Monday, June 25, 2012

13 tahun sudah di mukabumi ini

Hari Jumaat itu papa sudah menjemput Kak Nurienne balik. Hari Sabtu pula Kak Yasmien sudah menelefon papa-mama. Kami tahu dia bimbang kami lupa. Namun sebenarnya hari Sabtu itu mama ada tugasan perlu dibereskan di pejabat. Tunda ke hari Ahad baru kami sekeluarga ke asrama Kak Yasmien.

Puas sudah merentas benua
di sini juga akhirnya bersua
23hb Jun tarikh sebenarnya
setahun lagi bertambah usia

Berdoa - Semoga mendapat limpahan rahmat dan hidayah Allah sampai bila-bila
Begitulah lumrah hidup di dunia
tanah tumpah darah sukar dilupa
kerana tidak tinggal dengan keluarga
sambutan di asrama ini kali pertama

Duduk di kantin - Menjamu di meja kantin sekolah kerana di sini ada kipas angin berbanding di pondok/pergola halaman semalam amat panas cuacanya.
Hujan emas di negara orang lain
hujan batu di negeri sendiri
pesan pizza hut bukan main
tidak lupa kek secret recipe

Makanan - Set Pizza dan lima potongan kek secret recipe

Pengalaman diraih jauh di sana
kembali di sini turunkan ilmu
pilihan kakak dan adik sebenarnya
berharap yang dirai juga setuju
Tidak habis - Baki makanan bahagikan untuk Kak Nurienne bawa balik ke asrama  dan Kak Yasmien naik ke dorm.
Selesa bekerja di tempat sendiri
susah senang sudara-mara di sisi
terasa cepatnya masa pergi
sudah 13 tahun Yasmien kini


~~ Bila anak meningkat usia remaja bererti mama-papa menginjak usia tua.~~

80 comments:

Sherwieyna Muzzawer said...

Wah bestnya. Anak dara akak dah 13 tahun ye. semoga yasmin terus jadi anak baik dan soleh. suka baca pantun tu..heee

kakcik said...

Selamat hari ulangtahun kelahiran Yasmein. Semoga menjadi anak yang berjaya dan solehah. :)

Aisy Nasiha said...

selamat hari jadi....jadi anak yg baik ye..

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, KakZakie... ALhamdulillah, sudah 13 tahun usianya.. semoga menjadi anak yang membanggakan keluarga.. Amin...

Yaya Azura aka Naz Azra said...

semoga yasmien sentiasa dalam rahmatNya..sentiasa sihat walafiat..
sentiasa manjadi penyejuk hati ibu dan ayah..selamat ulang tahun kelahiran.

Acik Erna said...

selamat hari lahir buat yasmine,seronok diraikan walau pun diasrama.yang penting diraikan.

Saya Disini said...

sedpnye pizza

QueeN TerataI said...

Selamat hari lahir Yasmine.. bestnya mkn pizza dgn secret recipe tu...:)

Aishah Jahirah said...

selamat hari lahir yasmine...moga jadi anak yg solehah...amin.

Kesuma Angsana said...

happy birthday ysmine moga jadi anak terbaik utk keluarga.... betullah bila anak2 dah remaja... kita ni apa lagi cerita kan!

inazamri said...

selamat hari lahir buat Yasmien.Semoga jadi anak soleh.

sis intan said...

selamat ulangtahun, Yasmien... :))

HeNRieTTa JoSe said...

Selamat Ulang Tahun Birthday Girl...Moga Sentiasa Mendapat Rahmatnya...

Lynn said...

Selamat hari lahir sayang..semoga menjadi anak yang solehah dan berjasa kepada mama dan papa...amin..

IntaNBerliaN said...

selamat ulangkatahun kak yasmien.. :-)

tingat ms sy belajo dulu.. camni lah keadaan bila kita berjauhan kan.. tp alhamdulillah sbb ada family yg memahami n sanggup dtg :-)

sitiebby said...

Askum kak

Selamat hari lahir buat yasmien. semoga jadi anak yang solehah.

teringat zaman belajar di asrama dulu, tapi xpenah siti celebrate birthday kt sekolah. Cuma ada peluang kwn punyer je. Boleh kongsi kek walaupun sdikit sorg.heheheh

Mamamya said...

selamat ulang tahun kelahiran yasmien..semoga menjadi anak kebanggaan mama/papa...bijak n cemerlang didunia n akhirat...amin.


sedapnta tgk pizza tu kak...lia mmg ytgh t'ingin nak makan... :)

Ummi Iman said...

Sama usia dgn anniversary saya. Semoga Yasmin cemerlang dunia akhirat. Anak2 akak suka Pizza ya.. Sedap nampaknya Pizza baru tu ;)

Uncle said...

Salam Kak.
Mak-bapak bukannya tua...tapi "wiser!".....hahahahaha...

Zie said...

Alhamdulillah, selamat ulang tahun yg ke 13 thn, semoga panjang umur..

Teringat lagu Fauziah latiff
Tua Mengejar Kita

Rai said...

selamat hari lahir yasmine..

izla said...

bagus tanda ingatan pada anak-anak yang sambut birthday.
itulah, anak makin besar panjang, mak pak pon makin tua..huhu

gadisBunga™ said...

happy birthday Yasmine. lawa macam maknye jugak. :D

pok amai-amai said...

Birthday Yasmien ke? Happy belated birthday. Semoga dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki dan menjadi anak yg solehah.

makchaq said...

Selamat Hari Jadi Yasmien, rupanya Yasmien hampir sebaya anak makchaq Khadijah (4/6/1999).

ct rahani said...

selamat hari lahir yasmien.. semoga menjadi anak yg berjaya dunia & akhirat.. amin..

* sama hari lahir dgn saya rupanya.. senang la nak ingat.. hehe.. :)

HeNRieTTa JoSe said...

PSSS...yeap akk...NOXXA the one....but rietta didnt upload the picta....if im not mistaken...the chicken only takces 15-20 minutes to cook....they also use another NOXXA for rice...the same thing goes...in a short while....tadaa.....the tomato rice is cook....

syiela said...

selamat hati lahir yasmien... moga jadi anak yang cemerlang di dunia dan akhirat juga menjadi kebanggaan mama dan papa

sedapnya pizza

Daddy Ziyyad said...

selamat hari jadi Yasmin :)
semoga jadi anak yg solehah..

are_lin@yu said...

wahh dah besar anak akak..selamat hari lahir untuknya..moga terus menjadi kasih pengikat keluarga..banyaknya makanan ayu nak jugak..hehe

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

sudah remaja, anak is masih lagi bayi... cabaran semakin bertambah, moga jadi anak solehah... selamat ulangtahun kelahiran buat yasmien (^___^)

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakZakie

Alhamdulillah n MasyaAllah dah 13 tahun umur Yasmein. Selamat hari ulangtahun kelahiran. Semoga menjadi anak yang berjaya dunia dan akhirat.Amiin

LadyBird said...

semakin hari semakin berusia..
smg usia mematangkan kita..
dan msg perjalanan usia di dalam keberkatan..
ameeennn..

eMMe said...

Assalam Kak Zakie,
pe kabar sihat ke Kak?
anak2 tentu seronok kalo sesekali makan kat pizza hut, saya pun suke, dulu mase kecik2, mcm tu la juga... rindu zaman itu... flashback la pulak! hehe...

Aliesha Kirana said...

slmt hari lahir yasmien! sronoknya ada sambutan begini, anak2 yang jauh pun trasa dkt di hati ibu ayah bila tidak dilupakan. hehe.

sedapnyeee pizza tu kak! hehe

eelobor said...

selamat hari lahir....semoga menjadi anak yang soleh

anitadiana said...

dah besar anak akak...seronok tengok...selamat hari lahir yasmine...moga jadi anak yg solehah...amin.

mama ju, said...

Salam sejahtera KZ

Selamat hari lahir buat Yasmen. Moga dia sentiasa dalam rahmat Allah. Pandai dlm belajar dan menjad anak yg memebahagiakan ibapa.

m.u.l.a.n said...

happy birthday yasmien..!!

moga jadi anak yg soleh & berjaya dunia akhirat..

cik lala said...

untungnya ada anak dara...moga jadi anak yg soleh solehah belaka....amin...

sisdee said...

dah anak dara dah ;)

happy bday smoga mjadi anak yg solehah dan sntiasa meletakkan agama dan family di tempat teratas ;)

Rinna said...

Epy Belated Bufday buat adik Yasmien.. Moga dipjgkan umur dan dimurahkan rezeki..

azi said...

Selamat Ulang tahun buat Yasmen wpun terlambat...:)

kakak, kita seronok tengok anak-anak membesar tapi secara tak langsung kita ni tak sedar yang kita ni semakin tuakan..he..he..macam saya...dah 40 dah...ha..ha..

Nini D.. said...

selamat ulangtahun kak Yasmien..moga menjadi anak yg berjaya & solehah :)

mummY daniSha said...

epi besday...dah besar dah kan..kejap je masa berlalu...camnela danisha dah besar nanti hehe

che mid said...

Salam.. beza beberapa hari je dgn che mid la.. kita punya beday esok 126hb..tapi bukan yang ke 13 la hu hu

K.Nor said...

semoga menjadi anak yg solehah ye Jasmien.

byk makanan tu ?

Aien Alien said...

Selamat Hari Lahir Yasmien :))

fuad ansari said...

berselera betul semua makanan2 tu.. sy syak, akan berjaya dimakan sehigga licin..(",_

Cik Ecah said...

teringat zaman sekolah asrama dulu2 :)
seronoknya kalau mak dtg bwk makanan...:)
bertuah nak akak...siap sambut besday dgn mama papa lg..mknn yg sedap2..

Cikli said...

Alamak... Akak asyik tunjuk makanan je. Mana tahan macam ni..

~~zana@pb~~ said...

Tiada manusia yg semakin muda kakzakie. Happy birthday Yasmien. Susah payah mak abah bw makanan ke asrama, pasti seronok.

fieda said...

selamat hari lahir yasmien..13 taun dah...anak saya taun depan 13 taun kak..

miloais milo said...

happy belated birthday buat yasmien...
moga terus berjaya ye...

-Sara- said...

happy bufday kak yasmein..moga jd anak yg soleh utk mama dn papa yee..bel;ajar pandai2 :)

*meriah jugak celebrate kat kantin pon..hehe

Qhaifa Nur said...

hepi bufday buat Yasmein...
mama papa tak pernah lupa bufday anak-anak kan Kakzakie..

moga terus cemerlang.....

NoorVictory said...

Semoga Yasmien jadi anak yg membanggakan keluarga. Berjaya di dunia dan di akhirat.;)

ieda said...

besar dah anak dara akk
selamat ulang tahun buat yasmin
x lama nak bermenantu lah ekeke
belajar rajin2 ye sayunk !!! ;)

Kazman / Sue said...

wah.. pandainya berpantun....

MamaEma said...

selamat ulangtahun kelahiran untuk kak yasmien...muga menjadi anak yang solehah...mama dan papa pasti bangga

Zaitun said...

Salam kakzakie...kak Zai datang nak ucapkan selamat hari lahir buat Yasmien semoga menjadi anak yang solehah dan diberkati didunia dan diakhirat.

Eye_nee said...

Selamat Hari Lahir Buat Yasmien..semoga membesar menjadi anak yg solehah..taat perintah Allah dan ibubapa....

Sharifah Nadzarah said...

assalam kakzakie--
hepi besday to yasmien....
moga jadik anak yg berjaya dunia akhirat..

Laila KPAS said...

berdiri ahli2 kpas semua....

1..2...3..

happy birthday to you ...
happy birthday to you ...
happy birthday to yasmien ...

Masya said...

semoga menjadi anak yg baik...

wahh.. menu2 buat terliur.. pizza

CheNamNam said...

Hepy belated besday untuk Yasmien..moga membesar menjadi anak yang hebat kebanggaan mama dan papa.Sembahyang jangan lupa yer nakk...:)

Tahniah kak...dah ader anak dara 13 tahun dahhh..tak lamer lagi dah boleh bermenantu dahh..ehhhh...gurau yer kakk...

Papa Mifz said...

selamat hari lahir utk Yasmien...semoga cemerlang dalam hidup nyer...amin...

Syira said...

salam..

bila anak-anak makin besar, kita mula fikir macam-macam. harap anak kita akan berjaya.amin.

Tihara said...

Anak yang sulung ke kak...dah beberapa kali menjengah ke sini, tapi masih belum kenal sepenuhnya tapi yang penting akak hepi selalu..happy birthday untuk yasmien :)

ckLah @xiiinam said...

Selamat ulang tahun buat anakandanya...

ibundo said...

kpah ni uban dah tak boleh nak kira dah kak zakie sebab anak-anak pun dah ada yang beranak pinak haha..
selamat harijadi buat anakanda tercinta.

LYAfrina said...

selamat hari lahir buat yasmien.. moga mbesar bagaikan juara .

Bitt (doubleIS) said...

amazing pantun la kak!! happy birthday tuk anak akak...13 tahun yer..warga belia tunggak negara...perghhh pizza last tu...sangat kawwwwwwww! :)

aizamia3 said...

bila anak-anak semakin membesar terasa diri semakin purba rasanya diri ni..

TF said...

Alhamdulilah..bertambah usia..moga dilindungi Allah selalu..wah sedap tu pizza..secret resipi..lama sy xmakan.huhu

oya said...

wah pizza hut..lazat!

Kakzakie said...

Anak-anak kian membesar, tanggung-jawab sebagai ibu-bapa pun kian besar apatah lagi dalam soal peribadi diri mereka. Ada masa dia menjadikan ibu-bapa sebagai teman.

Terima kasih diatas segala doa dan ucapan yang diberikan bersempena ulangtahun kelahiran anak ke dua kakak ini.

sherwieyna muzzawer, kakcik, Aisy Nasiha, Sari Yusa Ibrahim, yaya azura, Acik Erna, saya disini, Queeen Teratai, Aishah Jahirah, Kesuma Angsana, inazamri, sis intan, Henrietta Jose, Lynn, IntanBerlian, Sitibby, Mamamya, Ummi Iman, Uncle (lagi banyak usia lagi wiser ye uncle), Zie, Rai, izla, gadisBunga (nakal adik kakak nie ye), pok amai-amai, makchaq (tapi kakak rasa makchaq lagi muda dari kakak), ct rahani (boleh sambut saing-saing lain kali hihi...), Henrietta Jose, Syeila, Daddy Ziyyad, are_lin@yu, eiyss, werdah (tanda mama dia pun dah tua Kak Werdah), LadyBird, emme, Alisha Kirana, eelobor, anitadiana, Mama ju, mulan, cik lala, Sisdee, Rinna, azi, Nini D, mama Danisya, Che Mid, K.Nor, Aien Alin, fuad ansari, Cik Ecah, Cikli (malulah cikli tanda kami kuat makan hihi...), zana@pb, fieda, miloais milo, Sara, Qhaifa Nur, NoorVictory, iea, Kazman/Sue, Mama Ema, Zaitun, Eye_nee, Sharfah Nadzarah, KPas, Masya, CheNamNam (huhu... lama lagi tu CNN), Papa Mifz, Syira, Tihara (anak ke dua nie - yg sulung dah 16 tahun), ckLah@xiiinam, ibundo (harap kakak sempat menikmati hidup macam kakpah), Lyafrina, Bitt (double IS), aizamia3 (terasa kian dimamah usia kakak nie), TF dan oya.

Terima kasih atas doa dan ucapan yang diberi sekali lagi dari kakak dan keluarga.

dwaty said...

happy anniversary buat adik yasmien...

Hidayah Bach said...

ekekeke..saya tak boleh tahan gelak bila baca penghujung entry akak .

yelah..bila anak tambah usia..
memang ibubapa nih makin tua..!

:D

hai..teringat anak sendiri..

mama aleen said...

emmmmmm sedapnyaaaaa