Monday, April 16, 2012

Katalah cantik...

Sebelum Hari Raya tahun lepas adik pergi  meluruskan rambut. Namun oleh kerana setiap kali mandi rambut juga akan dicuci sekali, akibatnya rambut lurus itu cepat kembali keriting. Bila keriting asal berlawanan dengan lurus buatan manusia rambut jadi kembang. Bagi mengelak kelihatan hodoh, kami bawa dia gunting saja rambut yang rosak itu.

Bila si kakak balik Jumaat minggu lepas dia pun mulalah menayang rambut barunya.

Adik: Kakak dari seluruh badan adik, kakak ada nampak perubahan tak?

Kakak: Hmmm.... adik dah gemuk kan sebab mama kata sekarang adik kuat makan.

Adik: Ala... mana ada. Lain dari itu.

Kakak: Tak adalah.

Adik: Rambut adik cantik tak?

Kakak: Ooh.... rambut. Biasalah rambut kakak lagi cantik.

Bila mendengar jawapan kakak mestilah adik tidak gembira. Aku jegilkan mata pada si kakak kerana sengaja membuat si adik berkecil hati.

Kakak: Eh... cantiklah kalau nak banding rambut yang lama, yang ini mestilah lagi cantik.

Adik: Itulah kakak katalah cantik. Auntie kedai itu pun kata rambut adik cantik.

Kakak: Kena tutup tu dik tak boleh tunjuk orang. Rambut kakak cantik pun tak pernah tayang-tayang.

Malas melayan mereka aku tinggalkan kerana aku tahu kata-kata si kakak terluah sebaik di jeling oleh mamanya. Itulah anak-anak walau jumpa sesekali kalau tidak mengusik si adik memang tidak sah. Entah mengapa adik boleh mempunyai rambut keriting kerana kami semua berambut lurus. Mungkin dari genetik arwah mak mertua.


~~Walau ada usik-megusik diantara mereka tetapi aku lebih suka bila mereka semua kumpul bersama. Sesekali berkumpul terasa meriahnya.~~






72 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

gelagat yg mencerikan hari hari kita :)

Sharifah Nadzarah said...

hehehe..rasanya mcm tu kot kak..dlm ramai mesti ada rambut yg lain..mcm anak2 sy jugak...
sesekali jumpa mestilah kakak nak mengusik..sronokkan..

nur anis said...

kitorang adik beradik kalau jumpa pun memang asyik na menyakat sesama sendiri je..pening mak dibuatnya..sebab kecoh sangat..hehe

cheqna said...

ya allah..usik usik..gurau2an tu lah sebenarnya yang dirindukan bila adik2 semua dah jauh...huhuhuhu

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakZakie

Anak-anak kakpun macam tu, suka menyakat walaupun kini 3 dp mereka dah ada anak.

aeyman_syafiq301 said...
This comment has been removed by the author.
ainnoraini said...

sama la macam anak2 ain jugak kakzakie..kerja dia nak mengusik jer..kadang2 tu bising rumah tu dibuatnya..

sabar jer laa...

Sari Yusa Ibrahim said...

usik mengusik membawa bahagia, betul tak??? ;-)))

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

Meriah dengan kasih sayang (^____^)

Nini D.. said...

pandai kakak cover balik..

ahmad humairi said...

Assalamualaikum,

Saya rasalakan, yang berbeza tu banyak kelebihannya, wallahualam, tapi kann, kita semua berbeza istimewanya...jom junjuk kehebatan masing-masing....nak ajak gaduh lagi nih, hehe..

kakcik said...

Bila anak2 bergurau sesama mereka, kita tahu betapa akrabnya hubungan darah yang terjalin. :)

mama ju, said...

Aslkm KZ

Seronokkan dgn gelagat anak2. Kdg tak sedar cepatnya mereka membesar!

mama ju, said...

Aslkm KZ

Seronokkan dgn gelagat anak2. Kdg tak sedar cepatnya mereka membesar!

mama ju, said...

Aslkm KZ

Seronokkan dgn gelagat anak2. Kdg tak sedar cepatnya mereka membesar!

Masya said...

assalamualaikumm salam pagi isnin... lumrah bile adik beradik berkumpul barulah meriahkan kalau ade menyakat² ni...

norhidana said...

biasalah tu kan kak...usik2 adik beradik... bile jauh rindu bile dekat ada je nk tak kene... heheheh dulu2 masa kecik puas gaduh ngn adik2 bile dh bsr baru rasa tanggungjwb jd kakak besar...

heheheh dana adik badik sume rambut ikal kerinting kak... adik no2 lg lah kenting cam megi hehehe...

Pok Amai-Amai said...

Err...mcm nak kena tmbh lagi sorang je sy. Ramai2 seronok, kan?

=D

Aju Mohit said...

Mcm tulah tugas kakak2 ni, tak lain tak bukan ngusik adik2nya hihihi

HeNRieTTa JoSe said...

hehehe.....biasa la usik mengusik....asal jangan sampai gaduh2 sudah la...

~~zana@pb~~ said...

Kak pb pula suka bandingkan kulit sendiri dgn anak dan hubby. Siapa lebih putih (putih ke?)...haha..bab ni dia mengalah. Tapi dia kata dia tak hitam, coklat2 gitu...hehe..
Anak2 tak banyak sikit, mesti ada menurun dari datok, pakcik makcik dia. Nasiblah siapa yg terkena.

LYAfrina said...

HEHEH... SERONOK BACA DIALOG SI ADIK N KAKAK... ADIK X NAK MGALAH TU,,,

BTL TU..CANTIK PON, HNYA DI DEPAN MUHRIM KAN..

ikatankasihku said...

gurau senda mengeratkan silratulrahim :)

Rai Ourkizuna said...

yang besar kalau tak menyakat yang kecik memang tak sah..selagi tak muncung...lagi muncung lagi dia seronok nak mengusik..hehe..

Alin Marlini said...

meriah :)

Dylla Abas said...

rambut lurus tu memang la nampak lebih terurus..tapi,suka tengok budak2 rambut kerinting...comel je :)

syiela said...

biasalah tu kalau duduk sekali ade je bahan nak mengusik :)

Eye_nee said...

macam tulah saya bila dirumah dgn Zati dan Yana tu kak...ada jer yg nak di usik...bila kita marah...oklah diam sekejap...lepas tu buat lagi....Anak2 saya hanya si Kakak yg berambut kerinting..yg dua tu Lurus....

are_lin@yu said...

hehe beznya layan keletah anak2..hihihi..ayu lambat lagi;-)

Mamamya said...

ragam anak2 yg selalu menceriakan kita kan...w'pun kdg2 lia bising2 juga bila kat umah ni afiqah yg selalu menyakat kakaknya... :)

Kamsiah said...

hhhhhehe...baca perbualan anak2 kak zakie..tingat iklan kat tv dulu...yg si isteri bertanya..."sayang...ada apa2 peubahan tak.."sambil mengurai2 rambutnya yg merah mcm ekor ikan emas hehe..

[PCL] said...

kakak menyakat adik sampai menangis..lagi tak nangis tak berenti....eh sampai bile le dorang adik beradik mcm nih, sesekali ok tp bila dah banyalk kali ...sakit gak telinga nih ...tu sy baru 2 orang je kakzakie.

pena rozie said...

Biase la budak2 suka menyusik....

Lynn said...

Tersenyum...sebab lynn ngan kakak dulu kecik2 pun macam tu..hehe

Kazman / Sue said...

haaa3x... pasal rambut pun meriahkan kalau dapat berkumpul...

aanie said...

gelihati lak dengar....
adik beradik kalau x menyakat mmg x sah kakak....hehe...

jedi said...

usik tawa mereka buat kita tersenyum...

azi said...

Kakzakie..
Sakat menyakat adik beradik memang selalu macam tu...barulah terasa mesra dan sayang tu...sayapun, si along pun selalu sangat mengusik adiknya...macam kakak, bila saya jegilkan mata ni, baru dia nak memujuk adiknya tu...)

SumeSakan said...

Hahaha..bila berlainan nih mesti selalu kena usik...Macam adik beradik saya 7 orang sumanya...abang yg sorang nih mmg lain pada yg lain..kulit pun x cerah...dari kecik orang selalu usik dia cakap anak angkat...tp tu lah kekadang perbezaan cam nih lah buatkan seisi rumah lebih ceria dengan gelak tawa....suke time kumpul ramai2...hehehe

rATu kEBaYA said...

dalam keluarga tu mesti ada sorang yang lainkan kak.. macam saya jugak.. ramai org ingat saya anak angkat mak saya.. sebab kulit je beza sikit.. tapi rupa tu tetap adalah.. @ mungkin sebab diorang jarang jumpa saya.. sebab dari kecik kakak yang bela saya.

Aliesha Kirana said...

hehe. mmg boleh tersenyum lihat keletah anak2. tp btul la kata kakak. kene tutup rambut tu. hehe

MamaEma said...

usik-mengusik..lebih terjalin kemesraan itu...

Cikli said...

kakakpun bagilah can kat adik sekali-sekala.

cinnamon.com said...

yg perempuan gaduh biasa2 aje..kalau lelaki bertumbuk2 tau..

paling saya tak suka main bola dlm rumah..

IDAZS said...

tersenyum membacanya. teringat masa kecik2 dulu. tingkah laku anak-anak yang suka menyakat itulah yang menceriakan hari-hari kita :)

miloais milo said...

adik-beradik memang camtu kak... memang ada yg suka menyakat - memang ada yg cepat aje terasa hati....

Cik Ecah said...

mcm pisang jugak kan kak...
dalam setandan xsemuanya elok mungkin ader yg busuk..

tp bukan adik busuk tau.
hahha

cuma maybe ader kelainan kan dalam ramai2 anak akak.. :)

nabilah_2908 said...

sy pun suka mengusik adik sy...hehe..

kadang2 teruk gak dia kena... ;)

Tihara said...

rambut kerinting cumel la kak..bukans enang nk jadi rambut mcm tu :)

Puan Kutu said...

hehe comel je gelagat kakak dan adik ni.cakap pada adik asal ada rambut dh kira cantik tau wpun kerinting.klu botak barulah tak cantik.kehkeh..

MOKCIK AZWA said...

hehe kakzakie, anak2 azwa pulak setakat ni takde pulak yang mengikut rambut kerinting abahnya yang diwarisi daripada MIL...

adatla kan, bila berambut lurus nak dikerintingkan, yg kerinting nak diluruskan..

ct rahani said...

keletah anak2 memang menghiburkan hati kan kak..

Lia said...

hehee... lawak kan klu anak2 usik2 manja tu. klu gaduh pun kejap aja lps tu pakat mencarilah 1 sama lain kan.. :)

Papa Mifz said...

dah kene jegilkan mato baru tukar statement yer...hehe

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

as salam kak..
usik mengusik membawa kebahagiaan, mengerat lagi hubungan mereka.biarlah mereka..usik2 tu dpt lepaskan kerinduan antara mereka agaknya kan?

fieda said...

barulah ceria suasana kan kak..

eira eixora said...

sama macam adik saya. apa pun kepunyaan dia saya mesti KENE cakap cantik walaupun tak. sebab nanti kalau cakap tak cantik mesti dia memberontak. sampailah sekarang, walaupun dua2 da kawen

sal said...

ye..sesekali mereka berjumpa terasa meriahnya...kita pun suka tengok anak2 berkumpul2 .

ieda said...

usik mengusik adik beradik buat kita ibu nie tersenyum .. kalau saya anak2 selalu ending dia gaduh dan nangis .. ngan saya2 sekali nangis kak ..
sbb ape ?/
sbb saya pukul mereka haaaaaaa ;))

maya amir said...

heheh..mesti terhibur tgk budak2 ni bile berborak eh..yg kakak tu sengaja jek nak provoke adik..kekekek...buatnye die tak faham jengilan akak, mesti si adik merajuk..hahahah

eelobor said...

hehehe...boleh terhibur bila ada perbualan adik beradik sebegini. setuju akak.... jika berkumpul ramai2 tentu seronok..... rindunya saat itu

Acik Erna said...

kadang2 suka menyakat adik tu..terpaksa la mak bulatkan mata..he he

Nieza said...

biasala tu kan kak meriah sikit bila ada suasana sakat menyakat tu kan..tapi gitulah kekadang ok kekadang tu merajukla.

Amie said...

ingat masa kecik2 dulu kalau bonda suruh buat sesuatu bonda mesti puji kita ni budak baik, budak cantik... kembang bermangkuk-mangkuk rasanya!

Nur-nba said...

Bila ada yang rajin menyakat barulah meriah.. Kalau balik kg, anak saudara Nur tentu jadi mangsa..

Cik Ina Do Do Cheng said...

kak zakie samalah yang terjadi ngan rambut adik ipar cik ina.nanti pesan kat adik, ramai yang nak rambut kerinting tapi tak dapat,pada pandangan mata cik ina adik cantik ngan rambut kerinting. Cik ina dulu sampai keringtingkan rambut sebab teringin nak rambut kerinting : )

kak zakie anak beranak kalau tak menyakat tak sah samalah cam anak -anak cik ina kat rumah ni .

Kakzakie said...

Begitulah anak-anak kakak ada saja nak cari pasal utk nak bertekak, kadang tujuan asal mahu bercerita end-up jadi isu masam muka. Kadang juga masam muka tapi berakhir dgn ketawa - begitulah. Apa-apa pun terima kasih pada semua teman kakak yg sudi meninggalkan komen: -

Mrs eady, Sharfah Nadzaran, nur anis, cheqna, werdah, ainnoraini, Sari yusa Ibrahim, eeiyss, Nini D, ahmad humairi, kakcik, Mama Ju, masya, norhidana, Pok Amai-Amai, Aju Mohit, Henrietta Jose, zana@pb, Lyafrina, ikatankasihku, Rai Ourkizuna, Alin Marlini, Dilla Abas, Syeila, Eye_nee, are_lin@yu, Mammya, Kamsiah, PCL. pena rozie, Lynn, Kazman/Sue, aanie, Jedi, azi, SumeSakan, Ratu Kebaya, Aliesha Kirana, MamaEma, Cikli, cinnamon.com, IDASZ, miloais milo, Cik Ecah, nabila_2908, Tihara, Puan Kutu, Mokcik Azwa, ct rahani, Lia, Papa Mifz, Lydia Miza, fieda, eira eixora, sal, ieda, maya amir, eelobor, Acik Erna, Nieza, Amie, nur-Nba dan Cik Ina DDC.

Kakak rasa siapa yg punya anak lebih dari satu pasti juga mengalaminya. Terima kasih sekali lagi buat semuanya.

Nazayiena said...

Manjakan adik dgn kakaknya,yelah kakak blk sekejap2 jekan.....

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

mmg srnok berkumpul anak beranak ..^_^..

Aine Ainun said...

Kak zakie panjang nya nk scroll kbwah, byak komen;)

lama x singgah sini..
Kemesraan tu penting antara adik beradik;) mst seronokkan tgk glagat anak2...

Tentang Kita said...

adik beradik lini 13 org..bila berkumpul ramai2 dan salah seorg xde mmg terasa sgt hampa. bergaduh ngan adik beradik mmg best..bak kata org carik2 bulu ayam, lama2 bercantum jga....

Aien Alien said...

usik mengusik adik beradik menceriakan suasana...kadang sengaja je bergurau biar sampai merajuk, nanti lama2 ketawa balik...hehe