Monday, December 31, 2012

Kenduri akhir sebelum 2013 bermula

Jumaat petang kami sekeluarga sudah balik ke Batu Pahat kerana pada hari Sabtu ada kenduri di ruman abang en hubby. Majlis kenduri sempena anaknya yang ke dua mendapat segulung ijazah, suami pula telah dapat berpindah ke KLIA, anak bungsu selamat berkhatan dan cucu sulung menyambut ulangtahun kelahiran ke 2 tahun.
Rewang - Membungkus berkat di dapur. Dalam bekas tupprware ini ada jajan buat anak-anak bersempena ulangtahun kelahiran Ayra Adenin cucu abang ipar merangkap cucu saudara padaku. Sebanyak 150 bekas sahaja.

Selesai - Inilah berkat yang siap dibungkus.

Nasi bungkus - Ringkas dengan nasi putih, ikan  masin, ayam masak kicap dan sayur kobis.

Buat anak-anak - Inilah jajan yang diberikan buat anak-anak. Bekasnya boleh digunakan untuk membawa bekal ke sekolah.
Pulut kuning lapis - Tidak ada kek digantikan dengan pulut kuning lapis daging rendang.

Yasin, tahlil dan doa selamat - Sebahagian yang hadir pada majlis tersebut. Kehadaran orang kampung dalam lingkuangan 50-60 orang saja.
Si kecil yang disambut - Boleh dia tidak mahu dipegangkan pisau oleh si mamanya. Habis dikecahkan pulut kuning ini.
Hiasan - Ini dibeli dan dicacakkan di atas pulut kuning. Tetapi dicabut satu-satu oleh anak dara comel itu.
Aku punya - Lebih-kurang beginilah hidangan yang diberikan. Nasi putih, dalca, sayur kobis, ayam masak kicap, daging beryani, ikan masin dan sambal belacan. Ada ulam-ulam dan kuih-muih.

~~ Kalau jangkaan kiamat oleh manusia tidak terjadi pada tahun ini sebaiknya kita jadikan iktibar betapa ilmu manusia tidak boleh melangkaui kudroh Allah. Bersama kita merenung kekerdilan diri. Aku mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat menyambut tahun 2013 yang akan menjelang esok. Moga tahun 2013 menjadikan kita insan lebih baik di sisiNya.~~


72 comments:

Sharifah Nadzarah said...

ALHAMDULILLAH...
SELAMAT TAHUN BARU UNTUK AKAK SEKELUARGA..
NAMPAK SEDAP MENU2 TU..

Werdah said...

Assalamu'alaikum Zai

Semoga mendapat keberkatan pada akhir-akahir tahun dan semoga kita dapat muhasabah diri setiap masa terhadap apa yang kita dah lakukan dan apa yang akan kita lakukan sempena berganjak ke masa yang akan datang. Aamiin

Kakcik Nur said...

Assalamualaikum Hjh...

Pulut kuning itu sangat menarik di mata kakcik.

Semoga kita dapat bertemu di tahun depan, ya. :)

Nurulhuda Abdul Latip said...

Saya mengidam pulut kuning sapa nak buatkan untuk saya? Sedapnya..ni rumah sedara kat bp kat mana kak?

shaliza said...

Assalamualaikum kak,

Selamat Tahun Baru jugak..ya semoga tahun akan datang kita jadi insan yang lebih baik:-)InsyaAllah

abah khalisha said...

Mudah-mudahan..amin

Aisy Nasiha said...

Sedapnya n cantik pulut kuning tu....selamat tahun baru utk akak juga. Moga tahun baru lebih cemerlang utk kita semua..

Werdah said...

Salam sekali lagi kakzakie

Kak werdah tersilap sebut nama tadi..automatik taip Zai.. maafkan kak atas kesilapan tu ya..

dhiera said...

alhamdulillah.. semoga sentiasa dimurahkan rezeki.
pulut kuning tu nampak sedap la kak~ suke ye!

Werdah said...

Salam sekali lagi kakzakie

Kak werdah tersilap sebut nama tadi..automatik taip Zai.. maafkan kak atas kesilapan tu ya..

Masya said...

semoaga apa jua yg telah berlalu biarlah menjadi sejarah.. apa jua yg akan berlaku akan dtg lakukan lbh baik dr tahun sebelemnya.. selamat tahun baru 2013

Knor said...

ASSALAMUALIKUM

YE KE..

Knor said...

YE KAK..BUKAN YE KE..TERSILAP.MANUSIA MMG SELALU SILAP

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Selamat menyambut tahun baru, Kakzakie. Pulut kuning tu, kreatiff!! Hiasan dah macam kek..

aanie said...

bestnya siap bg bekas tupperware lagi tu...

slmt thn baru kakak...:)

nur anis said...

selamat tahun baru kak...macam sedap tengok pulut kuning lapis tu..

aTieYusof Family said...

wah..meriah juga ya Kak..:)
seronok sesekali berkumpul mcm ni..

nabilah_2908 said...

lapar pula tengok nasi dan lauk2 ni..

kalau dibungkus dalam daun pisang..dah boleh jadi nasi ambeng kan..? sedapnya... :)

Selamat tahun baru untuk akak juga... :)

redza said...

slmt menyambut tahun baru kak

izan mama mia said...

wah..teringin pula dgn pulut kuning tuu..sedap nampak

Nini D.. said...

insyaAllah kak.
moga tahun 2013 membawa lebih banyak perkara kebaikan dalam kehidupan Nini :)

~::Chenta::~ said...

Semoga kita semua di Rahmati Nya ...

Chenta pose ni ...menu2 ala-ala jawarian tu sangat mengiurkan Chenta

^___^

Qhaifa Nur said...

selamat tahun baru 2013 buat Kakzakie sekeluarga...

moga terus cemerlang dari tahun sebelumnya...

pulut kuning lapis sedapnya...

HeNRieTTa JoSe said...

selamat tahun baru akk....sronok tgk, rmai sedara dan org kampung...anak dara comei....mesti meriah...paling rietta suka...tupperware utk isi jajan....bleh dibuat bekal ke sekolah...

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

menarik dan tertarik saya nengok pulut kuning tu kak.... :)

Rai Ourkizuna said...

tengok hidangan begini teringat pada nasi ambeng..aduh.. rasa lapar pulak.. hahaha..

selamat tahun baru kak..

Ema Blog said...

tetiba rasa lapar kak..sebab td makan roti jer...opis sunyi ramai yg sambung cuti...

Selamat Tahun Baru untuk Kakak Sekeluarga

ummuaidan said...

Salam kak zakie..
semoga berkat majlis yang begitu makanan pun simple tapi nampak menyelerakan...selamat tahun baru kak..

Fauziah Mohamad said...

oh I love pulut!!!!

♥ ROS ♥ said...

Oh sedapnyer pulut.... :) ros tahun depan insyaallah ade kenduri..kekekek :)

ieda said...

alhamdulillah majlis hari jadi lebih berkat bila ada bacaan dan tahlil kan kak ..

sedap lak tgk pulut kuning tuu cantik dgn hirisan telur kann ;)

norhidana miswan said...

tgk ikan masin tuh terus teringat nasi ambeng, lama nyer tak mkn nasi ambeng yg original dr kg...

sesekali di tukar kek ngn pulut kuning bgs gk, sbb nyer tetamu2 yg hadir kadang dh agak berumur tak tau mkn kek, kalu plt kuning tentu suke

JunAina said...

Comeynya bufday girl tu...

Selamat tahun baru kak moga apa yang di hajati untuk tahun 2012 telah terlaksana.

ANIM said...

Kalau kenduri di johor, memang mewah lauk pauk berbeza di sini. Kakzakie, selamat tahun baru 2013.

Ratu Hatiku said...

Bestnya kan.. kalau kat Johor gtulah...rindunya kenangan masa dulu2.. uhuhu..
Selamat tahun baru buat kakak sekeluarga ya..

Haryati Faizal said...

sedapnya ikan masin yg kurus tu kak zakie...lama tak makan ikan masin tu...

EKIN said...

selamat tahun baru.. nanti buat pulut kuning lagi.. jemputlah kita ya.. he..he..he.. comel betul si anak dara tu...

Mimie said...

meriahnye kenduri

azi said...

Kakak.selamat menyambut tahun baru 2013..semoga persahabatan kita dialam maya ini akan berterusan sampai bila-bila...

p/s seronoknya kalau dapat cenderahati yg.dibungkus tu...:)

Mat Gebu said...

Selamat tahun baru untuk kak zakie sekeluarga, moga akak diberi kesihatan, panjang usia, awet muda dan dipermudahkan segala urusan... Meriahnya nasi 'malaya' tuuu...i likeee!!

Riedaffya ibrahim said...

sempat kenduri lagi ye kak akhir2 tahun ni..setuju ngan akak..manusia bijak mengkaji bile dtgnye kiamat tapi penentu adalah Allah..semoga memberi pengajran pada kite.selamat thun baru,...

ummiross said...

Bestnya nasi bungkus tu Kakzakie, kalau ummi dapat sebungkus alangkah bestnya, hehe..

zila norazila said...

pulut kuning tue pulut semangat kak..nasi bungkus mcm nk amik satu jew..tgh lapar nie..:)h ehhee

Tihara said...

sedapnya kak nasik tu..meriah jugak :)

Murni Alfathunnisa said...

alhamdulillah...seronok tengok kenduri kendara macam ni.

pulut kuning..nasi..hadiah jajan semuanya meriah untuk yang meraikan dan diraikan..:-)

selamat tahun baru kak & keluarga ya..

Cikgu Ma said...

meriahnya kak...

Pn Kartini said...

Assalamualaikum my lovely sis:)

ermm..tak ada kek..pulut kuning pun sedapppp..:)
Nampak meriah je kan..:)

Slmt Tahun Baru utk K zakie..
Semoga 2013 dilimpahi keberkatanNya jua..Amin

Nur-nba said...

Lama tak makan pulut kuning.. Selamat Tahun Baru buat akak sekeluarga.. Moga semua impian dan hajat akak akan tercapai.. Tak lupa juga Nur doakan agar kehidupan akak sekeluarga sentiasa dalam keberkatanNya.. Amin.

eira eixora said...

semoga kita menjadi lebih baik di tahun baru ini.

boni kacak said...

lama tak makan pulut kuning..teringin pula rasanya.hehehe

gadisBunga™ said...

kalau saya ikut akak balik kampung haritu, dapat la saya rasa pulut kuning tu kan? hihihi~

ibuintan said...

slamat tahun baru kakzakie... moga berkat membawa berkat

Puan Kutu said...

meriah sekali kendurinya..Selamat tahun baru juga buat kak zakie

Ujie said...

pulut kuning! menarik nampaknya..

mama aini said...

assalam..`selamat tahun baru 2013 KZ`..
ehem cantik pulut kuning dihias begitu..

dya bunga said...

slmt tahun baru.. lama xmkn pulut kuning

Papa Mifz said...

salam kak...selamat tahun baru yer...:)

adyna said...

alhamdulillah..

slmt thn baru kak :)

Kasih Salina said...

salam tahun baru kak..meriah majlisnya..

suri solehah said...

Selamat tahun baru kak zakie....cantik pulut kuning tu...ala-ala kek....

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

selamat tahun baru utk akak dan keluarga..moga tahun baru ni akan lebih bermakna utk kita semua..In Shaa Allah

QasehnyaRania said...

alhamdulillah.
selamat tahun baru akak :)

Amie said...

Nasi berkatnya dah moden ye Kakzakie... bubuh je dalam bekas polisterin, senang & mudahkan kak. Selamat tahun baru 2013.

m.u.l.a.n said...

Happy 2013...!!! Happy & healthy selamanya..!!

Kreatifnya pulut...!!!

Cik Gee said...

selamat tahun baru kak zakie.. :)

semoga tahun ini menjadi lebih baik drpd tahun2 sebelumnya..

btw, sedapnya pulut tu.. terliur tetibe..

محمد رازيق said...

selamat tahun baru kak zakie. moga segalanya dipermudahkan pada tahun ini. selamat maju jaya :)

Nur-nba said...

Kak Zakie, Selamat Tahun Baru kak.. Tentang diari tu nanti Nur inform akak.. Ni baru nak naik sek, mungkin sibuk sikit.. By the way, tq so much sebab simpankan untuk Nur.. Sayang akak... ♥♡

Kakzakie said...

Kepada semuanya kakak ucapkan terima kasih dan selamat menyambut tahun 2013. Moga tahun ini memberi penuh kebrkatan dalam hidup kita semua dan bertambah segala kebaikan yg dinikmati.

Kuatkan tekad utk terus menjadi hamba allah yg taqwa.

Terima kasih semuanya.

Myra Jay said...

Menu walau nampak simple tapi sangatlah menyelerakan ;D

intanfirdaus247 said...

semuanya sedap....huhu..selamat tahun baru kak...:)

hainom OKje said...

Kalau Johor masakan feveret mesti Masak Kicapkan KZ... he..he... hari ni pun OKje masak kicap jugak... ringkas dan sedap!

ros_reeza said...

Selamat tahun baru kak.. tak terlewat lagi rasanya.. moga tahun 2013 kita semua berusaha untuk mengubah diri menjadi lebih baik :)