Tuesday, April 24, 2012

Aku yang Setia dan Berusaha

Minggu setiausaha.....
siapa yang menyambut dan disambut?
tersenyum menyorot kad-kad ucapan
setiausaha syarikat menimbulkan pelbagai reaksi
masih adakah isteri yang sangsi
walau ketua aku bukan satu
tapi aku punya Allah yang satu
aku punya Allah yang sentiasa melihat
aku punya Rakib dan 'Atid yang tidak letih mencatat

Sungguh duduk di kerusi dan bilik ini
seringkali kebosanan menerjah naluri
sampai masa akan ditinggalkan juga
kerana setia itu masih perlukan usaha
jika mahu kekal sebagai setiausaha
ramai yang mampu dan boleh duduk di sini
sabarlah sampai masa aku pasti mengundur diri

Aku mahu jadi setiausaha suami tercinta
mahu jadi setiausaha anak-anak juga
setiausaha di sini sementara saja
usah disangsi tugasan aku
setia dan usahaku di sini tidak lama



~~sungguh aku akan sentiasa berusaha untuk setia
setia mencari mawaddah wa rohmahNya~~



59 comments:

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Alhamdulillah.. saya suka baca yg ni..
berusaha mencari Redha Allah kan Kakzakie..
semoga kita semua sentiasa di dalam Rahmat Allah :-) AMIN...
Pokok Manggis Depan Rumah

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

setiausaha suami dan anak2 tu lagi indah sebenaqnya kan kak? (^____^)

Nazayiena said...

Selamat menyambut hari setiausaha kakzakie,seronokkan kak bila jadi setiausaha pd suami dan anak2 sepenuh masa.....

kakcik said...

Setia dalam berusaha mencari redhoNya, itu yang utama. :)

Pok Amai-Amai said...

Nape kite mudah setiapd ciptaanNya? Tapu sukar utk setia kepadaNya?

miloais milo said...

insyaallah kak....!

suker iols baca sajak akak ni!

Acik Erna said...

salam kakzakie..insyaallah satu hari nanti kakzakie akan dapat mnjadi setiausaha sepenuhnya pada suami dan anak2.

Nida said...

Sentiasalah untuk setia dan berusaha ke arah kebaikan walau tak kira apa jua perkaranya.. Insya Allah

sis intan said...

Kak, mak sy pun setiausaha zaman jepun dulu. Tp dia berenti bila berkawin dgn abah..

Huda said...

Yelah kak saya juga mahu setia dan sentiasa berusaha untuk suami tercinta, hehe..Tapi saya juga masih setia dan usaha untuk bos2 di sini..:)

intan_blur said...

slm kak..selamat hari setiusaha..
smoga akk buat yg terbaik.. ;)

mama maman aka yana said...

hidup penuh cabaran.. kena berkorban demi sesuap nasi.. hehehe.. insyaallah bila smpi masanya boleh je jadi seketeri kat umah.. hehehe..:)

ahmad humairi said...

"Bersatu, Bersetia, Berkhidmat"

hehe...

Nini D.. said...

indahnya kak....
Nini jugak nak terus setia jadi setiausaha utk suami & anak..termasuk dobot!

azi said...

Kakzakie..
Bulan April bulan untuk sambutan Hari Setiausahakan....jadi "Selamat Hari Setiausaha " Kakak...semoga terus cemerlang sebagai setiausaha bos kat pejabat dan setiuasaha hubby kat rumah ..:)

pena rozie said...

Jadi setiausaha tuk suami lagi best kak kan???

MamaEma said...

indah sungguh kata-kata akak

noor said...

sedap bahasa akak ..lg part yg akhir tuh
dah lama jg bercita2 untuk jdi s/usaha di rumah tp apakan daya tpaksa dulu mencari rezeki bsama2 suami heheheh

Munnafendy said...

wah...sgt setia dan berusaha kak zakie..hihi..

yg paling manis mesti la jd setiausaha utk suami kan? =)

Zaitun said...

Setiap tahun minggu setiausaha disambut dengan meriah.Mudah2an apa yang kakzakie hajat akan tercapai.

cinnamon.com said...

Assalamualaikum kak.

jadi pemimpin dalam rumahtangga.

p/s meraikan s/usaha.
tidak menutup aurat,seksi,jemput penyanyi,peluk2..ishk.

kesiannya.
perempuan,salah satu fitnah dunia.

sisdee said...

dulu saya pun sama..org pndang rendah jek pada gelaran setiausaha tu :(

tak pelah rezeki tu halal jika kena gaya...

moga kita semua ttp setia pada yg ESA..

LYAfrina said...

x pnah join pon mana2 minggu setiausaha ni..sbb dh bukan setiausaha..

tp btulla...
lya pon nk jd setiausaha buat suami n anak2 ajer :-)

Rai said...

selamat hari setiausaha kak.. semoga saat menjadi setiausaha utk suami dan anak2 tu cepat sampai buat akak..

are_lin@yu said...

akak setiausaha ka?bez tak kerja tu?hehe.dulu berangan2 nk jd stiausaha.hehe

Cik FaRiZaM said...

setia? sy pon cube.. >_<

:(

redza said...

slmt menyambut hari setiausaha kak

ieda said...

suke ngan kata2 akk ..
banyak kebenaranyee ;) sedar atau tidak ...

norhidana said...

dana setiausaha di opis yg tak pernah di raikan pun, tak pernah diberikan rasa minggu setiausaha pun kak...

tp jd setiausaha suami lg bgskan...

ct rahani said...

puitisnya bahasa akak.. sonok sy baca.. :)

aby said...

jadi setiausha suami????
jenuh suami carik peti besi baru utk simpan yg sendiri punya P&C ...
he..he..

podo la ..
bojo ku pun PA Datin ..
amban dino critone nyonchoni Datin
ketemu konco2 nay ..

gadisBunga said...

sweet pulak baca ni kak..

nak nak part nak jadi setiausaha suami tu.

ngeee~

Cik Ecah said...

InsyaAllah kak...:)
moga2 menjadi keluarga yg sakinah...mawaddah..

izla said...

saya pun setiausaha suami saya..
ikhlas walaupun tak bergaji.

p/s: kak zakie setiausaha ke? leh la jumpa anuar zeng... :)

Kazman / Sue said...

setiausaha memang tak dapat dipisahkan dengan sifat setia...

Hanis Azla said...

semoga akak terus menjadi setiausaha yang berjaya dalam mencari keredhaanNYA..

che mid said...

Salam, pada CM setiausaha tu ada di mana-mana pada sesiapa saja. Cuma berupah atau tidak saja.. apa-apa tugas pun jika ikhlas kerana Allah Insyaallah akan ada ganjaran menanti. Namun tugas kepada suami dan anak-anaklah yang paling tak ternilai..

Daddy Ziyyad said...

Selamat Hari Setiausaha Kak Zakie...

Apa jua tugas kita di dunia ni, adalah ibadah...

fieda said...

saya adalah setiausaha besar di rumah ini...hehehe..setiausaha kepada suami..

fieda said...

saya adalah setiausaha besar di rumah ini...hehehe..setiausaha kepada suami..

Cikli said...

saya mahu jadi yang sentiasa berusaha dan setia. juga berusaha untuk setia dan setia untuk berusaha.

Aju Mohit said...

ikhlas dan bekerja dengan tekun itu yang buatkan akak sampai ke tahap ini, selamat hari setiausaha ye kak...saya pon nak jadi setiausaha sulit hubby ;)

Mamamya said...

semoga kita sama akan b'oleh keredhaanNya...amin.

~ yus ~ said...

suka baca nukilan akak ni...:)

Hanis MY said...

nukilan yang menyentuh hati....

Tihara said...

Selamat menyambut hari setiausaha kak..akk memang kuat semangat :)

Salmiza said...

wahhhhh puitis sggh...jiwa sastera la akk ni...:-)

ieja amieja said...

assalam kak zakie..
"selamat hari setiausaha"..semoga kesetiaan dan usaha akk dihargai oleh bos2 akk..yg pasti setiausaha kat umah jika diizinkan sampai ke akhir hayat kak ye..insyaallah..

cIk JanNah said...

salam kak,
suka entry akk yg ni. "menjadi setiausaha suami tercinta dan anak2" insyallah jannah pon nak mcm tu juga

Kasih Salina said...

alhamdulillah..saya suka baca N3 ni kak..

Puan Kutu said...

setiausaha terhebat adalah utk suami dan anak2..:)

Citarasa Rinduan said...

suka dengan cara kakzakie....

ayu jua setiausaha en zalie.. heheh, mau yang terbaik hingga akhirat kelak.. doakan ya

YATZAKIE said...

saya suka baca entry2 akak..insyaAllah..kita akan jadi setiausaha suami kita yg tercinta..amin

Marya Yusof said...

As salam Kak Zakie,

Salam perkenalan dr saya.... Apalah sangat pandangan manusia jika dibandingkan pandangan serta redha DIA yang mencipta... :)

Maya Mayana said...

Selamat hari Setiausaha kakak...

terima kasih ingatkan yana kak,yana pun akan mencuba sebaiknya menjadi setiausah terbaik buat keluarga...

maya amir said...

Slmt hari setiausaha kak..akak mmg ade bakat buat puisi lah, suke giler ape yg akak tulis tu:)

Kakzakie said...

Apa juga tanggungjawab yg digalas kita berharap mendapat rehda Allah dan dilakukan dengan ikhlas hendaknya. Terima kasih kerana sudi memberi komen N3 kakak ini: -

Pokok Manggis Depan Rumah, eeiyss, Nazayiena, kakcik, Pok Amai-Amai, miloais milo, Acik Erna (moga diberi peluang itu acik), Nida, sis intan, Huda, intan_blur, mama maman aka yana, ahmad humairi, Nini D (Dobot semakin manjalah eh..), azi, pena rozie, Mama Ema, noor, Munnafendy, Zaitun, cinnamon.com (harap kakak masih dikuatkan iman), sisdee, Lyafrina, Rai, Are_lin@yu (semua kerja lebihkurang aje ayu), Cik Farizam, redza, ieda, norhidana, ct rahani, aby, gadisBunga, Cik Ecah, izla (kakak dah tak minat sambutan begitu izla), Kazman/Sue, Hanis Azla, Che Mid (betul CM kakak setuju), Daddy Ziyyad, fieda, Cikli, Aju Mohit, Mamamya, Yus, Hanis MY, Tihara, Salmiza, ieja amieja (amin...), Cik Jannah, Kasih Salina, Puan Kutu, Citarasa Rinduan, Yatzakie, Marya Yusof (terima kasih sudi bertandang) dan Maya Mayana (insya-allah Yana).

Terima kasih atas segala komen yang amat kakak hargai.

Kakzakie said...

@ Maya amir: Sekadar menitip bingkisan yang tidak seberapa Maya.

ariana said...

rangkap yg pertama tu bermakna kak..
masih adakah isteri yg sangsi..huhu
saya tak dpt lari dr situasi tu..bkn sangsi..berhati-hati..tp alhamdulillah setakat ni sy kenal rapat ngan setiausaha hubby malah sy yg belikan hadiah utknya..dan sy kenal suami saya sebab saya setia+ usaha suami saya..hehe