Thursday, April 5, 2012

Sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit

Biasanya botol sabun cuci baju, syampu, botol minyak masak, tin-tin air minuman dan sebagainya memang dikumpul di belakang rumah. Kotak pizza, segala mak-nenek kotak supplement, colgate atau apa saja kotak pun kami tidak buang. Bila papa jual anak-anak akan bahagikan sama rata. Biasanya papa mesti akan genapkan jumlah duit yang diperolehi agar masing-masing dapat jumlah yang sama banyak sebelum dimasukkan ke dalam tabung.

Minat mengumpul duit ini terbawa ke sekolah. Nurienne anak sulung aku sejak tahun lepas lagi dipilih oleh pihak sekolah/asrama memberi tuisyen pelajar tingkatan satu untuk pelajaran Bahasa Inggeris. Mata pelajaran lain murid lain pula. Setiap bulan pihak sekolah memberi RM80 sebagai imbuhan. Yasmien pula dipilih untuk menjual akhbar dan dalam seminggu dapatlah dalam RM 5-7 ringgit bergantung jumlah berapa banyak hasil dijual. Adik pula bersama dua lagi rakannya (terbaik matapelajaran matematik tahun lepas) bertugas menjual makanan seperti kerepek-muffn-air kotak/tin. Duit ini milik pihak sekolah tetapi setiap bulan adik dan dua lagi temannya itu diberi dalam RM 30-31 ringgit oleh guru koperasinya. Sebagai pengawas adik lebih suka diberi tugasan ini daripada menjaga padang, taman haiwan atau tangga sekolah katanya.
Kira duit - Ini adik punya sebab telah tiba masa untuk dimasukkan ke dalam bank. Kalau wang yang besar biasanya pemberian dari atuk atau mak-pak saudaranya

~~Jujur aku katakan wang anak-anak walau lima sen pun kami tidak usik. Memandangkan kami bukan orang kaya dan kerja swasta kami tidak mahu anak-anak tergendala pelajaran mereka andai kami dijemput Allah sebelum mereka selasai di alam pendidikannya. Cukup haul kami keluarkan sikit untuk dizakatkan.~~


60 comments:

@lfidah @dim said...

bagus-bagus..belajar dari sekarang untuk menghargai duit.bukan senang nak cari duit..

saya pun ada buat simpanan untuk anak-anak..itu pun potong gaji..

kakcik said...

Alhamdulillah. Semoga sikap jimat cermat mereka itu akan berterusan. :)

Kunang-Kunang said...

Salam kakzakie,

Bagus tu, anak-anak diajar berjimat cermat semasa kita berduit.

Semoga anak-anak kakzakie diberkati Allah hidup mereka.

Aliesha Kirana said...

bagusnya kaakkk! dr kecik anak2 diajar utk berjimat dan pandai cari duit. hee

Aine Ainun said...

Bagusnya, sikap menyimpan da dilatih sjak kecik.

Sy dulu x penah diajar menyimpan duit, tapi sy blajar menghargai duit sebab dr kecik da biasa susah, sy blajar dr mak yg pandai berjimat cermat..

eda_ej said...

kat skolah dulu eda pon jage koop skolah.. sonok pegang duit.. hehhee.. =D

Huda said...

Alhamdulillah bagusnya akak, saya pun dalam proses mendidik anak2 saya menyimpan duit.

mama maman aka yana said...

bagusnya.. maman lak skrg skadar tahu main susun2 duit je.. tp semuanya duit 50sen.. rajin dia mengumpul tuh..:)

QueeN TerataI said...

anak Queen yg umur 2 tahun tu pun dah pandai menabung kak.. pantang jumpa duit syiling bersepah pasti dia ambil masuk dlm tabung... mmg menabung ni perlu diajar sedari awal usia mereka lg.. dan sememangnya lama2 jd bukit.. Duit ammar dr lahir smp skrg ni dah ada 4 angka kak.. duit anak kalau kami guna pun akan dipulangkan semula.. :)

Daddy Ziyyad said...

wah..kira hebat lah tu dah boleh bagi tusyen , dan dapat RM80 sebulan...

bagus tu kak..tanamkan sifat suka menabung dan pandai cari wang...

intan_blur said...

salam kak zakie..
tahniah akk bjaya mndidik dorang menabung..
intan ni xtau la bile nak startnye..
hehehe..

gadisBunga said...

saya pun tgh on the way nak contohi akak tau. byk perkara saya belajar dari kak zakie ni. :D

nur anis said...

kecik-kecik dah belajar gigihnya mencari duit dan menyimpan duit...:)

Masya said...

betul tu setuju sgt.. lagi2 bdk2 kene ajar berjimat dan menabung ni.. supaya tak membazir....

Pokok Manggis Depan Rumah said...

bagus nye..
alhamdulillah asuh anak2 kecik mcm ni sejak kecik lagi..
nti asuh juga untuk menyimpan dan memberi juga.. zakat salah satu..dah buat :-)
Pokok Manggis Depan Rumah

Sharifah Nadzarah said...

alhamdulillah..rezeki anak2..sy pun kak.suh diaorg simpan..dah byk baru masuk bank...budak2 tgok duit byk sukalah diaorg..
yg kelakar..bila kita gantikan rm1 dgn duit yg besar diaorg taknak coz sikit tak nampak byk...hehe mcm2

@cu SaYaNg said...

acu dulu pun mak & ayah ajar menabung dari sekolah rendah
duit baki pegi sekolah, balik rumah terus masuk tabung :)

wahida said...

saya pun ajar anak2 saya menabung kak...
baru semlm, saya masukkan duit budak2 tu dlm bank...sekarang tabung dah kosong balik...gigih dorang nak kumpul balik duit dlm tabung tu....

aanie said...

setuju dgn kakak...duit yg org bg utk anak mmg sy xkan guna utk diri sendiri.....

sy dari kecik suka menabung....tp x simpan dlm bank pun...tp buat beli brg2 yg disukai....

Mamamya said...

alhamdulillah..rezeki anak2 kan kak...lia pun mcm tu...koleksi duit raya anak2 setiap kali habis je bulan syawal mmg terus masuk bank...klu balik kg @ ada duit pemberian dr atok/nenek/mak-pak sdra lia akan pastikan disimpan dgn elok...

selalu b'cita2 klu blh bila anak2 dah masuk U nnti x yah lah nak buat apa2 pinjaman....

Uncle said...

Satu amalan murni yang sangat terpuji....akan dipupukkan ke anak-anak saya jugak! Thanks for this new entry..

Pok Amai-Amai said...

Sy suke betul cara akak mengajar anak menabung mcm nie. Sy boleh contohi akak mcm nie.

-Sara- said...

bagosnya anak2 akak :)

MamaEma said...

bagusnya kak,..ema pula yang selalu masuk duit dalam tbg adalah suami...pulak tu meratalah duit kat atas lantai...

ahmad humairi said...

xnakla jadi bukit plakkkk....

Nazayiena said...

Pandailah anak2 kakzakie menabung,memang patut dicontohi....

azi said...

Baguslah anak-anak kakak ada sikap nak menabung macam tu...sikit-sikit, lama-lama jadi bukitkan...
saya pun, anak-anak menabung juga...duit pemberian tok/wan diorang selalu simpan dalam tabung...tapi kalau nak beli sesuatu yang diorang berkenan sangat tapi tak dapat kelulusan si ayah..diorang akan guna duit tabung sendiri...:)

~ yus ~ said...

saya pun dari dulu ajar anak menabung. Duit saku mereka kalau lebih yus suruh masuk tabung, dan bila penuh, mereka kira sendiri dan kami sama2 ke bank masukkan duit tu. Harap2 berterusan lah sampai ke besar suka menabung tu ...

Arif je belum, tp duit dia dpt dari hadiah masa dia baru lahir, duit raya, semua yus simpan dalam TH. Tiap2 bulan pun mmg dah ada portion untuk mereka dari duit yg yus dpt dari suami. Untuk mereka juga di kemudian hari kan kak....

Acik Erna said...

assalam kakzakie..alhamdulillah..anak2 rajin menabung..anak acik baru sekarang nak mula balik..selepas duit tabung diambil pencuri masa pencuri masuk rumah..kecewa dia..sekarang ni tak mau masuk tabung..kalau ada aje terus suruh hantar ketabung haji atau asb

adarnadzmie said...

bagus cara akak ni...dapat anak2 simpan duit dlam tabung...:)

Munnafendy said...

syoknya dapat tuisyen dapat duit pulak eh?

sy punya anak buah baru nk masuk 3 tahun mmg diajar menabung..pantang org bg duit je dia sebut 'abung' kekadang kalau sy balik kmpung,dia geledah purse cari duit semata2 nk isi dalam abung..

lama2 kopak acu dia..haha

mmg xbkira kakzakie..tmbh plak anak yatim...ntah masa depan macam mana,sedekahkan je lah..

ct rahani said...

baguskan kak ajar menabung dari kecik..

Santri T.P.I.N.I said...

alhamdulillah, bagusnya akak ajar dari kecik menabung. namun kami kadang ada jug ausik duit anak untuk keperluan mereka bila dah hujung2 bulan... terpaksa kak.

Puan Kutu said...

mmg bagus anak2 akk pandai simpan duit dan mnghargainya...dh didik sejak kecil kan..

ikatankasihku said...

sama dgn anak2 ikin, suka diaorg menabung..
duit anak2 dari lahir, raya, memang ada sampai sekarang ni

pena rozie said...

PR suka dengan cara akak. Didik anak2 dari kecik untuk menabung....

LYAfrina said...

BAGUS ... BETUL2 TU,, LYA PON SMPAI SKARANG STILL MENABUNG..LEBIHAN SYILING MSTI MSUK TABUNG..KLO ZAMAN KCIK DULU..SIAP ADA TBUNG BULUH ARWAH TOKWAN BUAT

dhiera said...

terus teringat zaman kanak-kanak~

dulu masa kecik-kecik nak beli roller blade ke ape ayah akan suruh cari duit sendiri. jadi, saya dengan adik suka kumpul tin dengan surat khabar. siap jual ice cream, air dgn kacang-kacang dekat tasik petang-petang~

Deru Ombak said...

Assalamualaikum KZ

Alhamdulillah! Punya anak2 yang berkualiti.

Betul tu KZ.. Kita bukan ada harta nak di tinggalkan untuk mereka. Dari kecil sudah di didik begini, nescaya sampai bila2 mereka pasti tahu menghargai erti kehidupan.

InsyaAllah..

::NureeN:: said...

ellesya pon nureen ajar dia menabung dr dia kecik... :)

noor said...

amalam menabungamalan mulia.....beringat-ingatmkn kak. bgs ank akak pandai menabung nor dulu xbrp nk menabung huhuhuhu

ieda said...

uishh banyak tuu akak
alhamdulillah
anak2 saya tgh belajar kumpul duit .. tapi selalu kalau kumpul habis je mereka belanja ..
kena selalu ingatkan ..
kalau ke sek makanan dah dibekalkan , tapi bila balik rumah selalu singgah kedai atuk sedara mereka , lupa diri kejap masing2 huhuhuh

fiza said...

BAgusnya anak2 akak ☺☺

anitadiana said...

bagusnya kak ..seronok ita baca..nak cuba ikut cara kak lah...tq kak...

Qhaifa Nur said...

alhamdilillah..kecil2 dah mula menabung...
sikit2 lama jadi bukit...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

kat rumah sy takda tempat nak kumpul brg-brg buangan ni..sudahnya masuk tong sampah jer walau dlm hati fikir boleh kumpul jd duit..tp nak sedapkan hati biarlah org kutip sampah tu ambik utk dia jual plak

Chik Na said...

saya pun macam akak jugak, seingat saya, semua duit yg anak-anak dapat tak pernah kami usik... kami memang galakkan anak menabung.. siap bagi bonus, tambahan 50% dari setiap simpanan bulanan mereka :)

Syira Qahira said...

salam...

sy selalu kumpul, tp bagi kat abang saya untuk jual, dapatlah dia guna buat duit belanja dia, saya? setiap kali nampak tin, kat mana-mana mesti ambil , dalam hati niat, nnt bawa balik kg bagi kat abg.

bagus didik anak-anak dari kecik ni menabung, jaminan mereka untuk masa depan.

Aju Mohit said...

Bagusnya anak2 diasuh berniaga Dari Kecik, minat tu ditanam lama2 jadi tabiat yang baik buat mereka, bagusnya nuraeine ada chance jadi lecturer hihi, jadi contoh untuk adik2

Mohamadazhan.com said...

salam kak

dulu kecik2 selalu juga mak ayah pesan suruh menabung...berjimat tak byk tanda berkat =) byk tak berkat tetap tak cukup smp bila2...=)

munna said...

en abg munna pun suka kumpul brg yg boleh di recycle semula... duit tu selalunya dia buat belanja makan je.... munna pun nak ajar anak2 menabung dari kecik lagi....

Zeaf I-sahus said...

Budaya jimat-cermat dan sifat keusahawanan sejak kecil lagi sudah diterapkan. Tidak hairan sekiranya insan-insan ini akan menjadi pemimpin sama ada di peringkat sekolah, universiti, awam, etc..

sal said...

alhamdulillah murah rezki kita yee....
lebih murah jika berjimat cermat maklumlah kita tak tau bila rasa kesempitan, jika ada simpanan boleh juga dikeluarkankan bertambah berkat dengan menzakat..kesemuanya pemberianNya ye..bersyukur!!!....

Maya Mayana said...

Alhamdulillah...rezeki diorang...

belajaar menabung dr sekarang :),bukan belajar korek tabung kan?

Kakzakie said...

Kakak memang ada sediakan satu almari lama (masa kakak anak dara hmm... bermakna dah lebih 20 tahun) untuk simpan barang recycle ini. Simpan duit kena ada kerana kakak tak mahu mereka tergendala pendidikannya andai kakak/abang tiada kelak. Terima kasih pada semua: -

@lfidah @dim, Kakcik, Kunang-Kunang, Aliesha Kirana, Aine Ainun, eda_ej, Huda, mama maman aka yana, Queen Teratai, Daddy Ziyyad, intan_blur, gadisBunga, nur anis, Masya, Pokok Manggis Depan Rumah, Sharifah Nadzarah, @cu Sayang, wahida, aanie, Mamamya, Pok Amai-Amai, Uncle, Sara, Mama Ema, ahmad humairi, Nazayiena, Azi, Yus (setuju Yus... lama-lama nanti jadi biasa), Acik erna (kesian juga mereka penat menabung - tak apa mulakan lagi acik), adarnadzmie, Munnafendy, ct rahani, Santri TPINI, Puan Kutu, ikatankasihku, Pena Rozie, Lyafrina, Dhiera, Deru Ombak, Nureen, noor, ieda, fiza, anitadiana, Qhaifa Nur, Rina Avail, Chik Na, Syira Qahira, Aju Mohit, Mohamadazhan.com, Munna, Zeaf I-sahus, sal dan Maya Mayana.

Terima kasih sekali lagi pada semua yg sudi memberikan komen N3 ini.

Kazman / Sue said...

minat menabung memang patut di semai dari kecil...

Lynn said...

Ye kak..lynn pun memang tak suka nak pakai duit anak..sebab tu rezeki diorang..takut kalau kita dah tak ada..diorang pulak yang tak ada duit simpanan yang mungkin dapat membantu apa yang patut.

Eye_nee said...

Menabung utk masa depan kan kakzakie..kalau tak beringat dari sekarang menyesal kelak...

GreenJade said...

bagus menabung dr kecil..murah rezki adik..byk tu..

Kakzakie said...

Kakak pun dari keluarga susah dan tidak mahu kesusahan menimpa anak-anak pula. Terima kasih buat: -

Kazman/Sue, Lynn, Eye_nee danGreenJade