Monday, April 2, 2012

Mahabbah IKIM FM lagi

Tarikh: 31-03-2012 hingga 01-04-2012
Tempat: Bandar Dato' Onn, Johor Bahru

Kami pergi pada hari terakhir karnival tersebut. Panas terik yang tidak terkata tidak melemahkan semangat untuk pergi sebab janji telah dimeterai bersama adik sebaik mendengar radio IKIM fm mewar-warkannya sejak bulan lepas lagi.
Hasil - Beberapa benda yang kami beli. Semuanya lebih untuk anak-anak saja.
Nampak kepala saja - Adik di longgokkan  buku. Aku biarkan saja dia membelek tapi membeli setakat beberapa buah buku saja termasuk sebuah novel yang aku simpan untuk diberikan pada hari lahir Nurienne pada 23 April ini.
Pertemuan -Bertemu Sharifah Nadzarah empunya blog Sweet Memori
Ketiga-tiga anak ada bersama. Geram melihat Aidil. Aku cubit pipi dan gigit lengan dia sehingga Mak Zah marah.

Hidangan makan - Hubby dan adik makan nasi beryani kambing, aku dan Mak Zah makan laksa penang.


Kurma Ajwa - Pada mulanya aku ingin membeli tapi hubby kata di tempat kerja dia dulu bertahun tanam tapi tiada hasil. Tidak jadi membeli pokok tetapi kami membeli kurmanya.

Balik - Adik sempat menaiki kuda di belakang itu - percuma tidak ada bayaran dikenakan.


~~ Merasa perbezaan jika karnival yang berlandaskan agama terlalu kurangnya pengunjung yang datang. Tapi eloknya kerana rata-rata yang hadir tidak menyakitkan mata memandang.~~






64 comments:

Nazayiena said...

Pandainya adik naik kuda....dah pernah menunggang kuda ya sblm nie?

Aine Ainun said...

Kan...bandingkan dgn yg heboh, mst pening sbb ramai sgt orang...

Kak zakie, sy pntang tgk laksa.. Mcm pekat je kuah dia, mst sdapkan...

mama maman aka yana said...

beshnyer dpt jumpa kwn blogger.. hehehe.. kalu mama kannn... mahu tp malu.. hahaha

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.zakie..mmg biasa camtu la,klu karnival keagamaan ni kurang dpt sambutan trutamanya dr golongan muda :(
Klu dekat sini karnival tu..dah lama atie terjah..hihi

kakcik said...

Begitulah - lebih ramai yang suka kepada jalan yang berliku mungkin untuk lebih 'adventurous'. Samada melalui jalan yang lurus mahupun berliku, sama2 kita berdoa agar destinasi nanti tetap di Jannah. InsyaAllah.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam k.zakie.Terima kasih kak.Alhamdulilah...kami tidak memaksa,tp mmg minat anak llaki atie mendalami Al Quran & kami bersyukur sgt dgn pilihannya itu.
Semoga dpt membantu kami ketika diakhirat nanti,INsyaAllah.

nur anis said...

saya nampak laksa...sedapnya..

~~zana@pb~~ said...

Kakzakie, dah lama tinggalkan zaman karnival ni, bukan apa....kat sabah ni jarang ada, kalau ada pun tak kuasa nak bersesak2. Kdg kala teringin tapi anak bujang tak suka (bagus la kan?) Kalau pergi pun mesti ada tujuan barulah berbaloi, betul tak?

psl org tak ramai tu..rasanya kalau letak Fasha Sandha kat booth yg suam2, menderu org serbu.

Huda said...

kak, saya tak tau pun karnival ni, seronoknya kak kalau dapat pergi..

sisdee said...

kurang ke kak..org dtg mlm kot..saya tak dpt masuk pun sbb penuh gile oran g:(( nk parking pun susah :( cian budak2

pena rozie said...

salam akak.... ape khabar rindu ler. hi...hi... hi....

aReLaN said...

memang pon.kalau karnival gini memang tak ramai yang datang kan.tapi at least yang datang pon baik2 je.hehehe..bestnya makanan tu

Nini D.. said...

btol kak kan..kalo karnival berkaitan agama..mmg selalu mcm tu..cuba kalo buat karnival Sure Heboh..kompem sure ramai!

Munnafendy said...

kat mana ni kak zakie? sygnya tak diuar2kan...smp bila ada karnival ni?

Sharifah Nadzarah said...

kak!!..ishh malunyer akak tempek gambo tu...nampak bam2 jer..
apepun mmg sweet memories semalam.
kita tak dapat nak snap pic akak..dah sibuk dukung aidil..tak menang tangan...n3 pun tak buat lagi..harini USB kita tertinggal pulak so tak dpt nak downlod ape2 gambo kat karnival tu...insyaallah esok ye kak..nnti leh pinjam gambo tu ye..hihihi..
lenkali jumpa lagi kita sembang pjg2 ye...tq kak...mmuuaahhh3..

Kazman / Sue said...

wah... pokok kurma tu kalau tanam kat sini mesti orang ingat kelapa sawit... heee3x

ainnoraini said...

seronok jugakan gi karnival mcm ni..mcm2 ada...

kalau dah pergi mesti la ada bawak balik apa yg berkenankan..

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

DALAM QURANpun banyak kali sebut... 'qalil...qalil....qalil...' beruntunglah jadi golongan yang sedikit itu (^____^)

noor said...

bestnya kak ada jual pokok kurma...mcm tu rupanya ank pkk dia

pB said...

kalau tak ramai , mudah sikit untuk berjalan jalan. Tidak berlanggar punggung

norhidana said...

biasalah kt sini kn kak... kalu yg islamik pyh nk ramai org kalu yg suka penuh... tp betul gk kn, takde yg menyakitkan mata... kalu tak mcm2 aksi n fesyen ada...

pokok kurma mmg tak sesuai tnm kt sini rasanyer... ada gk nmpak kt umah membe dh berpuluh thn tp takde seketul pun bunga

Acik Erna said...

assalam kakzakie..acik pun tak lepas peluang kalau ada karnival macam tu..seronok melihat dan membeli keperluan yang diyakini.

HeNRieTTa JoSe said...

bestnye...mesti semua produk halal....rietta kdg2 susah juga nak beli brg...tkut xhalal...

ieda said...

syoknya kak ...
rasanya lebih baik dari heboh kuut ekekke
dappp nye laksa tuu kak ;)
saya kalau dekat sure saya gi nie kak .. suke gak kalau yg menambah ilmu nie ;)

Daddy Ziyyad said...

standard lah tu kak..takde artis yg terpekik terlolong , mana ada anak muda nak datang....

@cu SaYaNg said...

sedap nye laksa tu kak

LYAfrina said...

wah..pandai adik menunggang kuda yer?? kalo lya..mmg takut la

Nieza said...

rugilah kalau org tak ambik peluang pergi karnival ilmiah agama gini kan kak. tapi kalau ada artis yg dipuja mereka memangla ramai.

cIk JanNah said...

kalau karnival corak agama memang mcm tu lah sambutannya. kalau jom heboh masyaAllah jem nya tak ingat

miloais milo said...

konpem tak de retis terloncat2 atas pentas - tu yg ramai tak datang...

hik hik hik

ikatankasihku said...

1 aktiviti riadah yang mendatangkan byk manafaat :)

Fatin Mraz said...

lama x bw...hehee..bz lately..

cam best jer..ke karnival.. jumpa blogger makan2.. =}

MOKCIK AZWA said...

Kalau dekat nak juga pergi... kami pun lebih senang melawat ke karnival atau pameran yang tak ramai orang pergi...ramai2 ni sesak..

L said...

kurma ajwa tu mhal betul.. huhu.. botak kpala ..

jom tambah ilmu sikit=)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/04/kalau-lah-kita-faham.html

Pokok Manggis Depan Rumah said...

wah... sedap nye makan laksa..
nak rasa laksa la ari ni..
teringin tgok laksa ni.. :-)
Pokok Manggis Depan Rumah

YATZAKIE said...

wah,bestnya kak.apela dorg xde wat kat cni...kan best...

QueeN TerataI said...

dlm byk2 gambar kenapa gambar makanan je yg Queen tertarik eh.. aduyai.. laksa.. laksa... huhuhu

gadisBunga said...

kalau pokok kurma tu boleh berbuah kat sini, nak je saya beli!

biasalah kak. mungkin tak ramai yg dgr IKIM fm kot. hihi~

fieda said...

kalau yg heboh2 tu bkn main lagi ramai org serbu kan kak..

Mohamadazhan.com said...

tertarik dgn nasi briani...fav.hehe

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sy x tau pon ada karnival ni kak..tp apa karnival sekalipon sy jarang nak pegi sbb takut ramai org..malas nk cari parking

fazrulnoor said...

xpe..ade caranya mcmane nak tarik karnival spt ini dikunjungi org ramai

Puan Kutu said...

tulah nmpk lengang je karnivalnya.cuba jom heboh bersesak2 pun org pegi.hehe..

@lfidah @dim said...

kak,sedapnya laksa..terliurnya..kak,akak salah komen kot kat blog sy..ltk nama lain..

http://apen-idariana.blogspot.com/2012/04/be-dari-nuffnang.html#comments

Zie said...

emmm syoknya dapat pergi majlis macam ni... tpi chek penat dengan anak2 lah.. huk hukk

wahida said...

kenapalah akak tayang laksa tu...saya terliur tau ptg2 mcm ni...huhu...

MamaEma said...

a'ah kak, cam tak ada pengunjung nampaknya..hurmm, zaman sekarang kak..

ct rahani said...

bila karnival ni kak.. terlepas nampaknya.. dekat sgt dah tu ngan tempat sy..

Azlan Strider said...

nie karnival ape kak??macam menarik jer..mesti murah2 barang dia..hehehe

Regards,
-Strider-

Rai Ourkizuna said...

rajin betul anak2 akak membaca.. budaya yang memang patut diteruskan..sekurang2 nya takde la diiorang membazir masa tengok tv 24 jam..

~ yus ~ said...

tak tahu pun ada karnival ni kak...

adik mmg pandai tunggang kuda ya kak?

laksa tu buat saya terliur...hehe

mama ju, said...

Aslkn KZ

Buku2 tu ada yg aya teringin lama, tapi tak beli lagi, harganyalah....
Pokok kurma tu dia dakwa brapa taun boleh buah?

aby said...

salam k zakie ..
asek nonjok gambare wong lain ..
gambare dewe kapan meneh arek di tonjok ...
hu..hu ...

ajumohit said...

Walaupun panas tp keseronokan mencuci mata tidak membataskan segalanya kekeke, bestnya kak, saya cukup suke carnival mcm ni

eelobor said...

hehehe...tengok gambar nasi briyani kambing, esok nak makan time lunch

Citarasa Rinduan said...

ruginya ayu tak pi.. tapi nak buat mcmana ada kenduri dirumah

kak.,. bestnya dapat jumpa sharifah..
anaknya.. baik2 jer..
hehehhe

Maya Mayana said...

aah la kak,memang tk nmpak orang tp senang sikitnk memilih brg dan buku...

naik kuda pn free,best...

Ekmi Rabat said...

sedihnya tak dapat pi..Time tu jugak ada pameran inovasi kat UTM. huhu macam best

ckLah @xiiinam said...

oh, itu rupanya anak kurma....

Cikli said...

nasi beriyani kambing tu memang sedap. nasi beriani gam mungkin lagi sedap kalau lauknya kambing.

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

pokok kurma tue macam daun kelapa jer kan..

Kakzakie said...

Selepas di Johor Bahru IKIMfm akan membuat karnival di Terengganu pada bulan Mei akan datang. Org T'ganu bolehlah berkunjung. Kehadiran mungkin lebih ramai di waktu malam seperti dikatakan kawan kita. Kakak waktu malam tidaklah dapat pergi.

Terima kasih kakak ucapkan pada: -

Nazayiena (papa dia ada jaga), Aine Ainun, Mama mamam aka yana, azatiesayang, kakcik, nur anis, zana@pB, Huda, sisdee, Pena rozie, arelan, Nini D, Munnafendy, Sharifah Nadzarah, Kazman/Sue, ainnoraini, eeiyss, pB, noor, norhidana, Acik Erna, Henroetta Jose, ieda, Daddy Ziyyad, @cu Sayang, Lyafrina, Nieza, Cik Jannah, miloais milo, ikatankasihku, Fatin Marz, Mokcik Azwa, L, Pokok manggis depan rumah, Yatzakie, Queen Teratai, gadisBunga, Fieda, Mohamadazhan.com, Rina Avail, Fazrulnoor, Puan Kutu, @lfidah @dim, Zie, wahida, Mama Ema, ct rahani, Azlan Strider, Rai Ourkizuna, Yus, Mama Ju (tak tanya pulak kita - sebab tak beli pun), aby (isinlah kakak angger wong weroh - orak ayu), Ajumohit, eelobor, Citarasa Rinduan (sebenarnya ada 3 hari Ayu), Maya Mayana, Ekmi Rabat, ckLah @xiiinam (macam kelapa sawit ye cikgu), Cikli dan Be Simple Beb.

Terima kasih sekali lagi...

Zefa NorAsmara said...

Hari2 sy dgr promo program ni di IKIM sblm ni.. seronok kalau dpt pergi. Tapi tulah, jauh sgt bezanya dgn karnival yg ada unsur2 hiburan kan kak?

Cik Ina Do Do Cheng said...

dulu cik ina dengar orang kata , bila hubby kak zakie bagi tau ,baru cik ina caya, betullah kurma susah nak dapat hasil tanam kat sini.

sibongu kak zakie, kemain lagi dia berposing ngan blogger tu, comel .