Monday, December 24, 2012

Makan bersama bapak

Bapak kini akur untuk tinggal bersama dengan anak-anak. Tidak kiralah dengan siapa dia hendak pergi anak-anak menurut sahaja. Buat masa ini masih lagi betah bersama aku. Segala urusan kebun di kampung kami serahkan pada supervisor bapak yang dilantik. Malam itu kami membawa bapak keluar makan bersama-sama kami.

Minuman - Aneka jenis pilihan kami tetapi bapak pastinya air teh tarik menjadi pilihannya
Cucuk lici - Udang butter restoran ini lain macam. Selalu yang kami beli melingkar kali ini tegak kena cucuk lidilah pula.
Satu dish - Lupalah pula apa ini tapi macam ada mee dan carrot. Entah siapa punya aku pun tak ingat.

Akhir sekali - Lupalah ini apa. Tapi ada sotong, udang, ayam dan sayur-sayur.
Bapak - Walau hidangan pilihan kami mengikut selera dia tapi nasi di pinggan bapak tidak terhabis. Bapak tidak boleh makan banyak. Sedikit- sedikit tetapi berulang.
Alhamdulillah - Kenyang. Kami masih makan tapi bapak sudah berpaling menonton tv. Masa ini ada perlawanan bola luar negara aku pun tidak tahu pasukan apa.
Sayur pilihan - Bapak suka kangkung dan kacang bendi jadi kami pun pilih ini. Kiranya malam itu kami order mengikut selera bapak.
Sup daging  - Ini pun bapak suka juga.
Tomyam campur - Bukan bapak saja suka kami pun suka juga.  Keturunan bapak sukalah makan tomyam. Lagi pedas lagi kami suka. Tapi yang ini kami kurangkan pedas bimbang bapak sakit perut dan adik juga tidak tahan pedas.
Siakap masam-manis - Ikan ini juga pilihan bapak. Kalau ikut selera kami suka stim tapi demi bapak kami order ini. Sesekali tukar selera. Licin juga.




Restoran Kemangi - Inilah restoran yang kami kunjungi. Berada di bandar Pontian.
~~ Sekadar menghibur hati bapak seketika. Sebab bila berada di rumah sendiri menonton tv pun dia malas. Asyik berbaring sambil berzikir sampai tertidur. Memang bagus tapi hati dia tidaklah kami tahu.~~

80 comments:

Ayu azmir said...

yum yum yum ,... pasti sedap...

Masya said...

menu menyelerakan semuanya...

kalau tak anak² siapa lg nak hiburkan hati bapakkan... org tua ni kalau diam jer.. riasu kt di buatnya sebab tak tahu apa yg tersirat di hatinya...

intanfirdaus247 said...

uisshhhhh sedapnyaaaaa....lapo pulak

Rapunzeel Cikilolo said...

hujung minggu habiskan masa dengan keluarga adalah paling baik :)

Norhaizan hakim said...

Bagus juga bawa dia makan2 macam tu walaupun kita yg terlebih makan, nak bawak dia makan angin, dia dah tak larat kut.

Huda said...

Akak duduk kg ke hari tu? Sedap jugak eh menunya...Kadang hati orang tua kita tak tau kan..

dhiera said...

saya pun suka makan tomyam~
semoga bapak akak sentiasa diberi kesihatan yang baik~

Lya Colours said...

salam kak meriah menu2nya

hainom OKje said...

Yelah KZ, hati yang gundah gulana tidak kita ketahui...sebagai anak kita hanya cuba menceriakannya je...

NM02 said...

selera bapak boleh buat saya terliur nak menetes ayaq liyoq!






sedapnyer!!!!!

Cho Zila said...

syioknyer bapak nak duduk ngan kitakan.. tapi mak ngan bapak saya pulak nak ajak makan kat kedaipun payah.. selalunyer kalau balik kampung memang ler dah tentu tak makan kat luar..
kalau datang KLpun tak nak diajak makan kat luar... susah sessangat... kalau nak beli makanan luarpun kena bungkus... memang suka makan kat rumah.. sekali2 nak belanja makanpun payah...

TiranaAduka said...

salam bakyu ku
Ngayah ei .syukur alhamdulillah.

pena rozie said...

Bapak.... Jasa mu dikenangkan....

Rai Ourkizuna said...

beruntungnya ayah kakzakie ada anak anak yg macam akak..menghiburkan dan temankan dia..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Salam untuk bapak, semoga kakZakie sekeluarga dipermudahkan urusan menjaga bapak. kesian bapak sudah tak berteman...

abah khalisha said...

Seronok bapak.hehehe..sedap betul

redza said...

bapak akak mesti gembira dpt layanan yg baik dari anak2nya

Eye_nee said...

Betul kan kakzakie..diluarnya dia nampak gembira..hatinya tiada siapa yg tahu kan..selagi hidup ni wajib kita layan bapak sebaik mungkin kan kak....

Ibu Lala said...

sedapnye sume tu kak...terliur pulak..

ummuaidan said...

Salam kak zakie...
kalaulah saya dapat merasa makanan yg diorder mengikut selera bapak tuh memang bahagialah sangat..semuanya sedap tuh.....mungkin bapak masih terasa kehilangan kot..sebab masih baru kan..at least bila dok ngan akak taklah sunyi sangat ...

Ratu Hatiku said...

Sedapnya kakak...terliur d buatnya.. Seronokkan dpt bwk bapak kakak berjalan2..mesti dia seronok :D

Suraya Baharun said...

mesti bapak suka, su tgk makanan dia pun terliur...suma nampak sedap..

Deqla manjew said...

alhamdulillah.. bawak ayah jalan2 mkn kat luar.. deqla dah x berkesmptn nk buat mcm ni kak..sbb ayah dah takde.. huhuhu.. nmpk sdp menu2 tu kak. :)

are_lin@yu said...

tak tahan tgk makanan banyak kt sini..hihi...

Mia Kassim said...

Sedapnya menu2 tu kak....

intanfirdaus247 said...

kak zakie tahu, intan dah dapat jadual untuk next year shingga april 2014 ..hahaha

Che Rosliza Che Mat said...

sedapnya...bapak dah berumur memang cam gitu..

aby said...

alaa melas ndelok kang kaji dewe wahe .. wes orak enek embakayu seng ngonconi ..
untung nduwey anak seng egek inget wong tuo nay ...
joga la seapik apik koya ndeea joga kita egek kito cilik2 yor ...

ummiross said...

Allahuakbar, hidangan bertambah berkatnya dengan kehadiran bapak, moga bapak kakzakie terus sihat wal afiat.

Norzie hany said...

Sedapnya....terliur tgk menu yg sedap2.Tentu ayahanda akak sukakan.

Nurul Faiz said...

sedap-sedap menu dia....

ANIM said...

Kakzakie...selera orangtua tu nanti kita merasa jugak bila sampai waktu. Semia dah tak lalu masuk tekak...maklum,puas makan masa muda

Fiza Rahman said...

Sumanya sedap². Berselera bapak yer kak ☺☺

Myra Jay said...

walaupun menu simple tapi nampak sangat menyelerakan ;D

aizamia3 said...

walau ikut citarasa bapak tapi semuanya sedap.. ;)
tapi sayang, masa baca entry ni ai dalam keadaan sakit gigi.. huhuhu...

nik ros said...

semua mkanan sedap2 jea ni :)
terliur

Pn Kartini said...

Moga dgn melihat kerenah & telatah lucu cucu2..bisa menjadi penghibur buat bapak..

:)Moga akak sihat2 di sana ya..:)
Nampak menu..best je!

Riedaffya ibrahim said...

kesian bapak kan...anak2 ade buat peneman...siap bwk g makan besar ye..

ieda said...

wahh banyak menu ..
alhamdulillah kak , bapak akak makan dgn selera walau x banyak
ayah saya punn sama kak ..
makan skrg x banyak .. nak macam2 .. bila beli , sayang x pernah habis .. makan 2-3 sudu dah mujur ..
sedih lak saya nie huhuhuh

Tihara said...

alhamdulillah menghiburkan hati ayah...
mak saya tkleh makan pedas dah, gastrik..stoplah makan pedas utk org berumur..perut tak tahan kan kak...

Izan Ishak said...

alhamdulillah kak zakie masih mampu gembirakan hati bapak tersayang. terliur pula tgk menu2 tu semua kak.

kami anak beranak pun suka sangat tomyam!

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...seronoknya bersama2 keluarga lebih2 lagi ada bapa yg mengikut sekalikan...:)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

hadoi kak xmenahan betoi tgk semua menu2 tu....

azieazah said...

Memang kita tak tahu isi hatinya, tapi usaha untuk menggembirakan dia tu sangatlah bagus dan nampak berjaya.

Mee tu macam Mee Bandung jer.
Menu semua sedap!

Remy hazza said...

mesti bapak suka,...bwk mkn2...walaupun sedikit mkn nya ...tapi masa bersama tu yg lebih penting..... waktu berumur nie..hanya kasih sayang dan perhatian yg diharapkan......

Aju Mohit said...

samalah dengan mak saya yg juga mengikut giliran tinggal bersama anak2, bila lagi kita nak menjaga parents kan kak, baca entry akak, terbayang masa kita nanti, moga masa tua dapat dihabiskan bersama-sam dgn suami ;)

zila norazila said...

akk nie ank yg baik kan..sejuk perut ibu yg mgndung..org tua mmg suka klu kita layan dia dgn sempurna..smoga bapak sentiasa dberi kesihatan yg baik..aminn:)

Knor said...

assalamualaikum kak.
yelah kak orang dah berumur selera juga berkurang..sehat ke bapanya.

tapi yg penting makanan tu sedap..kan kak kan..bila nak belanja mkn ni kak..

maszmadi said...

sedapnyer tengok lauk pauk tu kak...

Nora Karim said...

wah... semuanya nampak sedap...

Kasih Salina said...

salam kak..bagus la kalo bapak akak sudi tinggal dgn anak2..bimbang juga kalo tinggal sorang diri dia jer..

lauk pauk tu semua menyelerakan..

boni kacak said...

meluangkan masa bersama seorang ayah memang sangat2 mulia.. apatah lagi pada usianya, memang anak2lah yang akan menceriakan harinya. :)

izan mama mia said...

meriahnya menu,..akak!!

Cikgu Ma said...

seronoknya makan2 dgn family kan kak...

azi said...

mesti bapak seronok tinggal dengan kakakkan...mudah-mudahan terus tinggal kat situ...:)

sedap2 semua makanan tu...

kak nora said...

sedapnyer butter prawn tu..

MystoryPic said...

bestnya kak... semua sedap, kalau ayah saya ni tak nak dia pergi kedai nak makan semata2 kak... susah sungguh.

Ayie said...

dulu teman pernah bawak parent teman makan kat kedai nasik arab.. sekali datang bil, mencanak.. nasib baik la teman bawak duit lebih.. kad kredit memang teman tak pakai.. perangkap offside tu.. hahaha

adyna said...

sjuk hati bapa kak zakie kan.. :)

Nor Salmi said...

Amboi, mengancamnya makanan!!
Alhamdulillah ayah Kakzakie nak ikut anak2. Taklah susah hati tinggalkan sorang2 di kampung..

gadisBunga™ said...

saya seronok tapi teharu baca entry ni. Sebab saya terus teringat mak ayah saya. Nak bawak mak ayah makan kat luar juga. :)

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Alhamdulillah, bapa mahu gilir-gilir di rumah anak-anak.

Cikli said...

Teringat kat arwah saya saya la pulak kak.

sisdee said...

sering lalu jek tak pnah singgah makan kat kemangi tu hihihi..

x pe kak..bahagiakan orang tua insyaallah diberkati :)

Si Matatajam said...

Sekali sekala bawa bapak camtu mesi dia senang hati kan..macam my MIL jugak, makan x boleh banyak..skit2 Tp berulang..

Papa Mifz said...

menu-menu tuh semua nampak sangat menyelerakan...yummy...

♥ Leily | Ummi Alya Husna ♥ said...

bestnyer kak...
lapar plak rasanya hujan2 ni terperuk taleh gi mane..

Ujie said...

patut la mcm kenal gamba restoran tu, kat Ptn rupanya..

ntah bila kita nak jumpa ya kak zakie?

Nur-nba said...

Sayu rasa hati bila baca kisah akak ni.. Moga ayah Kak Zakie akan dapat lalui hari2 mendatang dengan tenang dan tabah..

Kakzakie said...

Bapak kakak jenis mudah dijaga sebab tidak cerewet. Cuma kami faham rumah yg dia tinggal adalah tempat segala kasih dan cerita kehidupan panjang yg telah lama diharungi. Utk meninggalkannya pasti terasa sayang.

Bagimanapun akhirnya pujukan kami adik-beradik pun dipersetujui juga akhirnya. Terima kasih pada semua teman yg memberikan komen: -

Ayu Azmir, Masya, intanfirdaus247, Rapunzeel Cikilolo, Norhaizan Hakim, Huda, dhiera, Lya Colours, hainomOkje, NM03, Cho Zila, TiranaAduka, pena rozie, Rai Ourkizuna, Seri Kandi Tanah Jauhar, abah khalisa, Eye_nee, redza, ummuaidan, Ibu Lala, Ratu hatiku, Suraya Baharun, Deqla manjew, Are_linayu, Mia Kassim, intanfirdaus247 (cepatnya intan), ummiross, aby, Che Rosliza Che Mat, Norzie Hany, Nurul Faiz, Anim, Fiza, Myra Jay, aizamai3, nik ros, Pn Kartini, Riedaffya ibrahim, ieda, Tihara, Izan Ishak, Mas Zull, Wanieys aka IbuQalief, Remy hazza, Azieazah, Aju Mohit, Knor, zila norazila, maszmadi, Nora Kasim, Boni kacak, Kasih Salina, izan mama mia, Cikgu Ma, azi, Kak Nora, MyStoryPic, Ayie (tak apa pengorbanan mereka dulu lagi tak terkira), adyna, Nor Sali, GadisBunga, Werdah (kami adik-beradik siap solat hajat utk lembutkan hati bapak kak weerdah), Cikli, Sisdee, Si Matatajam, Papa Mifz, Leily|Ummi Alya Husan, Ujie (kg kita dekat tapi tempat tinggal kita jauh Ujie)dan Nur_nba (amin... itulah juga doa kami adik-beradik Nur).

Terima kasih semuanya.

ariana said...

Assalam kak.nmpak sihat lg ayah kakak tu..bertuah sbb masih ada ayah.sy hanya tggal emak yg ada, ayah dh pergi dulu menyahut seruan ilahi, sayu dan rindu bila teringatkan srwah..rasanya belum sempat membalas segala jasa dan pengorbanan arwah..hanya doa yg selalu mengiringinya..

@lfidah @dim said...

sedapnya tgk makanan2 itu kak zakie..

Mimie said...

sedapnyeee...nyum nyum nyum

Ros said...

salam..
ruang dan peluang...untuk berkhidmat kepada kedua ibubapa bukan smua orang perolehi..syukur andai terpilih, Allah SWT menganjari sebagai anak yang soleh..in sha Allah.

Zakie..berbahagialah.

cha said...

sedapnya kak. ahh knp jauh sgt kat johor huhu

Hazmin said...

Nampak menyelerakan betul menu tu kak. Lain dari yang lain udang tu.

Puan Kutu said...

bila tgok bapak akak teringat aruah pak sy..:)

Kakzakie said...

Terima kasih juga:-

ariana (kakak dah tak ada emak), Alfidah Adim, Mimie, Ros, Cha, Hazmin dan Puan Kutu.

Terima kasih sekali lagi.

MaMa Rey said...

rindu pula dengan arwah bapa saya yang telah pergi setahun yang lalu

mama aini said...

bila bapak tinggal dgn ank2 @ KZ sekurang2nya dia tak sunyi sgt setengah kehilangan mak..semuga dia kuat semangat..