Tuesday, June 5, 2012

Gantung periuk-belanga

Hari Jumaat lepas dapur mama sudah kemas. Gantung semua periuk-belanga. Bersih dan kemas sebab hendak ditinggalkan selama tiga hari. Malam itu pun kami sudah keluar makan di luar sebab tidak mahu lagi mengganggu dapur yang telah bersih.Kami keluar makan di sebelah taman perumahan kami.

Siakap stim nyonya - Hidangan pertama keluar. Tomato, carrot semua sudah tiada lagi baru teringat mahu snap gambar.
Kailan goreng ikan masin - Sayur ini aku dan Mak Zah yang suka
Tomyam campur - Pedas sangat adik tidak tahan pedasnya. Bergelas air diminum penangan tomyam ini.
Puyuh goreng kunyit - Ini yang adik suka.
Air adik - tidak mimum pun sebab bila makan dia minta air masak. Bungkus  bawa balik.
Air Cikong - Kak Nurienne dan papa order yang sama. Tapi papa punya ada ais.
ABC - Kurang menyerlah itu yang membuat Kak Yasmien tak puas hati. Tapi habis juga sebab berkongsi dengan mama.


~~ Bila cuti sekolah apa yang mama bimbangkan ada bawang atau kentang yang bercambah di dalam peti ais.~~



72 comments:

gadisBunga said...

bawang dan kentang bercambah tandanya peti sejuk adalah sama suhu dengan cameron highlands. heheh.

carrot akak penah bercambah tak? ;D

aizamia3 said...

seronok bila anak-anak ada bersama kan kak..? sekurang-kurangnya peralatan kat dapur tu dapat rileks sikit dari digomol2.. hehehe..

HeNRieTTa JoSe said...

yummy.....terliur rietta....hehehe...

Aine Ainun said...

Sesekali makan luarkan...=))

makan ramai2 pastinya berselera kan kak=))

IntaNBerliaN said...

syoknya dpt gantung periuk.. sy dpt gantung periuk kalu blik kg.. tu pun, silap hb, periuk kat kg tu pulak yg sy ambik.. xtergantung gak jwbnya periuk.. hahahha

lieynanilaz said...

bercuti ke mana kak!!

sedap nampak ikan stim tu...:)

Salmiza said...

semua mknan kt atas nmpk sedap2...

kite selalu gantung periuk!!

Zie said...

Emm puas hati dapt mkn camni... baru berbaloi...

Pok Amai-Amai said...

Err...disebabkan hanya kami berdua yg aktif mkn dlm umah tu maka situasi kentang, bawang dan carrot bercambah itu biasa.


Waaaah!

Norzie hany said...

Sedap2 menu tu kak Zakie.Sama mcm saya bila time malas periuk belanga semua saya gantung.

Yaya Azura aka Naz Azra said...

haha..gantung semua ye kak?sampai bercambah bawang kentang dalam peti..
sekali sekala makan luar bagus jugak..tukar suasana..erat hubungan..

Deru Ombak said...

Salam kakak..

Bila cuti sekolaha,Bawang Dan kentang sah2 bercambah. Hehehehe..

Menu mkn luar tuuuuu.. Best best best.Kakya lari laju2. Tak nanti batal puasa. Heheheh

mama ju, said...

Salam KZ

Semua makanan tu mama suka kecuali ikan puyu tu, macamana rasanya?

Aien Alien said...

gantung kuali-periuk semua...bercuti la tu..hehehe..


selamat bercuti kak.. :D

Huda said...

saya ni kak lagi laa dah lamaaaa gantung segala kuali dan periuk belanga semua, hehe

mama irfan said...

wah bestlah dapat makan luar ngan family... sedap ja nampak menu tuh...

Rai said...

bawang dgn kentang kami letak kat luar je..tak sempat bercambah da abis..biasa beli cukup untuk seminggu dua je..hehe..

pena rozie said...

sedapnyer.... dapur bersih tuan dapur pun ambik cuti ek...

amirah said...

kentang rumah kami memang biasa bertanduk..pelik tp benar kak...hehehe

Saya Disini said...

sedpnye3

inazamri said...

dah lama saya tak makan siakap stim.sedap2 masakan tu ye

miloais milo said...

kak - kalo dah bercambah tu - pindah kan aje ke dalam pasu or atas tanah... :D

norhidana said...

sume menu yg bt kn perut rasa lapar... huhuhu sedap nyer

nmpaknyer bwg ngn kentang tu kene bg kt jiran2 hehehe

aanie said...

pegi mana kak gantung periuk semua tu?

kalau siakap sy lebih suka 3 rasa sb garing....

akak simpan bawang dlm peti ais ke?

Ummi Iman said...

Siakap stim makan banyak kali pun tak boring ;) cuti sekolah dapur pun turut cuti ya kak ;) dapur saya selalu juga mc. Alasan anak kesayangan ni suruh layan dia je ;)

nur anis said...

ikan stim..sedap tu...

Granny Hani said...

Best la istilah gantung periuk belanga tu..sinonim dgn dapur kita laa...

JunAina said...

Bercambah boleh buat benih akak!

Aina kalau bawang tak sekolah pun bercambah...hehehee...

Kunang-Kunang said...

Salam kakzakie,

He he biar kentang dan bawang bercambah dalam peti, asalkan hati bahagia. Selamat bercuti.

syiela said...

selamat bercuti.. saya pun suka bab gantung menggantung ni :)

onlajer said...

Apa punya ABC le ni plain je kurang warna warni nya

Tihara said...

kak saya suka kailan tu..saya boleh ratah tu sowang2..hihi :)

QueeN TerataI said...

Queen pun gantung gak periuk belanga.. bercuti sakan 3 hari.. aduii perut yg sedia lapar ni kak bertambah lapar tgk makanan ni... :)

Nini D.. said...

btol kak..bila cuti masuk dapur lama,..risau bawang trus keluar bunga :)

eiza said...

air cikong tu sama ngan air lai ci kang la kan kak?

anitadiana said...

sedapnya kak..haruslah bercambah..dah namanya gantung periuk..he..he..best sekali sekala makan di luar...

Daddy Ziyyad said...

siakap stim nyonya mmg menu kegemaran saya...tapi kena tgk kedai yg buat..ada yg masih terasa rasa hanyir ikan..huhu

eira eixora said...

saya walaupun tak cuti sekolah probability untuk bawang dan kentang bercambah tu ada =)

Masya said...

puyuh goreng kegemaran anak saya tu.. wajib order kalau makan kat luar...

Rozita said...

Selamat bercuti akak..
Psttt..peti ais saya pun jadi tempat pertunasan kentang kih kih kih..

ieda said...

uishh kecur liurrr bila time pose tgk pose2 makanan nie .. terasa nak berbuka nanti nak makan semua ! ..
sedapp tgk stim nyonya tuu
saya 1st time dgr nama tuu kak ;)

dwaty said...

kentang saya dah berbunga dalam peti... lupa punya pasal... hehehe

oya said...

sedapnya semua..teringin plak tgknya..
cendawan segera nmpknya tu..hehe

Temuk said...

kakzakie, yang mana dlm famili yang jadi peminat tegar tomato + karot tu, hingga jadi "togel" si siakap dalam foto? Selamat bercuti, kakzakie!

che mid said...

Ha ha lepas cuti sekolah barulah panen daun bawang dgn akar kentang..

m.u.l.a.n said...

woaahhhhh... lazat2 nya semua tu... seronok makan kat luar dgn famili kan...

ariana said...

Askm. maaf lama x singgah, tenet problem kak..Nak bercuti kemana ni kak? Apapun Slmt bercuti dan take care ye..
Kalau lps kemas dapur, mmg sayang nak masak..samalah ngan saya..:), tp ada jg masanya dapur x kemas pun mood malas jg..huhu

ckLah @xiiinam said...

Selamat bercuti kak....

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

dlaam petiais x bercambah kot kak..hihi.

kalau pedas sgt x syok jugak tomyam kan kak

Adylia Qarissa said...

abc dia memang tak menarik la akak...huhuuu

Panglima Muda said...

mintak sikit

~~zana@pb~~ said...

Kakzakie, gantung periok dan cuci tgn...huhu...gebu la jari2 tu. Tapi poket kempis balik cuti.

My Little Diary said...

seronoknya gantung periuk belanga ye.... mknan sedap2 tu...
:)

Eye_nee said...

Nak bercuti nampaknya yer Kakzakie....habis periuk belanga semua dah digantung....Siakap Stim sedapnyaaaaaa......

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

terliur tgk semua menu tu,
w/pun ikan siakap stim cuma tinggal ikan jerk, sedapnye..

cinnamon.com said...

sedappppnya.kak.mmg suka masakan siam ni..


kak lewat singgah sini..

aby said...

iwak kotok iwak leleh
motonay ngantuk wetengnye nyeleh ..

ngelok gambar2 mangan wetengnge dhadhi ngeleh ..

LYAfrina said...

sesekali makan besar... sedapnyer

ibundo said...

tomyam tu buat terliur je..
pergi bercuti ye kak zakie.

MulutPayau said...

wahhh..bestnya dapat gantung periuk kuali...errrr..kentang saya pun dah bercambah dalam peti..hehehe

Selamat bercuti ya kak....

Maya Mayana said...

semua yg di atas tu makanan feveret yana...ahh terasa2 dah ni...

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

wah bestnyer siakap stim tu kak..akak gantung periuk yer...rehatkan badankan cuti2 ni...nanti bukak sekolah dah tak leh gantung lagi dah hehe...

kalo kentang n bawang bercambah nanti potong2 semua tu buat cucur pun best gak..

sal said...

seronok apabila melihat keadaan bersih yee..
nak bercuti ke..
moga semua urusan dipermudahkan..

Kakzakie said...

Kami bercuti tiga hari saja sebenarnya. Terkena awal dan hujung bulan mama/papa ada kekangan kerja. Tetapi untuk anak kami luangkan sedikit masa yg ada.

Terima kasih buat semua yg memberikan komen:-

gadisBunga (carrot bukan cambah di hujung tapi di tepi akan tumbuh akar GB), aizamia3, Henrietta Jose, Aine Ainun, IntanBerlian (rumah kg mana pernah gantung periuk Intan kan), Lieynanilaz, Salmiza, Zie, Pok Amai-Amai (makan baru tga mulut Fara), Norzie hany, Yaya Azura, Deru Ombak, Mama Ju (bukan ikan puyu Kak Ju, burung puyuh), Aien Alien, Huda (duduk dgn mak lagilah kan Huda), Mama Irfan, Rai (kakak belanja sebulan sekali saja Rai), pena rozie, amirah, saya disini, inazamri, miloais milo (milo buat gitu ye), norhidana, aanie, Ummi Iman (hahaha... bagi mc kat dapur ye Rose), nur anis, Granny hany (tak payah tunggu cuti ye cikgu), JunAina (dah biasa ye Jun), Kunang-Kunang (demi anak-anak kak ani), Syiela, onlajer (tak ada warna-warni macam selalu kan), Tihara (samalah kita), Queen Teratai, Nini D (sampai berbunga hihi...), eiza (samalah agaknya eiza), anitadiana, Daddy Ziyyad (restro ini agak ok walau kecik aje doc.), eira eixora, Masya, Rozita,ieda, dwaty, oya, Temuk (kami semua perempuan selain papanyalah cikgu yg suka), Che Mid, mulan, ariana (bila anak dah besar inilah yg selalu terjadi kan cikgu), ckLah@xiiinam, Lydia Miza (oh.. boleh dik cubalah kalau nak tahu hihi...), Adylia Qarissa, Panglima Muda, zana@pb, My Little Diary, Eye_nee, Sweetmama@eija, cinnamon.com, aby (hurong puoso wes keroso ngeleh saiki aby...), Lyafrina, ibundo, MulutPayau (tak apa bukan kentang kita je macam tu MP), Maya Mayana, Lizz@mummycute (good idea tu Lizz) dan Sal.

Terima kasih sekali lagi buat semuanya.

MamaEma said...

bercuti ke mana tu kak..

S..U..D..@..I..S said...

restoren ,gerai2 memanggil2..
musim cuti makan anak beranak

Kasih Salina said...

puyuh goreng kunyit susah nak jumpa..best jer nampak..

Nazayiena said...

Cuti sklh kakzakie boleh tanam bawang dan kentang yg bercambah tu,boleh pki daun bawang tu nanti.....

ct rahani said...

sedapnya tomyam kak.. pedas2 makan panas2 memang sedap.. cuti sklh mesti jarang masak kan kak.. tu yg bercambah sumer tuh.. hehehe..

eMMe said...

adoi kak Zakie~ kalo dtg blog akak mmg tak sah kalo takde gambar makanan yg lazat2 dan enak2,

Kak Zakie, saya puasa la...ni yg rase nak berbuka ikan stim ni
nyum.....

etuza said...

sedap tul ya.
http://ezawarna-warnakehidupan-etuza.blogspot.com/

Hidayah Bach said...

hoho..

bila baca akak dh gantung periuk belanga tu teringat masa kecik2 dulu bila nk berjalan jauh sikit..
lebih kurang gini la..

mkn kat luar sbb mama tak mau dapur sepah lagi..

:D