Thursday, April 12, 2012

Kisah disebalik selimut

Aku rasa kebanyakkan kita mesti menggunakan selimut ketika tidur. Dulu sewaktu masih gadis aku mengambil tempahan menjahit baju kurung. Segala perca-perca kain tidak aku buang tapi aku jahit dan cantum-cantumkan menjadi selimut. Hingga kini aku masih ada beberapa helai lagi selimut yang aku jahit hasil dari cantuman perca. Ilham ini aku perolehi dari arwah mak dulu. Keluarga kami miskin jadi tidak ada membeli selimut. Semua selimut kami adalah hasil dari perca-perca yang mak jahit dan cantumkan menjadi lebar. Lapisan bawahnya dijahit dengan kain cotton batik.

Masa zaman kanak-kanak bila tidur ganas, selimut pun terlerai. Tapi bila arwah mak selimutkan balik, walau sudah sedar tapi nikmatnya aduuhhh... seronoknya tidak terhingga. Kini aku rasa anak aku  pun begitu. Semalam balik dari menjengah dua kakak di asrama balik kerja hujan. Balik saja terus adik masuk ke bilik sambil membaca majalah yang baru dibeli hari Ahad lepas. Ketika aku menjengah dia sudah agak terlena. Bila aku betulkan selimutnya kelihatan dia senyum-senyum. Aku tahu dia belum tidur lagi dan dia pun pasti seronok bila aku selimutkan seperti juga aku dulu-dulu.

Segiempat kecil - Sebab banyak yang sama bolehlah disusun mengikut warna. Perhatikan betul-betul selimut agak gelembung sebab disebalik selimut ini sebenarnya ada adik.
Besar-besar - Janji tidak dibuang perca kain yang ada sudah. Tidak susun pun tapi selimut ini pernah mengikut aku hingga ke Mekah dan Madinah Tidur di hotel pun aku lebih suka selimut ini.
Ada setengah orang bila berselimut hujung kaki tidak boleh ditutup. Bila di tutup mesti ditarik agar kedua-dua hujung kakinya bebas. Itulah hubby aku. Katanya memang dari kecil lagi dia sudah begitu. Aku pula kalau berselimut mesti dari hujung kaki hingga paras leher baru terasa selesanya.


~~ Kain perca yang dijahit cantum-cantum kalau dilapis dengan kain cotton batik akan lebih selesa untuk dibuat selimut. Mungkin sebab aku orang kampung masih suka cara begini. Tetapi ada juga selimut yang dibeli aku sediakan untuk tetamu.~~

66 comments:

Aju Mohit said...

memang betul kak, kain cotton perca tu kalau disambung jadi cantiklah pulak kan kak. Terasa nak tarik selimut plak kt opis ni hehehehhe

Nini D.. said...

opah Nini rajin buat selimut macam nih.selalunya bila cucu-cucu balik,berebut nakkan selimut yang cantik ni.

mama ju, said...

ASLKM KZ

Mama dulu pun buat juga.kebetulan ada tukang jahit kat rumah sewa masa bujang dulu. Skrg ni ada jual perca yg dah siap utk digayakan.

s a r said...

assalamualaikum kak.

erm, saya rasa jahitan akak kemas. kalau saya, macam senget benget agaknya hee.

nikmat memang nikmat bila mak yang selimutkan. huuu ~rindu saat itu lagi. sekarang dah besar2 tak merasa dah..huu

~~zana@pb~~ said...

Kalau dulu2 buat mcm ni kita kata tak mampu tapi skrg ni org kata kreatif tau kakzakie. Zana suka kerja2 mcm ni tp mesin jahit selalu sangkut2.
Hubby kakzakie sama mcm zana, selimut serupa tak selimut, kaki terjulur keluar...rimas.

Tentang Kita said...

kat umah de 2 selimut yg dibuat dr kain perca..mak mertua yg jahitkan..huhuhu

Rinna said...

Tak membazirkan kain perca tuh dibuat selimut.. bila dah dicantumkan cantik plak jadinya.. tak payah beli selimut..

ainnoraini said...

mak mertua saya selalu buat lebihan kain macam tu..nampak cantik pulakkan...

tapi saya ni tak pandai kak nak buat mcm tuu..mahu senget benget kot jadinya....

cinnamon.com said...

selimut saya dah bertahun tak berganti..


yg lemik2 saya suka..yg tebal tak guna pun..

membazir.

bila ada org dtg baru saya bg..

Kunang-Kunang said...

Salam Kakzakie,

Masa remaja dulu, rajin juga menjahit perca kain macam ni, tapi kak ani selalunya akan buat 6 segi.

Memandangkan kain perca tak banyak di rumah sebab mak tak menjahit, saya akan beli murah2 kain perca dari kedai jahit.

Memang bangga kalau dapat buat sendiri.

mama maman aka yana said...

sy selimut kaki je.. kekadang kain selimut jd tmpt sy peluk.. hahaha

SumeSakan said...

macam mak saya dulu2...selimut ni lah saya guna masa dekat U...petak2...hehehe...ni la nama dia kitar semula x dibuang begitu sahaja...sampais sekarang ada ag selimut nih...hehehehe

maya amir said...

akak...lame tak tgk selimut kain perca ni..hah! kat umah MIL ade..sedap kan selimut gitu..saya ade selimut dari saya form 1 (masa dok asrama), bukan dari kain perca tapi selimut tu sgttt best, sampai dah 21 tahun, selimut tu saya guna, jap2 anak2 saya guna..dah koyak, lom bertampal..tapi syoknye Allah jek tau..heheh..the ironic is, smlm saya baru jek bgtau anak2, selimut ni dah berusia 23 tahun..and ari ni akak bukak cite psl selimut...heheheh..saya suka..

and one more thing, saya lah gitu..selimut tapi kaki terbuka..kekeke

Rai Ourkizuna said...

tak lama lagi perca kain pun org jual..trend selimut macam ni kalau disusun cantik2 memang menarik..

norhidana said...

skrg ni selimut gitu mahal kn kak... apa ke nama org panggil tuh yg cantum2 tuh... msti rasa selesa je kan
mak dana selalu gk jht2 percaya tuh bt alas tilam, tp bt selimut tak rajin mak nk letak kain cotton hehehe...

dulu2 arwah nyai selalu jht perca2 gitu bt ttp siling umah... hheheh tp zmn skrg dh takde dh....

@lfidah @dim said...

teringat arwah nenek bila nmpk selimut akak nie.nenek sy dulu jahit baju.lps tue mesti dia jahit selimut dr kain perca.macam-macam pattern warna ada.skrg dah tak ada lagi.

fazrulnoor said...

lama x tgk selimut mcm ni

Rapunzel Cikilolo said...

aku suke gak. aku pun ada satu dulu... :)

Acik Erna said...

assalam kakzakie..arwah mak acik pun buat selimut..dari kain perca..tak dijahit mesin pun..jahit tangan je..sebab mesin tak ada..kain perca pun mintak dengan tukang jahit baju.

ikatankasihku said...

kalau akak nak tau, selimut ni lah paling best dari selimut yang mahal2 tu...
ini kalau dapat ni, mau selubung sampai pagi sambil mimpi bertemu putera raja....hehehe

nur anis said...

kat rumah saya pon banyak selimut macam nih...mak saya suka buat..:)

ieda said...

uishh akk sama macam mak saya
suke buat selimut dari perca kain
tapi dah lama x buat
yg ada dah agak lama ..
skrg nie yg lama tuulah selalu adik beradik berebut nak gune ekekke :)
sedapp , sejukkkkkkkkkkkkkk

anitadiana said...

kak ita pun pakai ini juga sekarang ..kawan opis jual rm 16 aje..cantik-cantik...pic kartun pun ada...sejuk aje pakai...

intan morsalin said...

mak sya pon pernah wat selimut n cadar guna kain perca..hihihi

Masya said...

samelah saya selimut harus pakai daripada hujung kaki sampai leher... tp anak dgn suami tak kisah langsung kalau tdo tak berselimut huhuhuhuhu.....

-Sara- said...

akak! mak sara pon ada selimut ni! masa kecik2 dulu kitorg pakai selimut tampal2 nilah! bestttttttt! :)

Eye_nee said...

teringat cerita mak saya kakzakie..dulu kata mak...guni tepung mak akan cantumkan utk buat selimut...saya pernah merasa juga guna kain selimut ni kak...bila kene pada perca kain satin...sejukk jer rasa...sbb mak tak lapikkan bahagian bwah nya dgn kain lain...

Mamamya said...

tgk selimut akak ni t'ingat nenek lia kat kampung...dia pun mmg mengambil upah menjahit baju sejak lia blm lahir lagi..mmg byk kain selimut yg dibuat dari lebihan perca ni...nenek lia sgt teliti orgnya..setiap kotak kain tu di ukur guna kotak ubat nyamuk..jd semua ukurannya sama...

ada juga kain perca yg di jahit dijadikan 'lelangit@penutup siling' kat umah (dulu2 lah...skrg dah tukar guna siling yg btl)& ada juga yg dijahit utk dijadikan lap kaki.

smpi skrg klu balik raya kami semua masih menggunakan selimut petak2 ni... ;)

noor said...

akak dulu2 dah ada patchwork kan. creative kn kak. sentimental value tuh ! samala kita selimut sampai prs dada hihihih

LYAfrina said...

CANTIK SBNARNYA SELIMUT MCM NI..DULU ARWAH TOK WAN LYA MMG SLALU BUAT SELIMUT N ALAS DARIPDA KAIN PERCA GINI..ADA TU BUAT MCM BNTUK BUNGA..CANTIK JER

Pok Amai-Amai said...

Selimut kain perca nie sejuk. Mak sy pun ade bt dulu. Suke sy...

kasihibu said...

memang cantik selimut kain perca macam tu kak
nostalgia sungguh
mak sya dah tak boleh menjahit sekarang jadi tak adalah lagi selimut nostalgia tu

Lynn said...

Alamak kak..rindunya suasana masa kecik-kecik kat kg dulu...arwah nenek banyak kain selimut dari kain perca nie..

MamaEma said...

ema suka stail sebelah berselimut..sebelah kaki tak berselimut..tapi kalau sejuk sangat..memang selimut satu badan..hehehe

sama dengan MIL..dia tukang jahit..banyak kain perca dia jadikan sarung bantal...

are_lin@yu said...

kat umah pun ayu ada selimat guna perca..hehe..apa pun kreatif tau sebenarnya..tak rugi..hehe

ariana said...

asmkm.. Cantiknya akak buat..sy pun pernah belajar buat selimut cantum ni..kalau tak silap masa tu baru drjh 4 ke 5..masa tu baru belajar pegang jarum..entah mcmn minat masuk kelab jahitan..hihi..rasanya dah cantik sgt jahitan sy masa tu tapi taklah buat selimut.., buat alas kaki..tp bukan mcm yg akak tu..yg bulat2 dan di jahit, kemudian tarik..( x tau akak fhm tak maksud sy..hihi)

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

mak is pun buat camni jugak.. tapi sekarang dia dah xmenjahit lagi.. jaga cucu.. heheh

bila tah is nak blajaq menjahit (^___^)

Ati Masrif said...

rajinnya orang dulu2kan
ati baru saja buang 2 plastik
kain perca dari baju kurung ..ingat
nk buat apa2 tapi dah bertahun simpan
tak juga buat...akhirnya kena buang :)

Hanis MY said...

bagusnya kak kagum betul... saya dulu tengok nenek buat, berangan nak buat jugak tapi tak siap pun huhu...

So Shy Lady (SSL) said...

oh ada adik rupanya!

hihi rmh sy kat kg byk slimut perca neh hasil jhtn bonda. nk buat sndiri mmng t.reti wlaupon nmpak mcm snang

cIk JanNah said...

salam kakzakie,
lama betol jannah tak kesini. im back :) dulu kecik2 emak pon ada jahit selimut atau jannah panggil gebo cebisan dari perca kain. bila dicantum memang lawo. org kata boleh save budget . maklumlah dulu bukannya senang sangat kan.

Cik Ecah said...

cantik kan kak...:)
kalau kat kg ecah dulu2 selalu gantung bawak zink...sebab nak bg sejuk kan kak...haha betul ker,,,
buat gebo pun best!



kakzakie....terima kaseh selalu care pasal kesihatan ecah....love u! :D

wahida said...

nenek saya mcm akak...dia jahit kain perca buat selimut...

saya pulak mcm akak, kalau selimut, mesti nak tutup kaki sampai leher...baru feel tido...hehe...

Kazman / Sue said...

wahh... ada jugak cara selimut macam tu yee.. kuar kaki...

munna said...

peel hubby akak sama dgn munna...walaumacamana sejuk pun kat kaki tak boleh tutup rasa mcm rimas je

Qhaifa Nur said...

memang ada kakzakie mereka yang suka buat selimut sendiri...adakalanya sangat cantik..

kalau kakzakie nak tahu nur tidur malam jarang berselimut tak tahu ngapa mungkin rasa rimas sampaikan hubby kata kulit nur ni kulit biawak ...suka2 aja..

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

kak zakie, hope arif baca komen akak kat blog is... lama is xupdate, kot2 dia nak update... tapi xupdate gak, last2 is yang letak.. hohohoh (^____^)

Zaitun said...

Kakzakie...kak Zai suka selimut macam ini ianya tak panas tapi tak ada jual.
Kak Zai pulak kalau tidur selimut seluruh badan sebab pakai aircond.

Zefa NorAsmara said...

Samalah sy masa kecik2 kak.. selimut cantum2 juga..

Dalam suami dan anak2 sy tak suka selimut, walaupun pasang aircond..

ieja amieja said...

assalamualaikum k.zakie..
teringat plk kat umah arwah nenek dulu,,bukan je buat selimut tp jg buat syiling(langit2)..masa dulu jarang yg ada plaster syiling ,jd dorang guna kain yg mcm akk jahit tu utk di jadikan langit2 selain selimut..

p/s:rajin akk menjahit perca2 tu ya..perlukan kesabaran jg tuh sbb kain perca tu kecil2..

ct rahani said...

nostalgiakan kak.. arwah nenek sy dulu pun ader gak wat selimut camnih.. selesa guna..

Tihara said...

selimut ni time musim hujan lg sedap tido kak..cejukk je :)

Iza Teratak Usang said...

Assalam..
Masa la macam mama iza. Mama rajin cantum2kan perca kain untuk buat selimut atau kain basahan. Dan yang terbaru, buat isi bantal. Iza pun buat juga tapi berat la bantal tu...
Perca kain ambil dari saudara (tukang jahit).

ckLah @xiiinam said...

Assalamualaikum kakak. Cantik jahitan perca tu. CkLah peminat seni yang begitu. Cadar dan selimut sekarang pun berasaskan seni cantuman perca tu, tapi....beli siaplah. :-)

eira eixora said...

nenek saya dulu pun suka sambung2 perca kain cam ni. sekarang dia da tak buat sebab tak larat sangat nak menjahit

eelobor said...

dulu2.... masa tido tengahari pun saya nak kena ada selimut... sekarang, malam pun dah tak berselimut

Kakzakie said...

Membaca komen teman-teman semua kakak rasa rata-rata pernah juga menggunakan/tahu tentang perca cantum ini ye. Ada yg telah jadi nostalgia dan ada yg masih guna macam kakak. Terima kasih kakak ucapkan semua titipan komen yg diberikan: -

Aju Mohit, Nini D, Mama Ju, sar, zana@pb, Tentang Kita, Rinna, ainnoraini, cinnamon.com, Kunang-Kunang, Mama maman aka yana, SumeSakan, maya amir (huh...21 thaun lama tu), Rai Ourkizuna, norhidana, @lfidah @dim, fazrulnoor, Rapunzel Cikilolo, Acik erna, ikatankasihku, nur anis, ieda, anitadiana, intan morsalin, Masya, sara, Eye_nee, Mamamya, noor, Lyafrina, Pok Amai-Amai, kasihibu, Lynn, MamaEma, are_lin@yu, ariana (kakak faham sebab kakak juga buat guna dari perca buat lubang leher baju kurung), eeiyss, Ati Masrif, Hanis MY, So Shy Lady, Cik Jannah, Cik Ecah, Wahida, Kazman/Sue, munna, Qhaifa Nur, Zaitun, Zefa nruAsmara, ieja amieja, ct rahani, Tihara, Iza Teratak usang, ckLah@xiiinam, eira exora dan eelobor (kakak mesti nak selimut ee sejuk).

Terima kasih sekali lagi buat semuanya...

HeNRieTTa JoSe said...

dulu arwah nenek ada jahitkan utk cucunya...tapi dah lamer....dah rosak...lpas tu dah xde org nak jahitkan....nak jahit sendiri xreti...hehehe....

Irfa said...

sy pun kalau tidao mesti pakai selimut..kalau tak mesti pepagi menggagau cari selimut

skrg selimut feveret saya ialah selimut kapal terbang :) sejuk dan nyaman pakai selimut tu

Teratak Hami said...

Akak, dulu saya pernah berniaga selimut ni tau. Nama komersial/ nama bisnes, Selimut Orang Miskin. Kalau sesuai padanannya, memang cantik. Saya pun suka menjahit selimut/ kain alas kaki guna perca.

Temuk said...

As-salam KAKZAKIE
Ikhlas saya nak kata, HEBAT selimut-selimut tu, kakzakie! Artistik. Unik. Memang tersendiri. Tak ada yang serupa dengannya. Setiap satu, amat distinctive. Bagi saya, bukan wajahnya saja yang mahal. Harganya pun patut mahal!

Saya cuma bimbang satu perkara saja. Bila digunakan, jadi kompleks sangat pula mimpi kita: berbatik, berpelikat, berbunga.... dan berwarna warni, hehehe.

Santri T.P.I.N.I said...

arwah mak saya selalu jahit selimu cantum-cantum mcm ni...

Nazayiena said...

Rajinnya Kakzakie buat kain selimut tampung seribu(tpt Nurul panggil selimut nie) nie,Nurul pun ada satu x buat x siap2 lg spi skrg...

Papa Mifz said...

kreatif sungguh akak nih...

Puan Kutu said...

skang nie ssh dah nak nmpk org buat selimut dr perca.dulu2 byk gak..macam nostalgia selimut nie kan?

jirus air said...

kisah puan lebih kurang sama dgn sya.kebetulan tgh tercari2 info nak buat selimut terjmpe blog puan.
terima kasih atas perkongsiannya,Saya sekeluarga ambil yg haq sahaja,tiada yg lain.Dulu kini dan selamanya.