Friday, June 1, 2012

Habis buka semua yang dipakai

Menjadi kebiasaan aku parking kereta di depan pintu pagar. Mudah sebaik keluar rumah terus buka kereta dan panaskan enjin. Sementara itu boleh membelai pokok bunga yang duduk bersebelahan saja dengan kereta aku. Sekarang boleh dikatakan setiap hari bila hampir menjelang subuh pasti ada gerimis atau hujan sedikit. Walau tidak perlu menyiram pokok tetapi tetapi habit mahu membelek pokok-pokok tetap ada. Paling tidak pun buang daun yang kuning. Tidak lama mana pun.

Selesai membelek masuk kereta sambil menikmati bunyian yang berkumandang dari corong radio. Cuti sekolah jalan sangatlah selesa. Tetapi tiba-tiba ada satu yang membuat aku kurang selesa. Terasa sedikit aku raba, picit dan buang. Terasa lagi aku raba, picit dan buang. Lama-kelamaan aku jadi tidak keruan. Seram-sejuk aku menahan. Mahu berhenti di tepi jalan rasanya tidak praktikal dalam keadaan masing-masing memandu laju. Nampak saja petrol kiosk terus bagi signal dan masuk. Mat Bangla sibuk mengarah aku masuk ke pam yang kosong. Aku buat tidak nampak terus mencari parking yang paling selesa. Tarik hand-break tanpa menoleh lain terus saja aku menonong menuju ke bilik air. Mujur pintunya tidak berkunci.

Oleh kerana aku berseluar panjang aku cuba selak Masih tidak cukup. Akhirnya kasut, setokin, seluar panjang, blouse aku buka. Aduh... ini betul-betul semut gatal!! Mahu ikut aku ke tempat kerja gerangan semut-semut ini. Seram-sejuk aku dibuatnya. Ini pasti dari pasu bunga yang aku belek sebelum masuk kereta tadi. Tahu apa kesannya bila tidak digaru gatalnya tidak terkira tapi bila digaru sakit terasa. Terpaksa aku sapu minyak kapak. Alahai semut....

~~ Biasa bila orang masuk ke pejabat akan bau harum perfume tapi masuk ke bilik aku hari ini pasti akan berbau minyak kapak. ~~




44 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

Allah....takpe lah minyak cap kapak pun okey jugak..hehehe..

Adylia Qarissa said...

heheheee...akak punya cerita best la..dkna baca penuh felling...rupanya semut! ;p

pB said...

suka dengan bau minyak cap kapak

Huda said...

Memang seksa bila semut-semut dah masuk baju semua kan..

Aien Alien said...

semut tu kalau dah naik badan...tak senang duduk, sakit pun sakit..huhu

MulutPayau said...

aduh...dapat byangkan macam mana bila semut2 tu merayap di badan....mmng myiksakan...

sissyira said...

salam..

sakitnya kalau kena semut merah gigit..

walaupun x wangi, baunya tak busuk ;)

ieda said...

ekekke saya ingat kakcik nak membuang ekeke .. rupenya semut gataiii .. adehhh akk nie maniss nie ;)

Cik Ecah said...

aduyaiiii semut gatal....:(

pena rozie said...

bau minyak kapak ok jugak kan... hik3...

Pok Amai-Amai said...

Erk! Terbayang betara rengsanya keadaan Kakzakie tu. Huhuhuhu....

gadisBunga said...

heheheh!!

minyak cap kapak pun harum gak kak...kehkeh!

eira eixora said...

sy ingatkan pacat. rupanya semut gatal =)

ummu said...

salam kak zakie
ye lah kan kak
JB lengang je jalannya masa cuti2 cenggini,senang nak jalan.
alahai siannya akak,kena gigit semut lah pula.mesti semut tu marah kut sebab rumah dia dah kena kacau.

amirah said...

huhuhu..memang betul2 nak ikut pegi keje ni kak..

syiela said...

hehehhehe suspen.. basib semut je...

tapi siksakan kalau kena smut gatal ni..

hari ni perfume haruman baru :)

izla said...

saspen sungguh..ingat katak tadi..
kalau katak lagi haru agaknya kut.hehe

Shaiful Zaidi said...

adooiii sakitnya gigitan semut..

Rai said...

seksa bunyinya..tapi saya tak suka bau minyak kapak..

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

adeii... kakzakie ni.. ingatkan apa.. kerut kening2 is baca... (^___^)

Aju Mohit said...

hehehhe kene gigit semut mmg tak tahan ye kak, anggap jela arini pening nak wat akaun so tu yg bau myk cap kapak tu kekekkee

MamaEma said...

memang gatal semut tu kak..nak ikut akak pergi kerja...hehehe..

nur anis said...

tak suka semut gatal...semut-semut tu pun nak kerja kot tu..

aizamia3 said...

hahaha.. ingatkan nak cerita kisah halaman rumah, rupa2nya.. hehehe..

Rapunzeel Cikilolo said...

hahaha. dahsyat penangan semut.

Rozita said...

Suspen je saya baca kakzakie punya entri nih. Terbayangkan benda lain je sebenarnya. Dahsat gak penangan sang semut ye kak..

Sherwieyna Muzzawer said...

HAHAHAAH..SUSPEN BETUL LAH..HAHAHA

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

errm seram sejuk ingatkan aper tadi rupanyer semut...nasib baik bukan saya yang kena serangan semut gatal ni...kalo tak habis bengkak2 seluruh badan cukup dengan hanya 1 gigitan cik semut ..

Qhaifa Nur said...

memang harus selamatkan diri dulu Kakzakie dari sang semut ni...boleh nangis dibuatnya...

Kella said...

aduuiii... gataiii.!! ingat kan apa aje la di picit picit tu.. uhhh... gatai. gatai.. tak dapat dibayangkan!

anitadiana said...

kelakar lah kak ne..ingatkan apa tadi..kak manis sangat kot pagi ini ..tu yg semut nak ikut tu..

Nur-nba said...

Pandai Kak Zakie mengarang cerita.. ;) Semut memang macam tentu.. Gatal satu badan. Ok la tu, sapu minyak kapak.. Wangi juga hehe..

Bitt (double IS) said...

aduhaii..i feel u kak...tapi pernah kena kerengga yg geget...sampai lebam2 pon ado..sob sob sob

dwaty said...

kesimpulan... minyak kapak harus ada walau dimana pun berada... kan kak??? hehehe

Chik Na said...

ingat ke apa la yg dipicit dan diraba tu...rupa-rupanya semut :D

LYAfrina said...

lya suka bau minyak cap kapak.. hehe

inazamri said...

hahah suspen je mula2 baca..ingatkan ape td.kami lak bawak balik semut2 dr pokok rambutan dikg..hihihi

Areef Ibn Naim said...

salam,

la siannya kakak kite ni... hehehe... erm, sy pun penah kena gitu... rmh sy ada bengkel, so kdg keta penuh, sy ltk tepi jln tepi2 pokok... erm, mestilah jd port semut, huhuhu... pastu dok ggit kaki, hehehe

Maya Mayana said...

semut miang tu kak..hehe

tu la org kata jgn tk caya ada semut boleh sampai muar dr mersing :P

IntaNBerliaN said...

adehhh gatal tuh... sy yg xkne gigit ni pun, dpt rasa kegatalannya... hihii

bkn pe, kuli sy jnis snsitif.. nyamuk gigit pun dh gatai yg amat.. siap berparut lg..

Deru Ombak said...

Dlm kakak..

Semut nak ikut pergi keje la tuh.

Kakya suka bau minyak kapak. Sapu kat idung, berangin jer rasa. Haha.

Kakzakie said...

Ada kala dalam kita suka perjalanan kelihatan lancar tapi ada benda lain yg membuat kelancaran kita terganggu juga.

Terima kasih kakak ucapkan kepada semua yg memberikan komen pada N3 kakak ini:-

Mrs Eady, Adyia Qarissa, pB, Huda, Aien Alien, MulutPayau, Sissyira, ieda (oh... ieda ingat kakak nak membuang ye), Cik Ecah, pena rozie, Pok Amai-Amai, gadisBuna, eira eixora, ummu (Kakak pun tak perasanlah ummu. Mungkin juga kakak terlanggar rumah dia), amirah, Syiela, izla (huh... katak kakak dah melompat dulu izla), Shaiful Zaidi, Rai, eeiyss, Aju Mohit (a/c kakak ok Aju hihi...), MamaEma, nur anis, aizamia3, Rapunzel Cikilolo, Rozita (Rozi ingatkan apa agaknya tu...), Syerwieyna Muzawwer, Lizz@mummycute (ini bukan satu Lizz tapi banyak), Qhaifa Nur, Kella, anitadiana (bukan manis tapi mungkin sama satu geng dgn semut kot ita), Nur_nba, Bitt (double IS), dwaty (sentiasa ada dlm handbag dik), Chik Na, Lyafrina, inazamri (itu dah nampak dah boleh ready ina), Arief Ibn Naim (kalau kat kaki aje tak apa cikgu ini merayap naik huhu...), Maya Mayana (itulah Yana semut gatallah tu..), IntanBerlian (kalau kena macam kakak agaknya Intan kena pergi klinik sebab banyak), Deru Ombak (kakak memang sentiasa stand-by sebotol dalam handbag Kakya)

Kita lupakanlah kisah kakak semalam itu. Apa-apa pun terima kasih tidak terhingga dari kakak buat semua.

Ummi Iman said...

Ingatkan apa dia... Semut rupanya ;)

Nazayiena said...

Hahaha hujan nie semut klrlah kakzakie....