Thursday, June 28, 2012

Liatnya orkid aku mahu berbunga

Bunga lagi!! Sebenarnya aku penggemar bunga orkid. Namun apa yang menghampakan aku selalu benar pokok ini lebih banyak daun dari bunga. Bertemu dengan seorang kakak Indonesia yang bertugas di nursery bagaikan bertuah. Dialah yang mencadangkan aku membeli sebotol baja sembur untuk bunga orkid dan sepeket baja seperti pil untuk bunga tahan lama. Sejak itu adalah sedikit bunga-bunga aku mahu memujuk hati aku yang selalu dikecewakan.

Kuning+coklat  - Orkid ini agak lasak dan aku letak di halaman pun boleh juga berbunga walau tidaklah banyak. Arwah mak dulu panggil orkid ini orkid jengking. Aku sedang mengendeng kakak aku punya yang berwarna merah untuk species ini.
Boleh diharap - Adalah juga 2-3 kali si purple ini berhasil. Mula berbunga dulu 4 kuntum saja. Aku ada species yang sama dengan ini tetapi berwarna kuning hijau dan masa ini tidak berbunga lagi.
Satu lagi -  Bercinta menanti dia hendak keluarkan bunganya yang kuning purple. Masa membeli sudah berbunga cantik, bila habis bunga asal punyalah lama menanti dia mahu berbunga semula.
Duduk di halaman juga - Kuning kecil-kecil aku jadikan satu dengan anggerik putih . Sebenarnya anggerik aku selalu banyak berbunga tetapi masa ini sudah luruh tinggal dua saja. Dua species inilah yang rajin berbunga. Nampak  ada daun ulam bebuas (tanam disebelah) telah mengganggu pokok orkid kecil ini.


~~ Walau bunga-bunga orkid aku liat untuk berbunga tapi aku gigih membelek sampai selalu kena sindir dengan hubby "sebab belek selalu dia jadi manja langsung tak mahu berbunga".~~

72 comments:

Aisy Nasiha said...

tenang dpt tgk bunga2 orkid ni. Mak mertua saya pun ada hobi macam ni. Kalau tak ke mana-mana, 3,4 jam sehari dia akan belek taman bunga orkidnya yang rasanya dalam 50 pasu...kami yang sekali sekala balik pun rasa tenang je masuk kawasan rumah..

mama irfan said...

cantiknya pokok orkid kak... ^_^

pena rozie said...

tak pe nanti abis manja die berbunga la tu....

Ummi Iman said...

Bukan manja2 lg dia berbunyi ya.. Suka tgk orkid :) cantik.

Ummi Iman said...

*berbunga

Yaya Azura aka Naz Azra said...

org cakap kena selalu dibelai-belai pokok nie..kena bercakap-cakap dengan pokok..nanti hilang lah liat nak berbunga tu..

maya amir said...

eee cantiknye orkid akak...kite suke sgt orkid tapi mmg tak penah tanam..tapi sgt suke bile dpt tgk..aaa geramnye tgk kak:)

anitadiana said...

rumah mak ita kat kg semua ada orked ne kak..tapi jarang nak nampak berbunga..mak suka tanam bunga...

Saya Disini said...

cntiknye

~ yus ~ said...

dulu kecik2 banyak betul pokok bunga orkid emak yus tanam. Memang setaman, skrg dia dah tak rajin dah, semua dah takde, tapi anak dia ni tak pandai nak tanam2 pokok bunga ni, minat tgk orkid ni kak tp nak cuba tanam, bela dan jaga, tak yakin dulu, takut frust je. Dah banyak pokok bunga mati kat rumah ni...huhu

sis intan said...

mak saya bertahun2 tunggu pokok orkid dia berbunga hehe... :))

Nini D.. said...

hahah...pandai aje suami akak cipta teori baru :)

Bazilah (^0^) said...

ibu ngan ayah bazi pon suka sgt dengan bunga orkid. Dah mcm2 jenis ada kt rumah tuh

Rapunzeel Cikilolo said...

yang cantiknye orkid 2 tone

[PCL] said...

salam Kak, mamaD dah ngendeng-ngendeng nk ajak g nurseri...tgk pokok bunga, hobi dah mula berbunga...

Nanie@NMS said...

Salam,
Wahhhh...cantiknya

makchaq said...

Suka tanam bunga rumah nampak berseri, mesti cantik halaman rumah kakzakie kan..
Kat putrajaya ada pertandingan laman cantik, jiran makchaq 2 kali menang.. rumahnya memang banyak bunga

Tentang Kita said...

mak mertua saya suka tanam bunga orkid.....semua cantik2

Lia said...

Cantik2 bunga orkid akak.. :-)

Lia said...
This comment has been removed by the author.
Zie said...

subur2 yer bunga kakak... Emm baja baik punya nihh

Sari Yusa Ibrahim said...

Rajinnya KakZakie tanam orkid, saya tanam lalang jer.. hehe.

Orkid ni antara bunga yang paling kerap saya lukis zaman sekolah bila cikgu suruh lukis bunga dan selalu muncul antara lukisan yang tercantik.. hehe.. seronok sangat bila lukisan ditampal di belakang kelas.. tulah dia, bunga orkid bintik2 tu.. hihi

Cho Zila said...

dulu masa arwah bapak mertua der memang dia selalu tanamkan orkid dah cantik dia letak kat rumah ... best ooo.. sekarangni dah tak bermayajer orkid kat depan rumahtu... sayani suka tengok tak pandai jaga

QueeN TerataI said...

orkid ni mmg cantik kan kak.. Queen suka tgk bunga orkid ni tp x pandai plak nak menjaganya.. :)

NoorVictory said...

Klo bunga kuning kecik2 tuh dulu masa skolah sy keringkan letak dlm kapus smpai penyek. Heee~ cantek!

Afasz said...

cantik nye yg first tu..... lain dr lain...

teringin nk bercucuk tanam bunga... :D

-Sara- said...

ya Allah cantiknya bunga2 akak tu..rasa segar je mata tengok :)

eMMe said...

cantik la kak...
kak, senang ke jaga orkid ni..
huhuhu... cam nak je...
tapi takot takde mase nak tgk bunga, last2 layu begitu saja.. sayang lak...

Rai said...

orkid ni ke yang akak belek masa diserang sekawan semut aritu.. hehe.. mak saya jenis tak suka menanam pokok bunga..pokok sayur adalah..kalau tanam pokok bunga habis layu..pokok bunga kertas pun boleh layu..hehehe..

Qhaifa Nur said...

MIL nur memang peminat orkid tegar gitu...
ada yang jenis baru mesti beli..sapa patah pokoknya siap kena rotan...
yang nur perhatikan MIL selalu bercakap dengan orkidnya...petua kot

K.Nor said...

cemburunya saya..kak.

suka orkid:)

izla said...

comel je sindiran hubby kak zakie tu.
dia jeles agaknya kak zakie duk belek bunga je.

pok amai-amai said...

Sy plg tak suke tanam pokok bunga sbb tak suke tgk die layu!

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

suka orkid... tapi kat umah is xdakpun pokok orkid.. hehe (^___^)

Sherwieyna Muzzawer said...

Samalah. i pun suka bunga orkid ni, cantik kan..;D

makdara TERdiva said...

Assalamualaikum kak zaki, sama macam mak saya..suka berkebun, suka bunga okid. mcm2 spesis ada. hari2 bercakap dgn bunga. kalau dia hilang, taulah mesti dia tengah layan bunga2 okid dia :)

saya dah terhilangkan akak punya email address..kalau akak sudi boleh x bagi?

ini email saya : [cilo_wan@yahoo.com]

norhidana said...

dana suke tgk bunga orkid, tp tak penah tanam... camne nk tanam kt umah apartment ni kan... heheh alasan dush2

tp, arwah nyai ngn nyai kt kg mmg teror menanam orkid, kt umah nyai skrg nih ada mcm2 orkid, kalah nursery hehehhe

amirah said...

cantiknya orkid. tapi susah nak jaga kan kak...

HeNRieTTa JoSe said...

chantek....rietta cuma ada dua pokok jew...itu pown org hadiahkan....tapi dia kerap juga berbunga...cuma bunganya 4-5 kuntum sahaja....rietta pkai baja naget...

Marya Yusof said...

As salam Kak Zakie,

Marya peminat orkid & sgl jenis bunga! Nnt rajin sharelah ttg baja sembur & biji tu ye... teringin sgt nnt kalau balik for good nak tanam mcm2 bunga! :))

Tengok pokok bunga kenanga & kembang pukul sepuluh tu terus teringat rumah di Msia yg ditinggalkan...hik3... Rumah tu dh pun disewakan pd org...untung betul org tu... :)))

m.u.l.a.n said...

oohhh.... cantiknya orkid2.. saya kurang rajin tp masa tinggal dgn makcik dulu2, rajin tlg siram dgn air basuh beras & air lebihan basuh ikan.. busuk sungguh tapi aunty2 china yg lalu lalang depan rumah mesti singgah sbb kata bunga subur & cantik2..

Kancil 8349 said...

bestnya kalaua ada bunga di taman...kancil mahu belajar2 juga menanam

Norzie hany said...

Saya pun minat dgn bunga orkid....cantik.

Hidayah Bach said...

ADOIIII...!!!

akak..!

speechless...

sungguh dayah iri hati nih...

:(

dayah pun sangat suka orked dan sgt bercita-cita satu hari nti nak ada orked sendiri...

ohhh...!

dayah sangat jeles..!

huurrmmm..
bebetul buat dayah rasa nak mula dari skrg la..
(hehehe...niat hati nak mula bercucuk tanam bila anak dah besar sikit..tapi hati ini jeles la kakak....)

fieda said...

orkid jantan kot kak..ishh..kalau jantan langsung la dia tak berbunga kan..hihi

azi said...

kakak,
Cantiknya bunga-bunga orkid kakak, rumah saya sepokok pun tak ada...he..he...sebab orkid ni sesuai untuk orang rajin aje..:)

eelobor said...

mak saya kat kampung pun suka menanam pokok bunga. itu jer yg boleh mengisi masa lapang dia tatkala anak2 ramai yg dok di perantauan

rATu kEBaYA said...

saya pun suka jugak dengan orkid ni.. tapi belum ada peluang tu lagi..

Daddy Ziyyad said...

setuju. bunga orkid amat amat payah nak keluar kalau tak guna baja yg sesuai.orkid kat rumah saya penuh daun aja..haha

munna said...

cantiknya bunga orkid kak zakie..... kat brumah munna takde pun pokok bunga...

mama ju, said...

Salam sejahteraa KZ

Rupa2nya rumah KZ byk bunga!

IntaNBerliaN said...

tengok orkid akak, tingat orkid opah saya.. opah sy byk tanam orkid.. :-)

IntaNBerliaN said...

tengok orkid akak, tingat orkid opah saya.. opah sy byk tanam orkid.. :-)

Kesuma Angsana said...

kakzakie : cantik2 jeolous giler saya tgk!

~~zana@pb~~ said...

Ini mcm hobi emak kakzana je, hari2 kalau boleh nak beli pokok oked, dah boleh bukak taman oked...hihi..

HeNRieTTa JoSe said...

PSSS...pndai la akk nie...klu staple bru la xterbuka kan....

Eye_nee said...

tp mak saya ckp kan kakzakie..kalau mahu bunga subur kenalah berckp2 dengan dia..manjakan dia..belai2kan dia...sbb tu lah kut bunga dirumah mak dgn bunga dirumah saya...bezanya bagai langit dgn bumi....

ieda said...

tapi kak
orkid memang payah nak berbunga dan bunga yg paling cerewet ..
mak saudara saya jaga penuh sabar
kena ke saya , mati leer bunga tuu ekeke ;)

aimaniman said...

abah dulu ada 'rumah orkid' tapi sejak adik sakit terlantar, abah sibuk ngan adik lupa akan orkid,... tanam orkid ni mesti tuntut banyak kesabaran dan masa kan...

aimaniman said...

abah dulu ada 'rumah orkid' tapi sejak adik sakit terlantar, abah sibuk ngan adik lupa akan orkid,... tanam orkid ni mesti tuntut banyak kesabaran dan masa kan...

ERYZA said...

betul tu... Orkid tu dah manja sangat kot..hehehe

nn lylyn said...

rumah sy xpernah ade orkid lg huhu

Nur-nba said...

Salam. Kak Zakie, kalau tanam bunga orkid kena banyak bersabar... Baja kena cukup dan air.. Hmm Nur memang tak pandai bercucuk tanam.. Takde yg mewarisi bakat abah Nur.. :(

Pssstt cantiknya bunga2 dalam entri ni.. macam nak petik je.. hehe

oya said...

nape liat nih orkid ni..pape pun orkid cantik!

sal said...

Lama tak menikmati keindahan bunga2 orkid...

Apabila melihatnya yg cantik hati menjadi girang dan ceria..

tentu yg membela dan menjaganya lebih2 lagi ye..

ibundo said...

banyak juga bunganya oked kak zakie ni. Oked ni kena banyak belai.. baru dia nak berbunga sentiasa..

Kakzakie said...

Pokok bunga kakak puas dibelai siap bercakap lagi tapi bunga orkid kakak jenis liat benar hendak berbunga. Pokok yang kakak tanam di kampung ok sentiasa subur. Agaknya suasana kampung orkid ini lebih suka berbanding di JB yg sesak.

Terima kasih kakak pada semua: -

Aisy Nasiha (sudah berkali-kalai kakak cuba masuk blog Aisy tak boleh tau), mama irfan, pena rozie, Ummi Iman, yaya azura, maya amir, anitadiana, saya disini, Yus (dulu sebelum kakak tebang pokok pelam pokok bunga kakak subur Yus sebab terlindung, bila dah direct kena panas itu semuanya mengecewakan), sis intan, Nini D, Bazilah 0, Repunzeel Cikilolo, PCL (tanam bunga pun terapi minda PCL), Nani@NMS, makchaq (bestnya rumah kawan makchaq tu), Tentang Kita, Zie, Lia, Sari Yusa Ibrahim (oh.. Yus pandai melukis ye), Cho Zila, Queen Teratai, NoorVictory, Afasz, Sara, Emme, Rai (bunga orkid ini kakak tak letak halaman Rai - ada dua-tida aje di halaman), Qhaifa Nur, K.Nor, izla, pok amai-amai, eeiyss, ZSyerwiena Muzzawer, norhidana, makdara terdiva, amirah, Henrietta Jose, Marya Yusof (kalau musim bunga di sana lagilah cantik-cantik bunganya Marya kan), mulan (kakak guna baja yg beli dinursery aje), Kancil 8349, Norzie hany, Hidayah bach (ada minat mesti satu hari akan tanam juga), fieda, azi, eelobor, ratu kebaya, Daddy Ziyyad (itulah yg jadi pada orkid kakak doc. daun aje memanjang), munna, Mama ju, IntanBerlian, Kesuma Angsana, zana@pb, Henrietta Jose, Eye_nee, aimaniman, Eriza, nn lylyn, Nur-Nba, oya, Sal dan ibundo (kakak tahu bunga kakpah cantik-cantik dan subur betul macam ibuintan dan Kak Zaitun punya - suka kakak tengok).

Buat semua sekali kakak ucapkan terima kasih sekali lagi.

Rinna said...

Cantiknyaa bunga2 orkid tuh.. rajin betul.. tanam bunga yer..

ct rahani said...

rajinnya akak tanam bunga yer.. sy suka jugak tgk bunga orkid.. cantik sgt2..

nabilah_2908 said...

rajin akak membelek bunga... :)

kalau saya...bab tanam2 pokok...mesti xmo hidup... org kata tangan panas...entah la...

syiela said...

saya ni kak tanam pokok yang tak perlu nak membelek.. kiranya pandai berdikari sendiri la hehehehe

Anita Knitting said...

kita sama2 oeminta orkid la...hehe <3