


@ Queenie: Bersyukur Q diberi peluang menjaganya hingga akhir hayat. Walau sedih tapi tidaklah terkilan dihati...


@ mama maman: Kakak bila anak di asrama pun dah rindu apa lagi bila tua kelak ...


@ yus: Kakak rasa anak kita melihat apa yg kita buat, sebab dulu kita pun nampak apa yg org tua kita buat kan Yus...


@ Qhaifa Nur: Benar... semakin berusia semakin sensetif


@ dhiera: Dengar kata mak-ayah dik.


@ gadisBunga: Insya-Allah GB akan mendapat pasangan yg mengerti sebab dia pun ada mak-ayah juga. Cari pasangan hidup pun kena juga dik...


@ dwaty: Sayani mereka dwaty. Nikah kelak dialah wali dwaty tau


@ adarnadzmie: Baliklah dik... mereka bukan setakat rindu saja tapi mahu merasa sentuhan tangan kita juga


@ Queen Teratai: Moga kita sentiasa bermuhasabah dalam memberi masa terluang utk memberi sedikit masa buat org tua kita.


@ kakcik: Sedekah dan doakan dia kakcik


@ sahromnasrudin: Kakak tak kita shah janji hati dia senang, kami dah pakat adik-beradik kena sentiasa jenguk dia sebab dia dah tua benar


@ Werdah: Wa'alaikumsalam kak Werdah. Moga kak Werdah sihat ye...


@ miloais: Kalau boleh bertahan seminggu hati kita pun dah senang milo

Juliet_iRa~" said...

orang tua mmg camtu yea kak..

dl arwah nenek ira pon bila diajak dtg rumah ira, dia ikut...tapi sekejap je nt dia boring da...sekejap masuk, sekejap keluar..xbetah dia dok tmn perumahan ni..rumah xda tanah kan..hee..

nti esok2 dia minta la suruh anta dia blk kg plak..hee

rindu nenek!

Kakzakie said...

@ eiza: Allah... sayu juga kakak eiza... Moga eiza diberi kekuatan utk terus tabah. Insya-Allah abang/kakak eiza boleh menjaganya juga...


@ Liza: Insya-Allah anak-anak biasanya jadikan kita cermin mereka


@ So Shy Lady: Org tua macam-macam cara. Tapi benar sayang pada rumah sendiri memang kental di jiwa mereka


@ amirah: Agaknya itulah> tapi cuti sekolah ni pun anak-anak akak siap sikat rambut, cabut janggut tapi tetap kata nak balik tak boleh tangguh kalau dia nak


@ @cu Sayang: Buatlah yg terbaik dik selagi hayatnya ada


@ cinnamon.com: Ayah-ibu juga cermin kita dlm hidup hari ini


@ EmpayarUtama: Selalu doa utknya dik..


@ Arelan: Jangan macm itu sayang... kelak menyesal kalau dia dah tak ada lagi. Harta boleh dicari. Mak-ayah tak ada galang-ganti... Cari masa jenguklah mereka


KAKAK RASA N3 INI MEMBUAT BANYAK AIRMATA LURUH. KAKAK TUTUPLAH DISINI. SETIAP KALI BACA KOMEN HATI KAKAK SEMAKIN SEBAK PULAK. MOGA KITA SEMUA DAPAT MENJAGA ORG TUA KITA SELAGI ADA HAYAT MEREKA. JAGA HATI MEREKA, DOAKAN MEREKA SELALU.

anaa said...

bapak saya selalu tepon.. sebab umah dia dekat jer.. eh, saya pun selalu gak tepon dia.. dia dok ngan kakak..

aizamia3 said...

biasanya sekadar melawat anak2.. betul.. orang tua memang tak betah tinggal lama2 di rumah anak2.. tak sesuai dengan jiwa..

Cik Ina Do Do Cheng said...

untungnya kak zakie masih ada keluarga.seronokkan boleh ayah nengok cucu cicit. semoga Allah SWT mengurniakan kesihatan yang baik tuk ayah kak zakie.

Afida Anuar said...

orang tua kak, macam mana sekalipun, hati mesti teringat kat rumah dia, tak sama dengan rumah anak-anak..katanya..hehe

seronok jugak kan, sekali sekala ayah datang berkunjung, dapat jenguk cucu, dapat jenguk akak;)

LadyBird said...

lady nak teman ayah dan mak lady sampai lady mati...
sob3x..

Cik Gee said...

bapak.. jiwanya sensitif. halus. kdg2 dia terasa kita x memberikan perhatian pd dia sdg kita pun spti dia muda2 dulu, sibuk bekerja n mencari ilmu, bukan? <3

MamaEma said...

abah ema pun harap ema balik kampung

Irfa said...

mesti tersangat rindu agaknya.
sebak pulak baca