Tuesday, April 3, 2012

Perujian musabaqah kali pertama

Sewaktu mengajar kakak-kakak dulu mudah mengikut rentak. Adik mudah mengalah. Kena ulang dua-tiga kali sudah kata dia tidak boleh. Latihan di rumah kedengaran bolehlah juga tetapi bila tiba di sekolah dia membaca ikut tarannum rekaanya sendiri. Suara pun takut-takut hendak dikeluarkan. Itu kata Mak Zah yang mendengar bila ustazah buat latihan menggunakan mikrofon di sekolah Jumaat lepas. Aku bukanlah ajar tarannum ras yang perlu nada tinggi, tapi sekadar bayati dan sedikit sikah tapi adik bagaikan susah tangkap.

Hari Jumaat lepas diberikan kain oleh pihak sekolah untuk dijahit. Bila dapat kain ini adik minta aku memberitahu pada ustazahnya yang dia tidak mahu memasuki perujian musabaqah tersebut. Aku pujuk tidak mengapa kalau adik tidak berjaya. Musabaqahnya akan berlangsung esok 4hb April. Tahun depan kalau tidak mahu kenalah beritahu awal bukan bila sudah tinggal 3-4 hari baru adik kata adik takut. Aku pun tidak mengharap dia meraih johan tapi sekadar memberi pendedahan saja.
Baru siap - Baju ini bukan aku yang jahit. Terpaksa hantar kedai sebab sudah suntuk tidak sempat aku mahu menjahit sendiri.


Tudung - Aku jahit untuk dipakai dengan baju polkadotnya tapi sesuai juga untuk baju yang cikgu beri. Kalau tidak pun pakai saja tudung lain yang ada di dalam almari.


~~ Aku pun tidak menyangka adik yang selalu bukan main cergas di atas pentas sekolah bila dijadikan wakil sekolah lain pula jadinya. Berkali-kali dia kata dia takut. Jiwanya tidak besar kata bapak.~~

61 comments:

Acik Erna said...

assalam kakzakie..insyaallah..bila ibunya bagi semangat nanti adik akan berjaya dan berani naik kepentas..insyaallah.

Kazman / Sue said...

pendedahan begini untuk anak2x memang bagus.... semoga berjaya kami ucapkan... kata2x semangat kena kuat ni...

Kunang-Kunang said...

Salam Kakzakie,

Tahniah adik dapat mewakili sekolah dari musabaqah tu. Semoga berjaya.

Nasib baik baju tu sempat siap yer. Pandai kazakie jahi tudung, cantik dan kemas nampaknya.

sisdee said...

bagus masuk musabaqah nie..saya tingin anak masuk ptandingan ini..bukan nak menang jek tapi nak dia buka minda..
cantik le akak jahit tudung tu :O


p/s : syahmi dulu masuk tae kwn do tapi tpksa bhentikan sbb masalah kesihatan :(

cheqna said...

alhamdulillah
bagi semangat..insyaallah adik tak akan takut =)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

kena bg semangat kat dia lebih sikit..semua budak x sama tahap keyakinannya :)

Aine Ainun said...

Akt yg baik, wajar kita bg smangat....

Kak zakie, pandai jahit tdung? Cantik;)

kakcik said...

Semoga Adik tidak gementar dan akan tetap merintis kejayaan. InsyaAllah.

miloais milo said...

good luck untuk adik...

tho bukan first time naik stage - tapi rasanya - this time berbeza kot - tu yg sheols tajut kekdahnya...

Huda said...

semoga adik berjaya nanti ye kak..bagus masuk musabaqah ni..

QueeN TerataI said...

InsyaAllah adik boleh.. mungkin dia cuma berasa gementar je ni...

Nini D.. said...

takpe dik..tak menang tak semestinya kita kalah dalam perjuangan..dengan doa & bekalan semangat dari semua yg sayangkan adik,insyaAllah adik boleh melawan rasa gemuruh tu :)

are_lin@yu said...

pandainya akak jahit..ayu mnat tp tak pandai jahit..hehe

::NureeN:: said...

purple, faveret clr ank nureen.. klau nureen pon pandai dh byk byk ellesya nureen jahit sndri :)

ieda said...

waa dpt kain .. tudung punn cantik ..
kalah aunty nye tudung nie
sure adik lebih bersemangat ;)

norhidana said...

biasalah tu kak... msti ada rasa seram2 skit tu...kite yg dh tua pun kadang ada rasa gabra seram2 kn...

semoga adik boleh melepasi ujian musabaqah nnti ngn jayanyer...

cantik tudung tu yek... akak bt sndiri ek... siap ada bunga2 shifon lg... untung akak pandai menjht...kalu dana mmg fail

~~zana@pb~~ said...

Budak2 mcm tu la moodnya kakzakie, kjp begini kjp begitu. Anak pb pun, kjp suka muzik, kjp nak tekwando, kjp nak menari pulak dah....
Apa yg penting pendedahan tu, bagus utk diri dia supaya tidak gementar berdepan dgn org ramai.

Mamamya said...

pendedahan bila masuk apa2 pertandingan di sekolah sbnrnya mmg bagus utk membentuk jati diri n keyakinan b'hadapan dgn org ramai...

mungkin kali ni mmg adk rasa kurang b'keyakinan.. apapun lia doakan smga adik dpt buat yg terbaik utk esok...

Ros said...

Assalamualaikum Kakzakie,

Pendedahan yang baik sangat...,dengan sokongan dan semangat dari ibu bapa insyaallah Adik akan boleh... semoga berjaya ya...

Amy Syaquena said...

Salam kak ,

Selalunya begitulah kak , kadang kala pasti akan merasai perasaan begitu.. even yang dah biasa pun ada perasaan gugup inikan pula anak kecil...berkenan lihat tudung adik cantik

intan_blur said...

slm kak zakie..
wahhh..tahniah kat adik sbb bjya mwakili sek...
akk cube la pujuk dia pelan2..mane tau mlm ni dia nak.. ;)
biasalah..hari dah nak dkt.neves dia lain macam..hehhehe
cantik la akk jahit tudung..

[PCL] said...

suksess untuk anak kakzakie.

Zefa NorAsmara said...

Semoga adik semakain berani. Semoga berjaya adik..

ps: akak jahit tudung tu sendiri? Cantik berbunga2.. sesuai utk anak2 baru nak membesar.. :D

Chik Na said...

Semoga adik berjaya...cantik tudung yg akak buat tu :)

So Shy Lady (SSL) said...

masa ni lah parents kna mainkn pranan utk motivate dia kan kak. aduhhh suka sgt tngok ank2 org bagus trutama dlm agama, mcm tu juga sy pesan pd ank2 sy

wah tudung tu rekaan xlusive ye, t.pnah jumpa dsign mcm tu ;D

Zie said...

Alhamdulillah seronok tengok kejayaan anak2...

MOKCIK AZWA said...

Bagus juga beri pendedahan pada anak2 masa kecil2 nie.. pendedahan yang positif tak aper kan kakzakie.

cantik la tudung jahitan sendiri itu..!

pB said...

semoga semua anak anak kita berjaya dunia dan akhirat

-Sara- said...

comellah tudung tu kak..matching lak ngan bajunya :)

Rai Ourkizuna said...

dah lama tak dengar perkataan musabaqah..cuma kat johor kot kan.. kat tempat lain kurang...

dwaty said...

akk jahit tudung tu???
lawo la...

saya kalau bab naik2 pentas ni... ketar lutut... hehehe

MamaEma said...

ema bangga dengan anak akak...

azi said...

Bagus kakak ada anak yang pandai mengaji macam mamanya...kalau dekat..saya pun nak suruh kakak ajarkan saya mengaji dengan lebih baik lagi...bacaan saya, kakak...tak ada "lagu"nya pun...:)

p/s...pandai kakak jahit tudung..serba boleh betul!!!

gadisBunga said...

bila dia dah pakai baju dgn tudung tu nanti, mesti naik semangat dia. :D

kasihibu said...

suka baca kisah kakzakie
kalau kita berjiran sya teringin juga datang belajar

anak dara sya yg sulung terang hati dengan pelajaran agama, berbeza dgn yg ke-2
kalau sya baca quran dgn si ayong, ada juga ayong tolong betulkan bacaan sya

haraplah ayong berpanjangan cinta alquran
dan akan menjadi kebiasaan dan amalan dlm keluarga kami
insya'allah

sis intan said...

Kak zakie pandai jahit rupanya :)

mama irfan said...

wah bagusnya akak ajar anak taranum... saya pon x berkemampuan camtu... pandai jahit lak tuh... saya sangat banggan ngan akak... insyaAllah adik boleh buat n menang punya dalam pertandingan tu....

Cik Ecah said...

Alhamdulillah...
bertuah akak...
:)

Aliesha Kirana said...

wah! moga2 adik berjaya! cantik tudung akak jahit. AK pun sama la. ade darah gemuruh. haishhh! xleh naik atas pentas. hehe

Fatin Mraz said...

esok lah tuh kan?

semoga dia tenang melaluinya...

=]

ct rahani said...

tahniah utk adik & selamat berjaya .. semoga kata2 semangat dr mama & org2 terdekatnya membuatkan adik jadik lebih berani.. InsyaAllah..

aanie said...

dia gemuruh kot kak.....

harap2 bila adik dah tengok baju dah siap ni dia jadi lebih bersemangat....

good luck ye adik...

Kamsiah said...

Alhamdulillah...semoga anak2 kita membesar dgn al quran menjadi pegangan...semoga anak2 kita tak terikut2 nak menjadi 'penyanyi'...artis...

ZalinZalina said...

Saya teringin nak belajar taranum tapi masih tak berkesempatan... ruginya saya dulu tak berguru dengan arwah mak saya...cantik tudung yang kak zakie jahit tu...

Puan Kutu said...

mama kena bg semangat lebih sikit supaya adik berani..tahniah sbb berjaya mewakili sekolah..

comel je tudung akk jahit..:)

ajumohit said...

bangganya auntie dengan adik ni, sejuk perut mama mengandung kamu, good luck ye adik, moga kamu kuat semnagat....

Syira Qahira said...

salam...

budak-budak dalam berani dia, ada juga seriaunya , cuma kadang-kadang kita je tak sedar..heheh

Kancil 8349 said...

ada punca mengapa ia begitu...kena soal dia bebaik

sal said...

teruskan usaha adik..moga berjaya..

ariana said...

Asmkm Kak..macam kebetulan bila dengar cerita kak Zakie ni...sy pun pernah melatih anak sy taranum..masa dia terpilih mewakili sklhnya, tp dah berlalu beberapa tahun dulu..dan dia pun agak gementar..dan hampir2 menarik diri dr tilawah tu..biasalah..kena baca sorang2 kat pentas,,siapa yg tak gemuruh kan..mereka perlukan bnyak kata peransang dari kita dan guru2 disklhnya juga..

Cantik pulak tudung tu, kena je dgn baju dia kak..
moga adik dapat buat yg terbaik dlm tilawah nanti ye..Insyaallah, boleh tu..:)

dhiera said...

saya pun macam ni gak dulu.. sebenarnya, risau dgn mikrofon dan berada di khalayak ramai~ takut..

aReLaN said...

saya pon memang fail la bab naik pentas ni.bergetar satu badan tak kira la debate ke drama ke apa.aiyoo...all the best untuk adik

Maya Mayana said...

kaGUM DGN Cara akak Mendidik anak2

tudung akak jahit tu lawa...

bg gula2 semangat sikit kot...

Cik Gee said...

cantik tudungnya.. btw, biasalah tu budak2.. mgkin ada yg mendownkan semangatnya di sekolah tu.. :)

YATZAKIE said...

cantik tudung akak jahit...insyaAlah adik boleh buat nye...

Kakzakie said...

Pagi tadi papa hantar adik kesekolahnya (sekolah kebangsaan hari ini terpaksa ambil cuti). Tudung juga semalam ustazah bagi tudung warna pink yang pihak Jab. Agama sediakan utk semua yg masuk pertandingan. Jadi tudung itu memang tak jadi pakai.

Terima kasih buat semua yang memberikan komen N3 kakak kali ini: -

Acik Erna, Kazman/Sue, Kunang-Kunang, sisdee, cheqna, Rina Avail Aine Ainun, kakcik, miloais milo, Huda, Queen Teratai, Nini D, are_lin@yu, Nureen, ieda, norhidana (dana buat lagi cantik), zana@pb, Mamamya, Ros, Amy Syaquena, intan_blur, PCL, zefa norasmara, Chik Na, So Shy Lady (hihi... utk bebudak bolehlah buat gitu kan), Zie, Mokcik Azwa, pB, Sara, Rai Ourkizuna, dwaty, Mama Eam, Azi, gadisBunga, kasihibu (insya-allah sya kita doakan anak-anak menjadi yg terbaik), sis intan, Mama Irfan, Cik ecah, Aliesha Kirana, Fatin Marz, ct rahani, aanie, Kamsiah, ZalinZalina, Puan Kutu, ajumohit, Syira Qahira, Kancil 8349, sal, ariana (tapi dulu kakak-kakak dia ok cikgu dia ni penakut pulak), dhiera, arelan, Maya Mayana, Cik Gee (tak jadi pakai pun tudung tu - dapat tudung dari sekolah) dan Yatzakie.

Terima kasih semuanya sekali lagi..

ikatankasihku said...

cantiknya tudung dia...
biar badan kecil, asal jiwanya kental dan berani...semangat yang harus di puji.. :)

Miss D said...

kalau sy jadi adik pun pastinya ada rasa gentar...

insya'Allah...mungkin dengan pendedahan ni..dia akan jadi lebih berani..

doa kan yang terbaik buat adik.. :)

noor said...

moga berjaya..bgsla ank akak msk musabaqah. akak cutenyer tdg tuh

Cik Ina Do Do Cheng said...

nebeslah kak zakie depan orang ramai, cik ina pun cam tu nampak berani , tapi gemuruh depan org ramai, jumpa orang ramai pun nebes. kak zakie cik ina tertarik ngan tudung yg kak zakie jahit u, salutelah boleh bukak bisness jahit tudung. kat pasaraya giant kat rumah cik ina ni ada sorang pompuan siap bukak kedai lagi jahit tudung cam ni, cik ina suka beli tudung kat dia, murah je RM15..

Kakzakie said...

Terima kasih juga buat:-

ikatankasihku, Miss D, noor dan cik ina DDC (ala cik ina kakak buat utk adik - kalau kita yg pakai macam tak sesuailah kan ada bunga-bunga tampal macam itu hihi...)

Sekali lagi terima kasih semuanya.