Saturday, June 9, 2012

Pizza anak mama

Hari Khamis lepas dapur rumah dijadikan tempat ujikaji anak-anak dara. Balik kerja mama sudah dihidangkan aroma yang pastinya ada seseorang sedang menggunakan oven mama. Berpandukan resepi dari internet dia aplikasikan untuk membuatnya. Mana bahan yang tiada dia tinggalkan. 

Sebelum - Cheesdale yang selalu digunakan untuk makan roti dia gunting bagi menggantikan mozarella yang tidak ada dalam stok. Capsicum mama jarang beli sebab itu memang tiada di dalam simpanan. Lain-lain dia buat buat ikut suka.
Selepas - Sendiri buat sendiri makan masa berbuka puasa. Papa menjamah juga kerana mahu membakar semangat anak yang bercita-cita menjadi Chef. Adik yang jujur pula berkata "Tak sedaplah kak. Baik kita beli dekat pizza."

~~ Aku jarang membuat resepi yang mudah didapati - beli lagi mudah, namun tidak pula pada anak-anak dara aku walau resepi yang dibuat selalunya tidak begitu menjadi tetapi tetap tidak pernah membuat mereka putus asa. Ahad ini masing-masing akan balik ke asrama, dapur mama akan sunyi kembali.~~



62 comments:

Adylia Qarissa said...

rajin anak dara.. :)

Santri T.P.I.N.I said...

takpe kak, biar anak akak belajar dekat dapur... walaupun tak sedap tapi sekurang-kurang mereka berusaha buat sendiri dan tahu mcm mana ibu mereka masak setiap hari...

~~zana@pb~~ said...

Mcm ni la bagus:-) sekali sekala mama dgn papa rasa pula airtangan anak.

Bicara Kak Noor said...

Anak2 biar dia biasa dengan dapur, kalau tk kalau disuruh kedapur jadi kaku tk sedap bukan masaalah besar yg penting rajin lama2 mesti sedap..

Aju Mohit said...

Rajinnya anak2 mama, kak kalau Adik tu kata tak sedap, mesti cerewet orgnya, pastu Kalau Adik yg masak mesti sedap2 masakannya, ini bdasarkan pengalaman Adik saya sendiri yang cerewet. Skrg ni asal masak apa je msti dpt pujian, senanglah mama nnti ye Adik ;)

kakcik said...

Kakcik juga lebih senang membeli sekarang ni. Anak kakcik si Bangcik tu pula, memang rajin mencuba dan minta mak dia mencuba sama masakan2 baru. :)

Deru Ombak said...

Assalamualaikum kakak.

Anak2 akan tersenyum sekiranya kata2 sanjungan, ataupun yang membina itu dtg dari ibu bapa sendiri.

Rajin anak2 dara kakak kedapur. Kakya tunggu cucu perempuan pulak untuk tolong di dapur. Hehe.

Norzie hany said...

Rajin anak2 akak kedapur.Budak2 mmg suka makan pizza.

aizamia3 said...

akan ajar dak Kakak buat kerja didapur walaupun ibu dia ni tak pandai masak <-- jujur ni.. hikhikhik..

psstt: en. suami baru beli oven, wah.. makin rancakler kami menggunakannya nanti.. ;)

~ yus ~ said...

Nampak sedap kak, takpe, rajin mencuba, lama2 nanti mesti tambah sedap...

akak online juga Sabtu ya?

Puan Kutu said...

rajin gak chef2 muda nie buat piza.sekali sekala mkn hasil tgn sendiri.wpun kurang sedap, nikmatnya tak sama macam beli..

nn lylyn said...

rajin nye =) sy yg nak kawen dh ni lom serajin tu lg.. nnti nk praktis la =)
akak sy dh follow akak..follow sy blk ek =) tq
http://nlylyn.blogspot.com/

eelobor said...

alamak adik.... komen nya bagi jujur. hhuhuhu

Ibu Lala said...

Rajinnye anak2 akk. Tak pe. Fes time buat mmg mcm tu. nanti pandai la adjust kasi sedap tu.

QueeN TerataI said...

Wah.. bestkan boleh buat sendiri.. yg rasa nk cepat2 beli oven/microwave ni.. ;)

sisdee said...

x pe kak biar dia cuba insyaallah bila dah biasa akan jadi sedap ;)

POSH76 said...

untung kalu pandai masak.......

Cikli said...

Pizza saya 'like'.
Namun sausage saya 'dislike'.
Kalau jumpa saya, belanja pizza tanpa sausage ok...:)

ummu said...

salam kak zakie
wah rajinnya anak akak
baguslah suami akak beri sokongan motivasi porsitif pd anak
try and error,lama2 mesti expert kan kak.

ainnoraini said...

Sedap tuu...mesti la kene rasakan..baru la semangat anak2 ni nk kedapur...sama la jugak macam anak2 saya tuu...bila masak jer mesti suruh kita rasa dulu...mesti la puji sikitkan kat diarang nii..

NoorVictory said...

Hee~ adik lelaki ke-2 sy suka buat pizza! Setiap hari kena tegur xpndai patah smgt. Hek3~ kmi yg jd bahan uji kaji. Huk2

Tp nasib baek makin lama makin improve.;P

eira eixora said...

mula2 memang tak sedap. lama2 mesti kalah yang piza hut punye. nanti adik suh kakak je masak bila nak makan =)

makchaq said...

Anak2 makchaq pun rajin ke dapur masak masakan kegemaran masing2. Tu yang buat makchaq malas ke dapur kot...
Klu masa cuti jadi tukang makan ja.. Breakfast pun dah siap..(Nafisah pun suka main masak2 suruh makchaq makan..)

Aien Alien said...

rajin anak2 akak....kelmarin saya baru je makan pizza buatan adik2, sedap!! tepungnya campur oregano sikit...topping ikut suka.. hehehe..

mama maman aka yana said...

galakkan saje anak2 akak terus memasak... insyaallah menjadi la nnt.... :-)

blog-tips-kurus said...

mesti suka tengok masterchef ni. bagus anak mak! :-)

HeNRieTTa JoSe said...

sronoknye....anak2 dara mama masak....rietta pown jarang masuk dapur...weekend jew la...tapi hr nie kje....huhuhu....

Rapunzeel Cikilolo said...

nampak macam sedap. mgkin terlebih cheese kot

Zie said...

bestnya ank2 dah besar... leh berekpidisi dgn diaorang... tak sabar tggu ank dara zie besar hukhuk

Afasz said...

ni mesti amik smgt dr rancangan master chef ni.... sbb tu diorg suka mencuba..sy jenis tk berani mencuba tp baru2 ni dah mula berani sikit nk mencuba,,, :D

nampak sedap je pizza tu

Ummi Iman said...

Baguslah... Rajin ke dapur dan mencuba.. Nampak ok tapi adik kata tak sedap pulak. Mungkin adik expect rasanya sama mcm di PH ;)

mama aini said...

assalam KZ..ehem rajinnya ank dara dia..

Acik Erna said...

assalm kakzakie..alhamdulillah rajin anak2 dara kkzakie..memeriahkan dapur mamanya

MulutPayau said...

Assalamualaikum kak...

Wah...rajinnya anak dara akak ..

Lia said...

rajin anak2 dara akak ye. atleast diorg rajin masuk dapur.. :)

Citarasa Rinduan said...

tak lama lagi, dlm 5-6 tahun kuih raya dll kak zakie tak perlu bimbang

anak2 mu akan menjalankan tugas itu..\percayalah..

mereka punya bakat besar.tahniah

PS: rasa ayu sbb tak boh tomato pure, arigano.. tu y kurang kick

TF said...

rajin diorang..pizza sy xlepas buat lagi akak..heehe..puas buat sendiri kan..

cinnamon.com said...

Assalamualaikum kak.

bagus lah kak sekurang2nya ada hati nak ke dapur.

dia masak kita makn,n kita puji..mesti nnti dia nak masak lg.

emm sedappnya.!

IntaNBerliaN said...

xpa... walaupun adik kata tak sedp tapi kalu kakk selalu buat.. insyaAllah, lama2 mesti menjadi.. :-)

LadyBird said...

nnti lm2 akn pandaila kan kak..

m.u.l.a.n said...

usaha & minat lagi penting..

Cik Ina Do Do Cheng said...

salute ngan anak kak zakie , cik ina nampak pzza tu sedap.cik ina pun tak pandai wat pizza tau.

LYAfrina said...

bagusnyer anak kak zakie..rajin trn dapur

ADEEYA said...

Rajinnyaaa hehehe :))

S..U..D..@..I..S said...

yang penting coba dengan semangat...thniah...nmpak teliurrrr....

mama ju, said...

Seronk dgn keleteh anak2. Bila mereka ke asrama dah senyap sunyi rumah. Suka tgk anak2 yg suka mencuba resepi yg mereka cari sendiri dari internet.
Tahniah, buat lagi.

Kakzakie said...

Kakak rasa siapa yg punya anak perempuan yg dlm proses membesar pasti punya minat seperti ini sebab sekarang berbagai resepi boleh didapati dengan mudah melalui internet.

Terima kasih kakak buat: -

Adylia, Santri TPINI, zana@pb, Bicara Kak Nor, Aju Mohit, Kakcik (bangkcik nampak memang rajin dan pandai kakcik), Deru Ombak (sebab sebenarnya kesian kalau kata tak sedap Kakya), Norzie Hany, aizamia3, Yus, Puan Kutu, nnlylyn, eelobor, Ibu Lala, Queen Teratai, Sisdee, POSH76, Cikli, ummu, ainnoraini, NoorVitory, eira eixira, Makchaq (masakan mereka belum sedap lagi makchaq - belum pandai sangat), Aien Alien, mama maman aka yana, blog tips kurus, Henrietta Jose, Rapunsel Cikilolo, Zie, Afasz, Ummi Iman, Mama aini, Acik erna, Mulut Payau, Lia, Citarasa Rinduan (5-6 tahun memanglah masa tu dah anak dara besar Ayu), TF, cinnamon.com, IntanBerlian, LadyBird, mulan, Cik Ina DDC, Lyafrina, ADEEYA, SUD@IS dan Mama ju (semalam dah balik asrama tinggal sorang ada di rumah).

Terima kasih sekali lagi buat semua.

mimie.. said...

amboi....kreatip nye dia pakai cheese ganti mozarella hihi..
tapi nampak macam sedap lah kak..
ok lah tu..dah pandai dia mencuba sesuatu yg baru..kan ^_^

Saya Disini said...

wwow..sedap

Nini D.. said...

semangat yg penting..sedap atau tak..belakang kira :)

@lfidah @dim said...

baguskan ada anak dara..balik rumah usdah terhidang makanan..saya da lama tak buat pizza sendiri..nnti adriana besar mesti mcm anak2 akak jugak..:D

Aina Adam said...

Ahahaha.. Adik memang jujur sgt.. Tp.. xsedap2 pun, mesti habis licin jugak kan? hehe..Pembakar semangat kena ade kak.. biarlah sepah dapur pun, asal anak2 rajin nk mencuba.. :D

norhidana said...

mmg rajin tul anak2 dara akak msk mcm2 yek... tp bgs sbb diaroang sndiri minat utk msk2 nih... tak la bile dh bsr nnti msk nasi pun tak reti...

tp adik mmg jjr betul, tanpa bls kasihan ckp akak2 nyer msk tak sedap heheheh

pena rozie said...

janji best....

Rinna said...

Rajinnyaa anak dara..nak try buat sendiri.. iye mana laa tau one day.. leh buat lagi sedap..kalah yg fames tuh.. :)

fieda said...

bagus lah anak dara akak...rajin mencuba..

nabilah_2908 said...

hehe..lebih kurang macam saya..suka cuba itu ini..

tapi yg tukang makan takde...tu yg membantutkan aktiviti cuba mencuba ni..huhu..

mcm takde sos je kat dasar pizza tu...rasanya kalau sapukan sos baru sedap... ;)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

bagusnya anak2 akak.mereka rajin mencuba.mak saya pun kata saya ni rugi klu buat sendiri.tp pada saya kepuasan tu penting.contoh mcm kek pisang..beli br 5 ringgit lbh...tp kalau buat tu modal je dah brp.namun kepuasan tu mmg berbaloi kan kak..lps ni anak2 akak akan buat piza lg dan pasti lbh sedap

Kancil 8349 said...

hasil sendiri lebih sedap

SumeSakan said...

X pe kak practice make perfect...lepas ni x yah mkn kat pizza hut dah...huhuhu

EmpayarUtama said...

rajinle diorang, rajin mencuba

Kasih Salina said...

alahai bagusnya anak2 yg ada sifat ingin mencuba camtu..