Friday, June 15, 2012

Ingatlah tangan dan kaki

Entah mengapa terasa ingin membelek tangan yang tidak cantik ini. Bukan tidak bersyukur kerana aku juga masih boleh bercincin lagi. Boleh menulis dan menari-nari di atas keyboard lagi. Lengkap juga sepuluh jejari yang sempurna dengan kuku. Terima kasih Allah. Namun dalam pada aku membelek jelaslah kelihatan banyaknya parut-parut angkara kena pisaulah, kena kuali panaslah kena minyak panaslah dan sekarang hujung tiga jari sebelah kiri terasa kasar dek tujahan jarum kerana menyembat/menjahit baju raya.

Melihat kaki terasa lagilah molek. Walau duduknya di bawah tidak ada pula calar-balar. Lagi beruntung setiap pagi selepas dilosyen dapat pakai setokin. Sebab itulah agaknya kaki lebih cantik dari tangan. Namun kakiku usahlah engkau berbangga. Walau apapun juga kedua-dua 'engkau' tangan dan kaki aku amat memerlukanmu selagi hayatku masih ada. Begitulah sinonomnya antara orang yang duduk di atas dengan mereka yang duduk di bawah - semuanya ada tugasan dan tanggungjawab yang berbeza bagi menggerakkan sesebuah organisasi tersebut. Tidak perlulah beranggapan siapa lebih diperlukan.


~~ Wahai tangan dan kaki sesungguhnya kelak engkau akan menjadi saksi atas setiap perlakuan yang aku lakukan bila mana ketika dan detik itu mulutku tidak mampu lagi untuk berbicara.~~

81 comments:

gadisBunga said...

nak tengok kaki akak boleh?? :D

Zie said...

emm betul tu sis merekalh saksi utama setiap perbuatan kita

pok amai-amai said...

Kaki sy kasar. Mcm kaki buruh. Tangan sy pulak besar. Tak licin dan runcing mcm tangan perempuan lain. Tp sy bersyukur sgt2 sbb kaki sy yg kasar ni mampu lagi menampung beban badan sy. Dan tgn sy yg besar nie mampu je nak menampo muke2 org yg ptt kene tampo tu. Hahahahah!

Err...ok, sy gurau je bab tampo tu Kakzakie.

=D

QueeN TerataI said...

BETUL TU KAK.. sya setuju sgt dengan entri ini.. walau di mana kita berada sama ada atas atau di bawah msg2 ada tanggungjwab yg tersendiri tiada salah satu sukar utk sesuatu kerja dilaksanakan.. begitulah juga kiranya kaki dan tgn kita.. tanpa kaki kita akan menjadi sukar dan tanpa tgn juga kita akan menjadi sukar tp bila sempurna kedua-duanya betapa bersyukurnya kita kerna sesutu dpt dilaksanakan dgn baik.. kaki dan tgn ini jugalah menjadi saksi bg setiap manusia nnt.

Nini D.. said...

btol kak...selain mereka..lidah jugak saksi utama kan :)

fieda said...

bagus entri ni kak..sesuai plk sebagai muhasabah diri di pagi jumaat ni..

Yaya Azura aka Naz Azra said...

anggota badan menjadi daksi setiap perbuatan..tak leh nak takwil dah kut mana pun..

pernah terbayang apa jadi pada saya kalau tak punya tangan sebelah ataupun kaki tiada sebelah..itu baru sebelah..ini membuatkan saya jadi seorang yg bersyukur ada anggota badan yang sempurna..alhamdulillah..

JunAina said...

Tanpa kaki tanpa tangan maka cacatlah sebuah organisasi, yang penting kerjasama dan saling memahami.

LYAfrina said...

ERMM BETUL TU..INILAH SAKSI UTAMA DI AKHIRAT NANTI

-Sara- said...

nice entry utk peringatan kite sume kak :)

Cik Ecah said...

huhuhu...tgn dan kaki la yg menjawab tatkala mulut tidak lg berbicara... ^___^

Rinna said...

Kaki dan tangan mempunyai fungsinya yg tersendiri..tiada bezanyaa..dan ianya penting utk diri kita..

Orang atas plak jgn laa asik menunding jari pada org bawah aje jika ada berlaku apa2 yang tidak betul.. sama2 laa muhasabah diri..dan cari jalan penyelesaian

Kancil 8349 said...

peringatan yang bagus

amirah said...

kaki saya pulak tak balance dengan badan..bolih gitu? nmpk besar kat bawah. arwah abah dulu selalu gurau kaki saya macam atlet lumba lari. hik hik..apa pun saya sangat bersyukur atas segala nikmat Allah ni. tak pernah rasa nak brtukor kaki sbb rasanya kaki orang lain tak best cam kaki saya yg macho ni! haha...

Mamamya said...

suka baca n3 akak pg ni... :) peringatan utk diri sendiri...

***lia kdg2 lupa nak sapu losyen kat kaki/tangan ^____^

hajar said...

sayu pulak rasenya bile memikirkan masanya kian hampir dengan amalan yg serba kekurangan.... :(

@cu SaYaNg said...

saksi utama kita di muka pengadilan nanti

LiYa HaNiF :: said...

kakzakie...!!! salam jumaat ehh..

hihi baru pagi tadi potong kuku.. al maklumlah kan sunat potong kuku hari jumaat.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam kak zakie.Apa kabar?Br sempat nk singgah disini...rindu nk bc n3 akak yg dh trlepas :D
Pengkongsian & peringatan bg kita yg kdg2 sering trlupa.
Semoga tangan yg sentiasa kita tadahkn berdoa serta bersedekah & kaki yg sering kita halakn ke masjid dpt membantu kita di akhirat kelak.InsyaAllah

sisdee said...

saksi yang takkan menipu...

tangan saya dah mcm2 parut dan garis2 penuaan hahahaha..maklumlah buat kerja umah tak henti :) n jarang berlosyen dah :((

kakcik said...

Setiap anggota badan, ada kelebihannya masing2. :)

Cikli said...

Mulalah berbuat baik pd kakitangan anda

norhidana said...

jari2 dana pun kak, ada lg parut kene pisau masa tadika dulu...huhuhu buruk beno....

Tihara said...

ayat yang last tu rasa sayu je kak..masa tu mulut telah dipateri...kulit juga boleh berbicara...

Rai said...

orang selalu jaga yang di atas je.. dibelai belai disapu lotion.. yang dibawah ni terabai..huhu

cinnamon.com said...

tangan dan kaki saya selalu sakit2 kebelakangan ini kak..lantaran kerja yg banyak..bila baring alangkah sedapnya..

tapi tetap bersyukur dan redha kak.

terima kasih atas komen kak mengenai n3 saya tadi.anak2 saya jarang juga menonton tv kak..saya dan suami selalu memantaunya.game juga suami tetapkan masa utk bermain.yg selalu kami tgok semua ramcangan yg berunsur agama..teruk ke saya ni kak?

Aishah Jahirah said...

saksi segala yg dibuat masa di dunia.ayat last mmg buat terpanan.
kaki ke tangan ke banyak parut sbb aktif sgt..hehee

mama ju, said...

Salam KZ

Terimakasih atas ingatan di pagi Jumaat ni. Ingat!

NoorVictory said...

Betul tuh kak. Huhuhu~ nti diorang yg jd saksi. Huhuhu~

Tangan sy pun bnyk parut pisau. Huhu. Kdg2 klo cuti tangan2 nih xmiss kuning kena kunyit! Heee

~ yus ~ said...

mendalam maksud entri akak ni. Walaupun pada dasarnya citer pasal kaki dan tangan, tp ada maksud tersirat di sebaliknya...

tangan saya pun dah semakin kasar, lagilah alergic sikit kalau makan ayam ke, udang ke, merah2 bintik bila terlebih makan benda tu...hehe

ieda said...

uhuhuh seram lak ngan seruan akk yg last tuu .. tetiba saya tgk tangan dan kaki saya akk ekekek ;)

Bazilah (^0^) said...

hmmm, ayat last tu jd perigtn kt diri sendiri...

MamaEma said...

sangat tertarik dengan kata ayat-ayat terakshir tu kak....

Tentang Kita said...

benar tu kak..anggota bdn kita akan yang akan jawab setiap pertanyaan di akhirat nnt...

Aien Alien said...

betul tu kak...perumpamaan yang bagus.. sebab itulah kot setiap pekerja digelar juga sebagai kakitangan...hehe

azi said...

Salam Kakzakie..
Satu sebab saya suka baca setiap oretan kakak sebab walaupun cerita tu cerita biasa, tapi sebenarnya ada maksud disebaliknya...

p/s Kaki dan tangan kita ini hanya dipinjamkan Allah sajakan...kedua-dua sama "penting" dan ada "peranan" masing-masing wpun sepasang" di atas dan sepasang dibawah ..

Zul Fattah said...

suka entry ni.. kadang2 benda yg simple mcam ni, kita trlpas pandang.. apapun, hargailah kaki dan anggota yg lain, slagi mana ia boleh d guna.. bila Allah dah tarik nikmat kaki ini.. tahulah brtapa susahnya ujian Allah bg ni..

Dylla Abas said...

suka dengan entri ni..thumbs up!!

eira eixora said...

wah sangat bermakna entri ini =)

Kella said...

Subhanallah.. entri ini membuka mata...

TF said...

sngat bermakna kata-kata tu akak...moga sentiasa bermuhasabah..:)

Daddy Ziyyad said...

kaki akan berkata kata nanti, ke mana dihala nya badan semasa hidup di dunia...

are_lin@yu said...

betul tu dear ayu setuju..segala anggota kita menjadi saksi nanti ;-)

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

Allah... itulahlah saksi kita kelak... huhu

ct rahani said...

ermmm betul tu kak.. dalam maksud entry akak nih.. suker baca!

aanie said...

xde org bawah, susah gak org atas kan kak.....

mummY daniSha said...

terbaikla kak =)

s a r said...

assalamualaikum kak

erm, manusia VS kuasa.

banyaknya yang gila kuasa apabila diberi mandat untuk berkuasa. dan sudah menajdi adat pula kepada yang tidak berkuasa ditindas oleh yang berkuasa :)

thanks atas ingatan kak :)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

as-salam kak =). lama sy x jenguk ke mari.


kaki dan tgn masing-masing ada tugasnya kan..lps ni akak taruk losyen bnyk-bnyk kat tgn ya =)

Qhaifa Nur said...

entry Kakzakie ni jadi pengajaran buat nur hari ni...jangan kata tangan dan kaki yang berkata2,semua anggota turut serta...

pena rozie said...

syukur alhamdullilah.... masing2 ade kelebihan....

Kesuma Angsana said...

tq... rasa insaf bila baca entry ni !

Nur-nba said...

Salam.. Kak Zakie, terima kasih sebab sudi beri alamat emel akak. Nanti Nur emel akak ye..

Entri ni bagus.. Kaki dan tangan akan jadi saksi ketika hari perhitungan nanti..

Deru Ombak said...

Assalamualaikum kakak.

Nice entry (sambil belek2 kaki tangan yang dah olskool nih.

:)

Fatin Mraz said...

kaki tangan penggerak kita... mmg kekadang terlepas pandang...

eita said...

dua2 penting...
saling berkai rapat

mama aini said...

ehem betul KZ..hu2x..

nadz said...

Assallamualaikum kak Zakie,

Mama Nadz pun seperti KZ juga. kat jari jemari mcm2 parut..terkena pisau tu perkara biasalah..tapi yg tangan kiri ni dah tak berapa bagus dah..sebab pergelangan tangan yang retak hari tu masih belum 100% baik.
org yg putih mulus mungkin cantik elok tangan dan kaki. mama nadz ni gelap orangnya..faham2 jerlah gelap2 jugalah kaki tangan..apa-apa pun sgt bersyukur di anugerahi sepasang kaki dan tangan..lengkap sempurna!

Ummi Iman said...

Itu tandanya tangan rajin ke dapur ;) hihi.. saya nakal sikit, suka usik org :) tp saya faham apa yg akak cuba sampaikan. Semua ada tugas masing2 dan seharusnya menghargai setiap tugasan mereka. Kerana walau berbeza kerja tp tanpa saling membantu takkan sempurna hidup kita. Syukur di atas kelengkapan yg ada pd diri.

MulutPayau said...

ntry yg menrik....

MulutPayau said...

opsss salah eja...

ntry yg menarik....

ϟ Zeera AzZahra said...

penuh dgn pengertian entri ni.. betul tu, kaki dan tangan saling memerlukan. mcm org bawah n org atas yg saling memerlukan.. bila berlaku masalah, kedua2 pon kena menjawab.. kan? =)

Syira said...

salam..

semoga kaki dan tangan kita dapat mulakan dgn langkah kanan dalam menerima amalan kita nanti. insyallah..

teratak hati said...

Btl tu.. Tangan dan kaki yg mnjadi saksi amalan kita..

Kancil 8349 said...

selamat berhujung minggu

Faidhatul Arfah said...

Follow u. Hee

CT NoArIzAh ArIs said...

Saksi utama kita...dan jika hilang salah satunya kehidupan lebih sukar di dunia ini...tak kiralah buruk atau cantik kita hargainya sebelum nikmat di tarik kembali.

Amie said...

Bila baca entri pasal tangan dan kaki, Amie pun ikut belek tangan sama... ada kesan parut melecur akibat kena sterika panas, kesan parut akibat kena jem nanas panas, di jari pula ada parut panjang seinci kerana terbelah dengan pisau sewaktu belah koko, di tapak tangan pula sudah tiada langsung tanda melecur akibat 'termeletup' dua batang mercun ketika memegang lambu pelita yang menyala.... semua kesan ini diperolehi sebelum usia 15 tahun! Dan kaki pula... kiri kanan ada kesan parut akibat beberapa kali masuk dalam rim basikal ketika dibonceng masa kecil2 dulu, di atas buku lali ada parut akibat luka termasuk dalam lubang tandas sewaktu di universiti, dan sekarang masih ada parut....di kedua-dua belah ibu jari akibat jangkitan fungus... betrpeluh2 sebab alergik pakai kasut bertutup walaupun sydah pakai setoking! Banyaknya cerita Amie pulak iye.... apa pun syukur alhamdulillah, kedua-duanya masih berfungsi semaksimanya pada setiap hari...

ariana said...

Asmkm..entri Kakak kali ni, walaupun ringkas tp dalam maknanya bg yg mahu berfikir..akan kekuasaan allah, akan kekurangan kita sbgai hambanya dan bagaimana kita nnti dihadapannya..T,ksh kak..

peparidsign said...

tersenyum baca entry akak ni.. sbbnya baru je kellmarin dok belek2 tangan yg sama gak penuh calar balar pisau.. bila nak jahit manik kena satu hal potong kulit2 kering tu.. sbbnya kalau tak sangkut2 pulak kat kain lah benang lah..

betulkan, nikmat tangan yg Allah berikan.. Alhamdulillah

m.u.l.a.n said...

syukur kerana masih cukup anggota.. moga semua anggota badan kita semua ini kekal utuh membawa kita ke syurga nanti...

HeNRieTTa JoSe said...

huhuhu...btl tu akk....tp adk adk nkal rietta selalu glakkan rietta, sbb jri rietta kcik kcik....runcing...kuang asam pnya adk....hehehe....

Temuk said...

PASTI RAMAI KAKITANGAN MACAM-MACAM PEJABAT & JABATAN YANG SUKA BACA CERITA TANGAN DAN KAKI KAKZAKIE NI!

eelobor said...

huhuhu... sangat2 mendalam maksudnya

aizamia3 said...

saling memerlukan antara kaki dan tangan.. tiada salah satu pincanglah rutin harian..

makchaq said...

Tangan makchaq pun sama.... masa kecik jari berbulu sebab kena tolong mak jahit tulang belut... sekarang baju makchaq dah tak bersembat dan bertulang belut dah..

Betul kata kakzakie, kena bersyukur dan pandai jaga kaki dan tangan sebab mereka akan jadi saksi nanti...

al-lavendari said...

barangkali itu sebabnya penjawat awam juga dikenali sebagai 'kakitangan' kerajaan !

Kakzakie said...

Maaf terdapat banyak kesalahan tatabahasa dalam N3 ini. Kesalahan ejaan juga - sinonim menjadi sinonom.

Terima kasih kakak ucapkan kepada semua yg memberikan komen: -

gadisBunga, Zie, pok amai-amai, Queen Teratai, Nini D, fieda, yaya azura, JunAina, Lyafrina, Sara, Cik Ecah, Rinna, Kancil 8349, amirah, Mamamya, Hajar, Acu Sayang, Liya Hanif, azatiesayang, sisdee, kakcik, Cikli, norhidana, Tihara, Rai, cinnamon.com, Aishah Jahiran, Mama ju, NoorVictory, Yus, ieda, Bazilah, MamaEma, Tentang Kita, Aien Alien, azi, Zul Fattah, Dylla Abas, eira eizora, Kella, TF, Daddy Ziyyad, are_linayu, eiyss, ct rahani, aanie, Mummy Danisya, sar, Rina Avail, Qhaifa Nur, pena rozi, Kesuma Angsana, Nur-nba, Deru Ombak, Fatim Marz, eita, mama aini, Nadz, Ummi Iman, Mulut Payau, zeera azzahra, Syira, Teratak hati, Kancil 8349, Faidhatul Arah, ct Norarizah Aris, Amie (namun masih terus berbakti kan amie), ariana, paparidsgin, mulan, Temuk, eelobor, aizamia3, makchaq dan al-lavendari.

Moga jadi renungan bersama. Terima kasih semuaya.

anitadiana said...

alhamdulilah ada kaki dan tangan...

Hidayah Bach said...

alamak kakak , telan air liur lapan puluh juta kali dalam seminit dayah baca entry ini..

rasa dalam sungguh maksudnya..

tersirat sungguh isinya..

perghhh...!

bebetul puitis lah..

:D

IntaNBerliaN said...

betoi tu.. anggota badanlah yg jd saksi segalanya nanti..