Monday, June 18, 2012

Memujuk hati bila terjadi seperti ini

Kejadian ini semua terjadi pada hari Sabtu lepas.
Pancutan air tetapi bukan air pancut - Selalunya pemanduan hari Sabtu ke tempat kerja merupakan hari yang paling selesa kerana tidak ada kesesakan jalan tetapi disebabkan 'air pancut'  yang terjadi dengan tidak sengaja ini di tepi jalan akibatnya jalan menuju ke JB sesak bagaikan ada banjir. Begitu juga jalan menuju ke utara juga mendapat simbahan air ini. Air juga memenuhi ruang jalan raya.
Balik kerja tengahari - Dua lori ini boleh menutup jalan dengan alasan sedang menjalankan tugas menampal mana-mana jalan yang berlubang. Hairannya dia boleh parking di kedua-dua laluan. Membiarkan semua yang dibelakang menunggu dia menampal. Apa salahnya ambil satu laluan dengan satu parking di depan dan satu di belakang. Dengan cara itu bolehlah kenderaan lain bergerak bila lampu isyarat hijau di satu lagi laluan.
Menampal jalan berlubang - Lihatlah dua-dua lori mereka parking di lampu isyarat di sini, dia bekerja di laluan sebelah sana. Lampu isyarat hijau berkali-kali pun kami di sini masih tidak boleh bergerak. Bunyi hon yang bertali-arus bagaikan berada di Arab Saudi langsung tidak dipedulikan oleh mereka.



~~ Agenda dan jadual yang kita telah susunaatur kadang-kala tergendala hanya kerana adanya perkara seperti ini.~~




67 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

hurrmmm..

ct rahani said...

betul la kak.. susah jugak klu x gunakan akal nih.. pentingkan diri sendiri namanya.. huhu..

~~zana@pb~~ said...

boleh jadi stres kalau mcm ni hari2..

eMMe said...

Isk! tak patot la dowang buat camtu... pikir la org lain gak, mcm la kite ni takde keje lain, dengki betul gi sekat jalan org wat pe, nak repair jalan pun, repair la skit2 dulu... wat malam2 ke.. tak la ganggu.. sian Kak Zakie, sabar je la, hehehe~

kakcik said...

Inilah yang dikatakan 'kita hanya merancang, Tuhan juga menentukan'. Maka, perjalanan yang disangka lancar, tersangkut juga akhirnya. :)

azi said...

Salam Kakzakie..
Sepatutnya diorang gunakan satu laluan pun bolehkan..?..

Setiap hari pergi dan balik ketempat kerja, banyak pengalaman yang kita kutipkan, Kakak...

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

mesti jem giler tue kan?

Lynn said...

Hmm..betul kak..kadang2 dorang nie saje je mencabar kesabaran kita yg penyabar nie kan...

Kesuma Angsana said...

nak wat camner,,, kena sabar lebih sikit lah hurmmmmmmmmmmmmm

gadisBunga said...

sometimes things happen kan kak?

Zie said...

Memng geram kalau terjumpa perkara seperti nih..

~ yus ~ said...

buat kerja pun kenalah bersistematik kan kakzakie. Ini tidak, menyusahkan pengguna jalan yang lain, kita pun tentu boleh faham mereka sedang menjalankan tugas, kalau di lakukan dengan betul. Pakai ikut suka je, mmg le semua hangin...huhu

Rai said...

bekerja tak menggunakan otak..mcm ni lah jadinya..menyusahkan orang..

HeNRieTTa JoSe said...

sabar yea akk....mmg kt jalan raya nie sukar diduga...rietta blk kg smlm pown camtu gak...kat jambatan blurr jew ngan jerebu...keta men suka suka cilok lah brek la...

norhidana said...

selalunyer mereka rasa mereka je yg betul... kite nih yg tpaksa mengalah kerana kerenah mereka...

makchaq said...

Makchaq pun suka kalau nak pi kerja jalan smooth mcm masa cuti sekolah, tapi tak nak la kena pi kerja hari Sabtu....
Kakzakie memang kerja setiap sabtu ka?
Kadang2 org bertindak tanpa fikirkan org lain.. tu yg boleh jadi masalah & tekanan pd org lain pulak..

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

betul tu kak, tension kita dibuatnye, boleh pulak org tu buat keje x pikirkan masalah yg akan timbul kepada org lain.

Yaya Azura aka Naz Azra said...

macam nak tunjuk bahawasanya mereka sahaja yg buat keje penting..alahai...

Mamamya said...

mmg m'duga kesabaran bila ditimpa 'ujian' mcm ni kan kak...

[PCL] said...

depa ingat ..depa dpt 'kuasa' di jalan...ataupun dah pekak akibat tar yg melekat dlm gegendang telinga..haha.

miloais milo said...

bleh imajin kesesakan jalan time tu...

nur anis said...

memang sakit hati kalau jadi benda macam ni..

JunAina said...

Inilah masalahnya bila semua mementingkan diri sendiri. Nak senang je buat kerja tanpa memprdulikan masalah org lain.

anitadiana said...

sabar aje lah kak...nak buat macam ne...

Eye_nee said...

Ingatlah pengguna jln yg lain juga..kita hargai apa yg mereka buat..namun bertimbnag rasa itu kan amalan yg mulia...

cinnamon.com said...

ha ah apa nak buat kak...ujian utuk hadap semuanya..mereka yg berkerja tu pun..tak mahu peduli org lain..carilah altntif penguna..somborono aje...

sekolah tak belajar sivik ni...

ainhany said...

salam kak,

innalillahiwainna ilaihi rojion..
( bersabar dalm musibah)...

insyALLAH...pasti sampai jua nnti

QueeN TerataI said...

mmg menguji kesabarankan kak. mmg geramlah kalau diorg buat keja waktu sdg padat.

amirah said...

eh, akak keje hari sabtu ke kak? patutnya mesti lengang je jalan kan. patutnya nak buat keje kena fikirkan kemaslahatan orang lain..

Rapunzeel Cikilolo said...

boleh main tampal suke hati eh?

Sherwieyna Muzzawer said...

Memang sakit hati sangat kalau ada benda2 macam ni..

ieda said...

hurmmmmmmm
gitulah kak
kadang2 mereka nie macam x pakai otak ! .. haaaaa amik kooo ekekek ;)
susah kan org aje ..
konon ikut arahan .. dah tuu kowang x leh ke fikir sendiri huhuh
letih !

pok amai-amai said...

Itu namanya pentingkan diri sendiri! Aduhh! Menyirap klu sy pun ade same kat sane.

are_lin@yu said...

kdg2 mnyusahkan pmandu lain lk.xptt lk mcm ni..

HeNRieTTa JoSe said...

Ps....nope...its from amway....

Rinna said...

Mmg sakit hati..laa kalau pepagi jalan jem gini sebab dok menampal jalan. Kenapa tak dibuat waktu malam aje.. ikss.. sabo je laa.. mmg selalu kena maki je laa kalau jadi gini.. sabo2..

CT NoArIzAh ArIs said...

Dulu sy pernah gak kena situasi mcm ni...bukankah bagus kalau dyorang buat kerja2 tu malam2 time trafik tak sibuk...pagi2 semua org kejar masa nak masuk kerja.

CT NoArIzAh ArIs said...

Dulu sy pernah gak kena situasi mcm ni...bukankah bagus kalau dyorang buat kerja2 tu malam2 time trafik tak sibuk...pagi2 semua org kejar masa nak masuk kerja.

Cik Jannah said...

salam kak
gambar yang ke2 tu betol2 biadap diorang nie. pentingkan diri sndri. sanggup tutup jalan sedangkan kat belakang berderet kereta menunggu. haishh takde perasaan agaknya mereka tu

pena rozie said...

x guna akal die org ni....

Kazman / Sue said...

dugaan pergi/balik kerja tu....

fieda said...

ni yg buat mulut kita pot pet pot pet ni kan..tak der kesedaran sivik lansung..pentingkan keje sdiri jer..kalau org nak terberanak camner tu..?

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

kalau keadaan mcm ni risau masuk opis lewat je kan kan?kadang2 jalan sesak tak gerak2 smpi letih duk pk bila nak sampai

syiela said...

Boleh pulak tutup jln camtu.. menyusahkan pengguna lain la

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

tu la kan kak..kdg-kdg urusan harian kita x berjalan lancar disebabkan hal-hal yg x terjangka seperti ini

Hidayah Bach said...

nak cakap apa lagi yek kak..

sabar aje lah..

:D

walaupun dayah tahu dan sangat yakin dayah sendiri akan hilang sabar..

mummY daniSha said...

tul..geram kalau kene mcm ni..haisshh

oya said...

aiyoo ape la lori mcm tu..buat stress jer..

nabilah_2908 said...

tentu2nya lambat akak sampai ke tempat kerja kan...

Papa Mifz said...

begitu la kehidupan kan kak...

NoorVictory said...

Kesian dgn org yg ada urusan penting. Huhuhuhu~

sis intan said...

..tak peka dgn persekitaran tu namanya, kak...

سو هايده said...

akak dr arah mana ni kak? mmg dpt bayang kan tahap tak sabar nya mcm mana... tgk jer dah rasa nk turun dr keta n angkat lori tu... hehehehe

mama aini said...

assalam..ehem susah bila berhadapan dgn org2 yg tak berhati perut begitu..hu2x..

redza said...

saje je tu nk kasi org panas

ummiarissa said...

semua pasti lewat..

eelobor said...

bukankah selalunya kerja2 menampal jalan berlubang nie di lakukan pada waktu malam hari?

Deru Ombak said...

Saturday kakak keje?

Hurmm... Terkena pulak pada hari keje ye...

Tekanan..!

Cikli said...

Ini Malaya punya stail la kak

IntaNBerliaN said...

laaa blh plak duk gitu yer... betoi tu kak.. sepatutnya tutuplah satu jln je..

mama ju, said...

Salam KZ

Nak buat macamanakan? Boleh sabar ke?

Nur-nba said...

Mereka ni buat perkara2 di atas ni tidak memikirkan kesulitan yang dialami oleh orang lain.. Sedih kadang2 mengenangkan, sedangkan perkara seperti itu boleh dielakkan..

Nieza said...

Assalam kak, memang buat kerja tak fikirkan org lain la tu kan..sape la tak geram tgk keadaan gitu.kalau buat tgh mlm time org tak keja tak kisahla sgt ni masa org blk keja dan trafik tgk sibuk kan...sabar jer la:)

Kakzakie said...

Untuk pengetahuan semua teman kakak memang bekerja setengah hari pada hari Sabtu. Namun andai tidak terlalu busy kakak juga akan bercuti. Sejak angin PRU13 bertiup sana-sini sibuk membaik-pulih jalan. bagus juga andai tidak mengganggu kelancaran pengguna.

Terima kasih kakak buat semua teman:-

Mrs Eady, ct rahani, zana@pb, Emme, Kakcik, azi, Be Simple Beb, Lynn, Kesuma angsana, gadisBunga (takut ke nak duduk JB, jgn bimbang dik tak selalu), Zie, Yus, Rai, Henrietta Jose, norhidana, makchag (a'ah kakak kerja setengah hari - kakak kerja swasta makchaq), sweetmama@Eija, yaya azura, Mamamya, PCL, miloais milo, nur anis, JunAina, anitadiana, Eye_nee, cinnamon.com, ainhany, Queen Teratai, amirah, Rapunzeel Cikilolo, Syerwieyna Muzzawer, ieda, Pok amai-amai, are_linayu, Henrietta Jose (oh... yg ini kakak kakak ada jual), Rinna, ct norarizah, Cik Jannah, pena rozie, Kazman/Sue, fieda, Lydia Miza, Syeila, Rina Avail, Hidayah Bach, Mummy Danisha, oya, nabila_2908, PapaMifz, NoorVictory, Sis intan, Su Haidah, mama aini, Ummi arissa, eelobor, Deru Ombak (kakak kerja swasta Kakya), Cikli (dah jadi biasa ye hmm... geram masa tu tau kakak Cikli), IntanBerlian, Mama ju, Nur-nba dan Nieza.

Sekali lagi buat semua terima terima kasih dari kakak.

Nida said...

adalah hikmahnya kak Zakie... kena tarik nafas dalam-dalam kemudian hembus perlahan-lahan agar hati jadi sejuk :)

Masya said...

ape8 jerlah kan.. kadang² mmg tak disengajakan sudahnya kt yg lambat...

Syira said...

salam..

bila masing-masing pentingkan diri jadi mcm nilah..tp org y buat kerja jalan tu mmg mcm tulah..kerja kat lain parking kat lain..ganggu sikitlah..hehe